Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 
Komba
Valvoja: Valvoja
-
Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Aiheet: 125
Komba
Ehkä tuossa ero onkin siinä, että testailu ja harjoittelu ovat monella tavalla eri asioita hyvinkin usein. Toki testaamisesta ja muiden kanssa temuamiseaästa oppii ja se on hyvä homma. Hyvin erilainen lähestymistapa kuin omani - minua kiinnostaa, miten asiat välitetään ja opetetaan ja mitkä periaatteet ovat keskeisiä. Noihin ei useinkaan pääse käsiksi testailemalla ja kamppailemalla suoraan, vaikka sillekin on aikansa.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
-
Mika Väyrynen
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Aiheet: 30
Komba
Hiukan selvennykseksi vielä, vaikkei Kombaan kuulukaan. Lähinnä tähän minun askeettiseen ajatteluuni. Tällaista kun voi tapahtua:
Tuo vaimoni on harrastanut vanhojen taravoidensa myyntiä torissa. Yhtenä iltana joku mies otti yhteyttä erään esineen ostamiseen. Piti tulla katsomaan/hakemaan se joskus klo 19.00 - 20.00 maissa. Eipä kuulunut. Vaimo oli antanut talomme osoitteen (mitä ei saisi tehdä, eikä teekään enää). Sälli ei tullut, ja ei muuta kuin viesti perään ettei tarvitse tulle. 22.00 jälkeen pihaan ajoi auto. Neljä sälliä kyydissä, tiellä toinen auto passissa. Menin sitten seisoskelemaan terassillemme ja autossa alkoi melkoinen pärinä. Kuulin jopa kun yksi sälli hätääntyi ja kysyi kavereilta että "onko kellään kahtakymppiä? Siis sitä esinettä varten. Ilmeisesti tilanne tuli yllätyksenä: yksinäisen naisen sijaan paikalla on mies. Kutsuin sen "ostajan" sisään, ja näytin sen esineen. Kaikin puolin epäsopiva. Paniikissa sälli kuitenkin osti sen - minä kun olin sillä haudankaivaja-ilmeellä ja pidin harkittua etäisyyttä tyyppiin. Katselin kun jäbä juoksi autoon ja auto lähti renkaat kirskuen pihasta. Samoin se toinen auto siitä tiellä. Eivät olleet pojat hyvällä asialla liikkeellä. Ryöstö tai jopa jotain pahempaa oli mielessä. Tai käytiin vähän tutkimassa tilannetta ja toinen porukka myöhemmin liikkeelle.
Kun katselin sitä tilannetta, tuli mieleeni että tässä on nyt sellainen vaaratilanne alkamassa että pahimmassa tapauksessa pitää alkaa myllyttämään. Kävi miten kävi. Vuosien treeni ja melko kovat kokemukset piti kuitenkin pulssin alhaalla ja melko kylmän harkinnan päällä. Että annetaan mennä, jos joku tulee minun kotiini ja on pahat mielessä rakkaitani kohtaan.
Tällaisia tulee vastaan, toivottavasti ei koskaan. Tämä vakava asenteeni harjoittelua kohtaan on ehkä jotain "varaudu pahimpaan"- tyylistä. Pienet katukähinät voi välttää. Tuon jälkeen käytiin vielä takapihalta varastamassa mun fillari. Se sai raivon pintaan: mun lapsi nukkuu ja pihalla hiippailee varas.
Siksi jekuttelu on mulle vieras ajatus. Siis kamppailukontekstissa. Mulle kamppailu on sitä että on edes jotain työkaluja mahdollisessa katastrofitilanteessa.
Tuo vaimoni on harrastanut vanhojen taravoidensa myyntiä torissa. Yhtenä iltana joku mies otti yhteyttä erään esineen ostamiseen. Piti tulla katsomaan/hakemaan se joskus klo 19.00 - 20.00 maissa. Eipä kuulunut. Vaimo oli antanut talomme osoitteen (mitä ei saisi tehdä, eikä teekään enää). Sälli ei tullut, ja ei muuta kuin viesti perään ettei tarvitse tulle. 22.00 jälkeen pihaan ajoi auto. Neljä sälliä kyydissä, tiellä toinen auto passissa. Menin sitten seisoskelemaan terassillemme ja autossa alkoi melkoinen pärinä. Kuulin jopa kun yksi sälli hätääntyi ja kysyi kavereilta että "onko kellään kahtakymppiä? Siis sitä esinettä varten. Ilmeisesti tilanne tuli yllätyksenä: yksinäisen naisen sijaan paikalla on mies. Kutsuin sen "ostajan" sisään, ja näytin sen esineen. Kaikin puolin epäsopiva. Paniikissa sälli kuitenkin osti sen - minä kun olin sillä haudankaivaja-ilmeellä ja pidin harkittua etäisyyttä tyyppiin. Katselin kun jäbä juoksi autoon ja auto lähti renkaat kirskuen pihasta. Samoin se toinen auto siitä tiellä. Eivät olleet pojat hyvällä asialla liikkeellä. Ryöstö tai jopa jotain pahempaa oli mielessä. Tai käytiin vähän tutkimassa tilannetta ja toinen porukka myöhemmin liikkeelle.
Kun katselin sitä tilannetta, tuli mieleeni että tässä on nyt sellainen vaaratilanne alkamassa että pahimmassa tapauksessa pitää alkaa myllyttämään. Kävi miten kävi. Vuosien treeni ja melko kovat kokemukset piti kuitenkin pulssin alhaalla ja melko kylmän harkinnan päällä. Että annetaan mennä, jos joku tulee minun kotiini ja on pahat mielessä rakkaitani kohtaan.
Tällaisia tulee vastaan, toivottavasti ei koskaan. Tämä vakava asenteeni harjoittelua kohtaan on ehkä jotain "varaudu pahimpaan"- tyylistä. Pienet katukähinät voi välttää. Tuon jälkeen käytiin vielä takapihalta varastamassa mun fillari. Se sai raivon pintaan: mun lapsi nukkuu ja pihalla hiippailee varas.
Siksi jekuttelu on mulle vieras ajatus. Siis kamppailukontekstissa. Mulle kamppailu on sitä että on edes jotain työkaluja mahdollisessa katastrofitilanteessa.
-
Vahtikoira
- valvontakomissio
- Lauteille: Toukokuu 2022
- Aiheet: 0
Komba
Valvomo: Palataan aiheeseen eli Kombaan.
Vanhat muistot voi kirjoittaa vaikka seuraavaan ketjuun: viewtopic.php?t=19043-wanhat-lyijyt-muistelevat
Vanhat muistot voi kirjoittaa vaikka seuraavaan ketjuun: viewtopic.php?t=19043-wanhat-lyijyt-muistelevat
-
Mika Väyrynen
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Aiheet: 30
Komba
Toki. Kerroin tuon esimerkin vain siksi, että Komban kohdalla puhuttiin ketjussa käytetystä termistä "jekuttelu". Valaisin siis vain sitä miksi kamppailussa "jekuttelu" on itselleni vieras ilmaisu ja ajatus. Tuon esimerkin kautta esim. Ei siis ollut tarkoitus muistella menneitä.
-
Mika
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Aiheet: 2838
- Etulaji: Höntsäily
- Sivulajit: Miksologia
- Takalajit: Tanglang
Komba
Hmm... Totta kai sparratessa toinen voi olla nopeampi, tarkempi, liikkuvampi, vahvempi, parempi ajoittaja ja vaikka mitä, mutta silloin voidaan jo puhua ylivoimaisesta sparrivastustajasta. Jekuttaminen tarkoittaa yllättämistä. Kisalajeissa tämä on tuttua ihan kaikille jo aika alkuvaiheessa. Jos taasen lajissa ei sparrailla, vaan treenataan joitakin sovittuja kombinaatioita, silloin jekuttamista ei tarvita.
Mitä tulee pahimpaan varautumiseen, sitä opitaan sparraamisen kautta. Komban tarkoitus ei tietääkseni ole ihan tämä, mutta tuo jekuttaminen palvelee osaltaan sitä tarkoitusta.
Tästä saisi pidemmän oman keskustelunsa Komban ulkopuolelta, mutta toisaalta niitä keskusteluja taitaa olla jo läjäpäin ihan Potkun alkuajoilta. Ehkä jokin uusi näkökulma oikeuttaisi uuden ketjun avaamisen.
Mitä tulee pahimpaan varautumiseen, sitä opitaan sparraamisen kautta. Komban tarkoitus ei tietääkseni ole ihan tämä, mutta tuo jekuttaminen palvelee osaltaan sitä tarkoitusta.
Tästä saisi pidemmän oman keskustelunsa Komban ulkopuolelta, mutta toisaalta niitä keskusteluja taitaa olla jo läjäpäin ihan Potkun alkuajoilta. Ehkä jokin uusi näkökulma oikeuttaisi uuden ketjun avaamisen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.
"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"
Слава Україні!
Potki etuja!
Zen, I haz it.
"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"
Слава Україні!
Potki etuja!
-
sinappi
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Aiheet: 43
- Etulaji: Taihojutsu
- Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.
Komba
Minusta komba on aivan selvästi kamppailulaji. Nimenomaan monen kamppailulajin tarkoitus on pelaaminen pelissä ja pelin voittaminen sääntöjen sallimissa rajoissa. Heti tulee mieleen esimerkiksi vapaaottelu, potkunyrkkeily tai vaikka kreikkalaisroomalainen paini. Sitten on capoeiraa ja taekkyonia, joissa pelataan, mutta ymmärtääkseni jätetään komban tapaan pisteet laskematta ja voittaja julistamatta, ja nekin ovat kamppailulajeja.Mika Väyrynen kirjoitti: elo 14, 2025, 04.33 Toi pelivertaus avasi. Eihän kyseessä ole kamppailulaji, vaan peli jossa säännöt ja sisällön laativat pelin suunnittelija/t. Minä olen ajatellut liikaa että se olisi kamppailulaji. Mutta eihän esim larppauksessa (vaikka miekalla ja kepeillä vetelisivät) voi olettaa olevan samoja laatutekijöitä kuin kobudossa tai kenjutsussa/kendossa. Olen oikeasti tuijottanut Kombaa ajatuksella että siinä perustetaan uutta kamppaiulajia. Silloin olisi hyvä tutustua mahd laajalti eri lajien sisältöön - kun niiden oppilaiden pitäisi kanssa tietää hiukan mitämissämilloin.Tästä vinkkelistä (peli) katsottuna hommahan vaikuttaa mukavalta samanhenkisten nujuamiselta. Enkä nyt siis vxxtuile alkuunkaan.
Ilmeisesti laatutekijöillä tarkoitat jotakin tarkkarajaista perustekniikkaa ja opetussuunnitelmaa? Yksi laadun ominaisuus kamppailutaidossa on varmaankin harjoittelun kautta kehittynyt kamppailukyky. Eikö vain?
-
Lasse Candé
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2007
- Aiheet: 214
Komba
Hienoa lukea, että kaikenlaista kovaa on Kombaan liittymättä koettu, niin omissa treenikuvioissa kuin muutenkin. Mielestäni Jusukin ei ole yhtään missään kohtaa ollut muuta kuin rehellinen Komban ja laajemman juttunsa lähtökohdista ja käytännöstä. Siis ainakaan Potkumiitin jälkeen. Ja siitä alkaa olla jo aika reippaasti aikaa. Ehkä vain ihmisten tulisi ymmärtää hakeutua lajeihin jotka kiinnostaa itseään ja sivuuttaa lajit jotka eivät niinkään kiinnosta.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
Keep the change, ya filthy animal!
Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
Keep the change, ya filthy animal!
Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
-
Jasse
- etupotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Aiheet: 128
- Etulaji: potkunyrkkeily
- Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
- Takalajit: Budoturismi
Komba
Itse olen viime aikoina mietiskellyt monenlaisten tehtäväsparrien ja taistelutilainteiden roolia kamppailutaidon kehittämisessä. Tuntuu olevan yleistyvä ja kisamenestystä tuottava harjoitusmuoto ainakin BJJn ja potkunyrkkeilyn puolella. Eli jos jos karkeatsi ennen/yleisesti harjoituksissa on alkuun hiottu/drillattu päivän tekniikkaa ja loppupuoli sparrattu vapaasti kyseisen lajin säännöillä, niin nykyään aikaa käytetään paljon enemmän tarkasti rajattuihin tehtäväsparreihin ja taistelutilanteisiin. Nämä voivat olla äärimmäisen intensiivisiä harjoitteita tai hyvinkin hauskoja ja leikkisia pelejäMika kirjoitti: elo 14, 2025, 08.02 Hmm... Totta kai sparratessa toinen voi olla nopeampi, tarkempi, liikkuvampi, vahvempi, parempi ajoittaja ja vaikka mitä, mutta silloin voidaan jo puhua ylivoimaisesta sparrivastustajasta. Jekuttaminen tarkoittaa yllättämistä. Kisalajeissa tämä on tuttua ihan kaikille jo aika alkuvaiheessa. Jos taasen lajissa ei sparrailla, vaan treenataan joitakin sovittuja kombinaatioita, silloin jekuttamista ei tarvita.
Tämä voisi olla uusi kulma loppuun kaluttuun ja potkittuun tekniikka/kata vs sparri/ottelu keskusteluun. Liittynee myös potkun muinaiseen Senshidon ase vs työkalu vääntöön sekä viimeaikaiseen JKD:n sparrisääntöihin.
En nyt avaamaan uutta ketjua ja kirjoittamaan aluistusta, mutta tätä viestiä voi käyttää jos joku haluaa ja jaksaa uuden keskustelun avata. Otsikko voisi olla vaikka "Tehtäväsparrin rooli lajissasi?"
-
Jasse
- etupotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Aiheet: 128
- Etulaji: potkunyrkkeily
- Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
- Takalajit: Budoturismi
Komba
Jusukin on tiestysti paras tai ainoa henkilö joka tähän voi todella vastata, mutta olen melko varma että hän ei tunne tai ole ainakaan harjoitellut mitään JKD tyyliä.bloodycut kirjoitti: elo 14, 2025, 11.59 Onko Komban ja JKD Conceptsin välillä yhtäläisyyksiä? Lähinnä tuli mieleen kun luin Mikan kommenttia.
Itse sanoisin että Komba on ihan oma juttunsa. Toimintaetäysyyttä voisi kuvata termillä "trapping". Ja ehkäpä WTn ja JKDn "sicky hand" harjoitteilla ja jopa MT: niskapainilla voi nähdä jotain yhteistä Komban kanssa.
-
Jusukin
- polveenpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2017
- Aiheet: 0
- Etulaji: Komba
- Sivulajit: Free style martial arts
Komba
Olen kyllä Komban kehittäjä, mutta Sensei Kirjalainen on kehittänyt Kombaan muodollisen protokollan kun sitä tarjotaan vaikka ryhmälle palveluna - mitä tulisi tapahtua ennen harjoituksia, niiden aikana ja niiden jälkeen, jotta Kombasta on eniten hyötyä.
Maksullisten treenien olisi hyvä noudattaa ennaltamääriteltyä kaavaa niin tarkasti, että vaikka valmentaja vaihtuisi saisi asiakkaat vastaavan kokemuksen.
Koen että mun rooli ei ole koskaan ollut tehdä Kombasta 'rituaalia', vaan päinvastoin edetä sen kanssa kokeilullisina ja epämuodollisina työkaluina joilla kukin ne ymmärrettyään voi tehdä kuten haluaa.
Eli edustan Komban Free Style syvää päätä jossa lopulta taistelemalla voi selvittää miten ja mikä toimii.
Jeet Kune Do on etäisesti tuttu ja olen päässyt treenaamaan lajin harrastajien kanssa, mutta en ole käynyt tunneilla.
Tehtäväsparrit kyllä inspiroi ja ollaan puhuttu että tehtäisiin esim. ratoja että tulee pystyä liikkumaan paikasta toiseen taistellen läpi erilaisista kokoonpanoista. Se on miten tommosta lähtee rakentamaan, että saako siitä järkevää vai korostuuko joku vaikka taklailu ja rynniminen liikaa, että minkälaiseen kilpailuetuun pelimekaniikka kehottaa.
Jos vaikka olis mukana muutakin esterataa ja jossain kohti on ukkoja vastassa niin yksin siitä vois olla vaikea päästä, mutta sitten kun väki kasaantuu siihen pisteelle tulppa saa painetta ja voimatasapaino keikahtaa. Ton tyylisillä ratkaisulla vois saada toivottavaa variaatiota harjoitteeseen.
Isommissa tapahtumissa pienryhmässä liikkuminen on jo itsessään melkoinen tehtäväsparri. Jos on vihuja tai yllätyksiä joutuu toimimaan ryhmässä tehokkaasti ylivoimaa käyttäen. Varmaankin pelikenttäajattelu tehostaa vaikutuksia, että eri sijainneilla on eri merkityksiä niin ylipäätään tulee ennustettavia liikkumisuuntia ja jos treeniä halutaan monipuolistaa niin ois hyvä kierrättää tehtäviä.
Tekniikkapuolelta sain eilen kuvattua kolmoisheittovideon asennusraudoista tehdyillä Bo-Shurikeneilla jotka on 33cm ja painaa 475g, eka heitto lähtee jostain 5,5m.
Tota tekniikkaa kohti olen edennyt ja sama liike toimii miekalla, minkä tyylisiä lyöntejä opetan liikepariharjoittelussa - suuri isku pieneen puolustukseen
Maksullisten treenien olisi hyvä noudattaa ennaltamääriteltyä kaavaa niin tarkasti, että vaikka valmentaja vaihtuisi saisi asiakkaat vastaavan kokemuksen.
Koen että mun rooli ei ole koskaan ollut tehdä Kombasta 'rituaalia', vaan päinvastoin edetä sen kanssa kokeilullisina ja epämuodollisina työkaluina joilla kukin ne ymmärrettyään voi tehdä kuten haluaa.
Eli edustan Komban Free Style syvää päätä jossa lopulta taistelemalla voi selvittää miten ja mikä toimii.
Jeet Kune Do on etäisesti tuttu ja olen päässyt treenaamaan lajin harrastajien kanssa, mutta en ole käynyt tunneilla.
Tehtäväsparrit kyllä inspiroi ja ollaan puhuttu että tehtäisiin esim. ratoja että tulee pystyä liikkumaan paikasta toiseen taistellen läpi erilaisista kokoonpanoista. Se on miten tommosta lähtee rakentamaan, että saako siitä järkevää vai korostuuko joku vaikka taklailu ja rynniminen liikaa, että minkälaiseen kilpailuetuun pelimekaniikka kehottaa.
Jos vaikka olis mukana muutakin esterataa ja jossain kohti on ukkoja vastassa niin yksin siitä vois olla vaikea päästä, mutta sitten kun väki kasaantuu siihen pisteelle tulppa saa painetta ja voimatasapaino keikahtaa. Ton tyylisillä ratkaisulla vois saada toivottavaa variaatiota harjoitteeseen.
Isommissa tapahtumissa pienryhmässä liikkuminen on jo itsessään melkoinen tehtäväsparri. Jos on vihuja tai yllätyksiä joutuu toimimaan ryhmässä tehokkaasti ylivoimaa käyttäen. Varmaankin pelikenttäajattelu tehostaa vaikutuksia, että eri sijainneilla on eri merkityksiä niin ylipäätään tulee ennustettavia liikkumisuuntia ja jos treeniä halutaan monipuolistaa niin ois hyvä kierrättää tehtäviä.
Tekniikkapuolelta sain eilen kuvattua kolmoisheittovideon asennusraudoista tehdyillä Bo-Shurikeneilla jotka on 33cm ja painaa 475g, eka heitto lähtee jostain 5,5m.
Tota tekniikkaa kohti olen edennyt ja sama liike toimii miekalla, minkä tyylisiä lyöntejä opetan liikepariharjoittelussa - suuri isku pieneen puolustukseen
Seuraajat