Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jooga

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Harrastatko joogaa?

Kyllä
24
26%
En
56
60%
Olen joskus harrastanut
14
15%
 
Ääniä yhteensä: 94

anton
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 331
Lauteille: Elokuu 2005

#31

Viesti anton »

"Syviä lihaksia ovat syvät selkä- ja kylkilihakset sekä poikittainen vatsalihas, pallea ja lantiopohjan lihakset. Nämä lihakset säätelevät tarkasti selkänikamien liikkeitä, ja ne antavat selälle tärkeän dynaamisen tuen."

Ylläoleva on lainaus ensimmäisestä klikkaamastani linkistä.
Google, Altavista jne.
- Jyri Asikainen

Normalisoin.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#32

Viesti mronkain »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
mronkain kirjoitti:Nyt vähän faktaa peliin tai jäitä hattuun kiitos (molempi parempi). Mielipiteet on mielipiteitä mutta perustelujakin olisi hyvä löytyä.

- Marko
Todistustaakka lienee kuitenkin perinteiden mukaan pikemminkin väitteiden (tässä tapauksessa joogan erityisyyden) esittäjillä kuin niihin kriittisesti suhtautuvilla?
Jos esittää jyrkkiä väitteitä suuntaan tai toiseen, on syytä perustella, ihan jo kohteliaisuus- ja sosiaalisuussyistä muita käyttäjiä kohtaan, jos ei muuten. Ei tämä ole mikään väitöstilaisuus, vaan keskustelufoorumi.

- Marko
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#33

Viesti mronkain »

lemmenkahvakuula kirjoitti:
mronkain kirjoitti:Nyt vähän faktaa peliin tai jäitä hattuun kiitos (molempi parempi). Mielipiteet on mielipiteitä mutta perustelujakin olisi hyvä löytyä.

- Marko
Lehtien haravointi ja kauppakassin kantaminen hyvässä ryhdissä ja asennossa vaativat syvien lihasten aktivointia siinä missä astangajoogan kevennetyt aloittelijaliikkeetkin.

Siinä sulle faktaa. :teacher:
Tämä yksityishenkilönä:

No tähän nyt sen verran faktaa, että selkäongelmaisena olen jonkin verran lääkäreiden ja fysioterapeuttien kanssa asiasta jutellut, ja nuo syvät lihakset eivät pysy toimintakuntoisena ihan itsestään. Jos niitä ei treenaa, nuo mainitsemasi askareetkin muuttuvat aika vaikeiksi, selkä kipeytyy jatkuvasti mm. nukkuessa yms. Liikkeet, joita minulle suositeltiin kyseisten lihasten voimistamiseksi ovat pohjimmiltaan aivan samoja liikkeitä, kuin mitä joogassa tehdään. Jooga nyt kuitenkin on ollut käytössä aika paljon pidempään kuin esimerkiksi yksikään tietämäni varsinainen taistelulaji. Lisäksi jooga ei tosiaan ole pelkkiä venytyksiä.

Ja tämä moderaattorina:

Minulle on herttaisen yhdentekevää haluaako joku treenata joogaa tai ei, tai pitääkö sitä toimivana vai ei, mutta koska tälläkin foorumilla on monenlaisia ihmisiä joilla on monenlaisia mielipiteitä ja harrastuksia, tarkoitus ei ole alkaa vähättelemään tai haukkumaan toisten lajeja tai harrastuksia (eikä toisia henkilöinä). Kritiikkiä saa esittää, ja toisin kuin esim. akateemisessa väittelyssä tai muuten vaan debaatissa olisi hyvä jos kuka tahansa eriävän mielipiteen esittävä myös perustelisi sitä, eikä vain olisi eri mieltä, varsinkin jos eriävän mielipiteen sävy on vähättelevä, alentuva tai ivallinen (sarkasmi mukaan lukien). Ja hymiöitä saa käyttää jos huumoria viljelee.
Asiahan on niin, että jos johonkin suhtautuu aidon neutraalisti, eivät mielipiteetkään siitä silloin ole tyyliä "joutavaa humpuukia". Jos oma mielipide on että "tuo on roskaa", on syytä ehkä vähän tutkiskella miksi näin on ja miksi se oma mielipide on nimen omaan vastaan.

- Marko
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

#34

Viesti Tim0 »

Jussi Häkkinen kirjoitti: On olemassa erittäin hyviä, moderneja venyttelyjärjestelmiä, jotka ovat keholle joogaa ystävällisempiä ja taatusti tutkittuja.
Itse olen harkinnut joogan aloittamista notkeuden lisäämiseksi, kun olen mallia rautakanki. Siis nimenomaan 'lihaksiin' pitäisi saada lisää venyvyyttä, eikä sinne niveliin, ortopedi ku sanoi mulle polviani tutkittuaan että mulla on yliliikkuvat nivelet.

Mitä ovat nämä mainitsemasi modernit venyttelyjärjestelmät, jotka ovat joogaa parempia? Method Putkisto esim?

Semmoisesta hepusta olen kuullut kuin Pavel Tsatsouline tjsp, ovatko hänen venyttelymetodinsa näitä tehokkaita länsimaisia systeemeitä joihin viittaat?
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Jooga

#35

Viesti Mika Väyrynen »

Mä treenasin Astanga-jooga n. 1,5 vuotta muutama vuosi sitten. Tykkäsin, se nimittäin oli todella rankkaa ja liikkuvuus lisääntyi - eikä se minulla ihan surkea ollut ennen joogaakaan. No, sitten eräs asana istumasarjasta väänsi jo muutenkin hajonneen polvikierukan ihan solmuun - ja leikkauspöydältä itseni löysin. Siihen jäi joogat, mutta ei se polvivamma sen syytä ollut. Se oli siellä muhinut jo vuosia, odottaen lopullista pamahdusta.

Ne, jotka pitävät joogaamista jotenkin heppoisena ja hyödyttömänä, suosittelen että menee kokeilemaan. Aika moni omasta mielestään hyvin kehonsa hallitseva ja notkeakin tyyppi saattaa yllättyä huomatessaan ettei kaikki menekään ihan tuosta vaan...:-) Minulle nimenomaan Astanga oli hyvää puuhaa, siinä välillä ihan oikeasti jopa oksetti...

Mika V.
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

#36

Viesti Tim0 »

lemmenkahvakuula kirjoitti:
Nabil Mokhtari kirjoitti: En ole kohdannut mitään liikuntamuotoa, joka korvaisi joogan täydellisesti, sillä astanga on täsmätreeniä syville lihaksille, mitä ei monissa muissa lajeissa ole.
Joogassa kieltämättä käydään syvien(kin) lihasten kimppuun heti alusta saakka hallinnan kautta. Se antaa suurenmoisen vallan ja oman kropan hallinnan tunteen ja illuusion.

Astangajooga ei ole sen täsmempää syville lihaksille kuin lehtien haravointi tai kauppakassin kantaminen.
Pilates ja MP Pilates ovat hyviä tapoja aktivoida keskikehon syvät lihakset, ja ko. lajeissa ei ole joogamaisia venytyksiä. Eli muitakin vaihtoehtoja on kuin (astanga)jooga. Katso http://www.methodputkisto.com/fi/mpp.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Kävin ko. lajin alkeiskurssin tääl Oulussa, mutta jatkaminen ryhmässä ei napannut, ja minulla ongelmana kuitenkin on enemmän lihasten jäykkyys kuin syvien lihasten huono voima. MP Pilates - liikkeitä tosin teen satunnaisesti kotona venyttelyjen yhteydessä tai maustan niillä punttitreenin vatsalihasosuutta.
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

#37

Viesti Tim0 »

Tim0 kirjoitti: Semmoisesta hepusta olen kuullut kuin Pavel Tsatsouline tjsp, ovatko hänen venyttelymetodinsa näitä tehokkaita länsimaisia systeemeitä joihin viittaat?
No jaksoinpas googlettaa, vaikka voimille ottikin ;)

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tää on se kahvakuula-heppu, ilmeisesti aika guru kahvakuulailu-, voimaharjoittelu- ja venyttelyasioissa, näin olen ymmärtänyt... Hmm, pitäiskö laittaa hepun kirjat ja DVD:t tilaukseen...
Kuvake
Mansikka
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 56
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Pori

Jooga

#38

Viesti Mansikka »

En harrasta, on reilusti yliliikkuvat nivelet omasta jo takaa :smt003
Ja henkistä puolta tulee sitten muualtakin.
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

#39

Viesti Tim0 »

Tim0 kirjoitti: Tää on se kahvakuula-heppu, ilmeisesti aika guru kahvakuulailu-, voimaharjoittelu- ja venyttelyasioissa, näin olen ymmärtänyt... Hmm, pitäiskö laittaa hepun kirjat ja DVD:t tilaukseen...
http://en.wikipedia.org/wiki/Pavel_Tsatsouline" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

#40

Viesti Mano »

Tim0 kirjoitti: Tää on se kahvakuula-heppu, ilmeisesti aika guru kahvakuulailu-, voimaharjoittelu- ja venyttelyasioissa, näin olen ymmärtänyt... Hmm, pitäiskö laittaa hepun kirjat ja DVD:t tilaukseen...
Onhan se tavallaan guru, mutta Tsatsouline osaa myös markkinoinnin taidon. Kirjoissaan on runsaasti höttöä tyyliin isoja kuvia, välisivuja kappaleiden välissä, samojen asioiden toistoa, omalle sivulleen irrotettuja sitaatteja, hah-hah-hauskoja anekdootteja ja toveri Pavelin läppää neuvostojen maasta jne. Parempaakin varmasti löytyy.
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Jooga

#41

Viesti steelduck »

Huoh... :D Johan on keskustelua. Olen harrastanut Astanga-joogaa noin 8 vuotta, mutta en missään tapauksessa pidä itseäni mitenkään asiantuntijana. Tässä keskustelussa vain mennään sen verran mutu-meiningillä, että hirvittää.

En ole ikinä kuullut mistään nivel-venytyksistä. Jos Astanga-asana (asento) aiheuttaa esim. sivuttaispainetta polviniveleen, teet sen väärin. Mikään liike ei pidä tuntua nivelessä "huonona" paineena - eli vääntönä sellaiseen suuntaan mihin nivel ei normaalisti käänny. Jos esimerkkinä käytetään tuota stereotypistä lotus-asentoa, niin siinä ei saa tuntua painetta polvissa ollenkaan. Jos tuntuu, niin lonkkasi ovat vielä liian jäykät. Eli lonkan ympäristö ei anna jalan "kiertyä" tarpeeksi niin, että jalka menisi lotus-asentoon ilman sivuttaispainetta polvessa.

Loukkaantumiset Astanga-joogassa johtuvat lähinnä omasta egosta, kun yritetään "kiirehtiä" johonkin asentoon, ilman että kroppa on saavuttanut vielä tarpeellista venyvyyttä. Tämä venyvyys ei siis ole mitään ihmeellistä Sirkuksen käärmeihmisen nivelten sijoiltaan vääntelyä. Jos jokin Asana-vääntää niveltä pois sen normaalilta liikeradaltaan teet liikkeen väärin ja et ole vielä valmis kyseiseen liikkeeseen - ainakaan niin vaativana "versiona".

Astangassa, kuten taistelulajeissakin on hyviä opettajia ja huonoja opettajia. Hyvät opettavat asanat oikein ja niin, että ei rikota paikkoja. Oikein tehty Astanga jooga vahvistaa yliliikkuvia niveliä, ei löystä niitä. Jos niin tapahtuu, et vain osaa ja on opettu väärin. ;) Yleensä sanotaankin, että Astanga tekee jäykistä notkeampia ja notkeista vahvempia.

Suosittelen kyllä kokeilemaan. Itse en enää näin nelikymppisenä treenaisi mitään ilman Astanga harjoitusta. Nyt se auttaa palautumaan ja pitämään minut kunnossa, kun väännän matossa 20 vuotta nuorempien mörssäreiden kanssa.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Jooga

#42

Viesti Benu »

Ite olen myös kokeillut Astangaa kerran, huomenna menen taas. Oli ihan mukavaa ja tuntui hyvältä kropassa tehdä sitä. Olin odottanut sen olevan raskaampaa, mutta eiköhän tämäkin kovennu tästä. Vaikka se tuntuu vähän hölmöltä rentoutua siinä lopussa niin se tuntuu jälkeenpäin aika mukavalta. Yks kaveri sano hyvin, kuvittele että makaat laudalla joka kulkee selän keskellä ja raajat roikkuvat sen alla. Aika rentoa. Täytyy toki myöntää että jos kaverit kattelis vieristä tulis hölmö olo... mutta kuka niiltä kysyy mitään ;)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Jooga

#43

Viesti Tyttö »

Olen kokeillut astangajoogaa kerran ja haluaisin kyllä harrastaa sitä, jos vaan millään aikatauluihin mahtuisi. Mutta kun ei oikein mahdu. :(
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
vellihousu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 155
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Espoo

#44

Viesti vellihousu »

Kamppailulajiharrastajalle voi tulla muitakin ongelmia joogasta:
- joogan hengitystapa on erilainen
- joogaan liittyvä ruokavaljo voi aiheuttaa proteiinipuutosta
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#45

Viesti Benu »

vellihousu kirjoitti: Kamppailulajiharrastajalle voi tulla muitakin ongelmia joogasta:
- joogan hengitystapa on erilainen
- joogaan liittyvä ruokavaljo voi aiheuttaa proteiinipuutosta
Kaikkea ei tarvitse seurata ihan tarkasti... enhän mä kuulosta miltään ilmankostuttimelta siellä :D Enkä varmaan koskaa tule kuulostamaan. Keskityn venyttelyyn pääosin, sen takia mä olen siellä. Selkä, takareidet ja niska todella jumissa. Joten niitä yritän aukaista joogan kautta. Enkä todellakaan aio ruveta syömään mitään pastasalaattia päivittäin (ei kyllä ole mitään hajua mimmonen joku "jooga-ruokavalio" on), vaan pysyttelen vanhassa tutussa.
Lazy jiu-jitsu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa