Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jooga

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Harrastatko joogaa?

Kyllä
24
26%
En
56
60%
Olen joskus harrastanut
14
15%
 
Ääniä yhteensä: 94

sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3302
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Jooga

#76

Viesti sinappi »

Minkälaista se jooga sitten ennen 1900-lukua oli, jos se oli ei-dynaamista?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3418
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jooga

#77

Viesti Jasse »

Tuossa vinkkaamassani Rautaniemen kirjassa sitä joogan muutosta käydään läpi. Sen perusteella voisin sanoa että jooga oli suurimman osan historiastaa enemmän meditatiivista kuin dynaamista. Tai mentaalista kuin fyysistä. Todella yksinkertaistetusti voisi sanoa että lähellä buddhalaisia harjoitteita.
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2978
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Jooga

#78

Viesti Antti »

Nykyjoogan historian kannalta relevantti lienee myös tämä artikkeli: Joseph S. Alter, "Yoga and Physical Education: Swami Kuvalayananda's Nationalist Project" (Asian Medicine, 3(1), 20-36. Linkki. Tiivistelmä ohessa:
In the 1920s, Jagannath G. Gune adopted the tide Swami Kuvalayananda and established a research centre for the scientific analysis of yoga in Lonavala, a hill station near Pune. Gune's training under Rajrama Manikrao had been in 'traditional' athletics and gymnastics, as these were understood to be the means by which to promote a form of strong, masculine, assertive anti-colonial nationalism. However, once Gune became the disciple of the sage Madhavadasji, and received training in āsana and prdāṇāyāma, he began to reconceptualise the logic of physical education and physical fitness. For Kuvalayananda, yoga was inherently scientific, but also in need of scientific analysis to prove its relevance in the context of modernity. Based on laboratory research on the physiological effects of āsana and prdāṇāyāma, and by virtue of his appointment as the director of physical education and sports in the Bombay Presidency, Kuvalayananda developed a 'scientific' regimen of both individual and mass drill āsana. In this article, I examine the logic of Kuvalayananda's reconceptualisation of physical education by means of yoga with special reference to questions of gender and nationalism in the discourse of science and in the embodiment of that discourse in practice.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Jooga

#79

Viesti saarikko »

Mennäänpä tässä säikeessä syvälle, niinkuin tapana on. Itse olen ollut pari vuotta paikallisen kansalaisopiston äijäjoogassa. Olen ylen tyytyväinen miten siinä kuunnellaan kroppaa ja mennään sen mukaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Jooga

#80

Viesti Mika »

@saarikko, onko se ollut tällaista? :D

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3332
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Jooga

#81

Viesti Eppu »

Potku oli päässyt vähän unohtumaan ja piti tulla katsomaan, kun Mika oli tägännyt minut Pilates-ketjuun (En ole aivan varma miksi :D), mutta samalla huomasin, että täällähän on joogaketju aktivoitunut!

Selasin tämän vanhan ketjun läpi tuossa joitakin kuukausia sitten, kun arvelin, että aiheesta on täälläkin keskusteltu. Itse olen tässä hieman intoutunut joogailemaan vuoden 2022 mittaan. Alunperin kiinnostuin joogasta vajaa kymmenen vuotta sitten, kun silloinen kollegani ohjasi yksikkömme väelle astanga-sävytteistä settiä tyhypäivän liikuntaosiossa. Intouduin tuolloin ostamaan Petri Räisäsen kirjan "Astanga: Joogaa Sri K. Pattabhi Joisin perinteen mukaan". Olin tuolloin henkisesti sen verran keskenkasvuinen, että aika nopeasti kirjaa selailemalla se sisälsi niin paljon kaikkea, mikä ei oikein mahtunut maailmankuvaani (Eikä vieläkään mahdu), että torppasin koko kirjan hyllynperukoille.

Asia jäi kuitenkin kytemään takaraivoon ja pulpahti takaisin pinnalle, kun keskustelin erään asiakkaan kanssa siitä, että hän on veivannut astangan ensimmäistä sarjaa. Kaivoin oman kirjani esiin ja rupesin perehtymään siihen vähän avoimemmin mielin. Aloin rakentamaan itselleni rutiinia, jossa annoskokoa tärkeämpää oli toistuvuus, ja aloin aloittamaan aamuni muutamalla aurinkotervehdyksellä. Määrätietoisella tavan rakentamisella huomasin aika nopeasti miten pieni ajankäyttö alkaa tuntua kropassa ja mielessä positiivisesti.

Tästä intoutuneena aloin etsiä paikallisia joogamestoja, ja olen nyt syksyn mittaan käynyt muutaman kerran myös äijäjoogassa. Jooga-sana taitaa ylipäätään olla monille vieläkin jostain syystä viittaus johonkin femiiniin sisäisen rauhan venyttelyyn, joten tuon harrasteen suhteen miesten ryhmä näyttää olevan hyvä tuotteistus.

Kerran viikossa on kuitenkin kovin vähän, varsinkaan kun en vaimoni töiden takia pääse kyseiselle tunnille melkein koskaan. Niinpä olenkin jatkanut aamu-astangaa. Vaikka kirjassa kehoitetaan, ettei kyseistä tyyliä kannata opetella itsekseen (Kenelleköhän se kirja on sitten tarkoitettu?), olen rohjennut omaa kehoani kuunnellen edetä ensimmäistä asentosarjaa niin pitkälle, kuin ilman ongelmia pääsen. Tällä tavalla meneekin näppärästi 5-25min aamuisin.

Itselleni ehkä keskeisin hyöty joogaamisesta on ollut se, että niinä päivinä, kun aloitan aamuni harjoittamalla, tietenkin kroppa käynnistyy, mutta samalla tulee myös tunnusteltua itseään. Alipalautumisen tai hyvän vireystilan huomaa tuon tyyppistä touhutessa. Seuraava on varmasti enemmän psykosomaattista, enkä ole muutenkaan kova palelemaan, mutta mitä onnistuneemmat aamujoogat, sitä lämpimämpi olo loppupäivän :D
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Jooga

#82

Viesti nipsuli »

Jos kiinnostaa kokeilla joogaa, niin Yoga with Adriene -YT-kanavalla alkaa huomenna A 30 day yoga journey. Oon tykännyt näistä paljon, kanavalta löytyy myös harjoituksia vähän joka lähtöön, 10 minuutin joogajutuista pidempiin harjoituksiin.
TsemppiäSporttia
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Syyskuu 2023
Etulaji: Kickboxing
Takalajit: Savate
Thaiboxing
Kickboxing

Jooga

#83

Viesti TsemppiäSporttia »

Hyödyllistä on ja tulee venytettyä kerran viikkoon sellaisia lihaksia mitä ei muuten venyttelisi😊
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa