Syitä esim siinä, että joko alkuperäiset biisiversiot tai uudemmat tulevat tutuiksi ja että joitain kiinnostaa tällainen tietous.
Ei ole järkevää että ketju käsittelisi huonoja covereita, vaan idea olisi käsitellä sellaisia joilla on älytöntä meriittiä. Mieluiten parempia kuin originaali, mutta voidaan hyväksyä myös hyvät vedot joille jakaja näkee jonkin pointin miksi jakaa.
Jakakaa mielellään molemmat versiot, varsinkin jos alkuperäinen ei ole elämän peruskoulun oppimäärään sisältyvä biisi. (Minä suosittelen paljastus-tagia, mutta jos ei nappaa, tästä ei tarvitse välittää.)
Kertokaa mielellään jotain.
Aloitan.
Kirkalla on älyttömön hyvä biisi nimeltään Leijat (1968). Sen varmaan tunnetuin versio on Simon Dupreen Kites (1967). Tämän verran tiesin jo ja olen aina pitänyt Kirkan versiota ihan helkkaristi kovempana. Kun tulin kertomaan tätä tänne, huomasin silti, että biisistä on vielä alkuperäisempi versio eli se eka, myöskin vuodelta 1967 ja bändi oli Rooftop Singers.
Minun mielestäni tuo kansainvälisesti tunnettu keskimmäinen on helkkarin hyvä, mutta kolkko. Minä olin oppinut biisin Kirkan versiosta. Ja tässä oli poikkeuksellisesti sellainen meininki, että Suomi-versio on rokimpi. Mutta sitten kuulin (vasta äsken) ihan originaalin ja se on kyllä Kirkan vierellä todella hyvä veto. Siinä on myös sellaista "Mexico-henkistä" torven käyttöä, jota ei osaa Kirkan ja Dupreen versiot kuulleena odottaakaan.
Silti, paremmuusjärjestyksessä: Kirka - Rooftop Singers - Simon Dupree, eli viimeinen paras ja keskimmäinen huonoin.
Pointtia lukijoille sen verran että jotkut eivät ehkä ylipäätään tienneet biisin olevan coveri ja juuri kukaan ei varmaan tiennyt tuota ekaa versiota. (Joka on yllättävän hyvä ja jonka itsekin löysin vasta nyt.)
Kaikkien kolmen videot paljastuksessa kronologisesti.