HEMA on yleisesti käytetty lyhenne termistä "Historical European Martial Arts", eli "Historialliset eurooppalaiset kamppailutaidot". Määritelmällisesti ollakseen HEMA -laji, lajilla täytyy olla historialliset juuret, sen täytyy olla taistelutaito ja sen täytyy olla eurooppalaiselta kulttuuri- tai kielialueelta. Koska kattojärjestöjä ei ole, on määritelmissä kuitenkin jonkin verran liukumaa. HEMA-lajeihin kuuluu se, että käytössä olevia tekniikoita ei keksitä itse tai löydetä pelkästään kokeilemalla, vaan taustalla on aina jokin historiallinen, kirjoitettu lähde jossa on kuvailtu laajemmin kamppailun tekniikoita, taktiikkaa ja yleiusiä periaatteita, joista kyseinen kamppailutaito voidaan yrittää rekonstruoida. Onnistunut rekonstruointi vaatii myös sitä, että itse lähde on sisällöllisesti riittävän laaja ja selkeä, että taidon perusperiaatteet ja tekniikat voidaan siitä hahmottaa. Tästä syystä aikaisin yleisesti HEMA-lähteeksi hyväksytty lähde on vasta 1300-luvulta. 1400-luvulta tunnetaan jo useampia lähteitä, mutta vasta kirjapainotaidon jälkeen (1500-luvulta eteenpäin) alkaa lähteiden määrä lisääntyä huomattavasti. Tyypillisesti myöhemmät lähteet ovat myös huomattavasti helpompilukuisia ja yksinkertaisempia tulkita.
HEMA -lajeja sivutaan foorumilta löytyvässä vanhemmassa ketjussa:
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f ... hilit=HEMA
Päätin kuitenkin aloittaa oman ketjunsa puhtaasti HEMA-jutuille ja erityisesti niille lajeille joista jotain tiedän. Erityisesti haluaisin heti alkuun tarkentaa sitä, että HEMA-lajit ovat usein laajempia kuin yksittäinen ase tai yksittäinen lähde ja niistä on hahmotettavissa useampia kokonaisvaltaisia, useita kamppailumuotoja ja aseita sisältäviä lajeja. Esimerkiksi:
- Kunst des Fechtens (aka Saksalainen miekkailu) - Paini, tikari, yhden käden miekka yksin tai apuaseen kanssa, miekka kahdessa kädessä, keihäs jne.
- Armizare (aka Fioren italainen miekkailu) - Paini, tikari, miekka yhdessä kädessä, miekka kahdessa kädessä, keihäs, varsikirves jne.
- Bolognalainen Koulukunta - Paini, tikari, yhden käden miekka yksin tai apuaseen kanssa, kahden käden miekka, suurehko määrä erilaisia varsiaseita jne.
- Rapiiri (useita koulukuntia) - Tikari, rapiiri yksin tai erilaisten apuaseiden kanssa, joissain koulukunnissa myös painia ja keihästekniikoita.
- Modernin ajan sotilasmiekkailu (useita koulukuntia) - Sapeli, pukumiekka, pistin jne.
Seurasta ja opettajista riippuen asevalikoima on yleensä pienempi kuin kaikki lajin sisältämät aseet kokonaisuutena. Tämä ei ole pelkästään moderni ilmiö, sillä historiallisten lähteiden perusteella osa selkeästi saman miekkailukoulun sisällä kirjoitetuista lähteistä keskittyy vain osaan aseista.
Tämä on vain pikainen aloitusviesti, jonka jatkoksi ajattelin kirjoittaa lajiesittelyjä niistä muutamista lajeista, joita tunnen ja harrasta itse. Eli jatkoviestiä seuraa jahka ehdin.
Myös kysyä saa. Yritän vastata parhaan mukaan tai yrittää etsiä jonkun tietäjän jos en itse tiedä.