Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Metsästys

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

katar
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Metsästys

Viesti katar »

Niin.... https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009964128.html En nyt ihan lähtisi sikaa häneksi kutsumaan.... Ja muutenkin, noh tuota... No hänelle vastattiin näin https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010019532.html. Mitäs tuumaatte asiasta?
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Metsästys

Viesti Mjölnir »

Mepä Metsästäjäsyndikaatissa askarreltiin vastine, Terhin käsialaa:

metsästäjiä on kritisoitu siitä, että puhumme puhuvat mm. Kaatamisesta, tappamisen sijaan.

Kyllä metsästyksessä tapetaan eläin, ei sitä käy kieltäminen. Se, mitä sanaa milloinkin käytetään on useampien tekijöiden summa.

Kirjoitetaan googleen sana tappaa synonyymi. Saan pitkän liuda sanoja, mm. Lahdata, murhata, teurastaa, kellistää, kolkata, surmata, lopettaa.

Termejä on yli 50. Kaikki nämä sanat on suomen kielen rikkautta kuvailla samaa tapahtumaa eri tavoin, yhteydestä riippuen.

Valittu sana kuvastaa enemmän sitä itse tapahtumaa, kuin lopputulemaa. Valitusta sanasta riippumatta lopputulos on sama. Joku kuolee toisen toimesta.

Esimerkiksi kaataminen esiintyy yleensä vain suurriistan metsästyksen yhteydessä. Harvoin kuulee pienriistan kohdalla puhuttavan kaatamisesta. Esim. lintujen kohdalla puhutaan usein pudottamisesta. Puhutaan eräksi saamisesta, ampumisesta, saaliista.

Kaataminen mielikuvana on jonkun itseä suuremman päihittämistä. Siihen liittyy kunnioitus kaadettua kohtaan. Esimerkiksi saduissa jättiläinen kaadetaan, pieni otus nistitään. Tai sodissa menehtyneistä puhutaan kaatuneina.

Kun eläin jää auton alle ja loukkaantuu, puhutaan lopettamisesta. Kun eläin kasvatetaan lihakarjana, se lopulta teurastetaan. Sairas tai vanha lemmikki viedään piikille.

Sanat valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Eri tavat puhua tappamisesta johtuu siitä, että sillä kuvataan, miten se itse tappaminen on tehty, tai millaisessa yhteydessä.

Termi tappaminen yhdistyy mielessämme usein rikoslain mukaiseen oikeudettomaan hengen riistämiseen. Siksi metsästäjä valitsee usein paremmin kuvaavan sanan.

Metsästys on vanha harrastus pitkillä perinteillä. Käytetty kieli ja sanavalinnat ovat yksi osa tätä perinnettä. Metsästäjä ei tarkoituksella välttele tai yritä lieventää tapahtumaa puhumalla kaatamisesta, eikä tappamisesta.

Eri sanoja käyttämällä vaalimme paitsi perinteitä, myös kielemme rikkautta ja ilmaisukykyä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Metsästys

Viesti Mänzy »

:jepa: Erittäin hyvä vastine.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Metsästys

Viesti Kari Aittomäki »

Hehee, muistanpa kun nöösiäisenä kaadoin sorsan tuolta joenvarresta, tai ei se oikeestaan kaatunut kun otin sen vedenalla.
Kuoli nyt kuitenkin.

Kävelin keveinaskelin kotiin kun enomies kuittasi sankarityöni toteamalla että "murhasit sitte sorsan. Sankari."
Se kanto mulle kaunaa kun löin siltä nenän poikki nelivuotiaana kiai.
Kaadoin sen nenän. Mphä-hä.

Sotilaitten kielenkäyttö on aika vänkää sekin, sitä karskiuskerrointa vaihdellaan aina tilanteen mukaan.
Varmistetuilla tapoilla ei tääläkotona juuri leuhkita paitsi Törnin kohdasta, puhutaan kaatamisesta tai neutraalisti eliminoinnista.
Ampuminen tai tappaminenkin ovat käytössä kun tapahtuneita kertomuksina kuvataan ja jämäkkyyttä korostetaan.
Sellasta pirunvirnettä ja itseinhoakin maalaillaan termillä murhaaminen.
Tarkka-ampuminen on pitkän matkan murhaamista, niinku.

Mitenkähän ohjustappoja kuvataan ja/tai muita pommituksia?

Takas eläinten murhaamiseen, mitä se on se kannanhoidollinen kaataminen?
Kun pelotellaan muita karhuja.
Karhut ei kai liiku porukoina, kuinka se info kulkee jäljellejääneille siitä että sille kaadetulle Jogikarhulle kävi ihmisten kansa nyt kähväkkäästi? Kantsii varoa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Metsästys

Viesti Mjölnir »

Kun karhuja metsästetään, läheskään kaikki niistä eivät jää saaliiksi, mutta kokevat metsästyspaineen, ihmisen ja koiran läsnäolon ja rohkeimmat, eli myös kotieläimille vaarallisimmat, jäävät eräksi, muut tulevat ihmisaremmiksi. Metsästyspaineen kokenut emokarhu myös suuremmalla todennäköisyydellä opettaa pentunsa varomaan ihmistä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Metsästys

Viesti Kari Aittomäki »

Metsästyspaine, hyvä ja kuvaava termi.

Tulee mieleen eräsjoku brittikirja missä jahdin kohteena oleva kettu jää vähäksi aikaa jutustelemaan. Se tietoisuus siitä että tänään hän kuolee ajokoirien raatelemana oli vaikuttavaa kirjoittamista.
En yhtään muista kirjaa tai kirjottajaa.

Korjaan aiempaa tekstiäni.
Kari Aittomäki kirjoitti: marras 30, 2023, 13.31 Varmistetuilla tapoilla ei tääläkotona juuri leuhkita paitsi Törnin kohdasta..
Törnin tappoja ei kukaan kai kehtaa edes arvailla. Paljo.
Tarkotin tietenki murhaavan tehokasta Häyhää jee.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa

Metsästys

Viesti MikaM »

Nykyään sotilas kait vaikuttaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Metsästys

Viesti Mjölnir »

Juu, on ”kineettinen ja ei-kineettinen vaikuttaminen”, mut tää ei kyl kuulu enää metsästykseen

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa

Metsästys

Viesti MikaM »

Kineettinen vaikuttaminen hirveen?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

MarkkuT kirjoitti: loka 27, 2005, 05.43
Ronin kirjoitti: Vain huviksi metsästäminen on mielestäni jo turhaa sekä julmaa (oli siis kyse kalastamisesta tai muusta metsästämisestä).
Tuomitsetko siis myös C & R -kalastuksen (Pyydä & Päästä)?
Mäkään en oikein ymmärrä catch & release hommaa.. siinä kuitenkin enemmän tai vähemmän tuotetaan vahinkoa kalalle, joskus ei mitenkään merkittävästi kalan elämää muuttaen mutta toisinaan kyllä. Ja miksi myös c&r käytetään usein väkäsellisiä koukkuja.. kaloja nostellaan paljain käsin kuvailtavaksi (limapinta rikkoutuu) ja välillä ne pyörii haaveissa ja veneiden pohjalla.

Samoin tein lyönti päähän, verestys ja ruoaksi. This is the way. Kaiken muun hyvä lisäksi kala on hyvin nopea ja helppo valmistaa, ei tartte riiputtaa eikä hauduttaa tuntikausia

Edit: kommentoin sitten epähuomiossa vuoden 2005 viestiä...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Metsästys

Viesti Mjölnir »

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Metsästys

Viesti Mjölnir »

Metsästysharrastus ei ole kuolemassa
https://riista.fi/metsastysharrastuksen ... in-nainen/

Metsästysharrastuksen aloittavien ihmisten joukko on monimuotoistunut. Naisharrastajien määrän kasvun lisäksi metsästys aloitetaan entistä varttuneemmalla iällä etenkin Etelä-Suomen suurten kaupunkien läheisyydessä.

Suurten kaupunkien läheisyydessä tutkinnon suorittaja on tyypillisesti 30–40-vuotias, kun maaseudulla tyypillisesti tutkinnon suorittaa 10–15-vuotias nuori.

– Metsästys koetaan vastuulliseksi ja mukaansa tempaavaksi luontoharrastukseksi. Yhä useampi aloittaa aikuisena ilman aiempaa yhteyttä metsästykseen, sanoo Mutanen.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
katar
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2008
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Metsästys

Viesti katar »

ttps://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010110334.html Tää on tietty maksumuurin takana, mutta juttua Itä-Suomessa ilmi käyneestä salametsästyksestä, jossa nyt epäiltynä 32 miestä. Ikävä juttu, antaa tosi huonon kuvan metsästäjistä kyllä. Joutsenia, ilveksiä, niiden tappamista huvikseen en kyllä millään ilveellä tajua. Joutsen on rauhoitettu ja ilves tuskin ihmiselle mitään tekee, jos kohdalle osuu. Susivihaa tietty myös mukana ja niitäkin tapettu. Kyllähän se ketuttaa, jos susi vie koiran, mutta tää on viety kyllä ihan överitasolle. :eviL
Frankly my dear, I don`t give a damn.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Metsästys

Viesti tapsaattori »

Ilves on myös suojeltu luontodirektiivillä ja sitä saa mrtsästää vain poikkeusluvalla.

Seuraajat

Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Eelo
halmehe
Kuvake
Kari Aittomäki
katar
Lasse Candé
Maastokuvio
Kuvake