Ensinnäkin. En ole mikään C&R -kalastaja henkeen ja vereen vaan lasken kalan pakoon silloin kun se järkevältä tuntuu. Useimmiten otan kyllä ylös asti.
Turhaa hommaa mun mielestä. Edelleen, jos kalastaa muutaman vonkaleen mökillä illalliseksi perheelle niin siinä ei mun mielestä ole mitään pahaa. Sama juttu metsästämisessä. Huvin vuoksi tappaminen ei vaan jotenki istu mun arvomaailmaan kovin hyvin.
C&R:n koko pointtihan on siinä, että kala jatkaa normaalisti elämäänsä mahdollisen punnituksen ja kuvassa pönötyksen jälkeen... Esim. haukien kohdalla idea on se, että isot (ja suht mauttomat) yksilöt päästetään takaisin jatkamaan sukuaan. On olemassa jokin syy, miksi juuri se hauki kasvoi niin isoksi ja vanhaksi ja se syy löytyy todennäköisesti kalan perimästä. Päästämällä kala vapaaksi, lisääntyy todennäköisyys sille, että kyseinen kala levittää hyvälaatuisia geenejään vielä eteenpäin. Alamittaisten (kuha, lohikalat) päästämisessä idea on se, että yritetään varmistua siitä, että kala pääsisi ainakin kerran kutemaan (esim. taimen tekee merivaelluksensa vasta n. 4 vuoden ikäisenä, jonka jälkeen tapahtuu ensimmäinen kutu). Yhden yksilön parin päivän kärsimys voi tuoda samoille vesille onnistuneen kudun myötä useita uusia. Harvapa C&R:ää harrastaa sen takia, ettei saaliitaan jaksaisi perata.
Sille en tietenkään voi mitään jos jonkin eläinlajin säilyvyys on mielestäsi turha homma..
Sitäpaitsi eihän siinä edes ole oikeaa haastetta kun eläin ei voi käytännössä "voittaa", ainoastaan onnistua pakenemaan. Vähän kuin ottaisi ottelun, jossa vastustajalta olisi kädet sidottu, eli hänen ainoa selviytymismahdollisuutensa olisi pakeneminen.
En oikein ymmärrä. Mitä muita mahdollisuuksia esim. jollain gnulla on jotain leijonaa vastaan kuin päästä karkuun? Jotenkin näistä metsästyksen/kalastuksen/yms. moralisoinneista herää meikäläiselle aina kysymys, että miksi? Tehdään yksinkertaisesta ja oikeastaan luonnollisimmasta mahdollisesta asiasta väkisin hirveän monimutkainen. Eläimet tappavat toisiaan, piste. Minun mielestäni sitä on täysin mahdotonta edes yrittää mihinkään... EDIT: ...suuntaan moralisoida.