Lähti täältä
Missäänhän ei minun tietääkseni sanota, mitä varten ne manuaalit on kirjoitettu. Eli siinä mielessä emme voi tietää mitään 100% varmaa. Pienellä aikakauden sotahistoriaan ja ylipäätään kamppailulajeihin tutustumisella ja ihan terveellä maalaisjärjen käytöllä voi minun mielestäni kuitenkin saada ihan kohtalaisen kattavan käsityksen siitä miksi näitä taitoja on harjoiteltu.Jussi Ekholm kirjoitti: Minulla on ollut sellainen käsitys että lähes kaikki nuo manuaalit ovat juuri kaksintaisteluita ajatellen enimmäkseen kirjoitettu. Tietysti oppinut miekkamies olisi ollut aina vaarallinen vastustaja tilanteessa kuin tilanteessa, mutta haarniskoitua vastustajaa vastaan tekniikat olisivat olleet aivan erilaisia (näin ainakin uskon).
Ainakin noissa saksalaisissa manuaaleissahan on jonkun verran ihan spesifisti erilaisten juridisten kaksintaistelutyylien esittelyä, mutta toisaalta esimerkiksi sitä Liechtenauer-miekkataidon ydintä, eli haarniskoimatonta taistelua (ns. Blossfechten) ei ole varsinaisesti sidottu mihinkään tiettyyn kaksintaistelukäytäntöön. Blossfechtenissä opitut pääperiaatteet (liikkuminen, ajoitus, etäisyys jne.) heijastuvat vahvasti myös muissa samoissa lähteissä esiintyvissä kamppailutyyleissä, kuten aseettomassa kamppailussa ja tikarikamppailussa. Myös taistelua täydessä haarniskassa esitellään, mutta on huomion arvoista että se ei ole mikään täysin oma juttunsa, vaan perustuu blossfechtenissä opetettihin asioihin. Harnischfechtenissä valideja osumakohtia on vähemmän , jonka vuoksi esimerkiksi blossfechtenissä opittu halb-schwert tekniikka (pidetään miekasta kiinni oikealla kädellä normaalisti kahvasta, mutta vasemmalla terän puolivälistä) on haarniskataistelussa huomattavasti isommassa roolissa.
Lisäksi ei pidä kuvitella että taistelussa kaikilla oli haarniskat ja siviilissä kellään ei ollut haarniskaa - tai jotain muuta yhtä mustavalkoista. Mitä jos vastustajalla on kypärä, muttei muuta panssarointia? Ja aseena talikko? Tai muuten kokonainen haarniska, mutta ei kypärää, ja aseena sotavasara? Blossfechten antaa periaatteessa työkalut ja periaatteet kaikkiin näihin tilanteisiin, riippumatta siitä missä tappelu tapahtuu ja kuinka monta ihmistä siihen osallistuu. Toki manuaaleissa ei mihinkään yksikkötason tekniikoihin mennä, eli siinä mielessä kyse ei ole "taistelukenttätavarasta", mutta noin niinkuin yksilötasolla nämä opetetut asiat kyllä toimivat ihan samalla tavalla, oltiin sitten sodassa tai jossain baarin edessä tappelemassa.
Omasta mielestäni aika tarkkaan kerrotaan:Noista manuaaleista ja HEMA-tyyleistä en osaa oikeastaan sanoa yhtään mitään... On noita paria tullut netissä selailtua, mutta omalla saksan taidolla tuo vanhan saksan lukeminen on melkoisen vaikeaa. Minua kyllä hieman kiinnostaisi kuinka tarkkaan niissä kerrotaan mitä tapahtuu? Olen lukenut jonkin verran uutta iaido/kenjutsu-kirjallisuutta, ja kiinnostaisi olisivatko nämä yhtään samaan tyyliin kirjoitettuja.
Toki näin asiayhteydestään irroitettuna tuokin saattaa jäädä hieman hämäräksi, mutta kyllä tuo minusta on aika kullanarvoista kerrontaa. Selkiytyy kummasti kun lukee koko tekstin, ja vaikka saman tekniikan parista eri lähteestä joissa on kenties käytetty hieman eri sanavalintoja kuvaamaan samaa asiaa.Codex 44 A 8 von Danzig-manuaali kirjoitti: Ensinnäkin, Raivolyönnistä [Zornhau] ja sen tekniikoista:
Jos kuka lyö sinua ylhäältäpäin, Raivolyönti uhkaa häntä miekan kärjellä.
Selitys: Raivolyönti torjuu/rikkoo kärjellä kaikki ylhäältä tulevat lyönnit [Oberhau], mutta ei ole mitään muuta kuin yksinkertainen rahvaan lyönti. Tee se näin:
Kun lähestyt häntä taistelun alussa, ja hän lyö sinua oikealta puoleltaan sinun päähäsi, lyö sinäkin oikealta puoleltasi ylhäältä ilman mitään torjuntaa raivokkaasti vasten hänen miekkaansa yhtä aikaa kuin hän. Jos hän tämän jälkeen pitelee miekkaa pehmeästi, heitä miekkasi kärki suoraan eteenpäin, ja pistä hänen kasvoihinsa tai rintaansa.
Valitettavasti kuitenkaan ei liene ollenkaan mahdollista kirjoittaa jotain fyysistä tekemistä paperille niin, etteikö joku olisi siitä aina eri mieletä tai tulkitsisi sitä jotenkin erikoisesti, joten kyllä melkein näitä tulkintoja näistä on yhtä paljon kuin tulkitsijoitakin.
Tottakai se on modernia, aivan kuten joku 1300-luvun tyylin rakennettu replica-miekkakin on teknisesti ottaen "moderni", vaikka se ei ensimmäisena tulisikaan mieleen jos pitäisi vaikka kirjoittaa essee aiheesta "modernit aseet".Tämä seuraava kommentti saattaa ärsyttää monia, mutta myös minä näen HEMA-lajit osittain modernina luomuksena.