Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poskiontelot/poskiluut rikki.

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#1

Viesti SirSamuel »

Varmasti muillakin mennyt kasvojen luita rikki ja saaneet niihin jonkun ohjeen mitä tehdä sen jälkeen. Niistää ei sais pariin viikkoon ainakaan ja uutta tärskyä ei sais ottaa 6 viikkoon mutta entäs kyykky, penkki, veto yms. voimailuleikit? TAYS:is mua hoitaneelta KNK lääkäriltä kun asiaa tiedustelin niin hymähti vaan :o :thinking: Eipä sillä, että tässä näillä päänsäryillä kiire olis farmarisalkkuja kantamaan mutta hämmästyin lekurin kantaaottamattomuutta niin, etten saanu enää sanaa suustani.
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16111
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Kyllä kai niitä paineennostoja oissyytä välttää ainakin ensialkuun, muistan jostain kuulleeni että luutumisraja ois kuukausi.
Jos silmäkuoppa on mutkalla niin taisi olla pitempi aika.
Mutta onhan täälää lääkäreitä ja muita ammattilaisia, ehkä oikeaa tietoakin tulee luettavaksi.

Mulle sattu kans epämiellyttävä lekurikokemus, lonkka kipeyty ja kävin kuvilla.
Lekuri tuumas jotta nivelpinta on rikki ja sehän oli kakskutoselle varsin ikävä kuultava.
Sitte se vielä kertoi että karate tulis lopettaa niinku heti ja minä kysyin perusteita, luulis että lonkkajumppa jalkaa lajiomaisesti sätkyttämällä ois päinvastoin parhainta parhautta.
Seki vaan hymähteli ja anto ymmärtää olevansa lekurina milteijumala.

En uskonu vaan painuin Suomeen ja kävin erikoismiehellä.
Kuvat puhtaita ja pinnat ehjiä.
Semeikka puhu paskia.

Olin siinä iässä että meinasin totisesti vyöttää kupeeni ja käydä ottamassa päänahan.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#3

Viesti Shaolinsi »

Kuva

Jos silmäkuopassa (orbita) vauriota korjattu, niin itse pitäisin taukoa ainakin 3 viikkoa. Jos haluaa varman päälle ottaa, niin pidempi tauko on aina parempi. Iskujen välttäminen 6 viikon ajan kuulostaa hyvältä ohjeelta.

Lähde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17572571/

Orbital floor strength is regained 24 days after repair. The authors now let patients resume normal activities approximately 3 weeks after uncomplicated orbital floor fracture repair. This is one of many clinical factors in assessing the return to normal activities.
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#4

Viesti SirSamuel »

Juu ei sillä eikä millään. Asiallinen, ammattitaitoinen ja muutenkin fiksuja suoltava nuori nainen oli mua hoitanut lekuri kyllä. Toki ilmeisesti salitreeni tahi voimaharjoittelu ei ollut hänen vahvuus alueensa :P Meinasin josko soitelis korvapolille mutta onse mun mielestä vähä tyhmää vaan soittaa ja kysyä koska voi mavettaa :lol: :lol: :lol:
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#5

Viesti taikaviitta »

Aihetta hiukan sivuten, mulla villissä nuoruudessa yläasteella oisinko ollu 14 - 15 vanha kun tuli koulussa tapeltua tuloksena murtui silmäpohjan luu.
Muuten ei haitannu elämää muuta kun että näin kaiken kahtena sillee päällekkäiskuvana. Muistaakseni lääkäri sanoi ja ohjeena oli, että pariin kuukauteen ei sais harrastaa mitään rasittavaa. Ja oisko joku rapiat kuukausi menny, ehkä sen 6 viikkoa kun näki maiseman kahtena joissain pään / katseen asennoissa. No olihan se nuorelle innokkaalle juipille haastavaa aikaa ja reeneihin oli pakko päästä liian nopeesti. Potkupallossa kun maalissa pelasin, niin useemman kerran tuli pallo keskelle naamaa kun luulin näkeväni riittävän hyvin ja otinkin näkemäni kuvan väärää palloa kiinni. Kyllä sen sitten oppi jossain kohtaa hyväksymään, että parempi pitää hiukan vielä taukoa. Mutta aika monta kertaa kerkes pallo keskelle turpaa tulemaan ja oli nenä kipeenä.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#6

Viesti Paanari »

taikaviitta kirjoitti: maalis 27, 2021, 12.45 Aihetta hiukan sivuten, mulla villissä nuoruudessa yläasteella oisinko ollu 14 - 15 vanha kun tuli koulussa tapeltua tuloksena murtui silmäpohjan luu.
Muuten ei haitannu elämää muuta kun että näin kaiken kahtena sillee päällekkäiskuvana. n väärää palloa kiinni. Kyllä sen sitten oppi j
Tervetuloo kerhoon, tuli halosta, nyt piilokarsastus. Ei tartte enää haaveilla "molemmat silmät" auki ampumista. Ketutaa... oikee kätinen mut, vasensilmänen. ammun paremmin vasurilla. Ammu nyt sitten kun näät kaksi jyvää....
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#7

Viesti taikaviitta »

Mulla ei jäänyt onneksi haittaa siitä enää kun aikanaan parani. En nyt muista tarkkaan, mutta muutaman kuukauden tais kokonaisuudessaan kestää että kahtena näkeminen sun muu poistu ja unohtu täysin. En tiedä sitten oli leikkaavan lääkärin hyvyyttä vai sen että olin vielä kovin nuori ja luusto siitä paranikin täysin helpommin ja nopeemmin. Ihan olen pystynyt normaalisti elämään ja ampumaan ja kaikkea. Hyvä niin.
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Poskiontelot/poskiluut rikki.

#8

Viesti JariR »

SirSamuel kirjoitti: maalis 26, 2021, 16.24 Juu ei sillä eikä millään. Asiallinen, ammattitaitoinen ja muutenkin fiksuja suoltava nuori nainen oli mua hoitanut lekuri kyllä. Toki ilmeisesti salitreeni tahi voimaharjoittelu ei ollut hänen vahvuus alueensa :P Meinasin josko soitelis korvapolille mutta onse mun mielestä vähä tyhmää vaan soittaa ja kysyä koska voi mavettaa :lol: :lol: :lol:
Voisiko olla, että tuossa tilanteessa lääkäri ei ihan aidosti tajunnut että olit tosissasi? Tai jotain siihen suuntaan että tajusit kyllä ohjeen, mutta suuntasit energiasi siihen että "mitenhän tätä voisi luovasti kiertää" :D

En oo lääkäri, mut sanonpa nyt kuitennii: ota nyt ihan suosiolla levon ja mielikuvaharjoittelun merkeissä toi "niistokieltoaika".

NImim. "on tuollut luovasti kierrettyä kaikenlaisia loukkaantumisten yhteydessä annettuja treenikieltoja aikoinaan. Tänään toivon, että olisi ennemmin pitänyt treenitaukoa - jos välskäri komentaa"
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eppu ja 10 kurkkijaa