Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taichi ja karate - yin ja yang

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 443
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Taichi ja karate - yin ja yang

#1

Viesti Lasse J »

Itse sekä karatea että taichitä treenaavana oli mielenkiintoista huomata, että joku muukin on kokenut saaneensa taichin treenaamisesta ”lisäpotkua” karateen. Moni tuttu karateka on myös löytynyt karaten jälkeen taijin.

https://the-dojo.org/2021/05/10/tai-chi ... -WdX4Les7Y
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Taichi ja karate - yin ja yang

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Minä osallistuin jonkin aikaa tai chi-juttuihin mutta aikataulu ei sallinut.

Hsing-I maistui mielekkäämmältä mutta siinä sainkin yksäritunnin aivan Kiinassa. Se lihasvastaparien tension käyttö upposi ikäänkuin sukkana karateen ja teki monesta jutusta.. jos ei nyt loogisempia niin vaivattomampia, luontevampia.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Taichi ja karate - yin ja yang

#3

Viesti Lasse Candé »

Shingo Ohgami sensei kirjoitti kirjan Taichista, kuten myös Klemola sensei.

Ohgamin kesäleireillä vedettiin joka aamu pihalla varttia yli kuusi aamulla sitä taichin ”modernia” 24-sarjaa tms.

Olin näkevinäni Taichin harjoittelun vaikutuksen Ohgamin karatessa. Tukee kyllä Wadoa hienosti, koska tyyliimme sopii nopea pehmeä kissamainen liikkuminen ja Taichin osaajat liikkuvat hienosti koko keholla ikäänkuin pehmeän vahvasti.

Asennot tietenkin on myös Taichin harrastajilla älyttömän hyvät.

Koen itse löytäneeni noista reilusta kymmenestä treenistä jotain hyötyä omaan treeniini. Kun pakottaa itsensä hitaaseen liikkumiseen ja ikäänkuin tuntemaan koko kehon toiminnan, siitä jää jokin hyvä juttu päälle ja kaikki treeni tehostuu.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Taichi ja karate - yin ja yang

#4

Viesti Taijin harjoittaja »

Kiinnostava artikkeli - kiitos.

Olen kuullut ennenkin, että karateka harjoittelee taichia, koska siitä on paljon hyötyä. Sanon lisää, kunhan olen lukenut tämän kunnolla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 106 kurkkijaa