Se on ihan tosi juttu, että sulkeisjärjestyksen kaavat luovat hyvää pohjaa muullekin järjestelmälliselle kouluttamiselle. En osaa sanoa oikeastaan mitään jalkaväen taistelusta, mutta esimerkiksi teknisemmissä aselajeissa on oman kokemukseni mukaan menty 2000-luku sellaisella mentaliteetilla, että äksiisin määrä veks, koska aihe muka niin kompleksinen. Tämä tie on mielestäni ollut hieman väärä.SULKO 2016 kirjoitti:Sulkeisjärjestykseksi sanotaan joukon ryhmitystä ja toimintaa, kun joukon osien ja yksittäisten sotilaiden paikat ovat tarkoin toistensa suhteen määrätyt. Toimintaa johdetaan
komennoin, joiden sanamuoto on tässä oppaassa määrätty. Sulkeisjärjestyksen suoritukset ovat täsmällisiä ja samanaikaisia, ja ne tehdään tarkoin tämän oppaan mukaisesti.
Sulkeisjärjestyksen harjoittelulla totutetaan koulutettavat vaistomaiseen tottelemiseen
ja täsmällisyyteen. Sulkeisharjoittelulla on tärkeä osuus joukon kurin ja hengen luomisessa. Sulkeisjärjestys mahdollistaa suurtenkin osastojen täsmällisen johtamisen ja luo
perustaa toiminnalle taistelukentällä.
Sulkeisjärjestyksen menettelytapoja voidaan käyttää kaikessa koulutuksessa, missä tavoitteena on täsmällisten suoritusten vaistonvarainen hallinta.
Aiheeseen liittyen, sulkeisjärjestys on kuitenkin, no, suljettu muoto. Itse näkisin tärkeimmän arvon juuri ihan aloitusvaiheen koulutuksessa, jotta joukko oppii tietynlaisen käskykaavan ja periaatteen, että tehdään kun käsketään ja vain kun käsketään. Siitä on kyllä sitten aika nopeasti päästävä myös eteenpäin tilanteen ja maaston sanelemaan tekemiseen ja muihin varsinaisiin nykysotilaan taitoihin, joista esimerkiksi tahtimarssin sijaan paljon tärkeämmäksi näen tilanteenmukaisen jalkamarssin.
Itse kurkkusalaatteihin astuessani (Minun ikäiset sai harmaat vasta, kun pääsi kadettikouluun) naureskelin sulkeisissa sille, että tarkoitus olisi opettaa kuria ja täsmällisyyttä. Oli tullut itsekin veivattua 11-vuotiaasta asti muodossa, ja vähän rankempia juttuja. Mutta sitten kun aika nopeasti siirryin rivistä sinne rivin eteen, niin kaikenlaisia on tullut nähtyä. Ihan varmasti jo kansalaiskasvatuksena tekee monille hyvää seistä välillä vähän hiljaa ja omalla paikallaan.
Eli oma mielipiteeni on se, että sulkeiset kuuluvat alokaskaudelle ja paraateihin.