Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#1

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Hep,

EFO-keskustelussa tuli esille ajatus, että ko. lajikeskustelu ei kuulu foorumin kamppailulajikeskustelujen joukkoon. Ymmärrän, että näiden lajien keskustelujen siirtäminen omaan osioonsa saattaisi loukata lajien harrastajia, mutta mietin toisaalta, että voisiko se myös rauhoittaa keskusteluja?

En itsekään tiedä mitä mieltä olla, jos ns. "huuhaaosio" perustettaisiin, ja sinne siirrettäisiin vaikkapa Kas-Pin, joka on yksi lajeista mitä itse yhä treenaan. (En myöskään nyt tältä istumalta osaa sanoa mikä olisi kunnioittava nimitys näiden esoteeristen lajien osiolle, ehdottaa saa!)

Toisaalta jos osio tehdään hyvällä maulla ja lajeja treenaavat potkulaiset hyväksyvät, niin mikäs siinä.

Ois toivottavaa, että potkulaiset rohkeasti ehdottais mitä rakentavasti tehdä, jos me keksitään hyvät ratkaisut, niin eikös tästä hyödy kaikki?


-Jaawa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#2

Viesti Mika »

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tietyllä tavalla kirjoittavat pitäisi vain torpata joko poistamalla heidän nihkeilyjään tai sitten antamalla porttikieltoa. Monihan noista tietyistä tyypeistä kirjoittelee vain tai yleensä, kun heillä on jotakin kielteistä sanottavaa.

Siksi toiseksi tuollaiseen osioon kuuluisivat sitten kyllä kaikki sellaisetkin lajit, joissa ei sparrata täysillä. Näitähän sitten riittää jonoksi asti. Osa näistä nillittäjistä harrastaa tällaisia lajeja.

Kun se "huuhaan" määritteleminen on niin kovin subjektiivista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#3

Viesti Mänzy »

En kannata ideaa, koska Mika jo sanoi syyn: miten määritellä "huuhaa"?

Esim. Efo ei ole vain sitä energiahipsuttelua, mutta se on se mitä jengi videoista saa irti. Tämänkö hyvin vajavaisen näkökannan perusteella sitä luokittelua alettaisiin tehdä? Päädytään tuohon Mikan esille nostamaan pointtiin, että "kunnon" lajeja ovat vain ne, joista on julkisesti löydettävissä täysiä sparraamista. Tämä ei kuulosta siltä miltä Potkun foorumin tulisi näyttää, mielestäni.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Minä olen silläkannalla että sellanen ketju vois olla paikallaan, koska vallan paljon näyttäs olevan kirjoittajia joille 1+1=2.

Huuhaa-juttuja pelaavat tietävät että 1+1= Kanada.

Asioitten laatikointi luo kai jonkinlaista turvallisuuden tuntua joka kenties ajan kanssa auttais tajuamaan sen että oikeassa maailmassa ne laatikot on sisäkkäisiä ja häilyvärajaisia;
Jos nyt vaikka saliolosuhteissa, turvallisissa satiinihousuissa joku tarjoaa hanskan käkättimeen, osumavastine on käytettyyn voimaan/liikenopeuteen suoraan verrannollinen ja vakio. Autsis ja pää viskautuu taakke.
Mutta eipäs niin olekaan.

Kamppailu on kommunikaatiota ja kamppailutaito on kyky manipuloida tilannetta.
Jos sen hanskan tarjoaja on hierarkian alaportailta, osuman ottaneen käytös on tietynlaista. Koska vaikutelma on että otettu pusu edustaa jakelijansa seitsemääkymmenta prosenttia.
Mutta jos identtisen tällin jakajana on joku nimikuulu titteliveikko, tällin ja tilanteen info on aivan erilainen. Koska nyt tuli vasta kymmenellä prosentilla jep. Sekä vastine että fyysiset tuntemukset ovat kovastikin erilaisia.

Tämä on se varjopuisto jossa huuhaa-jutut hulmuaa.
Niinku täysin selvästi, minä en oikeen jaksa tajuta miksei tätä muka tajuta?
Uhmaikä on söpöä paitsi että ei ole.

Eräs aivan hirveä murhamies ja reikäpää ja suuri Ajattelija ja runoilija kertoi aikanaan
"Tästä Kaaoksesta minä löydän kotini."
Hän puhui Taistelusta, ei taistelun harjoittelusta.
Tämä ois tärkeää tajuta.

SEN laatikon sisään mahtuu kamppailujumppa ja tosimaailmakin aivan iloisesti kyllä.

Siksi kannatan sekä ketjua että huuhaa-nimitystä; "kriittisten" on kivampi käsitellä ilmiöitä alentuvaisesti alentavan termin alla.
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#5

Viesti Ars Dimicatio »

En kyllä tiiä millä perusteella sinne esoteeristen / huuhaa -hommien ketjuun lajeja lemppais. Eiköhän kaikissa lajeissa ole jotain syvään piinttyneitä uskomuksia ja taikauskoja, jotka eivät perustu mihinkään tutkittuun tai todistettuun tieteenalaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#6

Viesti Lasse Candé »

Ymmärrän Arsin pointin. Lajejahan on kai paras käsitellä lajien omissa ketjuissa, kun taas tuollainen ketju lajirajat ylittävistä asioista käsittelee sitten vain tiettyjä osia niistä lajeista joita käsitellään.



Laajemmin, en varsinaisesti ymmärrä, mikä nykymallissa on toimimatonta ja siis vaatii jonkin muuttamista. Joskus aiemmin lajialueita karsittiin (esim linkit, ”Lankakori”) ja oli jopa puhetta ”maa-alueiden” mielekkyydestä. Uutena on sitten tullut tuo Schola, mikä on selkeästi alueen arvoinen aihepiiri.

En tarkoita pahalla Arot ja aavikot (vanha Ylähuone? - muut lajit) lajeja kohtaan enkä tarkoita leimata mitään ”huuhaalajiksi”, mutta eikös siellä nyt ole aika isolla prosentilla tällaiseksi miellettyjä lajeja, mieltäjästä riippuen? Jos ne repisi sieltä omaksi alueeksi, jäisi taas tämä alue tyhjemmäksi.



Mutta ennen kaikkea, mitä uudella alueella korjattaisiin? Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä…

Itse näkisin, että lajien huuhaasettien taso on keskustelun aihe, eikä lajien tällainen arvottaminen kuulu Potkun ylläpidolle tai moderaattoreille. Koska mitäs jos he ovatkin väärässä? Vielä pahemmassa tapauksessa kuka tahansa voi avata mistä tahansa lajista huuhaa-alueelle ketjun ja sitten porukassa arvotaan että tuliko oikeaan paikkaan. Miksi se pitäisi ratkaista jo ennen varsinaista keskustelua, eikä aihe vain voisi pyöriä keskustelun osana?
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 2

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#7

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Pitäis tietysti kuulla nyt niitä, jotka haluaa tietyt lajit pois tältä foorumilta, mitkä olis heidän kehitysehdotukset. Vai jatkuuko sama mitä se on ollut aina, onpahan siivoajilla tekemistä? Mietin ihan sitäkin, että jollain tapaa sais viihtyvyyttä lisättyä, ettei mukava turinointi jää pois näistä lajeista keskustellessa. Mutta tosi hyviä pointteja on tullut monelta, Lassen ajatus varsinkin.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#8

Viesti Mika Väyrynen »

Ensin pitää löytää tosiaan että mitä kamppailulaji tarkoittaa. Viittaan toisen ketjun kannanottoihin. Mutta esim se että siinä kosketaan toiseen on kamppailulajin keskeinen piirre. Se että pukeudutaan lajeissa käytettyyn vaateparteen ei vielä tee lajista kamppailulajia. Esim eräässä suomalaisessa lajissa on kunnon kamppailutekniikkaa aseilla ja ilman. Tietyt mystiset osa-alueet ovat sitten lisänä. Laji on ehdottomasti kamppailulaji eikä huuhaata.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#9

Viesti Mika Väyrynen »

Ps. Jonkun huuhaa on jonkun ei-huuhaa. Vahvat mielipiteet kuuluu elämään. Niinpä, jottei ketään loukattaisi, joku uusi alue tyylin "Kiistanalaiset lajit", "Kamppailulaji vai ei", "Mielen manipulointi", "Mystiikka" jnejne, antaa tilaa argumentoida. Noin kaikki kukat saa kukkia eikä kukaan loukkaannu pahasti. Tämä rakentavana ehdotuksena
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Ei tosiaan lie mielekästä sitoa huuhaa-termiä lajinimikkeisiin, sensijaan voisi olla kiintoisaa käsitellä outoja ilmiöitä lajimetodeissa.
Vaikkapa ki, kutsui sitä sitten chi'ksi tai chakraksi (en muista intialaisnimitystä) tai vaikka Mustaksi hengitykseksi.

Pääasia että jutellaan ja että skeptikkoviltistä lämpöä etsivät voivat kertoa kuinka Ukko Ylijumalan (näkyy peilistä) mielestä jokujuttu on sitä tai tätä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#11

Viesti Mika »

Olen vuosikaudet ihmetellyt sitä, mikä IHME saa jotkut ihmiset tuohtumaan siitä, kun jokin laji ei täytä heidän vaatimuksiaan kamppailulajin määritelmästä. En siis ihan oikeasti kunnolla ymmärrä tätä ilmiötä. Ymmärrän kyllä että jotakin Yellow Bamboota naureskellaan. Sitten taas jos kärkevän kritiikin, josta paistaa suorastaan jonkinlainen viha, oikeutuksena käytetään muiden suojelemista huijaamiselta, sitä pidän silkkana valheena ja pelkurimaisena selityksenä ihan vain yksinkertaiselle vihalle tai miksi vastaavaa tunnetta haluaakaan kutsua.

Se on meinaan kiistaton fakta, että jokaisesta lajista löytyy kritisoitavaa. Semmoisessa vellominen ei tee kenellekään hyvää. Samaan hengenvetoon olen sitä mieltä, että niitä negatiivisiakin puolia pitää pystyä käsittelemään ja mieluiten ensimmäisenä ja analyyttisen kriittisesti omassa eli Potkun kohdalla kamppailulajiporukassa. Näistähän on täällä joskus vähän vaiettu, mistä olen huomauttanut. Siihen kun vertaa sitä, että kun jotkut sitten pyörittelevät ki-palloja, siitä saadaan hirveä älämölö, niin onhan se nurinkurista. Helppo se on huudella joillekuille etätyrmääjille, mutta kun kyseessä on väkivalta- ja jopa murhatuomiot (kyllä, muistanette ainakin yhden tapauksen), sitten ollaan oikein hiljaa. Sekö on kamppailijan moraalikoodi?

Kun joskus tästä kysyin jossakin ketjussa, Andy oli ainoa joka vastasi. Hän sanoi että noista ollaan hiljaa, koska ei haluta polttaa siltoja takanaan. Mutta sitten kirjoitellaan vaikka mitä joistakuista etätyrmääjistä? Joo-o, sano...

Noin muuten olen Lassen ja Karin kanssa samaa mieltä. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#12

Viesti Mika Väyrynen »

Mä olen ollut kamppailullisen huuhaan "uhri", ja se vei minulta vuosia tehokasta peliaikaa. Laji jota treenasin oli ihan mielekästä aikansa mutta sitten alkoi ilmetä kaikenlaista. Henkimaailma alkoi kuulemma vaikuttaa ja tarkkailla meitä, lähetti viestejä, suurmestarilla oli mystisiä kykyjä ja osasi jopa lukea ajatuksia. Taustalta löytyi uus-uskontoa sun muuta. Selittämättömiä ilmiöitä jotka tosin hallitsi vain herra-isoherra. Kenties nuo hukatut vuodet ja liian pitkään jatkunut oma herkkäuskoisuus on muokannut minusta erittäin "konkreettisen" olennon suhteessa lajeihin. Karate on ollut sitten se konkreettinen ja ei-mystinen laji minulle. Että hyvin fyysisesti mennään ja hiukan on yliherkkyyttä joihinkin ilmiöihin. Toivon kovasti ettei muut joutuisi toteamaan vuosien jälkeen että tulipa oltua tyhmä ja seurattua polkua joka oli osin ihan huuhaata. Ja vielä vedettyä muita ihmisiä moisiin kuvioihin. Pahoitteluni jos olen ollut epäkorrekti.

Toki asioiden ja väittämien pitää kestää kriittistä ja jopa tieteellistä tarkastelua. Siinä olette monet täysin oikeassa että dialogin täytyy pysyä asiallisena. Siinä on myös minulla opittavaa. Yritetään kovasti kuitenkin. Edelleen se on niin että toisen huuhaa on toisen ei-huuhaa.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#13

Viesti Jasse »

Efo-keskustelusta ja tästä sekä varsinkin viimeisimmästä Väyrysen kommentista heräsi halu osallistua keskusteluun.
Minä suhtaudun jotenkin kielteisesti siihen että kamppailulajiessa painotetaan uskon-asioita varsinkin jos mennään niin pitkälle että ilman kosketusta demotaan fyysisesti hyökkäävän (jopa aseistetun) vastustajan nujertamista.

Itse kun olen kasvanut mormoni yhteisössä ja siitä 20 vuotiaana eronnut sen jälkeen kyseenalaistanut kaiken .. moraalista, vapaaseen tahtoon ja olemassaoloon. Niin sitä tuppaa näkemään uskonnon kaltaisia ilmiöitä vaikka missä. Etenkin kamppailulajeissa. Minua kyllä kiinnostaa uskonnot, usko, plasebo, hypnoosi yms. Nyt kun harrastan katori shinto ryuta, niin odotan todella että mystiset ja uskonnolliset puolet avataan jossain vaiheessa.

Mutta olisi hyvä olla rehellinen itselleen ja muille että mikä harrastuksen tarkoitus ja ydin on.

Itse pitkän aikaa pyrin saamaan korviketta uskonnolle kamppailulajeista. Mutta nyt olen päättänyt täyttää yskontotyhjiöni rehellisesti sillä itsellään - eli buddhalaisuudella.

Minun mielestä keskustelu potkussa on ollut mielenkiintoista ja melko asiallista. Varsinkin kun politiikka on siivottu pois mun näkysistä. Jatketaan samaa rataa.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#14

Viesti Mika Väyrynen »

Jasse: meillä on näköjään muutakin yhteistä kuin hojoilu. Mulla on saman tyylinen historia, lahko oli tosin Jehovan Todistajat ja mä lähdin vetämään siitä 17- vuotiaana jolloin hojoilu alkoi kunnolla (treenasin perheeltä salaa ennen sitä. Kun mä lähdin vetämään niin lähti myös äiti, isoäiti ja vielä isoisoäiti elämästä, luopiota ei katso edes oma perhe- välit pistetään poikki. Kaikki kuuluivat siihen lahkoon. Mutsin näin ed kerran joskus 35 vuotta sitten.)

Treeni pelasti minua aika paljon ja etsin siitä jotain elämääni. Sitten tuli tuo yllä mainitsemani laji ja ikävä kokemus. Mä katson asioita noiden kiikareiden läpi ja uskonto, mystiikka sekä salaperäiset voimat ei saa täältä kannatusta kamppailulajeissa. (Buddhalaisuus taitaa muuten olla enemmän elämänkatsomus kuin uskonto. Siinä ei ole jumalaa. Mutta se ei tähän ketjuun kuulu).
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Oma osionsa "huuhaalajeille"?

#15

Viesti AriJ »

@Mikan pointti "huuhaasta" siellä, täällä, ja jokapuolla on kyllä validi, ja vähintään siltä kantilta että kun se ei täytä oman itsensä hakemia / omasta valitusta lajista löytyviä, niin... jotain saattaa herättää.

Mitä nyt Efoon tulee, niin sehän on kamppailulajijatkumon tulos.... Daitô-ryû Aikijûjutsu --> aikido --> Efo.... ja onhan siinä jotain muutakin kuin vain noita "älynvientejä"... niitä vaan tunnutaan korostavan / ne tuntuvat korostuvan tekemisessä.

Itse en "Huuhaaosastoa" kannata, kamppailukajiin kuulumattomattomat jutut omaavat jo sen Kahvilan, eikös?
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa