Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Saako selkää pyöristää kuorman alla?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Viesti Eppu »

Horinaa olisi kuvata, miten bandhat estävät kehon sisäisten energiavirtausten (prana) kulkeminen väärään suuntaan energiakanavissa (nadi). No okei, ilmiönä sinänsä totta, eli jännittämällä tietyn alueen lihaksia, estetään esimerkiksi epäsuotuista liikettä toteutumasta.

Joogan kieli helposti tökkii, mutta esimerkiksi juurilukko on mielestäni ihan sama asia, mistä käypähoidossa puhutaan lantionpohjan lihasten vahvistamisena.

Lukkoa voi siis pitää tietyn alueen lihaksiston supistamisen terminä, ja mikä lukko on kyseessä, kertoo alueen. Siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka tarkkaan liittyy otsikon aiheeseen.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti terssi »

Tässä hyvä video ex-painonnostajalta, nyk-valmentajalta, Zack Telanderilta:

Otsikosta ja videon introsta huolimatta suurimpana aiheena on aika spesifisti butt wink takakyykyssä. Sehän yksi klassikko selän pyöristymisen muoto painoja nostaessa, jota on pitänyt kaikkien välttää. Netistä löytyy lukuisia artikkeleja ja videoita aiheesta, kuinka se korjataan ja kuinka sitä vältetään.

Tämän videon viesti on lyhyesti se, että kun sallii itsellensä pienen butt winkin, niin asiat saattaa muuttua syväkyykyssä paljon paremmaksi. Tätä käydään läpi asiakaskeissin turvin. Mutta katsokaa itse ja arvioikaa.

Itse ajattelen nykyään samankaltaisesti. Todnäk. on varmuuden vuoksi hyvä välttää todella aikaista ja rajua butt winkkiä, mutta tärkein mittari on se, että aiheuttaako se kipua. Butt winkkiähän voi vähentää myös yksinkertaisesti sillä, että kääntää lantiota hieman sinne alle jo lähtöasennossa. :partanortti:
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

Joo, minusta nuo asennot näyttävät ihan hyvältä syväkyykyssä. Toisaalta voi miettiä sitäkin että onko se syväkyykky lopulta niin ehdottoman tärkeä liike, varsinkaan kuntoilijalle ja erityisesti jos ala-asento tuntuu hankalalta. Askelkyykyillä pääsee hyviin venytyksiin myös

Tässä on mun mielestä hyvä video zercher nostoista progressioineen ja sitä tarkastellaan kamppailulajin näkökulmasta. Mä teen tällä hetkellä nuita zercher nostoja, koska leikatussa ranteessa on kilon nostoraja. Mun mave maksimi on lienee jossain 140 paikkeilla, 40 kg:lla zercher nostot lattiatasolta tuntui vielä hyvältä. Uskoisin, että tuosta pystynee nostamaan ajan kanssa johonkin 60kg hallitusti.

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti Jussi Häkkinen »

Sinällään tuo on kohdistumiseltaan sangen samankaltainen liike kuin selkäpenkissä lisäpainolla tehtävä selänojennus, joka on tehnyt penteleen hyvää selälle. Hmm. Pitääkin pistää seuraavassa perioditauossa kokeiluun.

Hieman oli amerikkasuperlatiiveilla pakattu pohjustus videolla, mutta itse liike on kiintoisa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija

Viesti terssi »

"Fitness"-skene pähkinänkuoressa: Hehkutetaan ja hypetetään ihan tajuttomasti liikkeitä kuinka tulee luodinkestävät nivelet ja parantaa kaikki sairaudet, tai sitten vastavuoroisesti pelotellaan niiden räjäyttävän nivelet ja tappavan naapurin koirankin. :D Näin se menee...

En ole itsekään ikinä tehnyt Zercher deadliftiä, vaikka tietoinen olen siitä ollutkin. Ehkä senkin voisi ottaa ohjelmaan, kunhan joskus tämän hetkinen kotitreenitilanne vaihtuu sellaiseen, että ehtii ihan oikealle salille kolistelemaan. Laittakaa kokemuksia sitten, että miltä tuntui. Ja luenko tilannetta oikein, vai onko Tapsaattori ihan tämän ketjun ansiosta ottanut/ottamassa kyseisen kaltaisia liikkeitä rohkeammin mukaan treeniohjelmaan? :)

Nyt kun tuo butt wink on tuossa ylempänä tuoreessa muistissa, niin laitanpa tämänkin Squat Universityn videon tähän:

Videolla neuvotaan siis lyhyesti tekemään maljakyykkyä kantakorotuksilla, mikä onkin hyvä neuvo painopisteen muokkamiseen, nilkkojen liikeradan lisäämiseen ja syvemmälle pääsemiseksi. Mutta hauskasti, se mitä ei sanota - mutta mikä näkyy hyvin tuosta esikatselukuvasta - on se, että kun sallii selän vähän pyöristyä ala-asennossa, niin pääsee helpommin syvemmälle. Eli butt wink - tässä tapauksessa ehkä tahaton - saattaa auttaa. Uskoisin, että samalta mieheltä löytyy myös video, jossa butt winkkiä kauhistellaan ja korjaillaan. :voipallo:
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija

Viesti Jussi Häkkinen »

Olen yleisesti pitänyt Zercher-variantteja hieman kikkailuina jos alkuasetelma on se, että tanko on maassa. Telineestä sen saa nätimmin käsiin ilman turhaa ähellystä ja niin ajattelin tuota kokeillakin.

Tuon Terssin postauksessa olevan "butt winkin" jättäisin ihan autuaasti huomioimatta - jos muu on kunnossa, tuosta tuskin on haittaa. Monen lonkille on mahdotonta tehdä noin syvä kyykky ilman winkiä.

Sinällään ATG-kyykyn edut saadaan huomattavasti turvallisemmin jalkaprässissä, jossa voi tehdä vaikka kunnon polvet kainaloon -sammakkoasennon pohjassa (ks. Jujimufu Mike Israetelin videolla) ja jättää kykkäykksen korkeammalle & voimanostoharjoitteluun.

Selän joustavaa vahvistamista sen sijaan tuen. Harva asia on ollut selälleni niin hyväksi kuin kuormattujen, hallitusti selkää pyöristävien selänojennusten tekeminen selkäpenkissä. Teen nykyisin myös kevyesti kierrettyä versiota, jossa yläkroppa kääntyy n. 45 asteen kulmaan vaakatasoon nähden. Kuormana riittää tuossa painolevy suoran version kuormatun tangon sijaan. Liike hallittuna ja ei repivästi, alaslasku etenkin (lasken mielessäni hitaasti kahteen). Tehnyt selkäkontrollille hyvää.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tapsaattori
kylkeenpotkija

Viesti tapsaattori »

tapsaattori kirjoitti: tammi 6, 2023, 07.48 Hyvä kysymys ja oma mielipiteeni tähän on pitkälti, että "se riippuu". Jos toinen ääripää on että maksimaalista voimantuottoa vaativa nosto voidaan tehdä huoletta pyöreällä selällä ja toinen ääripää se, että kynäkin pitää nostaa maasta selkä neutraaliasennossa, niin totuus lienee jossain siinä välissä. Missä siinä? Riippunee yksilöstä ja mitä ja miten nostetaan.
Näin mä asian näen, zercher nostoissa paino on kuitenkin hallittavissa ja tanko pysyy automaattisesti lähellä massakeskipistettä, koska tanko on about navassa kiinni, mulla lepäilee hieman röllykän päällä nätisti (Möhömaha = voitto). Mutta joo, näen kyllä tämän ketjun ansiosta hieman raskaammatkin nostot pyöreällä selällä tehtynä kehittävänä, joskin niin, että perus puuroa on kuitenkin pakaroiden tehokas käyttö ja harjoittaminen ja siinä sitten neutraaliselän asennon säilyttäminen on tarkoituksenmukaista monessakin liikkeessä.

Mä veikkaan, että hyvin korostetun pystyt selänasennot juontaa juurensa (ainakin osaltaan) painonnoston periaatteista. Siellä kun maksimi kuormasta ei voi ottaa koppia jos asento ei ole tismalleen oikein. Sitten näitä oppeja saatetaan soveltaa vähän kaiken maailman jumppailuissa missä ei edes olisi niin tarpeen tai olisi parempikin antaa rangan elää.

Zercher nostot maasta on vaivalloista ähellystä ja mä sanoisin, että heikosti soveltuu esimerkiksi kehonrakennuksen tavoitteisiin (lihasmassa). Mä tein zercher kombona maastanoston, hyvää huomenta ja kyykyt päälle ja ensimmäisenä mulla hyytyy keuhkot. Tai vaikka tekisin pelkkiä kyykkyjä niin silloinkin happi loppuu ennenkuin voima jaloista. Takakyykkynä saisin laittaa kaksinkertaisetkin painot ja oletettavasti reisilihaksiin tulisi parempaa ärsykettä, mutta mulla onkin tavoitteena kehittää "vähän kaikkea": liikkuvuutta, ryhtiä, toimintakykyä ja voimaa ja siihen nämä zerchernostot kikkailut sopinee mainiosti. Sekä tuohon Jussin mainitsemaan selän joustavaan vahvistamiseen. Ehkä ennenkaikkea teen näitä sen takia, että on kiva kokeilla tämmöisiä erilaisia variaatioita sekä se, että tällä hetkellä en saa vas käden sormilla pitää yli 1 kg massaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

terssi kirjoitti: marras 2, 2023, 07.01 Uskoisin, että samalta mieheltä löytyy myös video, jossa butt winkkiä kauhistellaan ja korjaillaan. :voipallo:
Juuri viime viikolla Instassa sellaisen herra tohtorilta näin :D

Ja saman olen myös huomannut, nyt kun viimeisen parin kolmen vuoden aikana olen vähän enemmän kansainvälisiä liikunta-alan videoita katsellut, että tosiaan jokin liike on Jumalasta seuraava ja jonkun toisen mielestä Saatanan kätyri. Ylipäätään sellainen ÄLÄ IKINÄ TEE NÄIN! -tyyppinen markkinointi on erittäin yleistä. Sitten kerrotaan mitä kuuluisi tehdä. Minusta tuo on erikoinen lähestymistapa, mutta ymmärrän millaiselle segmentille tuo uppoaa. Uusia asiakkaitahan noilla videoilla usein kalastellaan.

Selkäpenkissä tein selänojennuksia nikama kerrallaan eli pyöreällä selällä alhaalta aloittaen ensimmäistä kertaa joskus 15-20 vuotta sitten, kun GoGolla ja Fressillä ohjasin valmennettaviani ja jouduin keksimään sitä sun tätä aina välillä omasta päästäni. En tehnyt sitä itse niin paljon, että olisin huomannut sen vaikutuksia. Suoraan sanoen silloin ei kärsivällisyyteni kestänyt niin hitaita liikkeitä, vaan asioiden piti tapahtua :D Mutta nyt tämän ketjun myötä olen alkanut tehdä sitä lämmittelyissä aika ajoin, joskin ilman selkäpenkkiä. Kun seuraavaksi vaihdan ohjelmaa, otan sen ihan liikkeenä mukaan varsinaiseen treeniin. Näin nämä keskustelut hyödyttävät :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija

Viesti Jussi Häkkinen »

Selkäpenkissä (ja muissakin) on myös ihan huomattava, että liikkeen voi tehdä eri tavalla kohdistaen. Selkää pyöristävä liike on nimenomaisesti selän kontrollin ja voiman parantamiseksi myös muussa kuin siinä "optimissa", selkä suorana nousu taas ottaa persikkaan ja takareisiin hieman maven tapaan.

Minulle pyöröselkätreenin suurin hyöty tulee siitä, että sillä rakentaa turvaa siihen tilanteeseen kun esim. valsalva pettää yskäisyn tai naurahduksen (molemmissa olen selkäni loukannut) takia. Tällöin hallittu fail on paremmin mahdollista ja muutenkaan kroppa ei mene aivan letkuna isompien rautojen perässä. Siitä on hyötyä myös ihan arjessa kun se soffa pitäisi siirtää ja vyö & kyykkykengät nyt vain jäivät niiden toisten housujen taskuun.

However, en voi kylliksi korostaa sitä, että pyöröselkätreeni on paré aloittaa hallitusti, kevyesti ja totutellen. Jos rykäisee isoilla raudoilla, saa taatusti selkänsä rikki, etenkin kiertoasennossa tehtynä.
Jussi Häkkinen

Kuvake
terssi
kylkeenpotkija

Viesti terssi »

tapsaattori kirjoitti: marras 2, 2023, 08.16 Näin mä asian näen, zercher nostoissa paino on kuitenkin hallittavissa ja tanko pysyy automaattisesti lähellä massakeskipistettä, koska tanko on about navassa kiinni, mulla lepäilee hieman röllykän päällä nätisti (Möhömaha = voitto). Mutta joo, näen kyllä tämän ketjun ansiosta hieman raskaammatkin nostot pyöreällä selällä tehtynä kehittävänä, joskin niin, että perus puuroa on kuitenkin pakaroiden tehokas käyttö ja harjoittaminen ja siinä sitten neutraaliselän asennon säilyttäminen on tarkoituksenmukaista monessakin liikkeessä.
Olisiko väärin sanoa, että liikkeet joissa on pidempi vipuvarsi, pitää kuormata kevyemmin? Eli vaikkapa Jussin mainitsema selkäpenkki pyöreällä selällä - jos siihen laittaa tangon niskaan, niin nostettava kuorma on luonnollisesti pienempi kuin erilaisilla mave-tekniikoilla. Ihan kuten vaikkapa pystypunnerrus vs. vipunostot. Onko vipunostot lähtökohtaisesti vaarallisempia, koska niillä voi/kannattaa nostaa pienempia painoja? Vai onko se vaan sitä maalaisjärkeä, että vaikeammat/epäedullisemmat nostoasennot pitää kuormata kevyemmin liikkeessä kuin liikkeessä..

Olen samaa mieltä, että peruspuuroa on se lantiosaranan opettelu ja kyykyissä kannattaa myös oppia jäykistämään keskivartaloa "neutraaliksi". Ihan mielenkiinnosta, miten nyt määrittelisit neutraalin selän?

Tämä ei ole mikään haaste siis, vaan kiinnostaa ihmisten näkökulmat ja kenties se, että onko neutraalin selän määritelmä muuttunut tämän ketjun lukemisen myötä? :)

Jussi Häkkinen kirjoitti:However, en voi kylliksi korostaa sitä, että pyöröselkätreeni on paré aloittaa hallitusti, kevyesti ja totutellen. Jos rykäisee isoilla raudoilla, saa taatusti selkänsä rikki, etenkin kiertoasennossa tehtynä.
Näinhän se varmastikin on ja näin itsekin olen täällä puhunut. Tekisi kuitenkin mieli hieman saivarrella, että eroaako tämä nyt hirveästi mistään muustakaan liikkeestä? Kannattaako mitään voimailuliikettä aloittaa niin, että rykäistään isoilla raudoilla? Kaikkihan kannattaa aloittaa suht pienillä lisäpainoilla ja hallitusti treenaamalla.

Toki ymmärrän sen, että selkärankaa kannattaa suojella vähän vielä enemmän kuin vaikkapa olkapäitä ja polvia. Kipuilevan olkapään kanssa yleensä pärjää arjessa paremmin kuin kipuilevan selkärangan. Ja kaikenlainen invalidisoitumisen pelko on selkärangan kanssa enemmän läsnä kuin raajojen.

Itsekin ajattelisin varmuuden vuoksi, että selän taivuttelu voimaharjoittelun kontekstissa olisi aika lailla aina mahdollisimman hallittua. Sellaista kapasiteetin rakentelua. Tosin, ei aina välttämättä vauhdiltaan erityisen hidasta. Niitä nopeita taivutuksia ja kiertojakin on minusta ihan hyvä jossain vaiheessa treenata, jos laji vaikkapa niitä vaatii. Pohjat tehdään rauhallisella tahdilla ja se varmasti riittääkin useimpien tarkoituksiin.

Ja aina plussaa, jos joku pääsee eroon edes vähän jatkuvan neutraalin selän arjesta, koska korsetin kanssa eläminen nyt on vaan ihan per$eestä. :D
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija

Viesti terssi »

Tähän taas talteen lukemisesta kiinnostuneille Sam Spinellin erinomainen nyansseja, anatomiaa ja käytäntöä sisältävä artikkeli Should You Fear Lumbar Flexion?

https://www.strongerbyscience.com/lumbar-flexion/

Mistä on kyse:
This article is a complete guide to lumbar flexion in lifting. We'll cover neutral vs. flexion, research on how dangerous (or not) flexion really is, and how to educate your clients on safe practices
.
It’s common to hear phrases like “that’s how I slipped a disc,” “doing that caused me to throw my back out,” and “lifting like that you’re going to blow a disc” in the gym.

These illustrate some of the existing fear-induced beliefs about the spine and lumbar flexion. For much of the last couple of decades, there has been a large push to ditch movements like sit-ups and transition to exercises like planks. Along with that, there has been an effort to educate people of the danger of lifting without a perfectly “neutral” back. This notion has extended out to the degree where some people will fear even the concept of picking up something as light as a piece of paper without maintaining a neutral spine. Although well meaning, the medical and fitness fields have contributed to and perpetuated this problem through an overly simplified narrative. Despite the strong convictions and assertive claims often made, the evidence is not quite as clear as people believe.
Neutraalin selän määritelmä on vaihteleva, sumea ja ihmiset ymmärtää sen eri lailla. Vaikka sitä heitellään huolettomasti faktana ja itsestään selvyytenä, että "pidä neutraali selkä, koska..." Tämä on yksi mielenkiintoinen ketjun aiheeseen liittyvä polku, josta olenkin yrittänyt virittää keskustelua. Keskityn tässä viestissä nyt siihen ja laitan tästä artikkelista pari pointtia siihen aiheeseen liittyen:
There are many terms that are often utilized in our field without a second thought. “Neutral spine” is probably one of the most used of these words. Should you ask a range of professionals to define neutral spine and explain why it matters, you’d likely receive a range of answers. This lack of consistent terminology between clinicians, researchers, and the public leaves room for miscommunication and greater error in information sharing.
Onko tämä alla mainittu alue neutraali selkä?
In sifting through the evidence for the origin of this term, we find terminology from Panjabi – neutral position and neutral zone. Panjabi created these terms based on experiments looking at how much force was required to change the intervertebral motion of segments (load-displacement measures). The zone was remnants of this specific measurement based upon the area that fell under a certain internal resistance, and the neutral position was the center point of the zone.
Kuva

Vai onko tämä se neutraali selkä?
While this definition is very specific, it does not serve as a clinically applicable term, nor does it fit the format in which the terms are commonly used in a clinical setting. In contrast, what most individuals view to be a neutral spine is this midpoint between maximum lumbar flexion and maximum extension where the lumbar spine has a small arch (lordosis). This is the terminology that is most commonly applied to what we deem as the neutral spine.
Kuva

Vai tämä?
Conversely, instead of it being a singular position, it should more likely be thought of as a zone – similar to the Panjabi reference. Generally, when individuals discuss the neutral spine position as described above, it is in reference to an erect standing posture. However, during activity – such as lifting something off the floor, squatting, etc. – we see the spine deviate from a set position and undergo varying degrees of lumbar flexion and extension. Even when participants are cued to execute the movement with a neutral spine (and under careful observation by experts such as Dr. Stuart McGill), we still see lumbar flexion occur. Within a squat, there is 40° of flexion occurring, 26° of flexion during a kettlebell swing, and 25° of flexion during a good morning. This elucidates the point of neutral spine being more a range than a specific position. If during most “functional” movements we see the spine flex up to approximately 40°, then what exactly is the neutral zone?
Lainaan lisäksi itseäni tästä ketjusta maaliskuulta:
terssi kirjoitti: maalis 30, 2023, 09.42
..Tässä vaikkapa yksi esitys suorasta tai neutraalista selästä. Sanoisin näppituntumalta, että tätä moni sanoisi hyväksi tai suoraksi tai neutraaliksi nostoasennoksi.

Kuva

Mutta jos miettisi, että tuon muotoisella selällä seisoisi suorassa, niin sitä kutsuttaisiin varmaan joksikin syndroomaksi. :) Eli selkärangan asennossa on tapahtunut aika paljon muutoksia verrattuna neutraaliin pystyasentoon. Ja ilman röntgen-katsetta selkärangan asennon muutoksia on yllättävän vaikea nähdä ulospäin tarkasti.
Kaikki kenellä on Potku-termein ottimia, ottakaa kantaa aiheeseen "Mikä on neutraali selkä?". :) Tai vaihtoehtoisesti: Miten se olisi hyvä käytännössä ymmärtää? Tästä olisi mielenkiintoista käydä keskustelua,.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija

Viesti Jussi Häkkinen »

terssi kirjoitti: marras 7, 2023, 08.57. Tekisi kuitenkin mieli hieman saivarrella, että eroaako tämä nyt hirveästi mistään muustakaan liikkeestä? Kannattaako mitään voimailuliikettä aloittaa niin, että rykäistään isoilla raudoilla?
Hyvä saivare ja olen samaa mieltä tästä. Tuota korostin lähinnä siksi, että joskus nohevilla junioreilla ja vanhemmillakin pojille uäpunttikavereilla on tapana ottaa hommaa "ny raapaistaan" -asenteella ja myös tuossa selkäpenkissä nyhtäistä itsensä ylös (etenkin jos tekee siinä hanuri- tai takareisiliikkeitä). Pyöreällä selällä hitaampi ja tunnustele ampu - ja etenkin hidas eksentrinen vaihe - ovat hyödyksi myös sen asentohallinnan vuoksi. Nopeutta voi toki nostaa myöhemmin hallitusti.

Eihän se jeesusliike itsessään ole, mutta on kuitenkin vähentänyt kipuja ja vuosikymmeniä sitten loukkaantuneen selän rasituksen myötä kasvavaa toispuoleisuutta huomattavasti.
Jussi Häkkinen

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija

Viesti Jussi Häkkinen »

*vanhemmankin polven punttikavereilla. Autocorrupt corrupts.
Jussi Häkkinen

tapsaattori
kylkeenpotkija

Viesti tapsaattori »

terssi kirjoitti: marras 7, 2023, 08.57
Olisiko väärin sanoa, että liikkeet joissa on pidempi vipuvarsi, pitää kuormata kevyemmin? Eli vaikkapa Jussin mainitsema selkäpenkki pyöreällä selällä

miten nyt määrittelisit neutraalin selän?

Tämä ei ole mikään haaste siis, vaan kiinnostaa ihmisten näkökulmat ja kenties se, että onko neutraalin selän määritelmä muuttunut tämän ketjun lukemisen myötä? :)
selkäpenkkiä pyöreällä selällä kannattaa ainakin totutella kevyillä kuormilla. Niin kannattanee kaikkia muitakin liikkeitä.

minulla ei ole oikein kykyä pukea sanoiksi anatomista määritelmää neutraalille selälle, enkä ole asiaa tältä pohjalta niin miettinyt. Eikö se näy nuissa laittamissasi kuvissa, vai ovatko ne mielestäsi väärin? Extended - neutral - flexed

tässä oli aiemmin puhetta selkää kiertävistä harjoitteista. Millaisia te teette?

Minulla on säännöllisesti ohjelmassa
-talikko
-seppä
-kylkitaivutus
-hartiasillat

voin kertoa lisää halutessanne.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija

Viesti Jussi Häkkinen »

Selkäpenkkiä kierroin lähinnä, samoin toki keskivartalon tukemiseen sekä vaakatason että viistokulman woodchoppervariantteja ja muita kiertäviä coreliikkeitä, usein taljalla kuormaten.
Jussi Häkkinen

Seuraajat

Earendil
Kuvake
KungFuMiäs
Mika85
obmijoy
Skorppari
Taijin harjoittaja
Kuvake
terssi