Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Saako selkää pyöristää kuorman alla?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti terssi »

tapsaattori kirjoitti: marras 8, 2023, 08.14 minulla ei ole oikein kykyä pukea sanoiksi anatomista määritelmää neutraalille selälle, enkä ole asiaa tältä pohjalta niin miettinyt. Eikö se näy nuissa laittamissasi kuvissa, vai ovatko ne mielestäsi väärin? Extended - neutral - flexed
Niiden lainausten pointtihan nimen omaan oli esitellä erilaisia neutraalin selän määritelmiä, mitä tulee esiin eri toimijoiden toimesta.

Siinä kuvassa näkyy yksi määritelmä.
-Toinen määritelmä voisi olla, että neutraali selkä on se sama, mikä sinulla on pystysuorassa seisoessasi.
-Kolmas määritelmä voisi olla artikkelissa esiin tuotu Panjabin yksi tieteellinen määritelmä, missä on määritelty "neutraali alue" tietyin parametrein ja tämän alueen keskipiste.
-Neljäs määritelmä voisi olla jokin hihavakio "neutraali alue", joka sallii neutraalille selälle liikettä "jonkin verran" tai "sen verran ettei se näytä kovin pahalta".
-Viides määritelmä voisi olla, että neutraali selkä on sellainen mahdollisimman suora selkä "flat back".

Tai jotain sellaista. Minähän pohdin ketjun ekalla sivulla näin:
terssi kirjoitti:Kuva
Ei pysy neutraalina, vaikka kuinka yrittää, eikä mene edes syvälle. Saati sitten, kun nostaa lähes maksimipainoja. Neutraali selkäranka tai vaihtoehtoisesti neutraali alaselkä on teoreettinen ajatus, jolla ei ole oikein kummempaa näyttöä takanaan. Selkäranka liikkuu, vaikkei ulospäin siltä vahvasti näytäkään.
Ja näin:
Itse sanoisin, että

1. Selkärankaa kannattaa progressiivisesti kuormittaa hallitusti eri asennoissa, taivuttaa ja kiertää vähän joka suuntaan joskus.
2. Myös keskivartalon pito, eli se "neutraalin selän" hallinta on tärkeä etenkin suorituskyvyn kannalta joissakin asioissa. Varmasti tärkeää myös osana selän hyvinvointia, kunhan se ei ole pelkästään sitä.
3. Vaikka täysin neutraalia selkää ei todennäköisesti pysty pitämään, vaan se aina menee fleksioon, niin sitä fleksion astetta pystyy säätämään treenillä. "Neutral is a range" kuten jotkut nykyään sanovat, mutta kuinka iso range? Ken tietää. :D
Eli minun mielestäni se kuva ei ole väärin, vaan siinä näkyy yksi määritelmä. Se on myös se artikkelin pointti. Tätä olen yrittänyt tuoda esille, että "neutraalin selän" voi ymmärtää monella tapaa - ja niin ihmiset tekeekin!

Olen itse skeptinen, että mitään tiukkaa muuttumatonta selkärangan asentoa pystyy edes pitämään yhtäänkään syvemmälle mentäessä lantiosaranaliikkeissä tai kyykyissä. Olen myös sitä mieltä, että tässä kokonaisuudessa on paljon asiaa mitä ei vaan tarkasti tiedetä.

Selvensikö tämä? :) Eli haluaisitko määritellä neutraalin selän, minkä opettaisit vaikkapa nyt sille aloittelijalle?
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti Jussi Häkkinen »

Tri. Mike Israetelilta tuli vastikään erinomainen asiaan liittyvä video. Pätevyyden lisäksi tyyppi on hauska.

Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
obmijoy
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2009

Viesti obmijoy »

Jussi Häkkinen kirjoitti: loka 27, 2023, 11.27 Obmijoy: aaaaaaooooookooo... Mites jos vastaavasta sitten ihan liikuntatieteeksi, anatomiaksi ja ihan muutenkin vahvistetummaksi kieleksi puhuttuna?

Koska tuo nyt on joogahorinaa.
selän suojajännitys 1video ei ole joogahorinaa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti Jussi Häkkinen »

obmijoy kirjoitti: joulu 18, 2023, 04.28selän suojajännitys 1video ei ole joogahorinaa
Selvä. Ehkä silloin kannattaisi selventää, mistä videosta on kyse, tuoda se nähtäville, referoida sen keskeiset kohdat ja tuoda esille mm. tekijän tausta ja pätevyys, koska tässä ketjussakin on esitetty useiden tohtoritasoisten ihmisten näkemyksiä aiheesta ja mm. selkää pyöristävien harjoitteiden eduista.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija

Viesti terssi »

Sattumalta törmäsin tähän itselleni uuteen kanavaan. Mies puhuu ja argumentoi järkevästi minun korvaani biomekaniikan näkökulmasta asiaa.

Sisältö on sitä samaa, mitä tässä ketjussa olen varsinkin minä puhunut jo aiemmin. Mutta tässä selkeässä ja suht tiiviissä muodossa. Pari tipsiäkin löytyy, että miten enemmän tai vähemmän pyöreällä selällä mavettamista kannattaa lähestyä omassa treenissä.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija

Viesti terssi »

Tuore 15 minuutin video samalta tyypiltä. Video on helposti lähestyttävä luennon omainen, jossa kivasti videoklippejä urheilusta mukana antamassa visuaalista esimerkkiä pointeille.

Tulokulmaa on se sama kuin tässä ketjussakin esitetty - ristiriita urheilun ja oheisharjoittelun välillä suhteessa selän asentoon.

Selkeitä pointteja ja kivasti myös biomekaniikan osalta argumentoitu, miksi jopa kannattaa pyöristää sitä selkää tietyissä tilanteissa. Esimerkeissä on mukana tästäkin ketjusta tutut painijat, kamppailiat, atlas-kivien nostelijat, mavettajat, soutajat, heittäjät jne.

Suosittelen, jos tämä aihealue yhtään kiinnostaa. Ja jos kaipaa vaikkapa lisävahvistusta hitaasti muuttuville käsityksillensä. :boxing2: 😇

Seuraajat

Earendil
Kuvake
KungFuMiäs
Mika85
obmijoy
Skorppari
Taijin harjoittaja
Kuvake
terssi