Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pätkäpaasto ja VHH

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Pätkäpaasto ja VHH

#1

Viesti YJT »

Olen tässä aloitellut pätkäpaastoilua, ja olen joskus kokeillut karppaamista. Käsittääkseni näiden kahden yhdistäminen on tehokasta, koska ne ikään kuin tukevat toisiaan. Karppaaminen on kuitenkin siinä mielessä tylsää, että se rajaa aika suuren osan ruokia pois, ja vaikeuttaa elämää siinä mielessä että koko ajan täytyy olla tarkkana hiilareiden kanssa (lähinnä silloin kun syö kodin ulkopuolella).

Mitenkähän toimisi pätkäpaasto jonka katkaisisi VHH-aterialla että saisi nälän katkaistua, mutta se ei kuitenkaan vaikuttaisi ketoosiin joka on alkanut paastojakson aikana? Sitten myöhemmin päivän aikana voisi syödä esim leipää eikä tarvitsisi kokonaan luopua mistään ruoista.

Lähinnä ajattelen sitä, että paastojakso olisi pidempi, ja ketoosi eli rasvan polttaminen jatkuisi, mutta voisi kuitenkin syödä. Eli vähän niinkuin poimisi ni rusinat pullasta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pätkäpaasto ja VHH

#2

Viesti Mika »

Potkun painijoilla nyt ainakin lienee kokemusta vähintään toisesta noista. Muistan ainakin @Presenterin kertoneen vetäneensä painoa onnistuneesti pätkäpaastolla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Pätkäpaasto ja VHH

#3

Viesti Shaolinsi »

Minä olen 12-14 tuntia syömättä arkipäivinä. Tätä olen noudattanut vuodesta 2007 lähtien eli kohta 16 vuotta. Meillä oli tapa tuollainen rytmi eräässä vanhassa koulussani, josta tapa jäi päälle. Olen energisempi ja virkeämpi.

Lähisuvussani on aikuistyypin diabetesta ja obesiteettia runsaasti. Minulla on paino pysynyt vakiona koko tämän ruokarytmin ajan.

Viikonloppuisin syön, mitä huvittaa.

Treenaan joka päivä 0,5-2 h ilman taukopäiviä treenistä.

Jos teen yövuoroja, tuo ruokarytmi luonnollisesti katkeaa. Silloin joudun öisin syömään, että ajatus kulkee paremmin ja pystyn tekemään nopeita päätöksiä akuutissa tilanteessa.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2507
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Pätkäpaasto ja VHH

#4

Viesti tapsaattori »

Minä olen kokeillut olla syömättä päivän ja se ei toimi ollenkaan, koska olosta tulee hyvin heikko. Seitsemän tuntia syömättä esim lounaan jälkeen menee vielä.

Päivä hyvin kevyesti syömällä, mutta normaalilla ruokailurytmillä toimii mulla paremmin
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Pätkäpaasto ja VHH

#5

Viesti Shaolinsi »

Minun syömättömyys arkipäivinä on kello 16-06 eli olen iltapäivän jälkeen syömättä aamuun asti.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Pätkäpaasto ja VHH

#6

Viesti YJT »

tapsaattori kirjoitti: tammi 22, 2023, 15.33 Minä olen kokeillut olla syömättä päivän ja se ei toimi ollenkaan, koska olosta tulee hyvin heikko. Seitsemän tuntia syömättä esim lounaan jälkeen menee vielä.
Tämä on oikeastaan se, mitä ajattelin: jos voisi paastojakson jälkeen syödä jotain hiilaritonta, niin ei tulisi heikko olo, mutta ketoosi ei katkea.

Olen pari viikkoa ollut rytmillä jossa paastoan lounaaseen saakka eli jätän aamupalan pois. Voisi kokeilla myös sitä että syö aamulla mutta jättää päivällisen pois.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Pätkäpaasto ja VHH

#7

Viesti tohtorismies »

Riippuu niin paljon ihmisestä ja treenistä. Mulla oli yhdessä vaiheessa kauheat painonpudotus meiningit ja pätkäpaasto/vhh kombolla tiputin 68,5kg painoon pituuden ollessa 183cm. Meininkinä oli siis olla 69kg sarjassa nyrkkeilyssä. Paino kyllä lähti hyvin ja energiaa riitti käydä töissä sekä treenata lujaa, negatiivisia vaikutuksia rupesi näkymään vasta myöhemmin, tämäkin johtui pitkälti siitä että pidin silti kalorit liian alhaalla treenin määrään nähden.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Pätkäpaasto ja VHH

#8

Viesti Jussi Häkkinen »

Ketoilulla on perin niukasti etuja (lue: ei ole) tasapainoisemmalla makrojakaumalla tehtyyn laihikseen samoilla kaloreilla. Pätkäpaastossa taas on joskus pointtiakin, jos se ei vaikuta suoritusenergiatasoihin ja tuntuu helpolta pitää yllä.

TDEE vain selville ja rok.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Pätkäpaasto ja VHH

#9

Viesti tohtorismies »

On. Mikey Musumeci on melko hyvä esimerkki pätkäpaastosta, kohtuullisen paljon liikettä saa hän ja kohtuullinen kamppailija on myös hän muutamalla bjj/,no gi mm tittelillä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Pätkäpaasto ja VHH

#10

Viesti Jussi Häkkinen »

Hänelle selkeästi sopii pidempi ateriaväli. Sinälläänhän pätkäpaastossa ja ketoosissa laihdutaan ihan samalla tavalla kuin muillakin tavoilla - sisään menevä energiamäärä on matalammalla kuin käytettävä energia. Kummassakaan ei ole mitään tätä rikkovaa taikaa tai erityistä etua muita energiamääriä rajoittavia tapoja kohtaan, joskin molemmissa on tietyt psykologiset haittansa (pätkäpaastossa venyneen syöntivälin usein nostaman ahmimisuhkan ja ketoilussa pitkän päälle vaikean ylläpidettävyyden, aktiivisuustason romahduksen ja ruokavalion rajoittavuuden muodossa).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Pätkäpaasto ja VHH

#11

Viesti Presenter »

2014 pätkäpaastoiluketjussa postasin näin: "Lopulta kyse on siitä, että syödään vähän harvemmin ja saadaan vähemmän energiaa. Pätkäpaasto on vain yksi tapa toteuttaa sitä." VHH:ssä on kyse ihan samasta, mitään maagista rasvanpoltto-ominaisuutta sillä ei ole.

16/8 (eli 8 tuntia syömistä, 16 tuntia paastoa) -pätkäpaastoilu toimi ihan ok:sti minulle aikoinaan, koska ehdin treenasin vasta alkuillasta, jolloin ehdin syödä riittävästi ennen treenejä ja treenien jälkeen. Täten palautuminen ja energiatasot treenatessa eivät juurikaan kärsineet.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pätkäpaasto ja VHH

#12

Viesti Mika »

Otsikko on tekstin sisältöön nähden ehkä vähän raflaava. Minä luin tuon enemmänkin niin, että tutkimusnäyttö on keskeneräistä, eikä mitään kovin varmaa voida sanoa suuntaan tai toiseen.


https://www.hs.fi/tiede/art-2000010297001.html
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11127
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Pätkäpaasto ja VHH

#13

Viesti flammee »

Jep, youtubessa kerrottiin että tutkimustapa oli jokseenkin puutteelllinen sanomaan oikeastaan yhtään mitään pätkäpaaston vaikutuksista oikein mihinkään. Semmonen kyselytutkimus jossa ei kysytty mitään pätkäpaastosta, vaan aamiaisen skippaamisesta oli vedetty suora yhtäläisyys pätkäpaastoon ja olikohan se jopa niin että sitä kysyttiin vain kahden päivän osalta... Jokseenkin yhtä heikkoa dataa kuin vähän aikaa sitten ilmestynyt tutkimus jossa kerrottiin että proteiinin liikakulutuksella ja sydänsairauksilla on yhteys. Jossainpäin kerrottiin että tiedemaailmassakin on havaittu että klikkiotsikoilla saa kivasti huomiota.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3344
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Pätkäpaasto ja VHH

#14

Viesti Eppu »

Olen tämän vuoden kokeillut pätkäpaastoamista. Pidin aika pitkään sovellusseurantaakin kellonajoista, mutta se ei palvellut tarkoituksiani, väliäkö sillä tuleeko se tasan kuusitoista tuntia täyteen. Itse olen hakenut paastosta helpotusta elinikäisiltä tuntuviin vatsavaivoihin, ja sitä olen ollut havaitsevinani.

Mutta. Tämä toistuva paastoaminen (Minun tapauksessani pääsääntöisesti n.14-16h, joinakin päivinä arjen aikataulujen johdosta 11-12h) on ollut minulle helppoa, koska tiedän kuinka paljon minun tulee syödä. En ole siis vähentänyt kalorimäärää, vaan muuttanut syömisten ajoitusta. Aiemmin söin viisi zone-ruokavalion mukaan mitoitettua ateriaa, ja nyt jaoin välipalan blokit päivän muille neljälle aterialle. Jos en tietäisi ennalta annoskokojani, veikkaisin, että paaston jälkeen söisin enemmän kuin oikeasti tarvitsen.

Pätkä, vhh, keto you name it. Mielestäni suurimmat riskit ovat siinä, että ihmiset ottavat jonkin pakonomaisen muotin, jonka he täyttävät huonoilla valinnoilla. Kovat rasvat ovat kovia rasvoja, söitpä niitä mihin kellonaikaan vaan. Ja niin edelleen.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Pätkäpaasto ja VHH

#15

Viesti Mika »

Shaolinsi kirjoitti: tammi 22, 2023, 15.38 Minun syömättömyys arkipäivinä on kello 16-06 eli olen iltapäivän jälkeen syömättä aamuun asti.
Oletan että Eppun tavoin annoskokosi ja makrojakaumasi ovat järkeviä. Mutta kuinka monta ateriaa ja välipalaa nautit klo 6.00-16.00? :shallow_pan_of_food:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 72 kurkkijaa