Shaolin kung-fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Lauteille: Syyskuu 2009
Aiheet: 38
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Kuva

Joo. On turhan lyhyt aika tämä pari viikkoa (40 treenituntia) oppia näitä uusia asioita.

En saanut oikein tuota meidän kirveslyöntiä toimimaan, niin jouduin tänään menemään lihamestarin työskentelyä seuraamaan puoleksi tunniksi.

”Siellä se tekee samaa leikkaavaa liikettä. Tuijota sitä. Ota oppia.”
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 135

Shaolin kung-fu

Viesti KungFuMiäs »

Ja kuvaile ihmeessä oppimaasi jossain kohtaa, jos se on ok. Minua kiinnostaa nähdä. Vähä luulen että samoja ideoita ja liikkeitä sielä kuitenkin on taustalla kuin meillä, vaikka erilaisessa paketissa. Eri xinyi linjoissa eri liikkeet voi kuulua eri eläimiin, jopa samassa koulukunnassa yksi liike voi olla usean eri eläimen representaatio tehtynä hieman erilailla.
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2837
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Shaolin kung-fu

Viesti Mika »

KungFuMiäs kirjoitti: elo 9, 2024, 20.25 Kieli on lihasten "päätepiste", kynnet jänteiden, hampaat luun ja hiukset/karvat veren.
Luin ihan taannoin Joonaksen esikoisromaanin uudelleen, ja muistaakseni hän kirjoitti siinä juuri noin saadessaan teoriaoppia tältä nykyiseltä Shifultaan. @Shaolinsi, vai oliko se jotenkin muutoin? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Melkein.

Kirjan sivunumeroa ei ole antaa (minulla on täällä vain e-kirja eikä pokkaria eikä kovakantista), mutta kappale on nimeltään ”Kupillinen teetä Shaolin-munkin olohuoneessa”.

Kyseisessä kappaleessa lukee:
Kiinalaisessa kansanperinteessä hiukset ovat verenkierron päätepiste, hampaat ovat luiden päätepiste, kieli on lihasten päätepiste ja kynnet ovat nivelsiteiden päätepiste. Nämä päätepisteet tulisi tuntea harjoittelun aikana.

Kirjoitin tuona teoksen vuonna 2017 eli seitsemän vuotta sitten. Nyt kun jälkikäteen asiaa ajattelen, @KungFuMiäs:hen kirjoittama jänne taitaa olla parempi käännös kuin kirjassa lukeva ”nivelsiteet” tuolle kynsien päätepisteelle.

Mutta joo. Minulla on ristiriitaiset fiilikset tuosta Soturimunkin oppipojasta. Kirjoittaisin uudelleen toisella tavalla monen kirjan kohdan, jos pitäisi uudestaan kirjoittaa.

Minulla on sitten ollut sama opettaja vuodesta 2011 eli on sama opettaja edelleen, kun tuon kirjan aikana. Tätäkin viestiä kirjoittaessani makaan miehen kotitalon sohvalla Dengfengissä. En ole vuosina 2011-2024 treenannut mitään muuta kuin Wang-perhettä (paitsi Suomessa hetken Bernardo Rodriguezin Wing Tsungia).
Kuvake
Jasse
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2006
Aiheet: 129
Etulaji: potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Shaolin kung-fu

Viesti Jasse »

Minulle tuli jostain taannoisesta viestistäsi kuva että jotkut perheet/linjat yhdistyivät ja samalla sinulle tuli uusi pääotettaja. Mutta ilmeisesesti käsitin väärin.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Oikein ymmärsit.

Tuli linjaan uusi päämies (Wang Zhong Ren - löytyy tuosta videolinkistä), jota en ole koskaan tavannut enkä myöskään tapaa tällä reissulla, vaikka asuu lähes naapurissa (sama kaupunginosa).

Linjan yhdistymisen syyt on hyvin monimutkaisia ja vaikea selittää ymmärrettävästi.

En ole palannut asiaan tarkemmin, koska asian taustat ovat pysynyt perheen sisällä. Avaan asiaa enemmän, kun saan luvan.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2011
Aiheet: 0

Shaolin kung-fu

Viesti Taijin harjoittaja »

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Jos kysymys oli esitetty minulle, niin tuo uutinen on hyvä asia. Kaikki julkisuus on meille hyväksi. Jokaisen Shaolin-uutisen jälkeen saan viestejä joltakin suomalaiselta. Hyvällä tuurilla saan treenikavereita ja hieman huonommalla tuurilla joku saattaa lukea jonkun kirjoistani. 

Vaikka tuo Victor Wembanyama ei treenaakaan samaa Shaolin-linjaa meidän kanssa (meidän linja lähti temppelistä oikeastaan joskus 1990-luvulla), ei kukaan ulkopuolinen ymmärrä asioiden eroa kuitenkaan.  :D

Olen syyskuun alussa lähdössä takaisin Dengfengiin näillä näkymin treenaamaan Wang-perheen Shaolin kung-futa. Jos joku potkulainen haluaa mukaan, niin toistan edellisen tarjouksen: Saa tulla mukaan. Hinta 2 viikolta: 900 euroa täysihoidolla, joka sisältää 4-6 tuntia yksityisopetusta päivässä, kolme ateriaa, majoitus, juomat, kyydit lentokentältä. Samalla hinnalla et oikeastaan edes saa hyvälaatuista hotellia kahdelle viikolle. Viisumia ei tarvita.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Reissun ajankohta on varmistunut. Jos joku haluaa Shaolin kung-futa treenaamaan Kiinaan, niin 7.9.2025 olen Shanghaissa ja jatkan siitä matkaa sisämaahan. Tämän palstan lukijat ovat tervetulleita mukaan, kunhan hyvissä ajoin ilmoittautuu mukaan. Itse ajattelin pelkästään meidän xinyitä treenata, mutta aloittelijoiden kanssa voin tietenkin perusteita treenata paikan päällä ja voin toimia matkaoppaana.
Wehmas
etupotkija
Lauteille: Syyskuu 2008
Aiheet: 13
Etulaji: Systema
Sivulajit: Elon ojissa rämpiminen
Takalajit: Defendo, TSM

Shaolin kung-fu

Viesti Wehmas »

Joku kaunis syksy änkeän kyllä mukaan, vaikka omat kungfut ovatkin nykyään pelkkää qigongien muistelemista.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Jään odottamaan! :) Meillä voi muuten myös opetella pelkkää qigongia. Esimerkiksi nykyinen vaimoni harjoitteli Shifuni kanssa pelkkää Yìjīn Jīngiä 易筋經 (“Lihasten ja jänteiden muuttamisen klassikko”), kun oli kanssani Dengfengissä. Meidän linjassa on valittavana kaksi polkua: kung-fu tai qigong. Ne polut yhdistyvät samaksi poluksi sitten korkeammalle tasolla.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Shaolin-temppelissä on alkanut uusi aika.

https://www.thestandard.com.hk/china-ne ... nder-probe

Shaolin-temppelissä on käynnissä historiallinen muutos, sillä temppeliä vuosina 1999-2025 johtanut apotti Shi Yongxin on asetettu rikostutkinnan kohteeksi, ja hänen tilalleen on nimitetty uusi apotti.

Shi Yongxinia tutkitaan muun muassa temppelirahojen kavalluksesta, sopimattomista suhteista useisiin naisiin sekä avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten salailusta. Epävirallisten tietojen mukaan hänellä väitetään olevan jopa 174 avioliiton ulkopuolista lasta, 51 rakastajatarta sekä 41,3 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvosta laittomasti siirrettyjä varoja temppeliverkoston tileiltä. Häntä väitettiin myös yritetyn pidättää Shanghain lentoasemalla ennen pakoaan Yhdysvaltoihin, mutta paikallispoliisi on sittemmin todennut tämän tiedon olevan ainakin osittain tekaistu. Tutkinta kuitenkin jatkuu, ja viranomaiset eivät ole vielä julkaisseet tarkempia yksityiskohtia.

https://www.scmp.com/news/china/politic ... or-removed

Shaolin-temppeli on jo ryhtynyt toimiin tilanteen vakauttamiseksi. Temppeli ilmoitti tämän viikon tiistaina, että uusi apotti on nimitetty: tehtävään valittiin Shi Yinle, joka toimi aiemmin Valkoisen hevosen temppelin apottina.

Temppelissä alkaa nyt uusi aikakausi, kun yksi Kiinan tunnetuimmista buddhalaisjohtajista on syrjäytetty ja hänen toimintansa on rikostutkinnan alla.

Elämme nyt mielenkiintoisia aikoja. Uusi apotti on tietääkseni valittu kokonaan lajiyhteisön ulkopuolelta, eikä hänellä ole kokemusta Shaolin kung-fun harjoittelusta. Jää nähtäväksi, miten asiat muuttuvat – vai muuttuvatko lopulta mitenkään.

Olen itse menossa muutaman viikon päästä paikan päälle, joten ehkä saan tarkempaa tietoa tilanteesta. Huhujen mukaan tutkinnan alla olisi myös useita muita korkea-arvoisia munkkeja, joten koko luostarijärjestelmä saattaa olla isommankin murroksen kynnyksellä.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2011

Shaolin kung-fu

Viesti Taijin harjoittaja »

Vaikuttaa uskomattomalta, että kiinalainen temppeli/liikuntaseura olisi pystynyt keräämään 41,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja tallettamaan noin suuren rahamäärän pankkitililleen. Kiinassa valvotaan kaikkea ja jo 1 miljoonan tallettaminen tilille olisi herättänyt poliisin/turvallisuuspoliisin huomiota.

Kiinassa valvotaan ja vainotaan toisinajattelijoita ja yhden Kiinan tunnetuimmista buddhalaisjohtajista pidättäminen ja asettaminen syytteeseen aiheuttaa minussa toteamuksen: uiguurit on hoidettu, nyt on buddhalaisten vuoro.

Muista ottaa matkavakuutus ja tehdä testamentti ennen kuin menet sinne. Sinä olet potentiaalinen vakoilija.
oskar
munillepotkija
Lauteille: Kesäkuu 2006
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Shaolin kung-fu

Viesti oskar »

Tässä pari hyvää raporttia aiheesta Monkey Steals Peach juutuubikanavalta:

Kyllähän tota apottia syytettiin noista jo 10 vuotta sitten. Ei sillä vaikuta olleen puhtaat jauhot pussissa missään vaiheessa, että en usko että nyt olisi kyseessä mikään buddhalaisten puhdistus. Eiköhän se ole tällä kertaa suututtanut jonkun väärän henkilön niin viimein laitettiin pää oikeasti pölkylle.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Shaolin kung-fu

Viesti Shaolinsi »

Joo. Minä kuulin ensimmäiset huhut miehen toimista jo 2007 eli 18 vuotta sitten. Näiden huhujen takia olen vältellyt miehen kanssa yhteiskuvia. Julkiselle foorumille en nyt näitä asioita viitsi tarkemmin avata. Ei tämä ole kokonaan uusi asia eikä tullut isona yllätyksenä. Ikävä kolaus kuitenkin lajin maineelle.

Shaolin nousee kuitenkin aina uudelleen.

Seuraajat

Kuvake
Antti
Kuvake
DeusVult
Earendil
Kuvake
Izayoi
JakeV
Kuvake
JanneM
Kuvake