Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Parhaat drinkit ja valmistusohjeita

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Se oli kyllä linnunmaitoa. Nuorikko totesi: "Ihan kuin Fazerinaa joisi." :D

Velvet Hammer sekoitetaan konjakista, Tia Mariasta (kahvilikööristä), kaakaolikööristä, Cointreausta ja kermasta. Me vähän muokkasimme tuota niin, että konjakki oli brandya ja kerma Alpron vaniljasoijaa. Kaakaoliköörinä meillä oli Bols, jota suosimme monissa muissakin likööreissä. Arvelisin Triple Secin käyvän Cointreaun sijaan. On niissä jonkin verran makueroa mutta niin on myös hintaeroa. Sekoitussuhde on helppo muistaa: 1:1:1:1:2.

https://mixthatdrink.com/velvet-hammer/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Lentsuhan se tuli kylään, prkl. Työt ja oma treenaaminen jäivät toistaiseksi, joten keskitytään sitten tähän harrastukseen. Nämä ovat siis eilisillalta.

Amaretto Sour, Gin Fizz, Whiskey Sour

:yum:

Kuva Kuva Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Heikoksi jää tämän viikonlopun saldo, mutta edes yhden uuden juoman jaksoin sekoitella eilen.

Clover Club

Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

@Kari Aittomäki kun eilen mainitsi Lumikenttien Kutsun, sain siitä ajatuksen maistaa sitä. Se on, kuten niin moni muukin sekoittelemani juoma, sellainen, jonka nimen olen kuullut jo vuosikymmeniä sitten mutta en ole maistanut. Joitakin tuttujakin juomia olen sekoitellut, kuten Amppareita ja Sinisiä Enkeleitä, mutta pääasiassa tässä harrastuksessa minua johdattaa uuden oppiminen ja uudet makukokemukset.

Vaikka lakkalikööriä löytää eurooppalaisista nettikaupoista, ei sitä ole joka paikassa eikä yhdessä suosikkikaupassamme. Niinpä tavoistani ja periaatteistani poiketen marssein eilen Alkoon eli valtiolliseen monopoliin hakemaan lakkalikööriä. Samassa mietein kuinka sairas asetelma on Monopoli-pelissä, jota pelasin lapsena lukemattomat kerrat ja joskus aikuisenakin, jossa tavoite on ahnehtia kaikki omaisuus ja ajaa muut vararikkoon. Mitä helvettiä? :lol:

Lumikenttien Kutsu on legendaarinen juoma, jonka kehitti suomalainen baarimestari Saimi Penttilä, joka sillä voitti naisbaarimestareiden kerhon kymmenvuotiskilpailun vuonna 1977 (Nuorikon syntymävuosi :ihq: ).

https://myvintagecooking.com/luminkentt ... u-resepti/

Juttelin eilen yhden työkaverini kanssa, joka suositteli drinkkiä Punainen Kala. Vaikka siinä kai pitäisi olla ED-energiajuomaa, käytin Möföä, jota minulla on aina jääkaapissani.

Hyviä juomia olivat kaikki! :jepa:

Ilta oli siis hyvin suomalainen :flag_fi: : Lallin Kumautus, Lumikenttien Kutsu, Punainen Kala

Kuva Kuva Kuva
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Se piti vielä sanomani, että pidän suomalaista juomakulttuuria hienona. Vaikka Suomella varsinkin ennen Nokia-buumia oli jonkinlainen kyseenalainen maine junttilana eikä vähiten alkoholikulttuurimme osalta, se stereotyyppinen "Kossua ja HK:n Sinistä, prkl!" -asenne on vain pieni osa totuutta. On jopa vähän hämmästyttävää, miten maukkaita juomasekoituksia Suomessa on jo pitkään osattu loihtia.

Vähän erikoisesti suomalaisista juomista ilmestyi kaksi eri kirjaa aika peräkkäin. Osaako joku suositella toista noista? :)

https://www.readme.fi/kirja/kotimainen- ... -suomessa/

Jaha, on näitä ainakin kolme. :D

https://www.suomalainen.com/products/drink-nordic
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Viime lauantaina oli ananasmehupäivä - ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Vaikka pitsassa ananas on minulle ihan heti ensimmäinen valinta, ja vaikka hampurilaisessa ananasrengas on herkkua, muutoin en oikein perusta ananaksesta. Jatkossa korvaan ananasmehun Nuorikon ehdottamalla mangomehulla tai muulla vastaavalla maistuvalla, sopivalla hedelmämehulla.

Ja taas vasemmalta oikealle: Lumikenttien Kutsu, Cuban Breeze (jota Kate Hudsonin hahmo joi elokuvassa Glass Onion), Piña Colada, Bahia

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kiva harrastus. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Miksologiaharrastus jatkuu ja kehittyy. Otan edelleen kuvan jokaisesta cocktailista, mutta en viitsi enää pommittaa tätä ketjua niillä, jotta tilaa jäisi ihan oikealle keskustelullekin.

Isommalla porukalla, jossa on useita potkulaisia, tilaamme raaka-aineita Euroopasta. Yksi tilaus tuli perille viime viikolla, ja toinen, toisenlainen tilaus lähtenee tänään (sen organisoi yksi muu sen ryhmän jäsen). Olen tilannut yksin ja @Kristian Hyvärinen:n kanssa harrastusvälineitä Euroopasta. Yksi lähetys saapui edellispäivänä, toinen on jo Tampereella, ja kolmatta odotan loppukuusta.

Luonnollisesti Netflixin Drink Masters kiinnostaa ja paljon. Ammattilaiset... :ihq:

https://www.netflix.com/fi-en/title/81437299

Yhden helpon ja nopean ohjeen jaan jos joku haluaa kokeilla: ruotsalainen Pear Split. Maistui sitten niin hyvältä, että oksat pois. 😋

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

@Lasse Candé, sinä kun sitä Bloody Marya fanitat, tässä olisi vähän eksoottisempi versio siitä. Kokeile ihmeessä. :lol:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Tarvikkeita tuli hyvä määrä lisää viime ja tässä kuussa. Jääpalakone minulla on ollut viime kesästä asti, ja nyt onnistuu sitten jäämurskakin helposti. Erilaisia jääpalamuotteja minulla on muutamia. Lyhyeen, yksinkertaiseen juomaan, kuten Old-Fashioned, sopii hienosti iso (5 x 5 cm) jääpala. Samoin sen lasin on hyvä olla juomalle sopiva. Old-Fashionedin tapauksessa lasi on, tietysti, Old-Fashioned-lasi, joka toki tunnetaan myös muilla nimillä. Niiden lisäksi kaapissani on muutamia erilaisia laseja: DOF, Coupe, Hurrikaani, Margarita, samppanjahuilu, Copa de Balon, Spritz, valko- ja punaviinilasit, isot totilasit sekä shottilaseja. Nick & Norat vielä tilaan, ja siinä on sitten kaikki lasit, joita tällä hetkellä tarvitsen. Erilaisia lasejahan on loputon määrä. Niin, olutlaseista olen mieltynyt vehnäolutlaseihin, vaikka nautinkin yleensä lageria ja pilsneriä.

Hain hyvistä tarjouksista tehosekoittimen ja sauvasekoittimen. Ensin mainitulla pyöräytin muutama viikko sitten makoisat mansikkadaiquirit 6-7 ihmiselle, ja sauvasekoittimella työstin hyvät vaahdot whisky souriin.

Vaahtoja olen vähän tutkinut, mutta raaka-aineiden saatavuus jättää toivomisen varaa. Esimerkiksi soijalesitiinijauhetta pitäisi olla kahdessa suomalaisessa verkkokaupassa mutta eipä ole. Sifoni olisi yksi vaihtoehto vaahdoille, mutta ainakin toistaiseksi minulle riittää ravistin ja sauvasekoitin. Vaahdoista saa tehtyä monimutkaisenkin harrastuksen, jos alkaa kurkkia enemmän tuonne kokkipuolelle. Muutenkin molecular gastronony ja muut vastaavat uudemmat lokerot ovat melko pikkutarkkaa ja todella mielenkiintoista puuhaa.

Tässä on yksi esimerkki vaahdosta ja sen tekemisestä. Tällä hetkellä tällainen kiinnostaa minua enemmänkin teoreettisesti. FiksuRuoassa, josta tilasin sitä sun tätä toissapäivänä, olisi ollut agar agaria edullisesti, mutta päätin odottaa vielä alla olevan prosessin kanssa.

Like gelatine, agar agar foams can range from fluffy to dense. Unlike gelatine, agar agar has the added benefit of working in both cold and hot preparations. This means agar agar foams are just as likely to land on savoury dishes as they are desserts.

Using either a standing or immersion blender, combine the agar agar with the liquid of choice for the foam. When done, place the mixture into a pan and bring to the boil. Leave it at this heat for around three-to-five minutes, then remove and allow to cool into a gel. The mixture then needs to be blended for a second time, turning it into a fluid gel. Now it can be poured into the whipped cream dispenser, sealed and charged.

Agar agar foams have another advantage over its gelatine equivalent, as it doesn’t need to sit around for hours to set: it can be dispensed immediately. To alter the coarseness or density of the foam, the agar agar can be combined with other ingredients such as xanthan gum and even gelatine.

Sitruunalimonadia ja lime cordialia (mehutiiviste on ihan OK suomennos, mutta...) keittelin viime viikolla. Kannatti. Vaniljavodkaa aloin uuttaa kuukausi sitten, ja tänään aloitan raparperivodkan uuttamisen. Raparperi on tuoretta omalta kasvimaalta. Kotimaserointi on helppoa.

Tein myös kurkkumehua, ja sekin oli paljaaltaankin tosi hyvää. Käytin sitä yhteen mielenkiintoiseen drinkkiin, jota voin suositella kesäjuomaksi. :jepa:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Tämän harrastuksen kautta tutuksi tullut Jarkko Oulusta julkaisi äsken uuden videon, jossa hän sekoittelee kahta versiota juomasta French Martini. Tykkään miehen esiintymistyylistä. :jepa:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Viesti Lasse Candé »

Kun laitoin Mikalle juhannustoivotukset, mainitsin kiinnostuksensa takia myös drinkkejä. Ja sitten lähti lapasesta ja olisi pitänyt jo aikaisessa vaiheessa siirtyä kirjoittamaan asiat tänne. :D

Olen tietenkin juonut Bloody Marya, mutta talossamme on jo pitkään ollut sidecar suosittu tuote muille, mutta joskus minullekin. Varsinkin tästä juttelimme Mikan kanssa. Sen jälkeen otin baarissa Negronin ja piti sitten kotona kokeilla niillä mitä löytyy.

Näistä kaikista kolmesta juttua.

Bloody Mary

Alan taipumaan siihen suuntaan että varmaan enemmän kuin mikään muu drinkki BM on jonkinlaisen standardisekoituksen lisäksi laaja kulttuurikokonaisuus erittäinkin erilaisia drinkkejä. Minä pysyttelen vielä lähellä melko standardia ja joskus Point kertoili kuulemiaan vanhan koulun osaajien vinkkejä. Tämä harrastus on mielenkiintoinen myös siksi, että ”mikä on perinteisempi” on väittelyn aihe ja siitähän Aasianlajiharrastaja tykkää automaattisesti. :D :D

Join etelä-Englannin Bournemouthin naapurissa Southbournessa todella hyvän Bloody Maryn. En tentannut aineksista, mutta minut sinne vienyt karatekaverini (voi tämän reissun jälkeen sanoa näin) on käynyt siellä paljon ja on drinkki- ja kulinarismifanaatikko, niin hän selitti asiasta hieman, kun tuntee myös kantabaarinsa.

Lolleli, että unohdin kaiken muun paitsi että se BM oli ihan hemmetin hyvä ja keltainen, koska tomaattimehu oli keltaisista tomaateista tehtyä. Ja tästä on pointiksi saakka, sillä siinä on vieressä rannalta helposti nähtävällä etäisyydellä Isle of Wight, mikä on esimerkiksi korkeahkoista valkoisista pystysuorista kallioista tunnettu nähtävyys. Saarella on kuulemma jokin oma ilmastosysteemi (olen lukenut vastaavaa Gran Canariasta) ja tämän saaren tapauksessa siitä seuraa että sieltä saa erinomaisia tomaatteja.

No, join sitten Bloody Maryn, minkä tomaattimehu oli tehty näistä erinomaisista keltaisista tomaateista ja eipä tässä tarinassa mitään sen kummempaa. :D

Oli helkkarin hyvä. Newcastlesta vähän etelään sain taas sysipaskan äkkiä heilautetun. Kun kotona väsäsin oman, niin yllätyin, että näinkös hyvä se on. Olen nyt alkanut lähinnä vähentää mausteita ja laittamaan limemehua enemmän. Tabascoa silti en ole vähentänyt, koska tabasco ei vaikuta muuhun kokonaisuuteen vaan on makuelämyksessä sivussa siitä. Bloody Mary on tavallaan sama riippumatta siitä miten paljon siinä on tabascoa ja sitten se tabascon määrä säädetään itselle sopivaksi. Se on se ainesosa, millä on siispä helpoin leikkiä. Esim liikaa pippuria tai worcesteria kaataa koko homman.

Viimeiseksi mainittujen tajuamiseen sain jeesejä eräältä loviisalaiselta kokilta (mustapippuri) ja Potkun omalta Häkkisen Jussilta. Kiitokset worcester-varoituksesta. :jepa:

Mutta mutta…

Sidecar

Tästä juttelimme Mikan kanssa. Hän kokeili ensimmäisiä kertoja ihan vastikään ja ei vielä oikein onnannut. Toivottavasti kertoo mikä mätti, koska täältä on useinkin löytynyt ideoita kuinka muokata makua.

Lukemassani perusversiossa sidecar on

2 cl konjakkia
1 cl Cointreauta
1 cl sitruunamehua (minä käytän limeä)

Tai siis ei cl vaan ”parts”. Jos teen kotona, tietenkin kaksinkertaistan noista jokaisen.

Lasi kylmäksi vaikkapa laittamalla jäät siihen kunnes kaikki pullot löytyy ja saa kaadeltua shakeriin. Sitten jäät lasista sekoituksen sekaan ja sheikataan.

En ole varma tästä, joten olisi hyvä kuulla mielipiteitä miten tehdä paremmin. Minä koen että tuo ei niin kärsi vetisyydestä tai sheikkaamisen aikaansaamasta koostumuksesta, joten sheikkaan niin että tulee varmasti kylmää. Minulle on tullut vetisyyspelko sheikkaillessa, eli että pitää toisaalta myös lopettaa riittävän aikaisin.

Onko vinkkejä sheikkaamiseen yleensä? Äkkiseltään kekkaisin että ylirunsas jäiden käyttö voisi olla tapa kylmentää niin ettei vetisyyttä tule?

Onko nyrkkisääntöjä että mitä ylipäätään pitää sheikata ja mitä sekoittaa?

Vedettiin myös kapakissa tänään Negroni. Eli…

Negroni

2 cl Giniä
2 cl Camparia
2 cl makeaa Vermuttia

Baarimikko laittoi mukaan palan appelsiinin kuorta ja fiilikseni on, että se toi vähän sitä ekstraa jota se kaipaa.

Kotoa ei löytynyt makeaa vermuttia, niin sai kelvata se kuiva mitä käytetään meillä Vodka-Martiniin, eli Martini extra dry.

Vaatisi vähän enemmän, että ostettaisiin tänne erilaisia vermutteja eri drinkkejä varten, mutta mistäs sitä taas hemmetti tietää. :D :D

Silti, tuo vaihto makeasta vermutista kuivaan ei kyllä tuota samaa tulosta. Mimmini sanoi hyvin, että on hyvä drinkki, mutta ei ole Negroni.

Kuiva vermutti (Martini extra dry) paistaa kaikessa ihan hemmetisti läpi. Olen alkanut ottamaan siitä neuvosta vaaria Vodka-Martinissa, että vermutin osuus minimoidaan hyvinkin rankasti. Aina vain vähemmän. Tämä toimii. Viitteellisesti 7 cl votkaa ja 1 cl vermuttia ja kun näin tekee, on vermuttia liikaa.

Tästä syystä toisella yrityksellä puolitin vermutit. Tai koska oli jano, tuplasin kaikki muut. Saatiin:

Negroni, mutta ei kuitenkaan

4 cl London dry gin
4 cl Campari
2 cl Martini extra dry

Ai niin, ja ihan pisara Cointreauta, koska ei ollut appelsiininkuorta.

Ei ole kyllä tuokaan Negroni, eli pitäisi hankkia sitä vermuttia. Mutta minulle tuo on peräti parempi, koska juuri tykkään tällaisesta vähän kovemmasta mausta. Ja rakastan Camparia ylipäätään. Se on kova juttu. Kun Negronissa Campari ehkäpä maistuu eniten joka tapauksessa, niin mielestäni tätä voi varioida sitten sen Camparin ympärillä. Ehkä se ei kaikille ole Negroni sitten. Minun näkemykseni heijastelee rakkauttani Campariin ja siihen ettei ginikään huonoa ole. Tämä sen kolmannen ehkä yhtä tärkeän ainesosan kustannuksella.

Hemmetti että tuli paljon settiä. Toivottavasti joku mauista ymmärtävä pystyy antamaan näkemyksiä joihinkin kohtiin. Mika kertoi jahtaavansa hyvää Sidecaria. Minä yritän myös konsultoida kotona ja muualla tapoja varioida. Ehkä jotain löytyy. Se kumpi ehtii palata asiaan ensin, saa olla hippa seuraavaksi! :D
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Ketju on elossa! :D

Negronista emme jutelleetkaan, mutta olipa hyvä että otit sen esille. Viime syksynä, kun vaihdoin vähän isomman vaihteen silmään, Negroni oli keskiössä. Tai vaihdoin ja "vaihdoin", sillä kuten kaikki tätä lukevat vähintään kamppailuharrastuksensa kautta ymmärtävät, jossakin vaiheessa vain enemmän tai vähemmän automaattisesti jotakin tapahtuu, jolloin huomaa nousseensa uudelle tasolle. Minä olen oppijana sellainen, että minun pitää kerrata perusteita, kokeilla, kerrata perusteita, kokeilla, kerrata perusteita ja vieläkin vain kokeilla, kunnes jossakin vaiheessa hahmotan kokonaisuuden ja alan nähdä syy-seuraussuhteita. Huonekasvien kanssa tämä tapahtui vajaan kolmen vuoden jälkeen (3/2017-12/2019, jolloin siirryin mullattomiin kasvualustoihin) ja miksologian kanssa kahdessa vuodessa (10/2020-10/2022).

Viime syksynä sekoittelin ensimmäistä kertaa Negronin, joka on @Kristian Hyvärinen:n suosikki. En tykännyt siitä yhtään. Mutta tässä kohtaa olin jo päättänyt, että sehän ei vetele. Tässä harrastuksessa kyse on myös oman makuaistinsa kehittämisestä, aivan kuten vaikka mallasviskien ja juustojen kanssa. Nykyäänhän tämä maailman ehkä suosituin drinkki on yksi lemppareistani. Aiempi katkeroiden välttelyni on kehittynyt melkeinpä intohimoksi. Katkeroiden maailma on kanssa ihan oma juttunsa.

Perjantaina sekoittelin Sidecarin. Se oli selkeästi kamalin drinkki, jota olen koskaan maistanut. En nyt laske tähän niitä teiniajan kiljuja ja muita. :D Mutta tämähän ei tietenkään tähän jää. Sidecar on sitä paitsi yksi niistä kuudesta drinkistä, joihin yhden filosofian mukaan kaikki muut maailman drinkit perustuvat. Minä otan tämän drinkin vielä haltuuni, oli mikä oli. Palaan asiaan sitten kun näin on käynyt.

Tässä on artikkeli, jossa Sidecarin vaikeudesta on kirjoitettu. Siinä on myös mainittu hyväksi koetun Sidecarin ohje. Siksi hain Cittarista tänään Demerara-sokeria. Perästä kuuluu.

https://punchdrink.com/articles/where-i ... nd-recipe/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Lisään kirjanmerkin. Terminologia täsmentyi vuonna 2020 tequilan osalta. Tässä on selitetty mitä on tequila, mezcal ja agaveviina. Lyhyesti: tequila tuotetaan tietyillä alueilla Meksikossa, ja siinä pitää olla vähintään 51 % Blue Weber -agavesta uutettua viinaa; mezcalissa voi käyttää mitä tahansa agavea, ja agaveviina on kattotermi kaikille näille. Hyvänä tequilana pidetään sellaista, jossa on 100 % Blue Weberiä. @AlexMachine voi täsmentää.

Margarita eri versioineen on suuri suosikkini. :blue_heart:

https://stilldragon.com/blog/agave-spir ... vs-mezcal/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Bolo
nilkkaanpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2023

Viesti Bolo »

Tänään tuli pitkin päivää juotua luvattoman paljon vanhaa klassikkoa. 1/3 malibua, 1/3 blue curacao ja 1/3 ananasmehua. Lopetin laskemisen kymmenen liepeillä, siitä on jo aikaa ja nyt olen erittäin naamat... :-8
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Malibun omilla sivuilla kerrotaan tuon Malibu Blue Hawaiian -drinkin ohje, mutta siinä on puolet ananasmehua. :D

https://www.maliburumdrinks.com/en-us/d ... -hawaiian/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!

Seuraajat

Kuvake
AlexMachine
Bolo
Kuvake
Kari Aittomäki
Lasse Candé