Nyt voit liittyä etupotkijaksi näppärästi ja nopeasti PayPalin kautta tästä linkistä. Tukemalla Potkua pidät sivustoa pystyssä. :)

Kuva

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89269
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 854 kertaa
Tykätty: 289 kertaa
Viesti:

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#1

Viesti Mika » tammi 24, 2006, 11.37

Tässä ketjussa voimme keskustella kyseisestä artikkelista.

http://potku.net/notkeuden-eri-tyypit/" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!


Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8112
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#2

Viesti Tohtori Krabola » tammi 24, 2006, 13.33

Hyvä artikkeli :smt041 Tuttuja juttuja, en olisi vaan osannut sanoa sitä yhtä hyvin.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö

Kuvake
Iiro Kampman
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#3

Viesti Iiro Kampman » tammi 25, 2006, 11.21

Jep, ainakin oman kokemukseni mukaan artikkeli on täyttä totta. Lieköhän asiasta kuitenkaan tutkimustuloksia olemassa?

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89269
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 854 kertaa
Tykätty: 289 kertaa
Viesti:

#4

Viesti Mika » tammi 25, 2006, 11.32

Iiro Kampman kirjoitti: J Lieköhän asiasta kuitenkaan tutkimustuloksia olemassa?
Satoja, ellei tuhansia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikkelin kirjoittaja saapunee kertomaan lisää lähteistään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía
Tykännyt: 0
Tykätty: 0
Viesti:

#5

Viesti Samurai » tammi 26, 2006, 16.02

Tuohan ei ole tieteellinen artikkeli, enkä siihen ole lähteitä tunkenut (vaikka se onkin lähteiden perusteella kirjoitettu). Useimmissa paikoissa joista asiaa olen lukenut, on nuo notkeuden lajit jaoteltu juuri noin.

Ja kyllä niitä varmasti on tutkittu näitä asioita aika paljon. Kovin syvällisestihän tuo juttu ei asiaan pureudu, mutta tarkoitus olikin tarjota helposti luettava yleistietopaketti.

Axé, Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.

Kuvake
tonza
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 199
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Ilmajoki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#6

Viesti tonza » tammi 26, 2006, 18.34

Hyvä tietää, itse en ole aikaisemmin tiennyt että notkeuttakin on erilaista.
Carpe diem

Se on vähä niinku sillälailla ettei se oo oikeen millään lailla.

Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5939
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 9 kertaa

Dynaaminen venyttely lämmittelyssä

#7

Viesti Aihki » huhti 14, 2012, 21.31

Olen viimeaikoina kuullut parikin kertaa aika kokeneiden kamppailuharjoittelijoiden mainitsevan, etteivät he lämmitellessä juurikaan venyttele staattisesti vaan pyrkivät tekemään alkujumpan venyttelyt "dynaamisesti". En ole ollut tilaisuudessa kysyä mitä tällä ihan oikeasti tarkoitetaan, aavistus toki on, mutta mikä olisi sitten se liikesarja setti, jolla tuo saavutettaisiin?

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6470
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Dynaaminen venyttely lämmittelyssä

#8

Viesti MarkkuT » huhti 14, 2012, 21.58

Aihki kirjoitti: En ole ollut tilaisuudessa kysyä mitä tällä ihan oikeasti tarkoitetaan, aavistus toki on, mutta mikä olisi sitten se liikesarja setti, jolla tuo saavutettaisiin?
Sekä perinteisessä että modernissa karatessa on tullut vastaan ihan systeemiin sisään leivottuna eli japonian kielellä nimettynä esim. tällaisia:

- Seisotaan kantapäät toisissaan kiinni, varpaat 45 astetta ja heilautetaan jalka suorana rennosti sivulle niin ylös kuin nousee.

- Jalan heilautus suorana rennosti ylös eteen.

- Jalan heilautus suorana rennosti taakse.

- Kiba dachi/hevosseisonta, kädet suorina eteen abaut 20 cm etäisyydellä toisistaan. Siitä ylävartalon kierto puolelta toiselle, niin että lantio pidetään lukittuna.

- Jalka suorana kierrot sisältä ulos (vähän niinku uramawa) ja sama liikerata ulkoa sisään.

Näiden lisäksi perus käsien ja lantion pyöritykset yms. kai myös menevät tuohon dynaamisten venytysten kategoriaan?
Ain't no one.

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23286
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 65 kertaa
Tykätty: 357 kertaa
Viesti:

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#9

Viesti Mjölnir » huhti 14, 2012, 22.01

Vanhempi tyttöni on tanssinut vuosia balettia, ja he tekevät kaikki venytykset dynaamisina. Lajinomaista liikettä, mutta rajoja hakien.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10818
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Tykännyt: 85 kertaa
Tykätty: 70 kertaa

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#10

Viesti flammee » huhti 14, 2012, 22.53

Juu, itekin olen havainnut että dynaamisella venyttelyllä saa aikan nopsaan liikelaajuutta lisää käyttöön. Eli jos se jalka nousee ekalla heilautuksella/venytyksellä vaikka vyötärön korkeudelle, niin ei siihen montaa minuuttia mene että se jo nousee pään korkeudelle tai siitä ylikin, vähän jumista riippuen, juoksu meinaa vähän jumittaa. Noiden Markun mainitsemien jalan heilautusten lisäksi käytän sellasta jossa aletaan heilauttaa jalkaa suorana eteen ylös, mutta käännetään vartalo liikkeen aikana sivuttain. Ja toki perinteisiä venytysliikkeitäkin voi tehdä dynaamisina, siinä vaan nytkytetään kevyesti sitä venytystä sen sijaan että pidettäisiin sitä.

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6470
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#11

Viesti MarkkuT » huhti 14, 2012, 23.04

flammee kirjoitti: Ja toki perinteisiä venytysliikkeitäkin voi tehdä dynaamisina, siinä vaan nytkytetään kevyesti sitä venytystä sen sijaan että pidettäisiin sitä.
Yhdeltä seibukanissa vaikuttavalta liikunta-alan ammattilaiselta jäi mieleen termi pumppaus. Tietty ihan samasta asiasta kyse, mutta noin sanana ehkä ohjaa oikeamman suuntaiseen suoritukseen kuin nytkytys.
Ain't no one.

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#12

Viesti bodyguard » huhti 14, 2012, 23.26

Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? :o Jos tehdään niin mikä näiden idea on?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6470
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 26 kertaa

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#13

Viesti MarkkuT » huhti 14, 2012, 23.37

bodyguard kirjoitti: Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? :o Jos tehdään niin mikä näiden idea on?
Kyllä itse tykkään tehdä ja teetän dynaamisten lisäksi 5-10 s mittaisia staattisia venytyksiä ihan paikkojen avaamiseksi. Tosi kapealla otannalla olen huomannut, että varttuneemmat treenaajat (+50v) tuntuvat aika usein puhuvan, että onnistunut treeni vaatii alkuun nimenomaan (minun mielestä yli-) pitkiä staattisia venytyksiä. En ole ikänsä urheilleiden omaa kehon tuntemusta alkanut haastamaan, kun nämä tapaukset ovat olleet suorituskyvyltään monta pykälää nuorempien kastissa...
Ain't no one.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10818
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Tykännyt: 85 kertaa
Tykätty: 70 kertaa

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#14

Viesti flammee » huhti 14, 2012, 23.40

bodyguard kirjoitti: Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? :o Jos tehdään niin mikä näiden idea on?
Tehdään, en sanoisi että niistä haittaakaan on. Siis ainakaan lyhyistä ja kevyistä sellaisista. Tokikaan hyödystäkään en niin tiedä. Kyllä niistä aina jää pikkusen sellanen fiilis niinkuin niistä jotain hyötyä olisi ollut, mutta onhan se aika epämääräinen tuntemus. Niitä revähdyksiä ja venähdyksiä tulee ihan yhtä vähän silleen että tekee staattiset venytykset treenin lämmittelyosuuden jälkeen tai alkaa kylmiltään matsaan kevyesti eikä tee missään vaiheessa venytyksiä. Joten se on aika vaikea sanoa että onko mitään pointtia.

Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 6 kertaa

Artikkeli - Notkeuden eri tyypit

#15

Viesti Vanhakankea » huhti 15, 2012, 09.15

90-luvun alussa käytiin pitkäänkin keskustelua treenikaverien kanssa näistä, keskusteluihin asti lämmittely oli ollut sekalainen kokoelma sekä staattisia että dynaamisia venytyksiä. Lopputulemana taisi olla se, että staattiset venyttely ei sovi lämmittelyyn ainakaan ottelun alla koska sillä "viedään" lihaksista räjähtävyys eli nopeus. Dynaamisella venytyksellä taasen kroppa ikään kuin viriteltiin juuri tuohon räjähtävyyteen eli nopeuteen. Lämmittelyssä alkoi sitten treenatessakin mennä siihen, että ennen treeniä tehtiin dynaamiset ja vasta lopuksi staattiset.

Edesmennyt Harri Lehtinen vaikutti suuresti tähän paradigman muutokseen.

Tiedä sitten miten tutkimus on edistänyt/kumonnut näitä näkemyksiä.

Itse olen kinnostunut juurikin noista dynaamisista venyttelymetodeista. Viikottainen vesijumppani pitää sisällään jalannosto/potkuharjoitteita, joita vesi mukavasti pehmentää. Osa on varmaan jossain dynaamisen/staattisen välimaastossa, koska vesi hidastaa niin nostoa kuin laskuakin.

Vedessä on mukava fiilistellä "teknisesti täydellisillä" korkeilla potkuilla nauttien jalkaterän/nilkan "oikeista" asennoista, lantio "oikeasta" liikkeestä ja tukijalan "oikeasta" asennoista. Eikä lantion, polvien ja selkärangan pauke häiritse. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa