Artikkeli - Notkeuden eri tyypit
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Tässä ketjussa voimme keskustella kyseisestä artikkelista.
http://potku.net/notkeuden-eri-tyypit/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://potku.net/notkeuden-eri-tyypit/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2005
-
- nilkkaanpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2006
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Satoja, ellei tuhansia.Iiro Kampman kirjoitti: J Lieköhän asiasta kuitenkaan tutkimustuloksia olemassa?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikkelin kirjoittaja saapunee kertomaan lisää lähteistään.
-
- etupotkija
- Lauteille: Marraskuu 2005
Tuohan ei ole tieteellinen artikkeli, enkä siihen ole lähteitä tunkenut (vaikka se onkin lähteiden perusteella kirjoitettu). Useimmissa paikoissa joista asiaa olen lukenut, on nuo notkeuden lajit jaoteltu juuri noin.
Ja kyllä niitä varmasti on tutkittu näitä asioita aika paljon. Kovin syvällisestihän tuo juttu ei asiaan pureudu, mutta tarkoitus olikin tarjota helposti luettava yleistietopaketti.
Axé, Samurai
Ja kyllä niitä varmasti on tutkittu näitä asioita aika paljon. Kovin syvällisestihän tuo juttu ei asiaan pureudu, mutta tarkoitus olikin tarjota helposti luettava yleistietopaketti.
Axé, Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2005
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Joulukuu 2010
Dynaaminen venyttely lämmittelyssä
Olen viimeaikoina kuullut parikin kertaa aika kokeneiden kamppailuharjoittelijoiden mainitsevan, etteivät he lämmitellessä juurikaan venyttele staattisesti vaan pyrkivät tekemään alkujumpan venyttelyt "dynaamisesti". En ole ollut tilaisuudessa kysyä mitä tällä ihan oikeasti tarkoitetaan, aavistus toki on, mutta mikä olisi sitten se liikesarja setti, jolla tuo saavutettaisiin?
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Dynaaminen venyttely lämmittelyssä
Sekä perinteisessä että modernissa karatessa on tullut vastaan ihan systeemiin sisään leivottuna eli japonian kielellä nimettynä esim. tällaisia:Aihki kirjoitti: En ole ollut tilaisuudessa kysyä mitä tällä ihan oikeasti tarkoitetaan, aavistus toki on, mutta mikä olisi sitten se liikesarja setti, jolla tuo saavutettaisiin?
- Seisotaan kantapäät toisissaan kiinni, varpaat 45 astetta ja heilautetaan jalka suorana rennosti sivulle niin ylös kuin nousee.
- Jalan heilautus suorana rennosti ylös eteen.
- Jalan heilautus suorana rennosti taakse.
- Kiba dachi/hevosseisonta, kädet suorina eteen abaut 20 cm etäisyydellä toisistaan. Siitä ylävartalon kierto puolelta toiselle, niin että lantio pidetään lukittuna.
- Jalka suorana kierrot sisältä ulos (vähän niinku uramawa) ja sama liikerata ulkoa sisään.
Näiden lisäksi perus käsien ja lantion pyöritykset yms. kai myös menevät tuohon dynaamisten venytysten kategoriaan?
Ain't no one.
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Vanhempi tyttöni on tanssinut vuosia balettia, ja he tekevät kaikki venytykset dynaamisina. Lajinomaista liikettä, mutta rajoja hakien.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
Juu, itekin olen havainnut että dynaamisella venyttelyllä saa aikan nopsaan liikelaajuutta lisää käyttöön. Eli jos se jalka nousee ekalla heilautuksella/venytyksellä vaikka vyötärön korkeudelle, niin ei siihen montaa minuuttia mene että se jo nousee pään korkeudelle tai siitä ylikin, vähän jumista riippuen, juoksu meinaa vähän jumittaa. Noiden Markun mainitsemien jalan heilautusten lisäksi käytän sellasta jossa aletaan heilauttaa jalkaa suorana eteen ylös, mutta käännetään vartalo liikkeen aikana sivuttain. Ja toki perinteisiä venytysliikkeitäkin voi tehdä dynaamisina, siinä vaan nytkytetään kevyesti sitä venytystä sen sijaan että pidettäisiin sitä.
– Science that can't be questioned is religion.
-
- päähänpotkija
Yhdeltä seibukanissa vaikuttavalta liikunta-alan ammattilaiselta jäi mieleen termi pumppaus. Tietty ihan samasta asiasta kyse, mutta noin sanana ehkä ohjaa oikeamman suuntaiseen suoritukseen kuin nytkytys.flammee kirjoitti: Ja toki perinteisiä venytysliikkeitäkin voi tehdä dynaamisina, siinä vaan nytkytetään kevyesti sitä venytystä sen sijaan että pidettäisiin sitä.
Ain't no one.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? Jos tehdään niin mikä näiden idea on?
-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.
Blogi
-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.
Blogi
-
- päähänpotkija
Kyllä itse tykkään tehdä ja teetän dynaamisten lisäksi 5-10 s mittaisia staattisia venytyksiä ihan paikkojen avaamiseksi. Tosi kapealla otannalla olen huomannut, että varttuneemmat treenaajat (+50v) tuntuvat aika usein puhuvan, että onnistunut treeni vaatii alkuun nimenomaan (minun mielestä yli-) pitkiä staattisia venytyksiä. En ole ikänsä urheilleiden omaa kehon tuntemusta alkanut haastamaan, kun nämä tapaukset ovat olleet suorituskyvyltään monta pykälää nuorempien kastissa...bodyguard kirjoitti: Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? Jos tehdään niin mikä näiden idea on?
Ain't no one.
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
Tehdään, en sanoisi että niistä haittaakaan on. Siis ainakaan lyhyistä ja kevyistä sellaisista. Tokikaan hyödystäkään en niin tiedä. Kyllä niistä aina jää pikkusen sellanen fiilis niinkuin niistä jotain hyötyä olisi ollut, mutta onhan se aika epämääräinen tuntemus. Niitä revähdyksiä ja venähdyksiä tulee ihan yhtä vähän silleen että tekee staattiset venytykset treenin lämmittelyosuuden jälkeen tai alkaa kylmiltään matsaan kevyesti eikä tee missään vaiheessa venytyksiä. Joten se on aika vaikea sanoa että onko mitään pointtia.bodyguard kirjoitti: Tehdäänkö jossain staattisia venytyksiä lämmitellessä? Jos tehdään niin mikä näiden idea on?
– Science that can't be questioned is religion.
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2010
90-luvun alussa käytiin pitkäänkin keskustelua treenikaverien kanssa näistä, keskusteluihin asti lämmittely oli ollut sekalainen kokoelma sekä staattisia että dynaamisia venytyksiä. Lopputulemana taisi olla se, että staattiset venyttely ei sovi lämmittelyyn ainakaan ottelun alla koska sillä "viedään" lihaksista räjähtävyys eli nopeus. Dynaamisella venytyksellä taasen kroppa ikään kuin viriteltiin juuri tuohon räjähtävyyteen eli nopeuteen. Lämmittelyssä alkoi sitten treenatessakin mennä siihen, että ennen treeniä tehtiin dynaamiset ja vasta lopuksi staattiset.
Edesmennyt Harri Lehtinen vaikutti suuresti tähän paradigman muutokseen.
Tiedä sitten miten tutkimus on edistänyt/kumonnut näitä näkemyksiä.
Itse olen kinnostunut juurikin noista dynaamisista venyttelymetodeista. Viikottainen vesijumppani pitää sisällään jalannosto/potkuharjoitteita, joita vesi mukavasti pehmentää. Osa on varmaan jossain dynaamisen/staattisen välimaastossa, koska vesi hidastaa niin nostoa kuin laskuakin.
Vedessä on mukava fiilistellä "teknisesti täydellisillä" korkeilla potkuilla nauttien jalkaterän/nilkan "oikeista" asennoista, lantio "oikeasta" liikkeestä ja tukijalan "oikeasta" asennoista. Eikä lantion, polvien ja selkärangan pauke häiritse. ;-)
Edesmennyt Harri Lehtinen vaikutti suuresti tähän paradigman muutokseen.
Tiedä sitten miten tutkimus on edistänyt/kumonnut näitä näkemyksiä.
Itse olen kinnostunut juurikin noista dynaamisista venyttelymetodeista. Viikottainen vesijumppani pitää sisällään jalannosto/potkuharjoitteita, joita vesi mukavasti pehmentää. Osa on varmaan jossain dynaamisen/staattisen välimaastossa, koska vesi hidastaa niin nostoa kuin laskuakin.
Vedessä on mukava fiilistellä "teknisesti täydellisillä" korkeilla potkuilla nauttien jalkaterän/nilkan "oikeista" asennoista, lantio "oikeasta" liikkeestä ja tukijalan "oikeasta" asennoista. Eikä lantion, polvien ja selkärangan pauke häiritse. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä