Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Paini

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Paini

Viesti Andy »

Keskustelu painista. Siis vapaapainista tai kreikkalaisroomalaisesta painista. Ei lukkopainista tai show-painista.

Jarppa sanoi toisessa keskustelussa, että kaikki painijat eivät olisi kilpapainijoita. Minun käsittääkseni näin kuitenkin on asian laita harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Kuntopaini on aivan marginaalista toimintaa. Lisäksi on tietenkin jo kilpauransa lopettaneita painivalmentajia ja junnuja, jotka eivät vielä kilpaile. (Treenasin itsekin penskana painia vuoden pari ehtimättä koskaan kisoihin.)

Näitä poikkeuksia lukuunottamatta kaikki painiijat ovat minun ymmärtääkseni kilpapainijoita. En ainakaan ole koskaan kuullut kenenkään vain harrastavan painia samalla tavalla, kuin harrastetaan vaikka karatea käymällä 2-3 kertaa viikossa treeneissä, eikä muuta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
mronkain
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004

Viesti mronkain »

Yhden kaverini pikkuveli harrasti painia toistakymmentä vuotta. Käsittääkseni kyseessä on urheilulaji, ei kuntolaji. Tietysti täytyy ajatella niin, että ei niitä junnuja heti molskille heitetä kisoihin, vaan pitää treenata aika paljon ennen kuin on valmis ensimmäisiin kisoihin. Mutta, voihan sitä jalkapalloakin treenata vain potkimalla palloa, mutta varsinaisesti jalkapalloa on vain pelaaminen, joka on kilpailua. En itsekään ole siinä käsityksessä että painia voisi pitkään harrastaa ilman että kilpailisi. Varma en ole asiasta.

Painiminen sinänsä, jos sillä tarkoitetaan sellaista leikkisää nujuamista ilman sen kummempaa lajimäärittelyä, on tietysti aina ollut osa lasten leikkejä, ja on kaiken maailman jumppakerhoja, joissa liikuntaa harrastetaan, mutta en ole varma onko niissä painia. Itse asiassa jos sellainen kerho löytyy, kuulisin mielelläni, koska laittaisin mielelläni yhden vaahtosammuttimen kokoisen vääntäjän sinne purkamaan energiaa.

- Marko
Kuvake
renne
reiteenpotkija

Viesti renne »

Mä olin käynyt yhdet painiharjoitukset kun mut vietiin kisoihin.
We're all given some sort of skill in life. Mine just happens to be beating up on people.
Sugar Ray Leonard
Kickboxing Team
Kuvake
Andy
etupotkija
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Minä en vertaisi painia urheilulajina niinkään jalkapalloon, kuin vaikka yleisurheiluun. Jalkapalloa kuitenkin pelataan sangen paljon puulaakisarjoissa niin, että mennään vain pelaamaan, eikä treenata (juuri) ollenkaan. Vaikka tämä onkin tavallaan kilpailua, rinnastuu se enemmän kamppailulajien harrastelemiseen.

Mutta kukaan aikuinen ei käy vain harrastelemassa pituushyppyä tai kuulantyöntöä. Kaikki pituushyppääjät ja kuulantyöntäjät ovat suunnitelmallisesti harjoittelevia kilpaurheilijoita. Nähdäkseni tämä on tilanne myös painissa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
S_L
munillepotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti S_L »

toisesta ketjusta:
Jiu-Jitsu kirjoitti:
Andy kirjoitti:Lisäksi heitot sattuvat aivan sikana.
:?:

Painiheitot eivät kyllä yleensä satu yhtään.
Olen kyllä samaa mieltä Andyn kanssa.

Kazeka Muniz (BJJ musta vyö & pitkän linjan vapaapainija) sanoi ennen treenejä, että "BJJ:tä voi harrastaa kuka vaan, mutta painissa pitää olla kova jätkä". Treenien jälkeen olin samaa mieltä :D
Jarppa
etupotkija
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viesti Jarppa »

Pakko myöntää, en perinteisillä painisaleilla ole paljoa vieraillut, ja näkemys on tullut painista BJJ:hin tai lukkopainiin tulleilta. Osa on sanonut ettei ole kilpailleet, paitsi joskus junnuina. Aikuisena harrastus on jatkunut, mutta kisoihin ei mielenkiinto ole riittänyt. En kyllä osaa sanoa, miten suurta prosenttiosuutta nämä kohdalle osuneet edustaa. Ehkä ne sitten on harvinaisempia.
fatman
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti fatman »

mronkain kirjoitti: Itse asiassa jos sellainen kerho löytyy, kuulisin mielelläni, koska laittaisin mielelläni yhden vaahtosammuttimen kokoisen vääntäjän sinne purkamaan energiaa.
Muksujudo. Ainakin 6-vuotiaat pääsevät. Jotenkin on jäänyt mieleen, että jossain olisin nähnyt jo 5-vuotiaat toivotettavan tervetulleiksi.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
mronkain
etupotkija

Viesti mronkain »

renne kirjoitti: Mä olin käynyt yhdet painiharjoitukset kun mut vietiin kisoihin.
Sanoisin että ei ollut ihan terve meininki siinä seurassa sitten (jos siis olit kisoissa muutenkin kuin katsojana). Vai mitä olisit mieltä jos potkunyrkkeilyssä harrastettaisiin vastaavaa, ekojen treenien jälkeen kehään... Ja paikallinen lihakauppias paikalle korjaamaan jämät tiskilleen.

- Marko
Kuvake
mronkain
etupotkija

Viesti mronkain »

S_L kirjoitti: toisesta ketjusta:
Jiu-Jitsu kirjoitti:
Andy kirjoitti:Lisäksi heitot sattuvat aivan sikana.
:?:

Painiheitot eivät kyllä yleensä satu yhtään.
Olen kyllä samaa mieltä Andyn kanssa.

Kazeka Muniz (BJJ musta vyö & pitkän linjan vapaapainija) sanoi ennen treenejä, että "BJJ:tä voi harrastaa kuka vaan, mutta painissa pitää olla kova jätkä". Treenien jälkeen olin samaa mieltä :D
Hoh... varmaan sitten pitäisi perustaa sellainen laji, jossa lyödään vasaralla päähän, siinä pitää olla tosi kova jätkä! Mielestäni on silkkaa typeryyttä, jos ei opeteta tulemaan alas oikein, tai jos treenataan tietoisesti lajia, jossa sattuu todella paljon (tai pahasti). Tai no, kaikki kontaktilajit kai jossain määrin sattuvat, tai treenaaminen yleensäkin sattuu, mutta jos kriteeriksi otetaan se, kuinka paljon sattuu, sitten voidaan tosiaan vaikka mäiskiä vasaroilla toisiaan.
Sinänsä erikoista, että lähes kaikkia "itämaisia" (lainausmerkeissä, koska en tarkoita niinkään alkuperää kuin luokittelua) kamppailulajeja voi harjoitella vain kuntomielessä, ja on jopa kuntonyrkkeilyä, mutta sitten painissa on pakko kilpailla. En tunne painia niin hyvin, että en osaa sanoa eikö siinä sitten ole niin paljoa tekniikoita tai sellaisia treenimuotoja että voisi vain harrastaa, toisaalta tietyssä mielessä kaikessa kamppailussa on kyse kilpailusta, sitä vastustajaa (ja itseään tietty) vastaan.
Ehkä tämä kilpailuvastenmielisyys juontaa omasta historiani juurensa, mutta kieltämättä ärsyttää se, että kaikesta pitää aina tehdä kilpailua, niillekin jotka eivät sitä haluaa. Hesarissa (liittyy aiheeseen vain kautta rantain) oli tänään hyvä kirjoitus siitä, että miksi ihmeessä työtön tekisi mieluummin mitä tahansa duunia kuin ottaisi korvauksia siitä ettei tee mitään, kun yhteiskunta muutenkin perustuu maksimaaliseen hyödyn tavoitteluun. Mielestäni kilpailuakin voi olla liikaa. But hey, again, it's just me.

- Marko
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti Polvi »

mronkain kirjoitti:
renne kirjoitti:Mä olin käynyt yhdet painiharjoitukset kun mut vietiin kisoihin.
Sanoisin että ei ollut ihan terve meininki siinä seurassa sitten (jos siis olit kisoissa muutenkin kuin katsojana). Vai mitä olisit mieltä jos potkunyrkkeilyssä harrastettaisiin vastaavaa, ekojen treenien jälkeen kehään... Ja paikallinen lihakauppias paikalle korjaamaan jämät tiskilleen.

- Marko
Riippuu varmaan taustoista. Jos Keke on reenannut thainyrkkeilyä 10 vuotta, ei varmaan ole hirveän ongelmallista lähteä ekojen potkunyrkkeily-reenien jälkeen ottelemaan.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
mronkain
etupotkija

Viesti mronkain »

No mikä laji antaisi valmiudet painimatsiin yhtä hyvin?

- Marko
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005

Viesti johannes »

mronkain kirjoitti: No mikä laji antaisi valmiudet painimatsiin yhtä hyvin?

- Marko
Taekwon-do.
Jiu-Jitsu
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005

Viesti Jiu-Jitsu »

mronkain kirjoitti:
renne kirjoitti:Mä olin käynyt yhdet painiharjoitukset kun mut vietiin kisoihin.
No kun ne painiheitot ei satu, ei ainakaan samalla lailla kuin päähän lyöminen. Mäkin aikanaan nassikkana lähdin innolla kisaamaan, vaikka en mitään osannut. Ei sattunut, hyvää ukemiharjoitusta.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2005

Viesti sivarinlötkö »

Nassikat painavatkin huomattavasti vähemmän eivätkä tipahda yhtä korkealta. Vaaratekijät ovat huomattavasti pienemmät.

Ihme kilpailukammoa, kyllä sitä voi hyvälläkin asenteella kisata, niinkuin junnuna pitääkin...
Jarppa
etupotkija
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viesti Jarppa »

mronkain kirjoitti: No mikä laji antaisi valmiudet painimatsiin yhtä hyvin?

- Marko
On tainnut judokoita jonkun verran mennä minimaalisella treenillä painikisoihin. Jos kilpailee judossa, lienee kynnys parien painitreenien jälkeen mennä painikisoihin aika pieni.

Seuraajat

Gjagor
Kuvake
Hukka
Kuvake
Jasse
MadGorilla
Kuvake
terssi