Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Paini

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Juu tämä oli pointti.

Aivan kärjistetysti voisi sanoa, että lyöjä oppii kyllä painimaan vaan painija ei oiekin lyömään.
Olen keskittynyt painipohjaisten ohjailuissa näihin prätkäkundimaisiin ryntäyslyönteihin, jolloin se fysiikka ja painin pystyosuus tulee hyödynnettyä parhaiten.
Rytmitys kun ei vaan ota tarttuaksensa.

Pitäkää silmällä Jari Olmalaa, maailmanluokan urheilija ja tällä hetkellä erittäin käärmeissään Painiliitolle.
Reilukerho ilmoitti Olmalalle 2 viikkoa ennen MM-kisoja ettei yhtämiestä kannata kisoihin lähettää.
Kummaa sakkia, niinkuin se Rupposen olympiaryhmäpelleily.

Mikähän se muuten on, ettei kukaan, siis kukaan meinaa oppia tätä Belfortinkin käyttämää saksauslähtöä ja lyöntimuuria.
Donovanin opissa sen osas peruskurssilaisetkin.
ordie
polveenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2005

Viesti ordie »

Sattuuko kukaan muistamaan semmoista painidokumenttia, tuli n. neljä vuotta sitten YLEltä, ja siinä oli pääosassa joku Ruotsin maajoukkuepainija, joka taisi olla jotain turkkilaista syntyperää? Siinä seurattiin sen painijan valmistautumista johonkin EM- tai MM-kisoihin. Muistaakseni sen normaalipaino oli 86 kg ja se oli menossa 74 kg:n sarjaan (vai onko semmoista sarjaa edes?). Se painonpudotus meni kuitenkin vissiin aika pipariksi, koska se joutui tiputtamaan viimehetkillä ennen kisoja kilokaupalla nesteistä sitä painoa. Mieleen jäi se kohtaus, kun se hyppää hyppynarua jotkut haalarit päällä ja selostaja kertoo: "Tämän kaksi tuntia kestävän harjoituksen aikana Göran tiputtaa painoaan n. 800 grammaa." Onko tuo mahdollista, vai muistanko vain väärin. Kuulostaa hurjalta kyllä.

Dokumentista kävi muutenkin hyvin selväksi se, miten kovaa nuo painijat treenaa. Esimerkiksi joku kuntopiiri jota se ruotsalainen teki, oli ihan mielipuolinen. 20 minuuttia putkeen jotain lihaskuntoliikkeitä, jotka eivät siis olleet mitään tavallisia vatsoja tai punnerruksia, vaan jotain hullun raskaita liikkeitä, jotka tehtiin parin kanssa, ja niihin liittyi aina sen parin massan liikuttelu jotenkin, semmoisia liikkeitä joita perustreenarit jaksaa tehdä ehkä muutaman putkeen. Näitä se veteli sitten muutaman setin peräjälkeen. Sen treenaamisen tuskan aisti niin hyvin kun katsoi sitä dokumenttia.

Katkerasti se ei saavuttanut tavoitettaan niissä kisoissa kuitenkaan, Ja dokumentin loppukuva oli sellainen, että näytettiin sitä painijaa tappion jälkeisenä päivänä yksin tyhjässä painisalissa paiskomassa nukkea, treenaamassa. Siinä kiteytyi hyvin se, miten hetkessä voi kaikki se treenaus ja omistautuminen valua hukkaan, ja on taas tavallaan aloitettava alusta.

Se ruotsalainen otteli jossain kisoissa muistaakseni Yli-hannukselaakin vastaan.

Jos joskus erehtyy luulemaan treenaavansa kovaa, niin kannattaa katsoa tuo dokumentti. Antaa hieman näkökulmaa, miten nuo huippu-urheilijat oikein treenaa. On ne painijat kyllä oma lukunsa treeniensä kanssa.
Kuvake
Kotikka
nilkkaanpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kotikka »

ordie kirjoitti: Sattuuko kukaan muistamaan semmoista painidokumenttia, tuli n. neljä vuotta sitten YLEltä, ja siinä oli pääosassa joku Ruotsin maajoukkuepainija, joka taisi olla jotain turkkilaista syntyperää?
Itselläni on sellainen muistikuva että jotain tuollaista pätkää on tullut nähtyä. Muistaakseni painijat treenasivat useamman kerran päivässä. Aamulla oli juoksulenkki ja sitten jatkui lajitreeneillä. Niskan varassa pyörimistä, vatsalihasharjoitteita jne. Kovaa rääkkiä. Välillä pojat olivat vetämässä ylämäkijuoksua, sitten taas molskilla. Ja kysessä oli kuitenkin amatööriurheilijat. Kunnioitusta herättävää toimintaa...
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2005

Viesti sivarinlötkö »

Kotikka kirjoitti: Muistaakseni painijat treenasivat useamman kerran päivässä. Aamulla oli juoksulenkki ja sitten jatkui lajitreeneillä. Niskan varassa pyörimistä, vatsalihasharjoitteita jne. Kovaa rääkkiä. Välillä pojat olivat vetämässä ylämäkijuoksua, sitten taas molskilla. Ja kysessä oli kuitenkin amatööriurheilijat. Kunnioitusta herättävää toimintaa...
Mitä nyt olen lueskellut, niin ameriikan ihmemaassa koulujen painijoukkueissa treenaaminen olisi samanlaista... ja jos ei nappaa vaikka aamulenkkeily, niin voipi tulla monoa joukkueesta ja sittenpä et paini.
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2006
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Viesti antti_lk »

ordie kirjoitti: Sattuuko kukaan muistamaan semmoista painidokumenttia...
Painija jota tarkoitat on armenialaislähtöinen Ara Abrahamian.
http://www.ara.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kotisivut valitettavasti vain toisella kotimaisella.

Se 9 iloista kiloa viikossa -painonpudotussessio oli aika raju, mutta jos painin alottaa kahdeksanvuotiaana niinkuin Ara, niin varmaan aika rutiinilla menee. Eikä 800g tiputtaminen parissa tunnissa ole paha. Reippaan vaatetuksen/kumipuvun kanssa siinä ajassa lähtee aika helposti 2-3kg, varsinkin jos on vähänkään "hikisian" vikaa.
ordie
polveenpotkija

Viesti ordie »

antti_lk kirjoitti:
ordie kirjoitti:Sattuuko kukaan muistamaan semmoista painidokumenttia...
Painija jota tarkoitat on armenialaislähtöinen Ara Abrahamian.
http://www.ara.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kotisivut valitettavasti vain toisella kotimaisella.

Se 9 iloista kiloa viikossa -painonpudotussessio oli aika raju, mutta jos painin alottaa kahdeksanvuotiaana niinkuin Ara, niin varmaan aika rutiinilla menee. Eikä 800g tiputtaminen parissa tunnissa ole paha. Reippaan vaatetuksen/kumipuvun kanssa siinä ajassa lähtee aika helposti 2-3kg, varsinkin jos on vähänkään "hikisian" vikaa.
Sama mies. Noista nettisivuista en kyllä mitään ymmärrä valitettavasti.

Ja tosiaan, nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen, eihän tuo 800 grammaa ole mitään, kyllähän sitä kunnon lenkillä tai treeneissä hikoilee jo monta litraa. Tietysti se hikoilu on noilla painon vetäjillä hiukkasen veemäisempää puuhaa, kun ei saa juoda.
Tom Tekken
reiteenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti Tom Tekken »

Paitsi, että siinä kohtaa taitaa jo jonkin verran olla vedetty sitä painoa alas ja sitten olo on kuin kuivasta rusinasta yrittäisi puristaa mehua ulos...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Ihan mielenkiinnosta, joku painia tunteva voisi vastata, miksi vapaapaini on Suomessa niin aliarvostettua? Onko se vaan siksi, että menestyneet kaverit pelaa Kreikkalais-Roomalaista, vai siksi että vapaapaini on naisten laji?

Tuntuu siltä, että kaikkialla maailmassa ei ole ihan samoin noi arvostukset. Sitäpaitsi mun mielestäni vapaapaini on viihdyttävämpää..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sinappi
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Viesti sinappi »

Miten kreikkalais-roomalainen -ja vapaapaini oikeastaan eroavat toisistaan?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

vapaapainissa saa tarttua jalkoihin. Noin ainakin suurimpana erona
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2005

Viesti Verr »

Mjölnir kirjoitti: vapaapainissa saa tarttua jalkoihin. Noin ainakin suurimpana erona
Eikö peruspainissa saa shootata?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Verr kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:vapaapainissa saa tarttua jalkoihin. Noin ainakin suurimpana erona
Kreikkalais-roomalaisessa ei saa shootata jalkoihin

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Verr kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:vapaapainissa saa tarttua jalkoihin. Noin ainakin suurimpana erona
Ei saa. Jalkoihin ei saa hyökätä.

Mjölnir, hyvä kysymys, ja olen toki samaa mieltä noista kahdesta eri painimuodosta.

Olisiko syy ihan vain se, että kreko on vanhempaa perua ja edelleenkin monet valmentajat - heille annettuja perinteitä jatkaen - panostavat enemmän krekoon ja myös arvostavat sitä enemmän? Tietynlainen kehä, siis.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jutoka
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2006

Viesti Jutoka »

Mjölnir kirjoitti: Ihan mielenkiinnosta, joku painia tunteva voisi vastata, miksi vapaapaini on Suomessa niin aliarvostettua? Onko se vaan siksi, että menestyneet kaverit pelaa Kreikkalais-Roomalaista, vai siksi että vapaapaini on naisten laji?

Tuntuu siltä, että kaikkialla maailmassa ei ole ihan samoin noi arvostukset. Sitäpaitsi mun mielestäni vapaapaini on viihdyttävämpää..
Suomessa perinteet suosivat kreikkalais-roomalaista painia. Vapaapainin puolella ei ole yhtä pitkiä perinteitä arvokisoissa menestyjistä, lähinnä yksittäisiä painijoita. Tämä sitten aiheuttaa sen, että valmentajat ovat lähinnä krekon vääntäjiä, ja puolestaan heidän valmennettavat suuntautuvat krekoon.
sinappi kirjoitti: Miten kreikkalais-roomalainen -ja vapaapaini oikeastaan eroavat toisistaan?
Kreikkalais-roomalaisessa painissa ei saa ottaa otetta vyötärön alapuolelta. Eli kaikenmaailman shootit ja jalkaheitot on kiellettyjä.

Moderaattori: Lainausmerkit lisätty lainaukseen.
Jutoka
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2006

Viesti Jutoka »

Jarppa kirjoitti: Oon huomannut saman, monet painijat, vaikka treenaa lyömistä, ei opi lyömään samalla herkkyydellä ku lyöntilajia pelkästään harrastavat. Lyönnistä puuttuu se rentous, jolla tottunut lyöjä lyö. Luulen että painin voimaharjoittelulla on osuutta asiaan.
Veikkaisin samaa. Painijoiden treeni on aivan erilaista kuin esimerkiksi potkunyrkkeilijöiden. Painijat eivät tarvitse samanlaista irtonaisuutta, ja suuri osa heidän harjoittelustaan suoritetaan vastusta käyttäen.

Seuraajat

Gjagor
Kuvake
Hukka
Kuvake
Jasse
MadGorilla
Kuvake
terssi