Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
Notkeus ja lajit
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
Notkeus ja lajit
Kuinka tärkeää notkeus eli nivelten liikkuvuus on lajissanne? Miksi?
Eli Kung Fun Tulevaisuus -ketjun kommentteja voi jatkaa täällä. Kiitos.
Eli Kung Fun Tulevaisuus -ketjun kommentteja voi jatkaa täällä. Kiitos.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2005
Koryu Uchinadissa pärjää hyvin tavisnotkeudella. Vyötäröä ylemmäs ei tarvitse potkia eikä edes sinne jos ei koipi nouse.
Itse pystyn vyötärönkorkuisia heittelemään vaikken venyttelisikään. Etupotku nousee sitten oikeastaan koska vaan oman leuan korkeudelle.
Tiedän kuitenkin henkilöitä, jotka eivät venyttelystä huolimatta meinaa saada kiertopotkua noudemaan edes sinne vyötärön korkeudelle.
Itse pystyn vyötärönkorkuisia heittelemään vaikken venyttelisikään. Etupotku nousee sitten oikeastaan koska vaan oman leuan korkeudelle.
Tiedän kuitenkin henkilöitä, jotka eivät venyttelystä huolimatta meinaa saada kiertopotkua noudemaan edes sinne vyötärön korkeudelle.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Lokakuu 2005
Apua notkeudesta olisi varsinkin korkeiden potkujen suorittamisessa. Siis potkut päähän ovat korkeitaa potkuja, tämän korkeammalle ei näe mitään järkisyytä edes potkaista.
Notkeus auttaa saamaan lantion mukaan potkuihin ja näin ollen notkea pystyy kenkäämän kovempaa toista koteloon. Itse en ole lähellekkään tarpeeksi notkea ja olen sairaalloisen kateellinen take-porukan notkeudelle ja motivaatiolle venytellä.
Nivelten liikkuvuudesta en taas osaa sanoa juuta enkä jaata. Nivelten liikkuvuuden onnistun jotenkin yhdistämään yliliikkuvuuteen, josta ei ainakaan hyötyä ole, vaikka sitä kuinka kääntelis ja vääntelis.
Notkeus auttaa saamaan lantion mukaan potkuihin ja näin ollen notkea pystyy kenkäämän kovempaa toista koteloon. Itse en ole lähellekkään tarpeeksi notkea ja olen sairaalloisen kateellinen take-porukan notkeudelle ja motivaatiolle venytellä.
Nivelten liikkuvuudesta en taas osaa sanoa juuta enkä jaata. Nivelten liikkuvuuden onnistun jotenkin yhdistämään yliliikkuvuuteen, josta ei ainakaan hyötyä ole, vaikka sitä kuinka kääntelis ja vääntelis.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
Meillä arviolta 90% potkuista suoritetaan vartaloon tai jalkoihin. Väittäisin silti, että vartalopotkut vaativat myös keskimääräistä parempaa notkeutta.
Tämän voi testata laittamalla käden "kättelyasentoon" navan korkeudelle tai hieman korkeammalle ja pyytämällä tavis-kavereita potkaisemaan siihen kiertopotkulla. Veikkaanpa, että kovin moni ei saa potkuunsa sen vertaa voimaa, että käteen sattuisi. Vaikka potkaisijalla olisi kengät jalassa. Toki tähän vaikuttaa myös tekniikka..
Teknisesti oikeaoppinen yläpotku muay thai -tyyliin vaatiikin sitten jo melkoisesti notkeutta. Kyseessä ei näet ole "vartalopotku, mutta vaan ylemmäs suunnattuna".
Tämän voi testata laittamalla käden "kättelyasentoon" navan korkeudelle tai hieman korkeammalle ja pyytämällä tavis-kavereita potkaisemaan siihen kiertopotkulla. Veikkaanpa, että kovin moni ei saa potkuunsa sen vertaa voimaa, että käteen sattuisi. Vaikka potkaisijalla olisi kengät jalassa. Toki tähän vaikuttaa myös tekniikka..
Teknisesti oikeaoppinen yläpotku muay thai -tyyliin vaatiikin sitten jo melkoisesti notkeutta. Kyseessä ei näet ole "vartalopotku, mutta vaan ylemmäs suunnattuna".
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Metallica - Holier than thou
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Shorinjiryu renshinkanissa pitäisi olla sen verran notkeutta että pääpotkut irtoaa. Vaparissa taas sen verran kuin sattuu olemaan, jos ei ole potkut sun juttu niin älä sitten potki. Ihan jäykkis ei kuitenkaan voi olla, kun menee treenaaminen vaikeammaksi, joten hyväksi alarajaksi voisi laskea potkun vartalonkorkeuteen.
EDIT: tärkeydestä:
Renshinkanissa pääpotkuja treenataan melko paljon, zenshin kotaissa ja katoissa potkitaan päänkorkeudelle, myöskin osassa yakusokukumiteja ja renzokuwazoja. Eli melkeinpä pakko osata.
Vaparissa treeneissä harvoin potkitaan niin että olisi pakko saada yli navan korkeuden. Matseissa selviää alapotkuilla(mutu, mutta ei noi korkeammat potkut kovin kovassa suosiossa matseissa ole), ja jopa ilman jos on mattopainotteinen ottelija. Kunhan osaa vaan ottaa potkuja vastaan.
EDIT: tärkeydestä:
Renshinkanissa pääpotkuja treenataan melko paljon, zenshin kotaissa ja katoissa potkitaan päänkorkeudelle, myöskin osassa yakusokukumiteja ja renzokuwazoja. Eli melkeinpä pakko osata.
Vaparissa treeneissä harvoin potkitaan niin että olisi pakko saada yli navan korkeuden. Matseissa selviää alapotkuilla(mutu, mutta ei noi korkeammat potkut kovin kovassa suosiossa matseissa ole), ja jopa ilman jos on mattopainotteinen ottelija. Kunhan osaa vaan ottaa potkuja vastaan.
Viimeksi muokannut kenttiensankari, maalis 28, 2006, 11.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2005
Itse ainakin kokisin erittäin hyödylliseksi mattopainissa jos vaikkapa saisin spagaatin tehtyä ja pystyisin koskettamaan kyynärpäillä lattiaa. Aluksi kun en päässyt edes normaalisti kyykkyyn kantapäät maassa, oli jujin tekeminen kunnolla mountista melkoisen hankalaa.
On jäänyt venyttely vähän unholaan, kun ei ole tullut vastaan simppeleitä ja tyhjentäviä ohjeita venyttelyyn liikkuvuuden lisäämiseksi...
On jäänyt venyttely vähän unholaan, kun ei ole tullut vastaan simppeleitä ja tyhjentäviä ohjeita venyttelyyn liikkuvuuden lisäämiseksi...
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
fatman kirjoitti: Tiedän kuitenkin henkilöitä, jotka eivät venyttelystä huolimatta meinaa saada kiertopotkua noudemaan edes sinne vyötärön korkeudelle.
Kuten myös Tuntuu kuin lonkan nivelissä olisi sivusuunnassa stopparit. Toisaalta escrimassa ei notkeutta vaadittu, joten venyttely jäi. Tosin ei sivuttainen notkeuteni aikaisemminkaan juuri ole rautakangesta eronnut. Etupotkuissa ei kuitenkaan ongelma ole niin suuri.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
Kuinka moni venyttelee yläkertaa? Heh, siis lihaksia?
Kun tuntuisi olevan aika persuskeskeistä tämä venytyksen sijoittelu.
Yläkerran venyvyys antaa hyvät aseet lukkopainiin, notkeasta jätkästä ei meinaa millään saada lukkoa aikaan.
Spagaateista aina puhutaan, vaan keneltä onnistuu leimaaminen?
Eli kantapäät maassa kannikat lattiaan?
Jolloin pystyy hallintaotteisiin matalassa asennossa.
Eli kyllä sillä liikkuvuudella merkitystä on.
Pystyn yhä potkaisemaan ukon tainnoksiin päästä. En kaiketi enää paaritiskin yli mutta silti.
Se yleinen väite että potkut ovat hyödyttömiä tosipaikassa on niitten totuus jotka eivät osaa potkia.
Vähän sama kuin se koolla-ei-ole-väliä.
Kun tuntuisi olevan aika persuskeskeistä tämä venytyksen sijoittelu.
Yläkerran venyvyys antaa hyvät aseet lukkopainiin, notkeasta jätkästä ei meinaa millään saada lukkoa aikaan.
Spagaateista aina puhutaan, vaan keneltä onnistuu leimaaminen?
Jolloin pystyy hallintaotteisiin matalassa asennossa.
Eli kyllä sillä liikkuvuudella merkitystä on.
Pystyn yhä potkaisemaan ukon tainnoksiin päästä. En kaiketi enää paaritiskin yli mutta silti.
Se yleinen väite että potkut ovat hyödyttömiä tosipaikassa on niitten totuus jotka eivät osaa potkia.
-
- päähänpotkija
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Lokakuu 2005
Yritätkö sanoa, että koolla-on-väliä Onko ne kaikki, ei se mitään vaikka sulla on pieni jutut olleet raakaa kusetusta. Entä sitten ne läheisyys ratkaisee ja sisäinen kauneus on tärkentä jutut?Kari Aittomäki kirjoitti: Se yleinen väite että potkut ovat hyödyttömiä tosipaikassa on niitten totuus jotka eivät osaa potkia.
Mod.edit (Yamazu): lainaus kuntoon
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
-
- päähänpotkija
Kari Aittomäki kirjoitti: Yläkerran venyvyys antaa hyvät aseet lukkopainiin, notkeasta jätkästä ei meinaa millään saada lukkoa aikaan.
Juu, mutta häiritsee treenaamista. On aika hanurista ettei mikään lukko tunnu kunnolla, joten ei voi olla varma että saiko kaveri sen onnistumaan vai ei. Eikä sitten itse tiedä että missä vaiheessa pitää taputtaa ettei paikat hajoa. Kisoissa varmaan on hyötyä jos voi kituuttaa lukossa kunnes erä loppuu, menee kyllä tuomaripojot moisesta.
-
- etupotkija
- Lauteille: Tammikuu 2005
Juuh, kokonaisvaltaista kai pitäisi olla venytysohjelmankin. Kaipa se useimmiten onkin, ainakin itse kokemissani ympyröissä...Kari Aittomäki kirjoitti: Kuinka moni venyttelee yläkertaa? Heh, siis lihaksia?
...ei hahmottanut Kannikat = pakarat? Miten polvien asento...? Itse saan kyllä jos kanttaa polvet, mutta se ei kovin tukevaa ole.Kari Aittomäki kirjoitti: Spagaateista aina puhutaan, vaan keneltä onnistuu leimaaminen?
Sen lisäksi että olen vanha ja tiukkis, niin olen sitten vielä mielikuvituksetonkin
-
- päähänpotkija
No minun tapauksessa se on sitten sama kuin odottaisi kaverin hajoittavan olkapääni. Juji koskee, kaikki muut liikkeet on lähinnä minun arkipäivän venyttelyä.sivarinlötkö kirjoitti: Tekniikkaa treenatessa taputetaan kun sattuu (riittävästi).