Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Okinawalaisen ja muun Karaten erot ja yhtäläisyydet

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Karate ja Karate

#376

Viesti Esa Tyynismaa »

Jos henkilökohtainen mielipiteeni kiinnostaa,niin itse näen japanilaiset tyyli täysin luonnollisina jatkumoina okivawalaisiin ns. alkuperäisiin tyyleihin.Ihan kuten tämä meidän Combattimmekin.
Se on siis vähän niinkuin karaten evoluutiota,joka mielestäni pitäisi kuulua kaikkiin taistelulajeihin.Vähän kuten esim. miekkailussa on tyylit ja tekniikat eläneet käsikädessä miekkojen kehittymisen mukana.
Laji joka ei kykene kehittymään,kuolee pois luonnossa,miksei siis kamppailupuolellakin?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate ja Karate

#377

Viesti Lasse Candé »

OK. Kiitos vastauksesta. Itse näen olevan kyse hieman muustakin kuin evoluutiosta, mutta odottelen vielä muiltakin vastauksia tuohon ennen kuin alan mielipidettäni avaamaan.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23332
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#378

Viesti TimoS »

Jotenkin muuten arvasin, että tästä aiheesta syntyy runsaasti keskustelua :)

Heitetääs tälläinen yksinkertainen kysymys, lähinnä Esalle, mutta saa toki muutkin vastata: milloin karate lakkaa olemasta karatea? Jos sanotaan nyt vaikka Hokuto ryu ei luokittelisi itseään jujutsuksi, niin voisiko se olla karatea?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11110
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Karate ja Karate

#379

Viesti flammee »

Taikka miten olisi tällainen vastakkainasettelu - kumpi on karatemaisempaa - TKD vai CK ?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23332
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#380

Viesti TimoS »

Otetaas vielä tälläiset pari lisäesimerkkiä: olut ja viski tehdään (suunnilleen) samoista raaka-aineista. Molempia voidaan käyttää mm. humaltumistarkoitukseen. Tarkoittaako se, että viski on olutta ja/tai olut viskiä? Tai, viskin ystäville, ovatko mallasviski ja sekoiteviski sama asia?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#381

Viesti Kari Aittomäki »

Mä ymmärrän täydellisesti katakeskeisyyden. Henkilökohtaisella tasolla.
Mulla on oma ponkkulauta asiassa..

Hehee, tuntuu omituiselta kertoa asiaa joka oli aikanaan sellanen puolusteltava juttu, hyvät frendini naureskeli mun kataamiselle ja kamae-tarkkuudelle, kihonin korostelulle ja yleensäkin sille intohimolle jota kohdistin silloin ja siinä yhteisössä turhanakin koettuihin traditioihin.. Isaksson nyökytteli.
Ja Raittinen anto erityishuomiota.

Mutta mä olen kasvanut karateen kiinni katan kautta.
Olen kertonut tarinan, eli mulla on oma Miyagini. Se opetti perusjutut ja yhden katan, sanchinin. Jopa kehonkäytön luonnollisuus vertautuu Karatekidin esilletuontiin, hän tosin käytti vasarointia esimerkkinänsä.
Mutta se on sivuseikka.. Mä en ikinä unohda sitä järkkyä vaikutusta mikä sen ystävällisen ja kohteliaan miehen räjähdys kontrolloituun raivokkuuteen teki.
Mä tosiaan näin valon.
Ja hänen neuvonsa jäivät päähäni soimaan:
- Älä etsi selityksiä, anna tekniikan selittää itsensä.
- Älä kysele, anna myrkyn vaikuttaa. Kroppa muistaa ja turvautuu.
- Iske aina tarkasti, niin tarkasti.

Mullahan kävi säkä siinä että sen villin täkwondojakson päätteeksi saatiin opettajaks Valkeakosken Goshinkanin Jorma Karvonen, jota jopa Kimi arvosti.
Se oli siitä hyvä että oli saanu japanialaisoppia ja korosti kihonia ja kataa..
Eli sitte ku lopulta saatiin linjat suoriks ja opettajaks Raittinen, olin jo takonut koneeseeni katan harjoituksen keskeisenä ytimenä, sellasena ideapankkina.
Jonka johdosta olin Raittisen silmissä niinsanotusti lupaava.
Ja omastakin mielestäni.


Sori että kirjotin taasen itsestäni, mutta haluan tällä korostaa että okinawankaraten kata=karaten sielu on mulle todentotta hyvin henkilökohtainen heureka.
Etenkin kun olin jo kovanyrkkinen katusälli, nyrkkeily ja jonkinlainen painikin välineinä.
ja ne aseet..

No, ittestäni ja käsityksist'ni karatesisältöihin taas myöhemmin.
Mutta itse en koe okinawanpakettia kovin erilaisena.
Se (kenties fasistivaikutteisen) japaninkaraten äksiisi ja ulkoinen korskeus on poissa ja paketti ikäänkuin tiukempi, vähäeleisempi.
Tätäkautta realistisempi.
Tiedostan toki että kata on ok:ssa selkäranka ja jk:ssa kenties osa muuta luustoa..
Mutta nähdäkseni kyse on painotuserosta. Saman metodin sisällä.
Uskon että Apina olisi katellut osia treenimetodeistamme hyväksyvästi. Varsinnin niitä kohtia kun haetaan sovelluksille pelikenttää. Kuten Valetudo.

Ja pyydän nyt anteeksi taas tätä provosoitumistani, oishan mun pitäny tunnistaa hazardismi.
Otetaan jokin teema, väittämä, näkökulma jonka varjolla voi heitellä halventavia henkilökohtais-pätemyksiä.

Sitä kun ikäänkuin harhautuu ajattelemaan että tässä jutellais kamppailukontekstissa, ei nettisäädöillä.
Kun ei ole oikeesti tajuttu jotta oikeesti suorituskykyisten mukilointipoikain yhteisöissä kunnioituksen osoittaminen ja Kunnioituksen herättäminen on ainoa tapa tulla toimeen ja jopa kohdistaa voimat.
Hierarkioitten, monenkaltasten, korostaminen kuvaa ihan jotainmuuta juttua.

Jaa miksen ole painottanu CKssa katoja?
Hyvä kysymys. Kulttuurierot vois olla oikee vastaus.
Eli Kanada.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 11

Karate ja Karate

#382

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

TimoS kirjoitti: milloin karate lakkaa olemasta karatea?
Sitten kun siitä puuttuu vähäkin asennetta, tuhovoimaa, kihonia tai mustelmia.
Tai sitten kun siitä puuttuu suureksi osaa täyskontaktipaukuttelu.
Taikka sitte kun siitä puuttuu kokonaan kata.
flammee kirjoitti: Taikka miten olisi tällainen vastakkainasettelu - kumpi on karatemaisempaa - TKD vai CK ?
Miten olisi tällainen vastaus: se jonka treenaajista suurempi osa pitää Oyamaa jumalana :D
(Huumorivastaus siis. Mutta oikeasti jos mun pitää lähteä arvottamaan että miten karatea CK lopulta on verrattuna kaikenmoisiin lajeihin, niin helpompi ois vaan todeta että kaikki muu on reggaeta paitsi kiukkari.)
TimoS kirjoitti: Otetaas vielä tälläiset pari lisäesimerkkiä: olut ja viski tehdään (suunnilleen) samoista raaka-aineista. Molempia voidaan käyttää mm. humaltumistarkoitukseen. Tarkoittaako se, että viski on olutta ja/tai olut viskiä? Tai, viskin ystäville, ovatko mallasviski ja sekoiteviski sama asia?
Se tarkoittaa että molemmissa on alkoholia, myös käsidesiä voi käyttää humaltumistarkoitukseen, ei se silti tee siitä viinaa. On olemassa semmosia blendejä ja singlemaltteja joista ei osaa sanoa että kumpaa ne on, eli kyllä ne on samaa settiä, ja tietty blendit tehdään singleistä periaatteessa.

PS. Tämä ketju ja tän yhteydessä pyöritellyt aatokset on saanu mut kiinnostumaan kataamisesta aivan toiseen malliin. Nyt kun vasta oikeasti ymmärrän pikkuriikkisen murusen siitä vasemmasta reunasta että mitä se on, kata ja katan tekeminen. Tottakai oon tiedostanu että siihen avantoon tulee pulahtaa sitte joskus ku, mutta nyt kutittelee ajatus että jos se ois aiemmin ajankohtasta ku ensvuosikymmenellä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate ja Karate

#383

Viesti Lasse Candé »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mutta itse en koe okinawanpakettia kovin erilaisena.
Tarkoitatko tällä että pidät okinawalaista ja japanilaista karatea sisällöllisesti samana perinteenä?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23332
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#384

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Se (kenties fasistivaikutteisen) japaninkaraten äksiisi ja ulkoinen korskeus on poissa ja paketti ikäänkuin tiukempi, vähäeleisempi.
Tuohon sellainen historiallinen pointti, että totta toinen puoli. Japanin puolella nuo on monesti vedetty paljon tiukemmiksi kuin Okinawalla (tai näin ainakin olen asian käsittänyt) ja sitten joskus länsimaissa vielä siitä vähän tiukemmalle, mutta kyllä itse näen, että tuollainen jonkinasteinen äksiisi sai alkunsa jo Okinawalla. Siinä vaiheessa kun siirryttiin muutamasta yksityisoppilaasta massaopetukseen kouluissa, piti järjestelmänkin mukautua. Tuon ajan tuotoksia ovat, todennäköisesti ainakin, esim. katojen rytmitykset ja se "dojohiihtäminen".
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#385

Viesti Kari Aittomäki »

Sisällöllisesti?
Jos painotus on salilla, pidän. Japanijutut on suunnattu opiskelijoille, eliitille.
Okinawajutut on suunnattu niinikään eliitille, oman viitekehyksen sisällä.
Soveltavassa maailmassa, pidän. Tällit pelittää molemmissa.
Näsäviisastelukerhoissa kaukana kaikesta kavalasta..
Kenties eri juttu.


Hehe, hauskoja vertauksia tuli sillävälin.
Kumpi on olutta ja kumpi on viskiä...
Riippuu täytellisesti naattimistarkoitusperistä.
Jos tavoitteena on mukava hyrinä nenässä, molemmat on japaniaa.
Jos tavoitteena on hedonismi, molemmat voi olla okinawwaa.
Jos komboillaan, molemmat on mahdollisia.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23332
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#386

Viesti TimoS »

Jaawa kirjoitti: PS. Tämä ketju ja tän yhteydessä pyöritellyt aatokset on saanu mut kiinnostumaan kataamisesta aivan toiseen malliin. Nyt kun vasta oikeasti ymmärrän pikkuriikkisen murusen siitä vasemmasta reunasta että mitä se on, kata ja katan tekeminen. Tottakai oon tiedostanu että siihen avantoon tulee pulahtaa sitte joskus ku, mutta nyt kutittelee ajatus että jos se ois aiemmin ajankohtasta ku ensvuosikymmenellä.
No niin, eli ainakin jonkin verran on minun tarkoitus tällä asiasta vänkäämisellä tehnyt tulostaan :) Jussin lähtökohdista en lähde sanomaan mitään, se mies kyllä osaa ne tarvittaessa kertoa itsekkin yhtään kaunistelematta, mutta oma tarkoitukseni on nimenomaan ollut tuoda esille ideaa siitä, että mitä kaikkea kataan kuuluu ja sitä kautta herättää ihmisten kiinnostusta perehtyä niihin tarkemmin, eritoten sinne sisältöpuolelle. Jos sitten joku vielä tuon tutustumisen ansiosta kiinnostuu okinawalaisesta karatesta enemmänkin, niin aina parempi! Voin nimittäin ihan omakohtaisena kokemuksena sanoa, että todennäköisesti ilman Jussin ajoittain hyvinkin kärkeviä mielipiteitä en ole lainkaan varma olisinko täällä nyt itsekkin julistamassa katan ilosanomaa :)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Karate ja Karate

#387

Viesti Kari Aittomäki »

TimoS, vierailessani Kiinassa näin alakouluikästen janttereiden tekevän hyvin karatenomaista äksiisiä. (Olen nähnyt Omonien tekevän moista aamujumppana ja kuvia Spetsnazin tekevän samaa aamujumppaa)
Jämäkät asennot, tiukka kurinalaisuus.
Sain ymmärtää että kuuluu kungfu-juttuun, metodi seuraa ikää.
Oisko Itosu napannu jutun kiinanmiehiltä? Hyvä nappaus, etten sanoisi.

Mua on shotokanissa aina kiusannu se äksiisijutun turhanpitkälle vienti, kiukkarissa sen jämäköitymisen jälkeen tulee goju peliin eli joustavuus ja eräänlainen myötääminenkin, tilannetaju.
Jonka pisimmälle vie Ashihara, katoista luopunut haara.

edit..
Viimeksi muokannut Kari Aittomäki, touko 16, 2010, 23.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 92
Viestit: 23332
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karate ja Karate

#388

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti: Oisko Itosu napannu jutun kiinanmiehiltä?
Tuohon tarvitaan meidän Kiina-experttien mielipidettä. Mika tai Kungfumiäs?

edit: pitää tiedustella tuota meidän omilta historiaeksperteiltä. Mielenkiintoinen ajatus nimittäin, en ollut asiaa itse ajatellut tuolta kantilta.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Karate ja Karate

#389

Viesti tohtorismies »

TimoS kirjoitti:
Jaawa kirjoitti: PS. Tämä ketju ja tän yhteydessä pyöritellyt aatokset on saanu mut kiinnostumaan kataamisesta aivan toiseen malliin. Nyt kun vasta oikeasti ymmärrän pikkuriikkisen murusen siitä vasemmasta reunasta että mitä se on, kata ja katan tekeminen. Tottakai oon tiedostanu että siihen avantoon tulee pulahtaa sitte joskus ku, mutta nyt kutittelee ajatus että jos se ois aiemmin ajankohtasta ku ensvuosikymmenellä.
Voin nimittäin ihan omakohtaisena kokemuksena sanoa, että todennäköisesti ilman Jussin ajoittain hyvinkin kärkeviä mielipiteitä en ole lainkaan varma olisinko täällä nyt itsekkin julistamassa katan ilosanomaa :)
Miten te seibukan puolella toteatte harjoittelun/kataamisen tehon/tuloksen? Jonkinlainen koe ponnistus? Dojo fight? Että onko ne kehonkäytön periaatteet sekä tekninen mallinnus mennyt sinne minne pitääkin ja pysyykö ne siellä mukana kun meno kovenee.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate ja Karate

#390

Viesti Lasse Candé »

Kiitoksia Karillekin vastauksesta. Leheä jään vielä odottelemaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Aittomäki ja 2 kurkkijaa