Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Okinawalaisen ja muun Karaten erot ja yhtäläisyydet

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Perinteistä karatea

#541

Viesti PDC »

Kari Aittomäki kirjoitti: Luontasena myllyttäjänä haen itse asentoon jännitettä, lopultakin hyvin ykisnkertaisin konstein, mm. erilaisin esijännittein.
Jopa aikidossa näin tein ja sain lopulta jopa kiitosta asiasta, jahka sain "veden virtaamaan" kunnolla.

Tossa liikkeettömästä liikkeestä esimerkkinä toimikoon vaikkapa noitten kahden ranskalaisen gallikaratelle tyypillinen matsiasento, kädet alhaalla ja hartiat rentona, kroppa kuin viritetty vaijeri.
Todella kaunis ja perinteinen ja äärimmäisen keskittynyt tapa toteuttaa.
Sitä oli aina hieno väijyä.
Onko tuo viritetty vaijeri se mistä sait Aikidossakin kiitosta?
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Perinteistä karatea

#542

Viesti Rahanpesijä »

PDC kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti: Luontasena myllyttäjänä haen itse asentoon jännitettä, lopultakin hyvin ykisnkertaisin konstein, mm. erilaisin esijännittein.
Jopa aikidossa näin tein ja sain lopulta jopa kiitosta asiasta, jahka sain "veden virtaamaan" kunnolla.

Tossa liikkeettömästä liikkeestä esimerkkinä toimikoon vaikkapa noitten kahden ranskalaisen gallikaratelle tyypillinen matsiasento, kädet alhaalla ja hartiat rentona, kroppa kuin viritetty vaijeri.
Todella kaunis ja perinteinen ja äärimmäisen keskittynyt tapa toteuttaa.
Sitä oli aina hieno väijyä.
Onko tuo viritetty vaijeri se mistä sait Aikidossakin kiitosta?
Aikidotytöt nyt ainakin tykkäsivät. Siitä oli iltalehdessä. :D
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Perinteistä karatea

#543

Viesti PDC »

Kaksimielinen juttu selvästi. En vain tajua iltalehti viittausta :D
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Perinteistä karatea

#544

Viesti Rahanpesijä »

PDC kirjoitti: Kaksimielinen juttu selvästi. En vain tajua iltalehti viittausta :D
Legendaaristen panomiehisten toilailuista kirjoitellaan vaikkapa nyt iltalehdessä. :D
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Perinteistä karatea

#545

Viesti PDC »

:D Jaanpa tässä teidän iloksi aiheeseen liittyvän runon jonka vanhaan topikkiin täällä pistin. Tämä on KARATEA
pelkkä dachin tapaileminen saa naisen pimpit kastumaan
ne alfat jotka astelevat muristen ja kaapien kohti tuntevat bootsin vilahtavan naaman edestään
varottaen
ja paskovat housuunsa itkien
tulevat impotenteiksi
sitten sokeiksi
juoksevat niin kauan, että kuolevat
eikä heistä lauluja lauleta

Karateka syö sielun
tappaa tähdet
pimentää taivaan

ja neitsyet ratsastavat itsensä puhki

Karate

Kuva
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Perinteistä karatea

#546

Viesti Kuhmu »

Harvinaisen typerä runo. Mutta voi kai sitä v!ttuilla ihmisille näköjään noin runon takaakin.
”You must enjoy this”.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Perinteistä karatea

#547

Viesti PDC »

?

Siis hä. V1ttuilla? Aika helvetin kaukana siitä.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Perinteistä karatea

#548

Viesti Kari Aittomäki »

Kuokuokokomekikki?

Tota, mua ei huvittais jutella itestäni.
Mä nyt kuitenki olen vain vanhankoulun jäkittäjiä joka sattuu oleen myös harrastajakirjoittelija.
Airakti on samalta luokalta paitsi että ei harrasta kirjottamista samassa mitassa.

Kyssäri koski viritettyä vaijeria..
Juu, aikidossa on pinnan alla paljolti samaa kamaa kuin källikaratessa, se joustaminen, saattelu ja stopparinjakelu on kovin lähellä vaikkapa nyt.. no, monen tyylin toteutuksia.
Mindset on eri muttei oikeestaan sekään, kovin paljo. Vaikka onki.

Sain juu kehuja siitä että olen ytimessä, vastustajan manipuloinnin ja liikkensä synkopoinnin ja rytminrikkomisen suhteen.
Mutta sain mä moitteitaki.
Olen kertonu.

Aikidossa mä en tajua tätä one-track-asennetta.
Mun mielestä runttaaminen on ihan relevantti vaihtoehto heti ekakontaktista.
Harmittaa että se Daito jäi sitte katsastamatta..
Oli siitä puhetta ja Jyrki joitain juttuja demos...
Mutta aikaa ku on vain se 24h/7 ja mä olin niihin aikoihin kiireistä poikaa.

edit.
Aikidotytöistä ei ole mitään muistikuvia kylläkän..
Gabbagabbahey.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Perinteistä karatea

#549

Viesti MarkkuT »

Kari Aittomäki kirjoitti: Juu, aikidossa on pinnan alla paljolti samaa kamaa kuin källikaratessa, se joustaminen, saattelu ja stopparinjakelu on kovin lähellä vaikkapa nyt.. no, monen tyylin toteutuksia.
Semmonen anekdootti tähän väliin, että Hideyuki Ashihara ja Shoji Nishio olivat ryyppykavereita. Eivät ilmeisesti koskaan treenanneet yhdessä, mutta ehkäpä sakemukin ääressä jotain tekniikkavaihtoakin tapahtui.
:)
Ain't no one.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Perinteistä karatea

#550

Viesti PDC »

Kiitos vastauksesta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Karate ja Karate

#551

Viesti Lasse Candé »

"Tason hiipuminen" -ketjusta.
Vesa kirjoitti: Lueskelin tätä ketjua tässä hiljattain. Viihteellisen arvonsa lisäksi joukossa paljon oivia ajatuksia. Kirjoitin tässä pari kuukautta pienen pakinan aiheesta "Näkökulma Karateen - Menikö juna ohitse?" , joka mielestäni sivuaa välillisesti ja jopa suoraankin joitakin tässä sanailussa ilmitulleita ajatuksenkukkasia.

Kirjoitus löytyy hiljattain uusituilta seuramme kotisivuilta: http://www.seirenkai.fi/2012/01/nakokul ... na-ohitse/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tekstiä, ei ole suinkaan kirjoitettu kovinkaan puritaanisella tai kattavalla otteella, joten sitä on syytä myös lukea ilman "sarvia ja hampaita". ;)
Tuota tekstiä lukiessani minua kiinnostaa tuo yleinen ajatus siitä että maailma on mennyt joistain japanin ajoista eteenpäin ja karate on jämähtänyt paikoilleen. Minua kiinnostaa siinä oikeastaan kaksi asiaa:
Miten maailma on oleellisesti mennyt eteenpäin siten että japanilainen karaten opetustapa on vanhentunut?
Mikä on se piirre karatepedagogiikassa mikä on niiltä ajoilta säilynyt ja kuinka yleisesti se oikeastaan on säilynyt? (Eli onko meininki kovinkaan monessa paikassa sellainen kuin about 30-50 -lukujen Japanissa?)

Muita kysymyksiä:
Kun tuossa puhutaan siitä kuinka vaikeaa karatea on tarjoilla suurille massoille ja toisaalta siitä kuinka opetus oli vapaamuotoisempaa tms henkilölähtöistä, ennen karaten muokkaamista suurille massoille sopivaksi, niin kuinka tuohon ongelmaan tulisi sitten suhtautua? Onko siis tarkoitus saada isoja massoja vai tunnustaa ettei niitä enää voi saada ja muokata opetus paremmin pienille porukoille sopivaksi?

Minkälaisiin tasapäistäviin, jäykkiin ja kaikkiin sellaisiin opetus- ja harjoittelumalleihin joita karate ei oikeasti ole tuossa viitataan? Laittaen niiden kanssa vastakkain, minkälaista karate oikeasti on ja mikä minkä ajan karate?
Suomessa karatea on pääosin leimannut viimeisen kymmenen vuoden aikana jonkinlainen pysähtyneisyyden aikakausi. On erikoistuttu edustamaan joko pikkunättiä kilpaurheilua tai ultra-traditionaalista itämaista lajia.
Olen aikalailla eri mieltä. Karatebuumin loppuminen ja muutaman tyylin maahantuonti ja vakiintuminen ovat osasyitä miksi minä ajattelisin että pysähtynyttä ei ainakaan ole. Koko ajan jengi alkaa tyylissä kuin tyylissä tietämään paremmin mitä se oma touhu on. Näin minä tuon näkisin. Toki varmasti on poikkeuksia, mutta kun on noita tuoreempiakin suuntauksia. Niinpä kysyn mihin tuo väite perustuu?

Vähintään about tuon tekstin sanoma on ollut osan parissa kovassa huudossa ainakin 5-10 vuotta. :) Jospa päästäisiin vielä sen purkamiseen että ihan selviää mitä oikeastaan sanotaan, niin ei jämähdetä paikoillemme. :smt003
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Karate ja Karate

#552

Viesti tohtorismies »

http://www.dragon-tsunami.org/Dtimes/Pages/articleg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Millaisia ajatuksia tämä herättää siitä mitä Karaten harjoittelu on ollut aikoinaan.

Alla pätkä haastattelusta.
Dragon Times: How was training at that time?

Shinyu Gushi: Very different from now. It was very severe. I did Sanchin and almost nothing else for the first six months. The only other thing we practised was some basics and some of the more difficult sequences of techniques in Sesan. It's difficult for students these days to understand that what we practised was real karate. It had no sporting elements, we learned to fight that's all.

Dragon Times: Your Sanchin kata is tremendous, is this part of the fighting strategy of your style.

Shinyu Gushi: Of course! The reason that we practised Sanchin for at least six months was to make our bodies strong and capable of taking punishment. If your Sanchin is good, you can protect your whole body with the exception of the face. If your opponent cannot hurt you enough to stop you fighting he will loose. See (tensing the muscles around the neck so they looked like a thick strand of rope wound around beneath his chin) even if I am hit here (indicating his vulnerable throat by hitting it with his fist) I can protect myself with Sanchin.

Dragon Times: Would you say that Sanchin is the most important kata.

Shinyu Gushi: Yes! If you only studied Sanchin kata that would be enough for any karate man. It has everything.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 104
Viestit: 19107
Lauteille: Helmikuu 2005

Karate ja Karate

#553

Viesti Jussi Häkkinen »

tohtorismies kirjoitti: http://www.dragon-tsunami.org/Dtimes/Pages/articleg.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Millaisia ajatuksia tämä herättää siitä mitä Karaten harjoittelu on ollut aikoinaan.
Kuulostaa lähinnä siltä, mitä Goju-ryun ja Uechi-ryun pitäisi olla edelleenkin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Karate ja Karate

#554

Viesti airakti »

Mun täytyy myöntää että on JussiH:n syytä/ansiota että aloitin Senbukain treenamisen, olen saanut paljon tyylisuunnasta ja uskon että lisää on tulossa, kiitos erinomaisille vetäjille :-) Tuosta Finnkaratesta olen Jussin kanssa eri mieltä, uskon että Jussi ei itse ole ollut niitten kisakoneiden kanssa tekemisissä (korjaa jos olen väärässä) mä olen, ja vaikka he eivät treenaakkaan perinteisesti tekniikoita, niin toteuttavat sitä omalla tavallaan ja ainakaan minä en voi sanoa että se olisi yhtään huonompi tapa tehdä karatea, tekevät vain niinkuin heille luonnolliselta tuntuu, ja voin sanoa että toimii...
TimppaA
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 104
Viestit: 19107
Lauteille: Helmikuu 2005

Karate ja Karate

#555

Viesti Jussi Häkkinen »

airakti kirjoitti: uskon että Jussi ei itse ole ollut niitten kisakoneiden kanssa tekemisissä (korjaa jos olen väärässä) mä olen, ja vaikka he eivät treenaakkaan perinteisesti tekniikoita, niin toteuttavat sitä omalla tavallaan ja ainakaan minä en voi sanoa että se olisi yhtään huonompi tapa tehdä karatea, tekevät vain niinkuin heille luonnolliselta tuntuu, ja voin sanoa että toimii...
Olin toki - ja he olivat silloin erinomaisia urheilijoita. Meininki oli vain jo lähtökohdiltaan täysin muuta kuin se, mitä minä pidän karatena (ja mitä karate juuriltaan on). Jo urheilijatreenaus tuo kovan pohjan jotakuinkin kaikkeen, joten kavereilla on hyvät lähtökohdat myös kamppailulliseen harjoitteluun (ja tilanteeseen). Lisänä tietenkin se, että urheilukamppailukin on jotain, mitä valtaosa ihmisistä ei koskaan tee - toisen kohtaamista kamppailullisesti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa