Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Venyttelyn eri tyypit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 2588
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti tapsaattori »

niin.. minä käsitin tuossa kirjoituksessa sanottaneen, että staattinen venyttely ei juurikaan lisää voimaa ja nopeutta, mutta lisää venyvyyttä. Kukapa olisi arvannut... :?
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11141
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti flammee »

Shaolinsi kirjoitti: marras 19, 2022, 10.00 Ballistinen eli pumppaava venytys on monien ammattilaisten mielestä väärä (vahingollisin) tapa venytellä. Siinä venytetään normaalin liikkuvuuden yli pumppaavilla liikkeillä.

Shaolin kung-fussa meillä on runsaasti ballistista venyttelyä. Järkytyin asiasta, kun treenasin sitä ensimmäisiä kertoja, koska olin lukenut venyttelytyypin haitoista. Kokeilin kaikista huolimatta asiaa avoimin mielin.
Millaista ballistista venyttelyä teillä on siellä shaolin kung fussa? Potkuja treenatessa nykyisin vähän liikkuvuus pistää vastaan kun on ollut taukoa siitä touhusta, mutta fiilis on ollut että liikkuvuuden rajoitteet vähenee kun vaan koittaa potkia vähän korkeammalle ja tekee toistoja. En nyt muista että siitä olisi ikinä mitään negatiivista seurannut. Mutta en ole tullut ajatelleeksi että tätä taktiikkaa voisi soveltaa normaaleihin venytysliikkeisiin...
– Science that can't be questioned is religion.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit: 888
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Shaolinsi »

Tällaisia videolla näkyviä nykiviä venytyksiä tehdään paljon. Työpäivän aikana näitä on myös hyvä tehdä.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11141
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti flammee »

Ehkäpä noissa venytyksen mekanismi ei ole täysin ballistinen... Jokin aika sitten jollain videolla kerrottiin että kroppa "antaa" tiettyyn venytysasentoon lisää liikkuvuutta sitten kun se on siinä ääriasennossa niin vahva, että se pystyy helposti olemaan siinä (ja pääsemään sieltä pois) ilman että mitään uhkaa mennä rikki. Esimerkiksi vaikkapa jos tekee sivuspagatti venytystä silleen seisaaltaan ja pystyy siitä ääriasennosta puristamaan jaloilla itsensä ylös, niin todennäköisesti pääsee vähän alemmas. Mutta jos vaan tekee samaa venytystä pitäen jalat mahdollisimman rentona ja ottaen tukea käsillä, jolloin ne eivät vahvistu, niin kropalla ei ole samalla tapaa syytä päästää niitä jalkoja yhtään leveämmälle. Tällöin liikkuvuutta voidaan kehittää lähinnä lihaksia ja jänteitä venyttämällä, mutta hermostolla ei ole mitään syytä antaa lisää liikkuvuutta.

Tuossa videolla vähän näyttäisi että kun painovoimalla on osansa, niin noita venytettävän kohdan liikkeitä on vähän hankala tehdä silleen täysin rentona pysyen, eli jonkinlaista vahvistumista todennäköisesti tapahtuu. Voihan se jopa olla että lihaksessa tapahtuu se suojautumisrefleksiaktivoituminen alasmenovaiheessa ja kun niitä toistoja tehdään niin se sitten vahvistaa lihasta.
– Science that can't be questioned is religion.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit: 3465
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Jasse »

Ostin just tämmösen suht tuoreen (2018) ja laadukkaan (VK-kustannus)olosen opuksen.
Kuva

Kuva

Kuva
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti terssi »

Jasse kirjoitti: maalis 8, 2023, 20.15 -- Mutta onko siis niin että nykypäivän tutkimustulokset ja autoriteetit ovat sitä mieltä että staattisella venyttelyllä ei ole käyttöä liikkuvuuden lisäämisessä?
Tutkimustulokset ei. "Auktoriteetteja" nyt on moneen junaan, kuten myös heidän kommentteja. Harvalla on kovin vahvaa tietämystä mistään kokonaisnäytöstä tai edes tuloksia tuovasta notkeus-/liikkuvuusvalmennuksesta. Saati että siihen olisi sellaisia nyansseja, kuten eroaako se tehokas treenaminen eri populoilla jollain tavalla. Kunhan hokevat nopeita lauseita, myyviä fraaseja ja provosoivia kannanottoja huomion tähden. :D

Tutkimustulosten tulkinta on sitten oma maailmansa ja se minkälaisia käytännön rajoituksia niillä on, sekä minkälaisia johtopäätöksiä niistä kannattaa vetää. Mutta kyllä siitä tutkimuksissa suhteellisen vahva näyttö on, että se lisää sitä liikkuvuutta/notkeutta. Yksi ongelma tutkimuksissa on se, että ne harvoin tutkivat äärimmäisiä liikeratoja tai niiden saavutettavuutta. Jos sellaiset on tavoitteena.

Se staattinen venyttely (tarkemmin siis staattis-passiivinen) on yksi työkalu, joka toimii toisilla paremmin kuin toisilla. Riippuen vähän toteutustavasta ja vaivasta, minkä on valmis näkemään. Sitten tulee hetkiä, että se on järkevä vaihtaa tuotto-panossuhteeltaan järkevämpiin asioihin. Sitten toisilla tulee hetkiä, että sitä pitää lisätä, että pääsee kehityskuopasta ylös notkeuden suhteen.

Ehdottomasti se ei ole mikään paras työkalu, vaan kannattaa tutustua staattis-aktiiviseen/isometrisen venyttelyn maailmaan ja sen sellaisiin "voimavenyttelyihin", jos ei vielä sitä ole tehnyt. Niillä on se etu, että treenaavat myös voimaa ja kontrollia samaan aikaan, joka on hyväksi (järkevästi tehtynä) kudosten sietokyvylle. Varmasti myös sen kannalta ovat hyväksi, että hermosto ei laita niin paljon vastaan laajoissa asennoissa, kun se huomaa, että täällähän on turvallista olla ja voi voimaakin tuottaa.

Toki dynaaminen venyttely on myös hyvä työkalu liikeratojen yllä pitämisessä ja päivittäisessä käyttöönotossa/alkulämmittelyssä.

Sitten voimaharjoittelua voi viedä dynaamisen venyttelyn suuntaan, eli treenata samalla voimaa ja notkeutta, yksinkertaisesti tekemällä voimaliikkeet hallittuun venytykseen ja kenties pitämään pauseja siellä venytyksessä. Mitä pidemmälle sitä vie liikeradan ja paussien suhteen, todennäköisesti joutuu uhraamaan painoja ja voimantuoton kehitystä suhteessa "pelkkään" voimatreeniin.

Siitä sitten kokoamaan omaan tilanteeseen sopivaa pakettia, että treenitavoitteet täyttyy ja kehitystä tulee. Periaatteessa on hyvä yleisohje, että pääsee siitä tilanteesta pois, että tuntee tarvetta koko ajan passiivisesti venytellä (jos siis se ei ole mieluisaa ajanvietettä). Eli kropan saisi riittävän notkeaksi ja vahvaksi niillä laajoilla liikeradoilla, että voi keskittyä enemmän käyttämään niitä liikeratoja lajissa/elämässä, kuin että koko ajan tarvitsisi venyttellä. Tie siihen tilanteeseen saattaa kyllä vaatia myös sitä passiivista venyttelyä. Ylläpito pitäisi olla sitten paljon helpompaa.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 94315
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Artikkeli - Venyttelyn eri tyypit

Viesti Mika »

terssi kirjoitti: maalis 15, 2023, 09.42 Varmasti myös sen kannalta ovat hyväksi, että hermosto ei laita niin paljon vastaan laajoissa asennoissa, kun se huomaa, että täällähän on turvallista olla ja voi voimaakin tuottaa.
Tässä aletaan päästä pintaa syvemmälle. Ihan jos puhutaan yksinkertaisesta PNF-venyttelystä ja siihen oleellisesti liittyvästä Golgin jänne-elimen huijaamisesta, kehon suojamekanismien merkitys on tärkeä. Mielestäni olisi muutenkin hyvä keskustella voiman ja liikkuvuuden suhteesta ja kummankin tärkeydestä fyysiselle (ja vähän muullekin) hyvinvoinnille ja urheilussa suorituskyvylle.

@Jasse, kerro ihmeessä tässä ketjussa, jos ja kun löydät jotain mielenkiintoista tuosta kirjasta. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11141
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Liikkuvuusharjoitteet

Viesti flammee »

Staattinen venyttely kenties vie vähän terävyyttä suorituksesta, mutta toisaalta kait sillä se liikkuvuus kuitenkin hieman paranee? Jos niinku on tarkoitus lähtä tekemään sellaista lajia jossa liikkuvuus on tarpeen, niin kait se liikkuvuus sitten on oleellisempaa kuin se maksimaalinen terävyys...? Taidossa (no siitä on kohta 15 vuotta) tehtiin alkulämmittelyn jälkeen hieman venyttelyä, joka oli kyllä staattista, mutta oisko pidot olleet jotain 15s.. En minä tiedä mihin nämä väitteet perustuu ettei staattinen venyttely parantaisi liikkuvuutta, esim. tiedepuolella staattinen venyttely on hyvä menetelmä. Staattista venyttelyä vaan on hankalampi myydä niin muita menetelmiä sitten myydään enemmän.

Esim. tällä videolla kerrotaan että venyttelystä tehtyjen tutkimusten mukaan staattinen ja pnf ovat tehokkaampia menetelmät parantaa liikkuvuutta kuin ballistinen ja dynaaminen. Löytyy tutkimuksia, joissa pnf on ollut parempi kuin staattinen ja tutkimuksia joissa staattinen on ollut parempi, joten varmuudella ei voi sanoa että kumpi näistä on parempi..


Joissakin lajeissa liikkuvuuden ja lihaskunnon kehittäminen on annettu kotiläksyksi, joissaki lajeissa sitten näitä tehdään treeneissä. Jos kerran staattinen venyttely on tehokkaampaa liikkuvuuden kehittämiseen, niin kyllähän se sitten on pitemmän päälle suurempaa ajanhukkaa tehdä niitä dynaamisia venyttelyitä, koska niillä ehkä saadaan liikelaajuus siihen kyseiseen treeniin avattua, mutta kehittävä vaikutus puolestaan jää pienemmäksi.
– Science that can't be questioned is religion.
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Liikkuvuusharjoitteet

Viesti terssi »

Mutta tosiaan.. on eri asia, puhutaanko staattisen (passiivisen) venyttelyn akuuteista vaikutuksista vai kroonisista. Jos tekee alkulämmön yhteydessä staattisia (passiivisia) venytyksiä tarvittavien liikelaajuuksien avaamiseksi, niin se on ihan ok, mutta siltikin niiden lisäksi olisi syytä tehdä muutakin (dynaamista liikettä, kudosten lämpötilan nostoa, hermoston/lihasten aktivointia jne.), joten se staattinen venyttely vie lisäaikaa ja VOI olla täten ajanhukkaa siinä yhteydessä.

Tästä syystä olisi hyvä periaatteessa päästä siitä tilanteesta eroon, että tarvitsee tehdä niitä staattis-passiivisia venytyksiä ennen teeniä, vaikka lajisuorituksessa tarvitsee laajoja liikelaajuuksia. Joka tapauksessa niitä dynaamisia liikelaajuuksien avauksia on syytä tehdä, että motorinen kontrolli paranee niillä liikelaajuuksilla ja saa ne liikelaajuudet ns. käyttöön. Sitten se liike tosiaan valmistaa kudoksia paremmin siihen liikuntasuoritukseen, eli todennäköisemmin vähemmän kiputiloja, suojakramppeja ja sen sellaisia. Eli ei varmaan voi sanoa ajanhukasta. Sen sijaan tehokkaammin pääsee itse treeniin kiinni, kun ei tarvitse tehdä passiivisia venyttelyitä aina alle.

Staattista venyttelyä voi ja jopa kannattaa (ainakin toisten) tehdä kroonisten tulosten aikaan saamiseksi. Mielellään yhdessä muiden menetelmien kanssa.

Mitä tulee tuohon terävyyden katoamiseen tai voimantuoton heikentymiseen staattisen venyttelyn seurauksena, niin nämä heitot perustuu nähdäkseni tutkimuksiin, mitä tehtiin paljon joksus 2000-luvun taitteen jälkeen. Niissä tavallisesti laitettiin ihmiset venyttämään jotain lihasta staattisesti minuuttikaupalla, välillä jopa yli 5min. Sitten tutkittava suoritus (esim. sprintti, ylöspäinhyppy, "depth jump" jne) tehtiin tyypillisesti heti venytyksen päälle. Tuloksina oli tyypillisesti voimantuoton tai tehontuoton pieneneminen joitakin prosentteja.

Näiden johdosta on sitten kuultu paljon heittoja tyyliin "venyttely on haitallista" "venyttely tekee heikoksi" "venyttelystä ei ole mitään hyötyä" jne. Näitä toki kannattaa vahvasti kyseenalaistaa, mutta siltikään ei kannata pelkästään staattisesti venytellä. Tai pitää sitä tärkeimpänä työkaluna, koska niillä muilla menetelmillä on ekstra-hyötyjä. Eikä se varmasti kaikilla toimikaan. :)

Teoriassa tämä voimantuoton heikkeneminen on vaikuttava juttu jossain pikajuoksussa, hyppylajeissa tai moukarintyönnössä ja sen sellaisissa. Ei ehkä niin merkittävä voimantuoton hukka ennen BJJ-teenejä, jossa vaikka aiheena jonkinlainen stäkkäysohittaminen, missä laitetaan alla oleva venytykseen ja ohitetaan siitä pikku hiljaa.

Teoriassa vaikuttava juttu, jos tosiaan tekee minuuttikaupalla venytystä (kuka tekee?) ja jos tekee tämän testisuorituksen heti sen venytyksen päälle (kuka tekee?)

David Behm kollegoineen niitä tutkimuksia laittoikin katsauksessaan kasaan ja tekivät suurinpiirtein tälläiset johtopäätökset/suositukset (ulkomuistista) ennen liikuntasuoritusta tehtävästä staattisesta venyttelystä:

-Staattista venyttelyä voi tehdä, jos tarvitsee sitä liikelaajuuksien avaaamiseen. Tämä on todennäköisempää sellaisissa lajeissa, jossa oikeasti tarvtsee isoja liikelaajuuksia, kuin vaikkapa lenkille lähtiessä. Siitä tilanteesta on periaatteessa hyvä pyrkiä eroon, kuten yllä sanottu.

-Jos sitä tekee, se olisi hyvä sisällyttää muuhun alkuverryttelyyn. Esim. ensin "general warm-up", sitten ne tietyt lyhyehköt staattiset venyttelyt, sitten dynaamiset venyttelyt samoille liikesuunnille ja lopuksi kevennetyt lajiliikkeet. Sitten varsinainen treeni.

-Jos haluaa minimoida staattisen venyttelyn aiheuttaman akuutin voimantuoton hukan (joka on siis aika pieni suurimmalle osalle ihmisistä heidän treenissään), pidä venytys alle 60sek per lihasryhmä, tee dyynamista venyttelyä ja muuta lämmittelyä, älä tee itse testattavaa urheilusuoritusta heti staattisen venyttelyn perään, vaan anna ajan kulua siinä välissä.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam

Seuraajat

Kuvake
Antti
Kuvake
Jasse
Kuvake
terssi
Kuvake
Toni