Riippuu varmaan vähän siitä, mikä sitä selkää vaivaa. Onko vika lihaksissa vai nivelissä? Omani ei kestä päälajiani koripalloa (eli juoksemista ja hyppimistä, puhumattakaan jalkatyöstä) kilpatasolla, mutta olen saanut sen judossa jo siihen kuntoon, että puolen tunnin lenkit onnistuu ja koristreenitkin hitaalla temmolla. Keskivartalo on saanut lisää kestävyyttä, etenkin juuri selkään on tullut lisää voimaa.Jopo kirjoitti: No, rehellisesti sanottuna en usko, että selkäni nykytilanteessa kestäisi edes harrastelija judoa. Silti polte olisi kova käydä kokeileen. Judossa vaan on jotakin todella hienoa.
Täytyy toki ottaa huomioon se, että itse pyrin tekemään voimantuoton lajissa mahdollisimman paljon reisillä ja annan ylävartalon kierrolla vain vauhtia. Eli jos meinaa pelkästään selällä nostaa, niin saattaa käydä huonosti...
Tatami on pehmeä alusta kaatua. Selkä on ongelma oikeastaan vain siinä tapauksessa, ettei treenikaveri osaa asiaansa ja heittää jotenkin todella huonosti sinut ketoon. Mene ihmeessä kokeilemaan judoa, jos se kiinnostaa! Kaikille peruskursseille saa mennä kokeilemaan ennen maksua, joten pari kertaa ehtii testata, kestääkö se selkä vai ei.
Kilpajudosta sen verran, että itse olen tänä vuonna 22 vuotta täyttävä eukko, joka oli ensimmäisissä kisoissaan viime viikonloppuna vain noin neljän kuukauden harrastamisen jälkeen. Aloittelijakisojen määrä lisääntynee tämän lisenssiuudistuksen myötä, joten kisoihin on mahdollista osallistua alimmillakin vyöarvoilla melko paljon. Jos meinaa kansallisella tasolla menestyä, niin luulisin "ottelusilmän" kehittämisen olevan melkein se hankalampi juttu kuin fysiikan. Että jos on jo perusominaisuuksiltaan vahva ja atleettinen, niin voi keskittyä siihen ottelun kehittämiseen alusta asti eikä tarvitse jatkuvasti miettiä, jaksaako kokonaista erää tai pystyykö edes tekemään horjutuksia ja heittoja.