Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Kannattaako koulujen käyminen?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Lauteille: Tammikuu 2005

Viesti ville »

Janne Oksanen kirjoitti: Opiskelijat valmistuisivat nopeammin, jos niiden ei tarvitsisi käydä töissä opiskelujen ohessa. Voitaisiin vaikka aloittaa nostamalla sitä opintorahaa saman verran kuin kansanedustajien palkkoja.
Saattaahan se olla, että asiat on muuttuneet sitten minun "nuoruus" päivien, mutta epäilen vahvasti.
Itse opiskelin 4 vuoden insinööriopinnot 3 vuodessa. Tarkoitus oli tehdä se 2 vuodessa, mutta jouduin käymään töissä opiskelujen ohessa, joten en ehtinyt. Valmistuin oivallisena insinöörinä, joten ei opintomenestyskään hirveesti tuosta kärsinyt.

Suurin osa niistä, jotka ei valmistunut neljässä vuodessa, opiskeli pää-asiassa vanhempien rahoilla (no ei, ei minulla faktaa ole tähän pohjaksi, oletuksia vaan).

Totta, minä en kuulunut opiskelujärjestöihin, aika harvoin osallistuin opiskelijoiden saunailtoihin, jne. En myöskään omistanut tuohon aikaan televisiota, joten oli aikaa töille ja koululle.

Mutta töiden tekeminen ei tuolloin ollut este valmistumiselle.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2009
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Viesti Janne Oksanen »

ville kirjoitti:
Janne Oksanen kirjoitti: Opiskelijat valmistuisivat nopeammin, jos niiden ei tarvitsisi käydä töissä opiskelujen ohessa. Voitaisiin vaikka aloittaa nostamalla sitä opintorahaa saman verran kuin kansanedustajien palkkoja.
Saattaahan se olla, että asiat on muuttuneet sitten minun "nuoruus" päivien, mutta epäilen vahvasti.
Itse opiskelin 4 vuoden insinööriopinnot 3 vuodessa. Tarkoitus oli tehdä se 2 vuodessa, mutta jouduin käymään töissä opiskelujen ohessa, joten en ehtinyt. Valmistuin oivallisena insinöörinä, joten ei opintomenestyskään hirveesti tuosta kärsinyt.

Suurin osa niistä, jotka ei valmistunut neljässä vuodessa, opiskeli pää-asiassa vanhempien rahoilla (no ei, ei minulla faktaa ole tähän pohjaksi, oletuksia vaan).

Totta, minä en kuulunut opiskelujärjestöihin, aika harvoin osallistuin opiskelijoiden saunailtoihin, jne. En myöskään omistanut tuohon aikaan televisiota, joten oli aikaa töille ja koululle.

Kyllä minäkin tunnen henkilöitä, jotka lukivat maisteriksi kolmessa vuodessa. Sanoisin, että se vaatii tietynlaista ihmistyyppiä, joka pystyy keskittymään yhteen asiaan 18h vuorokaudessa usean vuoden ajan. Kaikki eivät ole samanlaisia.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard »

Esa Tyynismaa kirjoitti:
Mika kirjoitti: Mitäs mieltä olette?
Opetusministeri Henna Virkkusen (kok.) mukaan miltei kaikilla aloilla on tarvetta vähentää opiskelijoita, kertoo Verkkouutiset.

Tarvetta koulutuksen lisäämiseen on Virkkusen mukaan ainoastaan sosiaali- ja terveysalalla.

Virkkusen mukaan opiskelupaikkoja voitaisiin vähentää tuhansittain, jos opiskelijat valmistuisivat nopeammin.
Täysin samaa mieltä!
Jos opiskelijoilla on noin paljon vapaata järjestellä "toimintapäiviä" tai muita juominkeja kouluaikana,on koulutustahti selvästi liian hidas.
Eläkeikäkeskustelut ja liian vanhaksi opiskelut saataisiin varmaankin nopeimmin kuriin asettamalla työuralle pituus vuosina,eli esim.45 vuotta työelämässä,ja sitten eläkkeelle.
Saattais loppua yli kolmekymppiset ikuisuusopiskelu hiukan nykyistä aikaisemmin...
Niin, tai entäs aivan älyttömän pitkät lomat? Miksei korkeakouluissa voi olla samanlaiset lomat kuin vaikka toisen asteen kouluissa (jotka nekin on paremmat kuin valtaosassa työpaikoista)? Tosin lomien vähentämisestähän on toisaalta ollut puhettakin että ehkä se muuttuu.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

Mielestäni kyllä opintorahaa voisi nostaa sen 8,1% jos se takaisi että valmistuttaisiin nopeammin.

-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake

Viesti ville »

Janne Oksanen kirjoitti: Kyllä minäkin tunnen henkilöitä, jotka lukivat maisteriksi kolmessa vuodessa. Sanoisin, että se vaatii tietynlaista ihmistyyppiä, joka pystyy keskittymään yhteen asiaan 18h vuorokaudessa usean vuoden ajan. Kaikki eivät ole samanlaisia.
Mä taas sanoisin, että se vaatii motivaatiota, ei mitään muuta.
Mutta saatan olla väärässäkin, ei olisi ensimmäinen kerta.

Sen tiedän, että en ole mitenkään poikkeuksellisen älykäs, tai poikkeuksellisen hyvä keskittymään. Se missä ehkä eroan massasta on, että jos jotain päätän tehdä, sen myös teen.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Kuvake
bob
kylkeenpotkija

Viesti bob »

bodyguard kirjoitti: Niin, tai entäs aivan älyttömän pitkät lomat? Miksei korkeakouluissa voi olla samanlaiset lomat kuin vaikka toisen asteen kouluissa (jotka nekin on paremmat kuin valtaosassa työpaikoista)? Tosin lomien vähentämisestähän on toisaalta ollut puhettakin että ehkä se muuttuu.
Ainakin yliopistoissa tämä on mahdotonta, sillä lukukausien välit ovat henkilökunnalle tärkeää aikaa tehdä täysipainoisesti sitä "oikeaa" työtään eli tutkimusta.
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

bob kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Niin, tai entäs aivan älyttömän pitkät lomat? Miksei korkeakouluissa voi olla samanlaiset lomat kuin vaikka toisen asteen kouluissa (jotka nekin on paremmat kuin valtaosassa työpaikoista)? Tosin lomien vähentämisestähän on toisaalta ollut puhettakin että ehkä se muuttuu.
Ainakin yliopistoissa tämä on mahdotonta, sillä lukukausien välit ovat henkilökunnalle tärkeää aikaa tehdä täysipainoisesti sitä "oikeaa" työtään eli tutkimusta.
Jenkkien huippuyliopistoissa tämä on järjestetty niin, että tutkimusproffat eivät välttämättä opeta ensinkään, vaan tuottavat tutkimuksia. Assarit, joista monet ovat tohtoriopiskelijoita, sitten opettavat.

Monissa jenkkiyliopistoissa kesä on ihan vilkaskin lukukausi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

Eikös Ruotsissa ole tai ole tulossa käyttöön kolmas lukukausi?

Tässä nyt nopeasti löytynyt artikkeli aiheesta:

Korkeakoulujen kesälomat lyhenevät Suomessakin
Torstai 22.07.2010 klo 11:32 29 kommenttiaAA
KUVA: Pekka Karhunen/KL

Henna Virkkunen
Korkeakoulujen kesälomat ovat opetusministeri Henna Virkkusen mukaan lyhenemässä myös Suomessa. Ruotsissa esillä ollutta kolmatta lukukautta ei kuitenkaan ole tulossa.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... _info=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Blogi
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2007

Viesti Esa Tyynismaa »

Onko nyt ymmärrettävä niin,että päätoimi opettajana on vähän niinku sellainen "elinkeino",jolla on tarkoitus rahoittaa omia kiinnostuksen kohteita?
Eikai systeemin ole tarkoitus todellakaan toimia siten,että opettaminen on "vain" sellainen välttämätön paha tutkijan elämässä?
Kun minä raukka olen ihan saanut opettajien puheista sellaisen käsityksen,että opettamistyö on henkisesti niin raskasta,että kesäloma olisi nykyisselläänkin hiukan liian lyhyt.

Tuohon opiskelijoiden ikuiseen rahavalitukseen olisi jonkinlainen keppi/porkkana-järjestelmä kehitettävä,eli ei riitävän paljon suoritettuja opintoja,niin tuet pois ja ulos koulusta hakemaan opiskelumotivaatiota työelämän puolelta.Rajoittaisi ainakin hiukan noita ylimittaisia opiskelijaelämiä.
Rahapalkkiohan tuleekin sitten siinä sivussa ikäänkuin automaattisesti,kun ei tarvitse ottaa opintolainaa niin monen vuoden ajaksi...

Myönnän,että minun silmissäni ja minun tuloillani olen kiinnostunut vain ja ainoastaan yhteiskunnan varoista,koska rahoitan omalla veronmaksullani paljon sellaista,jota en haluaisi rahoittaa,esim. juurikin opiskelijaelämää.
Jotenkin se tilinauhaa lueskellessa vaan alkaa kyrsiä katsella ennäkonpidätyksen määrää,ja miettiä mihin noitakin euroja maassamme haaskataan...

Itse kun olen kuluneiden töissäolovuosien aikana jotenkin oppinut inhoamaan kaikenlaista verorahoilla tapahtuvaa,vaikkakin sitten kyseessä olisi "tulevaisuuden toivojen" kiva ja vastuuton opiskelijaelämä.
Minä näen asian siten,ettei opiskelijalla kuulukkaan olla varaa lähteä baariin opintotukirahoillaan,kun se raha ei ole tarkoitettukaan kuin opiskeluaikaiseen elossapysymiseen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Onko nyt ymmärrettävä niin,että päätoimi opettajana on vähän niinku sellainen "elinkeino",jolla on tarkoitus rahoittaa omia kiinnostuksen kohteita?
Eikai systeemin ole tarkoitus todellakaan toimia siten,että opettaminen on "vain" sellainen välttämätön paha tutkijan elämässä?
Aina se tutkimustyö ei ole välttämättä niin mielenkiintoista ja vapaaehtoista, vaan siihen voidaan taivutella. Jenkeissä tiedän tämän kilpailun olevan armotonta.
Kun minä raukka olen ihan saanut opettajien puheista sellaisen käsityksen,että opettamistyö on henkisesti niin raskasta,että kesäloma olisi nykyisselläänkin hiukan liian lyhyt.
Yllä olevaan nähden en ymmärrä tämän sanomaa tässä yhteydessä.

Joka tapauksessa opettajan työpäivät ovat oikeasti usein pidempiä kuin monen muun työtä tekevän; kokeiden laatimista, kokeiden tarkastamista, opetusmateriaalin tarkentamista, oppituntien suunnittelemista, jossakin koulun sisäisessä työryhmässä työskentelemistä...
Ennen kuin itse toimin opettajana, minulla ei ollut aavistustakaan, kuinka aikaa vievää työtä se oikeasti on.
Tuohon opiskelijoiden ikuiseen rahavalitukseen olisi jonkinlainen keppi/porkkana-järjestelmä kehitettävä,eli ei riitävän paljon suoritettuja opintoja,niin tuet pois ja ulos koulusta hakemaan opiskelumotivaatiota työelämän puolelta.
Nythän tämä jo toimii niin, että tuet loppuvat, jos opintoja ei kerry tietty määrä yhdessä lukukaudessa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Lauteille: Tammikuu 2009
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Viesti Janne Oksanen »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Tuohon opiskelijoiden ikuiseen rahavalitukseen olisi jonkinlainen keppi/porkkana-järjestelmä kehitettävä,eli ei riitävän paljon suoritettuja opintoja,niin tuet pois ja ulos koulusta hakemaan opiskelumotivaatiota työelämän puolelta.Rajoittaisi ainakin hiukan noita ylimittaisia opiskelijaelämiä.
Rahapalkkiohan tuleekin sitten siinä sivussa ikäänkuin automaattisesti,kun ei tarvitse ottaa opintolainaa niin monen vuoden ajaksi...
Selvästikään et ole alkuunkaan perillä asiasta mitä olet tällä kommentoimassa. Tuollainen systeemi on jo olemassa ja se on juuri se, mikä pidentää niitä opintoja, kun jengi harhautuu päivätöihin ennen valmistumista. He eivät suinkaan nosta opintotukea työskennellessän, kun eivät siihen ole oikeutettuja, mutta eivät myöskään valmistu ihanneajassa.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
Elina
etupotkija

Viesti Elina »

ville kirjoitti:

Tuokin on niiiin täysin alakohtaista. Esimerkiksi kielten puolella opintoviikkoja on työläistäkin kursseista herunut niin naurettavasti (EDIT: näin siis ainakin vielä joku aika sitten), että opintojen nopeuttaminen ei ole mahdollista - varsinkin kun monet kurssit vaativat läsnäoloa eikä kirjatenttimahdollisuuksia juurikaan ole. Tämä taitanee koskettaa erityisesti käytännönläheisempiä aloja ja sellaisia aloja, joilla hankittava tietotaitous ei ole lukemisesta riippuvaista, vaan vaatii harjaantuakseen riittävästi aikaa.
juha_m
munillepotkija
Lauteille: Toukokuu 2009

Viesti juha_m »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Onko nyt ymmärrettävä niin,että päätoimi opettajana on vähän niinku sellainen "elinkeino",jolla on tarkoitus rahoittaa omia kiinnostuksen kohteita?
Omista opiskeluajoista on ehtinyt jo jokunen vuosi kulua, eli joltain osin nämä mun tiedot voivat olla vanhentuneita. Jos näin on, niin toivottavasti bob tai joku muu korjaa.

Yliopistoissa esimerkiksi professorin virkaan valituilla on velvollisuus pitää niin ja niin paljon luentoja / kursseja lukuvuoden aikana. Sen lisäksi asemasta riippuen heillä on muita velvollisuuksia (esim. tietyn, vaikkapa matematiikan, laitoksen esimies vastaa koko laitoksen toiminnasta). Heillä on myös velvoite tehdä tutkimusta, tämä tutkimus on kuitenkin oikeastaan merkittävin professorin tieteellisiin meriitteihin (= ammatilliseen pätevyyteen) vaikuttava asia. Näistä syistä johtuen se opetustyöhön panostaminen ei ehkä aina ole professorien prioriteettilistalla päällimmäisenä.

Toki korkeakouluissa opetustyötä tekevät muutkin kuin professorit, lehtorit, assistentit yms. Ja korvaustapoja on erilaisia.
Tässä on varmaan tarkoitettu peruskoulun opettajia. Pari viikkoa sitten eräs tuttuni juuri kertoi lopettaneensa luokanopettajan (eli siis ala-asteen opettajan) työt ja menneensä autokoulunopettajan koulutukseen. Ongelma ei niinkään ollut lapset, vaan heidän vanhempansa. Omien sanojensa mukaan sitä hommaa ei vaan voi tehdä sekoamatta... Ja kuten jo mainittiin, niin se työ ei todellakaan rajoitu vain siihen aikaan joka koulussa paikanpäällä vietetään. Tunnit pitää valmistella, kokeet pitää suunnitella ja tarkastaa, ainekirjoitukset ym. harjoitustehtävät pitää tarkastaa jne.

Yliopistossa tai korkeakoulussa opettaminen on sitten eri asia.
Tuohon opiskelijoiden ikuiseen rahavalitukseen olisi jonkinlainen keppi/porkkana-järjestelmä kehitettävä,eli ei riitävän paljon suoritettuja opintoja,niin tuet pois ja ulos koulusta hakemaan opiskelumotivaatiota työelämän puolelta.Rajoittaisi ainakin hiukan noita ylimittaisia opiskelijaelämiä.

Myönnän,että minun silmissäni ja minun tuloillani olen kiinnostunut vain ja ainoastaan yhteiskunnan varoista,koska rahoitan omalla veronmaksullani paljon sellaista,jota en haluaisi rahoittaa,esim. juurikin opiskelijaelämää.
Jotenkin se tilinauhaa lueskellessa vaan alkaa kyrsiä katsella ennäkonpidätyksen määrää,ja miettiä mihin noitakin euroja maassamme haaskataan...

Itse kun olen kuluneiden töissäolovuosien aikana jotenkin oppinut inhoamaan kaikenlaista verorahoilla tapahtuvaa,vaikkakin sitten kyseessä olisi "tulevaisuuden toivojen" kiva ja vastuuton opiskelijaelämä.
Minä näen asian siten,ettei opiskelijalla kuulukkaan olla varaa lähteä baariin opintotukirahoillaan,kun se raha ei ole tarkoitettukaan kuin opiskeluaikaiseen elossapysymiseen.
Tästä nyt taas paistaa läpi se, että käsityksesi suomalaisen opiskelijan elämästä on pahoin vääristynyt.

Sillä opintotuella ei kukaan todellakaan elä mitään ylellistä bile-elämää. Jos jollain opiskelijalla on varaa jatkuvaan bailaamiseen, matkusteluun tms. Niin hän tyypillisimmin tekee jotain töitä opintojen ohella (tähän nyt lasketaan mukaan myös ne, jotka painavat kaikki lomansa yövuoroa tehtaassa tms.), saa rahaa vaikkapa vanhemmiltaan, tai on muuten vaan rikas (esim. perijä tai lottovoittaja).

Mitenkä se baarissa istuva opiskelija noin niinkuin yleensäkään edes eroaa vaikkapa baarissa istuvasta nuoresta työttömästä?
Potkupelkuri.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2007

Viesti NCP »

juha_m kirjoitti: Sillä opintotuella ei kukaan todellakaan elä mitään ylellistä bile-elämää. Jos jollain opiskelijalla on varaa jatkuvaan bailaamiseen, matkusteluun tms. Niin hän tyypillisimmin tekee jotain töitä opintojen ohella (tähän nyt lasketaan mukaan myös ne, jotka painavat kaikki lomansa yövuoroa tehtaassa tms.), saa rahaa vaikkapa vanhemmiltaan, tai on muuten vaan rikas (esim. perijä tai lottovoittaja).
Minkä takia sitten täällä näkee jatkuvasti opiskelijoita viettämässä ryyppyiltoja? Tiedän, 4 korkeakoulua=paljon opiskelijoita=Suurempi todennäköisyys. Kyllä moni opiskelija viettää vauhdikasta bile-elämää ilman sivutöitä.
juha_m kirjoitti: Mitenkä se baarissa istuva opiskelija noin niinkuin yleensäkään edes eroaa vaikkapa baarissa istuvasta nuoresta työttömästä?
Siinä että opiskelijan tulisi panostaa opiskeluihin. Kun taas työttömän tulisi panostaa... Työttömänä olemiseen? Henkilökähtaisesti en kyllä kannata yletöntä juomista kenellekään.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

NCP kirjoitti: Minkä takia sitten täällä näkee jatkuvasti opiskelijoita viettämässä ryyppyiltoja? Tiedän, 4 korkeakoulua=paljon opiskelijoita=Suurempi todennäköisyys. Kyllä moni opiskelija viettää vauhdikasta bile-elämää ilman sivutöitä.
Nojoo, olen kyllä nähnyt aika monen kaverin tuota harrastavan lähinnä opintotuen ja kesätyön turvin. Eli onnistuu ilman sivutyötäkin. Ja vanha totuushan on se että viinaan on aina rahaa.
NCP kirjoitti: Henkilökähtaisesti en kyllä kannata yletöntä juomista kenellekään.
Minä kannatan. Ensimmäiseksi tulee mieleen Matti Vanhanen jonka olisin suonut kyllä mukia kallistavan.

Mullahan ei ole mitään senkummemmin opiskelijoiden, työttömien tai kenenkään muun ryyppäämistä vastaan, jokainen juokoon niin paljon kun sielu sietää. Rahan riittäminen on samanlainen asia opiskellessa kuin työelämässäkin. Mulla on ollut aina työkavereita jotka saa samaa palkkaa ja ovat aina ihan pa vailla mitään kiinteää omaisuutta ja toisia jotka samalla palkalla ovat onnistuneet hankkimaan asunnon ja/tai auton itselleen.

Blogi

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
AnttiA
Kuvake
finnjet
Kuvake
NCP
Kuvake
Point
Kuvake