Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 

BJJ-kysymys & vastaus
Valvoja: Valvoja
-
- munillepotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
BJJ-kysymys & vastaus
Ketju tekniikkakysymyksille, joille ei jokaiselle viitsi aloittaa omaa aihetta.
Aloitan kahdella
Kimura guardista: normaali ote vai apinaote? Itse teen aina normaalilla (peukalo eri puolella kun muut sormet), mutta olen nähnyt tehtävän myös apinaotteella.
Ote omista käsistä pystypainissa esim double underhook, kädet kiinni toisissaan vastustajan selän takana. Pitäisikö ote olla
1 kämmenet vastakkain, ylemmmällä kädellä ote alemman käden peukalon hangasta
2 molemmat kämmenet alaspäin, ylemmällä ote alemman käden pikkusormen puoleisesta sivusta
3 kämmenet vastakkain, molemmilla käsillä ote sormista.
Aloitan kahdella
Kimura guardista: normaali ote vai apinaote? Itse teen aina normaalilla (peukalo eri puolella kun muut sormet), mutta olen nähnyt tehtävän myös apinaotteella.
Ote omista käsistä pystypainissa esim double underhook, kädet kiinni toisissaan vastustajan selän takana. Pitäisikö ote olla
1 kämmenet vastakkain, ylemmmällä kädellä ote alemman käden peukalon hangasta
2 molemmat kämmenet alaspäin, ylemmällä ote alemman käden pikkusormen puoleisesta sivusta
3 kämmenet vastakkain, molemmilla käsillä ote sormista.
-
- polveenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2006
Kimurassa guardista suositaan tyypillisesti normaaliotetta, sillä käden liikettä tulee pystyä kontrolloimaan paremmin. Americanassa sen sijaan apinaote toimii mainiosti. Myös kimurassa päältä on apinaotteen käyttö aivan mahdollista, mutta itse käytän myös päältä normaaliotetta, sillä useissa kimurakiristyksissä vastustajan liike säätelee, tapahtuuko lopullinen lopetus päältä vai alta.
Tuo toinen kysymys on ehkä enemmänkin makuasia, mutta henkilökohtaisesti olettaisin käyttäväni vaihtoehtoa 1, mikäli kuvauksesi oikein ymmärsin. Kyseessä on siis ote, jota ainakin Eddie Bravo kutsuu Gable Gripiksi. Tässä siis pannaan kämmenet vastakkain ja päällä olevan käden sormet suljetaan alla olevan käden peukalon yli. Alla olevan käden sormet taas sulkeutuvat päällä olevan käden kämmensyrjän yli.
Tuo toinen kysymys on ehkä enemmänkin makuasia, mutta henkilökohtaisesti olettaisin käyttäväni vaihtoehtoa 1, mikäli kuvauksesi oikein ymmärsin. Kyseessä on siis ote, jota ainakin Eddie Bravo kutsuu Gable Gripiksi. Tässä siis pannaan kämmenet vastakkain ja päällä olevan käden sormet suljetaan alla olevan käden peukalon yli. Alla olevan käden sormet taas sulkeutuvat päällä olevan käden kämmensyrjän yli.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
- Täytän tänään vuosia
Millainen asento sivupositiossa päälläolijalla? Ja miksi?
Olen treenannut kolmea erillaista tapaa olla sivupositiossa.
Ensimmäinen niistä oli sellainen, että toinen polvi viedään kaverin pään viereen ja toinen jalka on suorana. Tämä asento estää ettei kaveri pääse kaivamaan toista kättään lantiolle ja työntämään pois. Lisäksi nyrkillä naamaan rummuttaminen on helpompaa.
Toisen tavan opetti Lucio, siinä toinen polvi on kaverin lantiolla, ja toinen suorana. Ikäänkuin toisinperin tuo ensimmäinen versio. Tässä voi olla toiselle paljon keljumpi(olkapäätä naamaan, painoa ikävästi kaverin päälle), ja pari hienoa pukukikkaakin treenattiin.
Kolmas tapa on myös tuttu vaparista, mutta myös potkumiitistä. Juuso ja Jarppa näyttivät asennon jossa molemmat polvet on koukussa. Liittynee siihen kolmeen painopisteeseen.
Mikäs näistä nyt olisi sitten se toimivin tapa, ja miksi?
Olen treenannut kolmea erillaista tapaa olla sivupositiossa.
Ensimmäinen niistä oli sellainen, että toinen polvi viedään kaverin pään viereen ja toinen jalka on suorana. Tämä asento estää ettei kaveri pääse kaivamaan toista kättään lantiolle ja työntämään pois. Lisäksi nyrkillä naamaan rummuttaminen on helpompaa.
Toisen tavan opetti Lucio, siinä toinen polvi on kaverin lantiolla, ja toinen suorana. Ikäänkuin toisinperin tuo ensimmäinen versio. Tässä voi olla toiselle paljon keljumpi(olkapäätä naamaan, painoa ikävästi kaverin päälle), ja pari hienoa pukukikkaakin treenattiin.
Kolmas tapa on myös tuttu vaparista, mutta myös potkumiitistä. Juuso ja Jarppa näyttivät asennon jossa molemmat polvet on koukussa. Liittynee siihen kolmeen painopisteeseen.
Mikäs näistä nyt olisi sitten se toimivin tapa, ja miksi?
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
-
- polveenpotkija
Kysymykseen vastaisin, ettei ole yhtä parasta tapaa pitää side positionia (tämäpä yllättävää). Itse näen tuon aseman enemmänkin hallintana kuin sidontana, BJJ-muodossaan siis (tässä mielestäni selkeä ero niin judon sidontoihin kuin painin selätyksiin). Tällöin pointtina on ainoastaan vastustajan hallinta, ei täydellinen lukitseminen. Eli kun vastustajan asema muuttuu, muuttuu myös oma asema.
Itse pelkkään kräplingiin keskittyneenä näkisin ns. perusasemaksi tuon Lucion opettaman. Tätä opetetaan myös Alexandre Paivan järjestelmässä ensisijaisena side positionina. Muut kuvaamistasi asemista, etenkin tuo kolmas, ovat dynaamisempia, eli niistä hyökkääminen on hieman helpompaa. Toisaalta vastustajan hallitseminen hieman kärsii, joten näihin kannattaa minusta siirtyä edellä kuvatun aseman kautta. Siden pidossa ei sovi myöskään unohtaa huiviotteita eli honkesagatamea ja kesagatamea variaatioineen (nyt voi joku judoka tulla ojentamaan virheellisestä termistöstä) sekä north-south -asemaa, jotka mielestäni asettuvat juuri dynaamisen siden pidon sekvensseihin.
Itse pelkkään kräplingiin keskittyneenä näkisin ns. perusasemaksi tuon Lucion opettaman. Tätä opetetaan myös Alexandre Paivan järjestelmässä ensisijaisena side positionina. Muut kuvaamistasi asemista, etenkin tuo kolmas, ovat dynaamisempia, eli niistä hyökkääminen on hieman helpompaa. Toisaalta vastustajan hallitseminen hieman kärsii, joten näihin kannattaa minusta siirtyä edellä kuvatun aseman kautta. Siden pidossa ei sovi myöskään unohtaa huiviotteita eli honkesagatamea ja kesagatamea variaatioineen (nyt voi joku judoka tulla ojentamaan virheellisestä termistöstä) sekä north-south -asemaa, jotka mielestäni asettuvat juuri dynaamisen siden pidon sekvensseihin.
-
- päähänpotkija
- Lauteille: Toukokuu 2005
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
- Täytän tänään vuosia
-
- polveenpotkija
-
- etupotkija
- Lauteille: Joulukuu 2004
Harjoitellaanko bjj:ssä siirtymistä eri sidonnoista toisiin? Eli esim. vaikka honkesagatamestachamos kirjoitti: Siden pidossa ei sovi myöskään unohtaa huiviotteita eli honkesagatamea ja kesagatamea variaatioineen (nyt voi joku judoka tulla ojentamaan virheellisestä termistöstä) sekä north-south -asemaa, jotka mielestäni asettuvat juuri dynaamisen siden pidon sekvensseihin.

Viimeksi muokannut Simpanssi, marras 18, 2006, 20.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- etupotkija
- Lauteille: Heinäkuu 2005
Chamokselta asiavastaus. 
Itse tykkään tehdä esimerkiksi niin, että liikun noiden kenttiksen esimerkkien välillä, hakien aina parempaa hallintaa käyttämällä sekä omaa että vastustajan pukua. Siihen sekaan tietysti polvea vatsan päälle ja mounttiin siirtymistä, ja samaa toiseen suuntaan.

Kyllä. Harmi kyllä en kaikkia noita judotermejä ymmärrä, mutta hallintaa muutetaan pääasiassa vastustajan liikkeiden mukaan, tavoitteena tietysti saada parempi lopetuspaikka ja viedä vastustajalta puhtia.Simpanssi kirjoitti: Harjoitellaanko bjj:ssä siirtymistä eri sidonnoista toisiin? Eli esim. vaikka honkesagatamestakuzurekesagatameen
ushirokesagatameen
yoshisogatameen
kamishiogatameen jne jatkuvasti sidonta pitäen.
Itse tykkään tehdä esimerkiksi niin, että liikun noiden kenttiksen esimerkkien välillä, hakien aina parempaa hallintaa käyttämällä sekä omaa että vastustajan pukua. Siihen sekaan tietysti polvea vatsan päälle ja mounttiin siirtymistä, ja samaa toiseen suuntaan.
-
- munillepotkija
- Lauteille: Marraskuu 2005
Aina apinaote. Ihan sama mikä tilanne. Tämä siis mun näkemys. Kädet otteella vaihtoehto kaksi.
Sivusidonnassa(ei siis esim.honkesagatamessa vaam perinteisessä rintakehä vastustajan rintakehää vasten olevassa sidemountissa) en mielelläni laita kumpaakaan jalkaa suoraksi. Vain jos tarvitse todella voimakasta sidontaa, vaikkapa todella voimakkaan vastujan pidättelyyn saadakseni itse hiukan miettimis aikaa. Jalka täytyy kuiten palauttaa lähelle vastustajaa kun lähtee lopetukseen tai position vaihtoon. Jalkasuorana ei siis saa lopetettua tai liikutta, mutta voi hiukan tehokaaammin sitoa. Kaikkihan tietävät että sitomien on uncool ja taas lopettaminen on really cool. Ei siis mielellään jalkaa suoraksi.
Sivusidonnassa(ei siis esim.honkesagatamessa vaam perinteisessä rintakehä vastustajan rintakehää vasten olevassa sidemountissa) en mielelläni laita kumpaakaan jalkaa suoraksi. Vain jos tarvitse todella voimakasta sidontaa, vaikkapa todella voimakkaan vastujan pidättelyyn saadakseni itse hiukan miettimis aikaa. Jalka täytyy kuiten palauttaa lähelle vastustajaa kun lähtee lopetukseen tai position vaihtoon. Jalkasuorana ei siis saa lopetettua tai liikutta, mutta voi hiukan tehokaaammin sitoa. Kaikkihan tietävät että sitomien on uncool ja taas lopettaminen on really cool. Ei siis mielellään jalkaa suoraksi.
It's like a game of chess, but your ass is in the line...
-
- munillepotkija
- Lauteille: Helmikuu 2006
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Syyskuu 2005
Se on vahvempi, more leverage, juu nou. Mäkin suosin apinaotetta just näistä kahdesta syystä, ei mee peukku rikki ja enemmän voimaa.S_L kirjoitti:Miksi näin? Ainakaan itse en keksi tuolle apinaotteelle muuta hyvää syytä kuikn peukalon suojelemisen lukotettavan laittaessa vastaan (ihan pätevä syy kyllä sinänsä).SENSEI Boozehound kirjoitti:Aina apinaote. Ihan sama mikä tilanne. Tämä siis mun näkemys.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?
http://www.facebook.com/tjjkproteam
http://www.facebook.com/tjjkproteam
-
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Marraskuu 2005
Seuraajat