En minä ainakaan väittänytkään, että escrima ei olisi tehokas laji. Tietenkin se on. Mutta jos saan oman mielipiteeni sanoa, niin minä en usko mihinkään teoria-sovellus ajatteluun kamppailussa. Se voi sopia harrastustoimintaan tai sellaisille jotka jostain syystä haluavat opetella jotain spesifiä systeemiä. En minä edes tiennyt, että escrimassa olisi jotain teoriapuolta. Gyakuzukilla olen kyllä kuullut hyökättävän, mutta kaikki sellaisia yrittäneet ovat saaneet tarinan mukaan kuonoonsa.Paappa kirjoitti: Enpä ole myöskään nähnyt kovin usein nähnyt kenenkään hyökkäävän puhtaalla Gyakuzukilla. Tosin olen viettänyt turvallista elämää, mutta joka tapauksessa ne hyökkäyssuunnat ovat juuri sitä, teoreettisia hyökkäyssuuntia. Teoriaa sovelletaan sitten tarpeen mukaan. Sitäpaitsi ainakin Escrima Conseptissa opetetaan vain viittä kulmaa, jotka peittävät kyllä sitten kaikki tarpeelliset vaihtoehdot.
Olen saanut sellaisen kuvan, että työkalut ovat taistelutyökaluja. Sellaiseen varmasti hyviä. Taistelu on kuitenkin eri asia, joten en oikein ymmärrä niitä itsepuolustusjuttuja joita olen kuullut asiaan liitettävän.Paappa kirjoitti: Mitä jos niihin suhtautuu juuri työkaluina? Jokainen sitten soveltaa niitä työkaluja tarpeen ja oman halun mukaan.
Hienoja lajeja joka tapauksessa. Sitä en voi liikaa painottaa. Uskon, että filippiiniläiset lajit ovat, toisin kuin monet muut, oikeita taistelulajeja ympäristöstä jossa väkivaltakulttuuri on ollut aktiivista.