Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
68
21%
 
Ääniä yhteensä: 324

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93968
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#121

Viesti Mika »

Töniminen, pilkka ja joukosta eristäminen lyövät säröjä sieluun. Joka kymmenes nuori joutuu kiusatuksi viikoittain.

Koulukiusaaminen ja mielenterveyden häiriöt ovat selkeästi yhteydessä toisiinsa.

Kiusaaminen altistaa masennukselle ja ahdistukselle, toisaalta niistä kärsivät joutuvat muita herkemmin kiusatuiksi.

- Kiusaamista kokevilla riski sairastua mielenterveyden ongelmiin on jopa viisinkertainen, tietää nuorisopsykiatrian erikoislääkäri Klaus Ranta.

Kiusatuilla on itsetuhoisia ajatuksia, jopa itsemurhayrityksiä. Aihepiiriä käsiteltiin Tampereen lääkäripäivillä perjantaina.

Mielenterveyden häiriöihin pitää puuttua välittömästi. Esimerkiksi Jokelan koulusurmaaja Pekka-Eric Auvinen oli koulukiusaamisen uhri. Hän kärsi paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta, mutta ei saanut riittävää hoitoa.
[114_www]http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/136286.shtml[/114_www]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Turun streetfighter
Viestit tässä aiheessa: 21

Koulukiusaus

#122

Viesti Turun streetfighter »

Koulukiusatuksi joutuminen aiheuttaa mielenterveysongelmia, olipa uutinen!
Anssi Ainali
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 137
Lauteille: Tammikuu 2009

Koulukiusaus

#123

Viesti Anssi Ainali »

Minä olin pienessä koulussa ala-asteella, kaikki tunsi kaikki, ja arvojärjestys oli kuin susilaumassa. Kaikin puolin.
Jos joku astui toisen mielestä hänen varpailleen, tahallaan, vahingossa, tai vain kuvitellusti, niin pesäpallomaila tai vastaava oli heti kädessä ja sillä lyötiin. Kovaa. Siinä tapauksessa joko karkuun, tai vaikka iso kivi tms avuksi, ettei olisi liian pahasti tullut päähän. Ylempänä hierarkiassa oleva sai myös helposti kavereita taakseen tällaisessa tilanteessa ja näitä sattui viikottain. Ilmeisesti koulussa oli ollut tällainen kulttuuri jo pitkään. Itse olin siinä laumassa sieltä puolestavälistä, tai hiukan alapuolelta.

Iso ylä-aste tuntui ihme lepposalta paikalta sen jälkeen. Kasvoin siinä välissä valtavasti, aloin nostella puntteja jne ja olin siellä koulun kingejä. Kavereita oli todella paljon, mutta olin varmasti monen mielestä myös vihattu, leuhka kusipää, mut sehän ei mua haitannut. Ei mun siellä tarvinnut ketään kiusata, olin riittävän uskottava muutenkin.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Koulukiusaus

#124

Viesti Esa Tyynismaa »

Taisin olla josssain siellä puolivälin joukossa itekkin.tuli tehtyä ja sanottua paljon sellaista minkä haluaisin pyyhkiä pois,vaan eipä tuota(kaan) auta enää jälkikäteen murehtia.Elämä jatkuu...
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Koulukiusaus

#125

Viesti jussip »

Anssi Ainali kirjoitti: Minä olin pienessä koulussa ala-asteella, kaikki tunsi kaikki, ja arvojärjestys oli kuin susilaumassa. Kaikin puolin.
Heh, itse olin neljä ensimmäistä luokkaa pienessä koulussa ala-asteella, siis niin pienessä että siellä kaikenkaikkiaan oli aina vain 4 luokkaa, joista sitten joku aina siirrettiin jossain vaiheessa isommalle ala-asteelle (joka oli vain noin kilometrin päässä) että saatiin tilaa uudelle ekaluokalle. Itsellä tuo siirto tapahtui siis mennessäni 5. luokalle. Yllätys oli aika kova kun uudessa koulussa meno oli paljon villimpää, opettajilla ei tuntunut olevan kunnon kontrollia oppilaista, ja meininki oli varmaan aika lähellä tuota kuvailemaasi susilaumameininkiä. Käytännössä me kaikki pienemmästä koulusta tulleet olimme kiitettäviä oppilaita, ja näin jälkikäteen ajatellen tasoerot olivat aika suuret.

Olen monesti miettinyt että se että kävin nuo neljä ensimmäistä luokkaa tuossa pienessä koulussa niin "pelastivat" koko oman koulumenestykseni, etenkin kun vertailee menestystä suoraan sinne isompaan kouluun menneisiin silloisiin kavereihin. Kyseisestä pienestä koulusta löytyi kyllä aika lailla kaikki pienen koulun edut, ja ne "haitatkin" eli esimerkiksi tiukka kuri olivat varmasti itsellenikin vain hyödyksi kun olin kuitenkin aika vilkas lapsi ala-asteelle mennessä..
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93968
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#126

Viesti Mika »

Lisää hyviä uutisia tästä projektista:
Turun yliopistossa kehitetty valtakunnallinen Kiva koulu -ohjelma on vähentänyt koulukiusaamista vielä aiempaa todettua enemmän. Kiusaaminen väheni melkein 50 prosenttia kokeiluun osallistuneiden koulujen 4-6-luokkalaisilla, Turun Sanomat kertoo.
[114_www]http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... a&Itemid=4[/114_www]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93968
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#127

Viesti Mika »

Ja tunnustus:
Vuoden psykologiksi on valittu professori Christina Salmivalli Turun yliopistosta. Suomen Psykologiliitto myönsi tunnustuksen Salmivallin työstä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi.
[114_www]http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/04/v ... origin=rss[/114_www]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Koulukiusaus

#128

Viesti MtJ »

On sekin, kun tarjotaan kiusatulle hoitoa. Vai pitääkö tämä lukea uutisesta siten, että kiusaajat hoidetaan.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
SotaRonsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 527
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Ylöjärven syrjäkolkka

Koulukiusaus

#129

Viesti SotaRonsu »

Oikeastaan koko peruskoulun ajan oli jotain henkistä kiusantekoa, mutta vaikka se kaveriporukan ulkopuolelle sulkeminen ja päänaukominen yms. ottikin aivoon niin enimmäkseen tunsin olevani sen tårta på tårta yläpuolella kuitenkin. Ajattelin vaan että tanakele te ootte vajaita kuspäitä ja välillä sen sitten kaiken uhalla sanoinkin. Olihan mulla onneksi pari hyvää kaveria jotka eivät siihen kiusaustouhuun lähteneet mukaan ja se pelasti varmaan aika paljon. Joskus yläasteen puolella sitten homma meni hieman kuonoonvetelyn puolellekin kun kiusaajat yrittivät jotain lumisukelluksia ja muita mulle tarjota... Mua siis kiusattiin aika sitkeästi, mutta en ollut siihen kumminkaan koko aikaa niin järin alistuvainen.

Kamppailulajeihin innostus tuli vasta paljon noita aikoja myöhemmin, muttei sillä noiden kiusausjuttujen kanssa ollut sinänsä tekemistä. Pärjäsin käsirysyssä niille vinkuheinille muutenkin. :lol:
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Koulukiusaus

#130

Viesti Ohiampuja »

Mika kirjoitti: Ja tunnustus:
[114_www]http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/04/v ... origin=rss[/114_www]
En saanut tuota linkkiä toimimaan, eikä Salmivallin nimellä löydy Ylen uutisista mitään. Mistä tuon jutun löytäisi...
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Koulukiusaus

#131

Viesti mronkain »

Juttu on päivitetty tuon viestisi jälkeen, joten kokeile uudelleen, mutta tässä lainaus:
Vuoden psykologi kitkee koulukiusaamista

julkaistu tänään klo 11:08, päivitetty tänään klo 14:22

Vuoden psykologiksi on valittu professori Christina Salmivalli Turun yliopistosta. Suomen Psykologiliitto myönsi tunnustuksen Salmivallin työstä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi.

Salmivallin tutkimusryhmän kehittämä KiVa Koulu -ohjelma on onnistunut vähentämään kiusaamista jopa 40 prosenttia kouluissa, joihin sitä on sovellettu. Vuonna 2006 käynnistynyt hanke on herättänyt kiinnostusta ulkomailla asti.

Salmivalli on myös tehnyt myös useita koulukiusaamiseen, aggressioon sekä lasten ja nuorten välisiin suhteisiin liittyviä tutkimuksia. Tällä hetkellä hän työskentelee Turun yliopiston psykologian laitoksen professorina sekä psykologian valtakunnallisen tutkijakoulun johtajana.

YLE Uutiset
- Marko
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

Koulukiusaus

#132

Viesti kamppaaja »

Hyvä jos on vähentänyt. Mutta keskiarvo kertoisi enemmän kuin "jopa 40 prosenttia", sehän tarkoittaa että kiusaaminen on vähentynyt parhaimmillaan sen verran.
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Koulukiusaus

#133

Viesti Ohiampuja »

Mika kirjoitti: Lisää hyviä uutisia tästä projektista:
Turun yliopistossa kehitetty valtakunnallinen Kiva koulu -ohjelma on vähentänyt koulukiusaamista vielä aiempaa todettua enemmän. Kiusaaminen väheni melkein 50 prosenttia kokeiluun osallistuneiden koulujen 4-6-luokkalaisilla, Turun Sanomat kertoo.
Jotenkin kuvaavaa, että koulukiusaamiseen liittyvät hyvät uutiset eivät herätä juurikaan keskustelua, kun sitä vertaa noiden ikävien uutisten aiheuttamaan kirjoitteluun.

Tätä hyvää ja positiivista asiaa pitäisi viedä eteenpäin...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93968
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#134

Viesti Mika »

Ohiampuja kirjoitti:
Mika kirjoitti: Lisää hyviä uutisia tästä projektista:
Turun yliopistossa kehitetty valtakunnallinen Kiva koulu -ohjelma on vähentänyt koulukiusaamista vielä aiempaa todettua enemmän. Kiusaaminen väheni melkein 50 prosenttia kokeiluun osallistuneiden koulujen 4-6-luokkalaisilla, Turun Sanomat kertoo.
Jotenkin kuvaavaa, että koulukiusaamiseen liittyvät hyvät uutiset eivät herätä juurikaan keskustelua, kun sitä vertaa noiden ikävien uutisten aiheuttamaan kirjoitteluun.

Tätä hyvää ja positiivista asiaa pitäisi viedä eteenpäin...
Heh, arvaapa vain olenko miettinyt samaa. Hyvä että joku näkee asian samalla tavalla kuin minä :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 140
Viestit: 93968
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaus

#135

Viesti Mika »

Kuulin juuri yhdestä vanhasta tutusta ja hänen lapsestaan tätä aihetta koskien. Tätä lasta kiusattiin koulussa niin paljon, että hän joutui psykiatriselle osastolle joksikin aikaa sen takia. Isä (eli kaverini) kävi koulussa tapaamassa rehtoria ja opettajia sekä istui vanhempainilloissa. Näistä ei tarvittavaa apua löytynyt, joten selviteltyään asiaa hän marssi ns. pääpukarin talolle. Kun kyseisen kiusaajan isä avasi oven, kaveri kertoi tälle tilanteen ja ilmeisen painokkaasti ilmoitti pahoinpitelevänsä tämän isän mikäli hän ei saisi lastaan kuriin.

Kiusaaminen loppui siihen.

En sano että toimintamalli oli oikein, mutta ainakin se tehosi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 107 kurkkijaa