Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
68
21%

Ääniä yhteensä: 324

tabitha
päähänpotkija
Lauteille: Toukokuu 2005

Koulukiusaaminen

Viesti tabitha »

Mä menin lukiossa juttelemaan kouluterkkarille kiusaamisen vuoksi, siellä kanssa sanottiin vaivautuneina, että yritetään hoitaa tää asia hiljasesti koska virallisesti tässä koulussa ei esiinny kiusaamista. Eli mitään äläkkää ei saanut nostaa ettei koulun maine mene. Sama politiikka Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa oli aikoinaan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2014
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo

Koulukiusaaminen

Viesti JariMarjamaa »

Tämä koulukiusaus on siitä vihtamainen, että se iskee aina takas.
Ehkä sää pääset "jaloillesi" jonkin xx vuoden jälkeen, mutta aina kun se tulee "esille"
esim tälläin keskustelupalstalla, niin olet taas se maahan lyöty tårta på tårta.
Rupeaa hituttaan....

Silloin miettii jotain tällaista
[youtube][/youtube]

Varsinkin, Miksi en heti lyönyt takas.... No siksi, kun olen luuseri.....
tabitha
päähänpotkija
Lauteille: Toukokuu 2005

Koulukiusaaminen

Viesti tabitha »

Mulla koulukiusaaminen aiheutti pitkäkestoisia ja hankalasti hoidettavia psyykkisiä ongelmia aikuisiällä. Mulla ei yksinkertaisesti ollut mitään työkaluja toimia sosiaalisissa tilanteissa, koska mua ei ollut hyväksytty mihinkään ryhmään. Ulkopuolisuuden kokemus jatkui melko luontevasti syrjäytymiseen nuorena ja nuorena aikuisena. Se oli ihan itsestään selvää, et epäonnistun kaikessa, koska olen huonompi tai jollain tavalla nolo. Miks mua muuten olisi kiusattu? Mä olin reilusti yli 20 kun tapasin ensimmäistä kertaa ikäisiäni ihmisiä, jotka ei kiusaa. On ollut vaikea uskoa, että mua ei kiusata esimerkiksi täällä foorumilla tai yliopistolla. Silti häpeän melkein kaikkea mitä teen ja sanon ja odotan koko ajan että sama tapahtuisi uudestaan.

Koulu- ja työpaikkakiusaamistilanteet on saatanasta ennen kaikkea sen takia, että siinä tuntee usein itte tehneensä väärin, joko on antanut syyn kiusaamiseen, antoi sen tapahtua, tai oli kantelupukki, tai muuten vain asia hävettää. Ei pysty selittämään itelleen sitä miten normaalit, kivat ihmiset voi olla niin kusipäitä ja nukkua sen jälkeen yönsä rauhassa. Ainoa selitys on että itessä on jotain vikaa. Tältä se ainakin musta on tuntunut.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Koulukiusaaminen

Viesti Mika »

Tabithan viestin lisäksi tällaiset kertomukset kyllä pysäyttävät.
Jeminaa kiusattiin jo esikoulussa, mutta kolmannella luokalla kiusaaminen paheni ja muuttui myös fyysiseksi. Turvassa hän ei saanut olla missään. Kiusaajat jopa soittelivat hänelle kotiin. Hänellä ei ollut juurikaan ystäviä. Hän tunsi itsensä huonoksi ihmiseksi.

- Ajattelin etten ole normaali ja kukaan ei hyväksy erilaisuuttani, Jemina kertoo.

Erityisesti Jemina pelkäsi Karitaa, suosittua tyttöä joka sai kaikki käännettyä häntä vastaan. Haukkuminen alkoi usein jo bussissa matkalla kouluun. Usein hän pelkäsi niin, ettei mennyt kouluun lainkaan.

- Äiti yritti lohduttaa välillä, että en välittäisi kiusaajista, mutta se oli vaikeaa, koska joka päivä minua haukuttiin läskiksi, oudoksi ja huoriteltiin.

Vuosien kiusaaminen jätti syvät arvet.

- Jännitän yhä tänä päivänä uusien ihmisten kohtaamista, koska pelkään joutuvani arvostelun kohteeksi. Itsetuntoni kärsi kiusaamisen vuoksi enkä luota osaamiseeni täysin. Pikkuhiljaa kuitenkin toivun, Jemina kertoo.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo

Koulukiusaaminen

Viesti JariMarjamaa »

Nää on siitä paskoja juttuja, ettei näistä millään koskaan pääse eroon...
Le1kkola
polveenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2014

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Le1kkola »

Joo elikkäs. Itseäni kiusattiin ala-asteella luokat 4-6. Tai no, kiusattiin ja kiusattiin. Joo, oli se kiusaamista, vaikken vielä yli kolmen vuoden päästäkään suostu hyväksymään että se oli kiusaamista, koska vissiin vaan niin paksu nahka, tai jotain. Enimmäkseen huutelua ja wittuilua se oli, saatettiin joskus jotain tavaroita heitellä pitkin käytäviä jne.

Uskaltaisin sanoa, että kerrat kun reagoin huuteluun, voidaan laskea neljän käden sormilla. Kerrat kun jätin huutelut "kuulematta"... Noh, sadan käden sormet alkavat riittämään. Ja silti kyseiset neropatit jaksoivat huudella pari vuotta. Teki, ja tekee vieläkin välillä mieli taputtaa kyseisille henkilöille, ihan vain koska näkivät takiani niin paljon aikaa ja vaivaa. Mutta ei, kamppailua en aloittanut kiusaamiseni takia. Se tuli ehkä enemmän pakkomielteestäni varautua ja sopeutua kaikkeen. Mutta se onkin jo aivan uusi tarina.
"Ja sitten tarkastetaan ympäristö, ettei tällä paskiaisella ole kavereita mukana. Tosin Leikkolalla niitähän ei tunnetusti ole muutenkaan!"
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2007

Koulukiusaaminen

Viesti nassesetä »

JariMarjamaa kirjoitti: Tai siis vastasivat, että ei ole kiusausta, ei ole tarvetta esiintymisiin yms johonkin vastaaviin juttuihin...
Jotenkin ei kauheasti ihmetytä ettei jotain koulu VIRAN-OMAISTA kiinnosta. Sen sijaan suosittelisin ottamaan yhteyttä suoraan rehtoreihin ja apulaisrehtoreihin. Suurin osa Oulunkin kouluista tietääkseni kuuluu KiVa:aan. Ja sitten jos ei vieläkään vastakaikua löydy, lyhyt ja ytimekäs kirjoitus esim. Uuteen Suomeen. Kyllä alkaa aikaa löytyä kun sana väliinpitämättömyydestä leviää.

Tuosta Karitan tunnustuksesta, kansan syvien rivien tuomio on taas taattu. Vaan eipä kyllä käy sääliksi. Saatan jopa salaa toivoa neiti täydelliselle yllätyksiä kotiovelle tai postilaatikkoon.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12524039" onclick="window.open(this.href);return false;

Kakspuoleinen juttu toisaalta. Näitä tunnustuksia tarvittaisiin tuhansittain lisää, mutta nekin kiusaajat, jotka oikeasti katuu, ei näin internetin ja (epä)sosiaalisen median aikana ehkä uskalla. Lynkkausmielialat on kieltämättä usein niin suuret, että tunnustuksella voi saattaa jopa läheisiään vaaraan.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija

Koulukiusaaminen

Viesti JariMarjamaa »

Tuo suoraan yhteydenotto jotenkin ei tunnut "luonnolliselta" ...
Ei tunnu hyvältä, pelottaa yms
Menee vähän liian "henkilökohtaiseksi"... Pitäisi oikeasti julistaa, että on
ollut kiusattu....

Jotenkin tuntuu paremmalta purkaa omaa oloa sillai anonyymisti,
esim johonkin kouluviranomais sivustolle tai huudella vaikka potku.net:ssä.....
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koulukiusaaminen

Viesti Kristian Hyvärinen »

Anonyymi huutelu on se helpoimmalta tuntuva vaihtoehto, mutta siinä sortuu aika raakaan sudenkuoppaan: että olisi jotenkin noloa olla kiusattu. Että kiusatuksi tuleminen olisi jonkinlaista heikkoutta. No, ehkä se on, kuka tietää.

Mitään hävettävää siinä ei missään tapauksessa ole.

Mua kiusattiin vaihtelevissa määrin peruskoululuokat 3-9. Yläasteella touhu lähti snadisti näpeistä ja pelotti oikeasti, jatkuvasti. Opinahjoni olivat Keihäslahden ala-aste Kurussa ja Pohjois-Hervannan yläaste Tampereella; vaikka toinen oli pieni maalaiskoulu ja toinen lähiökoulu, meininki oli pitkälti samanlaista. Mitä enemmän olen käynyt mielessäni läpi kyseisiä aikoja, sen paremmin ymmärrän persoonallisuuteni osallisuuden koko kuvioissa, oman jäykkyyden vaikutuksen siihen, mitä silloin tapahtui. Ihmiset tykkää huumorintajuisista, joustavista ja itsevarmoista tyypeistä, eivätkä lapset ole poikkeus. Tästä huolimatta en pidä itseäni vähäisimmissäkään määrin syyllisenä siihen, mitä tapahtui pitkällä aikavälillä. Loogiset tapahtumaketjut hahmotan, mutta syyllisyydentunnon kantaminen olisi sama kuin sanoisi, että on oikein kiusata toisia.

Kiusatuksi tuleminen pitäisi pystyä myöntämään ääneen koska vain, missä vain. Ilmapiirissä on jotain vialla, jos on ok kiusata ja tulla kiusatuksi, mutta ei puhua siitä.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija

Koulukiusaaminen

Viesti JariMarjamaa »

En näe sudenkuoppaa... Tuo myöntää ääneen, koska vaan, missä vaan ei vain oikeasti toimi noin.
Jos oikeasti kiusattu. Ei näistä voi vaan puhua "ääneen".
Hyvä että löysin tämän palstan.
Voin 30v jälkeen puhua "ääneen" asiasta...
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2006

Koulukiusaaminen

Viesti Kristian Hyvärinen »

Varmasti ei voi, kuten ei voi puhua muistakaan traumaattisista kokemuksista. Etenkään siksi, että useimmiten ongelma ei ole se, etteikö siitä pystyisi puhumaan, mutta että pystyvätkö toiset kuuntelemaan. Keskimäärin jengi ei yksinkertaisesti kestä ajatusta, että joku on kärsinyt.

Gotta hate breaking it to you, mut kannattaisi silti. Tähän muuten liittyy yks TED Talk, perkeleen hyvä. Nimeltään Power of vulnerability. Aiheena juurikin avoimuus oman haavoittuvaisuuden - tässä tapauksessa haavoittuneisuuden - suhteen.

Sekään kun ei johda yhtään mihinkään, että piiloutuu kuorensa alle ja häpeilee menneisyyttään. Mikä on muuttunut olennaisella tavalla 30 vuoden kuluttua? Ei ainakaan ihmiskunta, tästä voidaan olla varmoja.
MUOKKAUS: En muuten meinannut, että pitäisi pystyä kertomaan elämänsä inhottavimmista kokemuksista yksityiskohtia myöten ventovieraille. Siinähän olisi enemmän kyse jonkinlaisesta avunhuudosta kuin avoimuudesta. Mutta se tosiseikka, mua on kiusattu, pitäisi. Oon muuten ollut läsnä tilanteissa, joissa aihe on noussut puheeksi, ja mitä yllättävimmät henkilöt ovat huomauttaneet, että heitä on kiusattu. Se voi auttaa muitakin käsittelemään asiaa, että tunnustaa itse menneet tapahtumat tosiksi - ja menneiksi.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2007

Koulukiusaaminen

Viesti nassesetä »

JariMarjamaa kirjoitti: Tuo suoraan yhteydenotto jotenkin ei tunnut "luonnolliselta" ...
Ei tunnu hyvältä, pelottaa yms
Menee vähän liian "henkilökohtaiseksi"... Pitäisi oikeasti julistaa, että on
ollut kiusattu....

Jotenkin tuntuu paremmalta purkaa omaa oloa sillai anonyymisti,
esim johonkin kouluviranomais sivustolle tai huudella vaikka potku.net:ssä.....
Ymmärsin aiemmin kirjoittamasi perusteella, että olisit juuri kiinnostunut menemään puhumaan kouluille ja silloinhan sitä ilman muuta ollaan esillä. Vai tarkoitatko, että se suora yhteydenotto ja mahdollinen usari-kirjoitus voisi olla liikaa?
Joka tapauksessa pitäisin lähes varmana, että reksit ja apureksit ovat kiinnostuneita, eritoten jos puhujana on, ehkä vähän ei odotetusti, bad ass-kamppailija. Kansankynttilöin itse tällä hetkellä savonmaalla ja meillä on tänä syksynä ihan joku koulun yhteinen näytelmä aiheesta.

Hyvä myös tiedostaa, että jo tällaisella julkisella foorumilla asian tunnustaminen (ja vieläpä omalla nimellä) on rohkea teko. Nostan hattua, kuten myös Kristianille (ja muillekin).
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

Viesti Lasse Candé »

nassesetä kirjoitti: Tuosta Karitan tunnustuksesta, kansan syvien rivien tuomio on taas taattu. Vaan eipä kyllä käy sääliksi. Saatan jopa salaa toivoa neiti täydelliselle yllätyksiä kotiovelle tai postilaatikkoon.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12524039" onclick="window.open(this.href);return false;

Kakspuoleinen juttu toisaalta. Näitä tunnustuksia tarvittaisiin tuhansittain lisää, mutta nekin kiusaajat, jotka oikeasti katuu, ei näin internetin ja (epä)sosiaalisen median aikana ehkä uskalla. Lynkkausmielialat on kieltämättä usein niin suuret, että tunnustuksella voi saattaa jopa läheisiään vaaraan.
Valitettavasti näin on. Itse pidin Karitan tunnustusta hyvänä juttuna. Siitähän tässä ei ole kyse että kuka tykkää minkäkinlaisesta ihmistyypistä. Kyllähän monia häiritsee ihmistyyppi joka on sosiaalisesti pätevä ja kiusaa muita. Samassa tällainen ihmistyyppi nyt kuitenkin on olemassa ja siitä on esimerkkejä useissa paikoissa. Jos joku tällainen muuttuu tietoiseksi toiminnastaan, siinä ei kyllä ole mitään vikaa, vaikka kiusaamisessaan olikin. Päin vastoin, tuo "tempaus" avaa meidän kaikkien silmiä asioiden todelliselle luonteelle. Ja moinen aktiivinen ulostulo kun sopii täydellisesti tietyn ihmistyypin toimintatapoihin.

Nyt ketjussa on ollut muutama hyvänhenkinen tunnustautuminen kiusatuksi joutumisesta. Kiusaamisessa sosiaalisena ilmiönä on valitettavasti jotakin ihmisille luontaista. Muistelen omia kouluaikoja, inttiä ja joitain työpaikkojakin, niin kyllä siinä helposti kävi vaikkapa siten että jos joku aina sähläsi jotakin, niin ihmiset ympärillä jotka hakevat yhteisymmärrystä ympäriltään päätyvät monesti havaitsemaan että heillä on yhteisymmärrys siitä että joku on vähän sähläri tai sosiaalisesti tietynlainen tms. Sellaisista taas tykätään joiden kanssa asiat sujuvat mutkattomammin. Jos jostakusta ei tykätä ja hänessä ei vieläpä ole ns ihailtavia piirteitä kuten kauneus tai hienot vaatteet, valitettavasti käy usein niin että hän päätyy purkausten kohteeksi. Valitettavasti käy myös usein niin että tällaiset ihmiset sitten joutuvat usein ylilyöntienkin uhriksi. Missä kohtaa puhutaan kiusaamisesta käy vaikeaksi kysymykseksi.
Sanottakoon vielä että joskus jokin kierre voi olla itseään ruokkiva ja joku "väärä tyyppi" päätyä kiusattavaksi. (Tuo ei ole kannanotto sen suhteen mikä on moraalisesti oikein ja mikä väärin vaan huomio siitä että joku sellainen voi päätyä yhdessä paikassa kiusatuksi joka toisessa päätyisi normaaliin tai hyvään asemaan.)

Muistelen myös omia kouluaikojani niiltä osin että kun miettii niitä paria tyyppiä jotka olivat kiusattuja, opettajilla ei kyllä ollut mitään mahdollisuutta edes tietää koko asiasta. Korkeintaan nähdä viitteitä jutun mahdollisesta olemassaolosta epäsuorasti. Tästä syystä on ensisijaisen tärkeää että kiusaamista vastaan taistellaan myös ennaltaehkäisevästi ja että lapset esimerkiksi tiedostavat omaa toimintaansa paremmin. Tällaisissa yhteyksissä vaikkapa pari tarinaa Karitoista tai kiusatuista voi olla ihan arvokkaita. Lähes kaikki kun ovat kuitenkin siinä määrin hyviä ihmisiä että eivät tahdo ajatella itsestään pahoja, niin itsetietoisuuden ja "ryhmätietoisuuden" lisääminen on kyllä melkoisen validi tapa taistella kiusaamista vastaan, sen perinteisen hyvä vs paha -asettelun sijaan/rinnalla. Taistelu kiusaamista vastaan on ikuinen ja sitä tulee käydä monella rintamalla monin keinoin.
Heh-heh-heh-heh-heh-heh-heh-heh!

- Paulie Walnuts

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija

Koulukiusaaminen

Viesti JariMarjamaa »

nassesetä kirjoitti: Ymmärsin aiemmin kirjoittamasi perusteella, että olisit juuri kiinnostunut menemään puhumaan kouluille ja silloinhan sitä ilman muuta ollaan esillä.
Olin/olen kiinostunut, jotenkin. Mutta toisaalta olen tyytyväinen, ettei siitä koskaan tullut mitään,
niin minun ei tarvitse(kaan) julkisesti sanoa, että olen kiusattu.

Se oli vain semmoinen "hätä" huuto yksinäisen hädässä 20 vuoden jälkeen???
En mää tiiä.
No oon mää pääsyt täällä sitä asiaa sitten vähän purkaan.
Kiitos tai anteeksi.

Jari
Le1kkola
polveenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2014

Koulukiusaaminen

Viesti Le1kkola »

Luokallinen oppilaita. Oppilas X, josta muut eivät erityisemmin pidä. Okei, osa ei vain pidä, osa inhoaa ja osa vihaa. Itse kuulun ensimmäiseen kategoriaan. X:lle v*ttuillaan päin naamaa, häntä ei kuunnella ja hänestä puhutaan pahaa. X kokee tämän kiusaamisena, itse en siihen ota kantaa. Tuli tänään hyvä fiilis, kun tajusin, ettei X:lle ole v*ttuiltu (ainakaan kunnolla) enää aikoihin, ja vielä parempi fiilis, kun ymmärsin, että itse olin todennäköisesti vähintään merkittävässä roolissa v*ttuilun lopettamisessa. 2 viestiä luokan ryhmäkeskusteluun se vaati, ei sen enempää. Ja välit muihin luokkalaisiin säilyivät hyvinä. 8-)
"Ja sitten tarkastetaan ympäristö, ettei tällä paskiaisella ole kavereita mukana. Tosin Leikkolalla niitähän ei tunnetusti ole muutenkaan!"

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Anssi Ainali
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Credimus
Kuvake
Daddy
Kuvake
Dojon Jäykin