Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Koulukiusaaminen

#931

Viesti Hemmukka »

Jarppa kirjoitti: loka 1, 2020, 12.03
Hemmukka kirjoitti: syys 30, 2020, 14.27 Johtuukohan tietynlainen kiusaajien ymmärrys siitä että monet päättävässä asemassa olevat ovat itsekin entisiä kiusaajia?
Sauli Niinistö esim on tietääkseni entinen koulukiusaaja.
Tällehän olis helppo laittaa piste jos todella ois halua.
Luulis rahaakin riittävän koska ongelma koskettaa aika monia, jonkun tutkimuksen mukaan 40% koululaisista kokenut tulleensa kiusatuiksi.
Tulee ja on tullut kalliiksi yhteiskunnalle.
Asia mikä ei vielä ole tullut esille on opettajien harjoittama kiusaaminen.
Aiheesta kirjoitti myös Jarkko Stenius kirjassaan.
Itse joutunut myös kokemaan samaa ja tunnen muitakin.
Syistä on tässä vaikea sanoa, itse veikkaillut jonkunasteisia luonnehäiriöitä. Hakeudutaan auktoriteettiseen asemaan.
Tai ehkä vaan vääriä henkilöitä opetusalalla.
Millä tavalla kiusaamiselle on helppo laittaa piste?

Kiusaaminen on yleensä aika monisyinen ongelma jossa taustalla voi olla hyvinkin erilaisia syitä mitkä ei näy päällepäin mitenkään. Kiusaamismuotojakin on hyvin erilaisia. Jos jotain kiusataan esim. rajaamalla tämä porukan ulkopuoliseksi ja joku/jotkut vähättelee kaikkea mitä joku tekee, miten siitä teet lopun?

Minua kiusattiin lähinnä haukkumalla ja vähättelemällä. Välillä taidettiin varastaa jotain koulutavaroita, ottamalla esim. pipo päästä ja heittämällä se lätäkköön. Lopulta mua alkoi ärsyttää moni asia ja pinnasin esim. koulusta kun en halunnut mennä sinne. Pipon viejät taisi saada puhuttelun mikä aiheutti lähinnä kiusaamismuodon vaihtumisen. Nyrkkeilyn aloittamisen myötä löin sitten paria tällaista kiusaajaa naamaan. Minä taas istuin jälki-istunnossa asian takia. Kiusaamiselle tuli loppu kun löin kiusaajia jo aika mitättömistäkin syistä. En enää lyönyt nenään koska huomasin että nenäverenvuoto triggeröi jälki-istunnon. Jollekin opettajalle olisi hyvin voinut muodostua kuva, missä minä vedän raivarit mitättömyydestä ja lyön ihan turhaan. Taustalla pari vuotta jatkunut eriasteinen kiusaaminen. Olisiko minut pitänyt laittaa vastuuseen väkivaltarikoksesta, kun olin tuolloin 14?

Lopulta kuitenkin itsetunto vahvistui niin paljon, että selvisin erilaisista tilanteista puhumalla. On niin paljon helpompaa puhua tilanne ohi, kun tietää että varastossa on myös se keino mikä aina lopettaa kiusaamisen.
Hemmukka kirjoitti: syys 28, 2020, 22.34 Mun mielestä lakia olisi hyvä muuttaa siten että nuoremmatkin olisivat rikoksista vastuussa.
Vois tönimiset loppua kun tulee pahoinpitelysyyte.
Ja vanhemmat korvausvelvollisiksi.
Siinä vaiheessa alkais kiinnostaa kun tulee muutaman tonnin vahingonkorvaukset maksettaviks.
Nykysäännöillä parhaiten varmaankin toimii väkivalta taikka sen uhka. Ikävä kyllä.
Erään tutun poikaa kiusattiin, no hän meni juttelemaan kiusaajan faijalle että saisi loppumaan.
Ei mennyt putkeen ja seuraus oli että kiusaajan faijan leuka murtui lyönnistä.
Tuli korvauksia maksettavaksi mutta poikaa ei enää kiusattu.
Pidän kyllä vähän ironisena, että toivot rikosoikeudellista vastuuta nuorille, mutta samaan aikaan toteat että nykysäännöillä väkivalta tai sen uhka on se ratkaisu? Miten kuvaamani tilanne paranisi siitä, että olisin 14 vuotiaana saanut pahoinpitelysyytteen ja vanhempani olisivat vielä joutuneet maksamaan kiusaajille?
Uskon että pahimmat kiusaukset saataisiin pois kovemmilla rangaistuksilla ja paremmalla valvomisella. Enemmän henkilökuntaa.
Ulkopuolelle jättämistä tai haukkumista varmaan ei.
Sinä olet harvinainen tapaus kun lyönyt kiusaajia koulussa. Yleensä niitä lyödään vasta myöhemmässä iässä jos lyödään.
Kyllä se kummasti auttaisi jos 14vuotiaat olisi vastuussa teoistaan, siinä vaiheessa kun lasku tulee vanhemmille.
Onko sit parempi että saavat hakata ja kuristaa tajuttomaksi ilman seurauksia?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#932

Viesti Mika »

Kai Kastemato kirjoitti: loka 1, 2020, 17.03Ei kai se nyt voi olla ihan niin, että ainoa kiusaamiseen puuttuva temppu on voimatoimet tai muunlainen väkivalta?
Heh, eihän se ole, ei... Olen useamman vuoden aikana ja viime päivinäkin tähän ketjuun kirjoittanut, kuinka kyse on monimutkaisesta ja hankalasti ratkaistavasta ongelmavyyhdistä. Tähän tämänkertaiseen kierteeseen otin kantaa, kun sinä ihmettelit opettajien voimattomuutta lähipiirisi lapsen kiusaamisessa. Tälle yritin vähän tarjota mahdollisia taustoja.

Alla on vähän tilastotietoa.

Kuva


https://www.nuortenhyvinvointikertomus. ... iusaaminen
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Koulukiusaaminen

#933

Viesti tapsaattori »

Pieni avautuminen tähän väliin lyhyistä kokemuksistani opettajan työstä ja ärsytyksen aiheesta.

Opettaja on siellä koulussa se joka niitä lapsia valvoo ja ensimmäisenä näkemässä kiusaamista. Ok selvä homma kiusaaminen tarttee saada loppumaan.

Tähän sitten tarjotaan ratkaisuna, että pitäisi olla paremmat valmiudet toimia ja ratkoa näitä monimutkaisia ongelmia. Mutta millä kustannuksella?
Jotenkin käsitetään, että opettajan viikkotunnit ovat loputtomia ja sinne voidaan mielin määrin lisäillä palavereja, kiusaamisryhmien vetämistä ja kouluttautumista ym. Samalla tietysti valmistellaan seuraavien päivien oppitunnit huolellisesti. Yhtäkkiä viikkotyötunteja on jotain 60

Itselle opettaminen ei ole kuitenkaan ollut koskaan mikään harrastus vaan työ, jossa saatu palkka täytyy olla järkevässä suhteessa tehtyyn työmäärään. Toki se mikä tehdään niin tehdään kunnolla. Tässä tapauksessa tuntien valmistelu, koska edelleen näen että opettajan pääasiallinen tehtävä on saada oppilaat oppimaan asioita - erityisesti aineenopettajat yläkouluissa. Sosiaalisten taitojen valmentaminen on enemmän varhaiskasvatuksen ja luokanopettajien osaamisaluetta.

Ok, nyt jos kuitenkin päädytään siihen, että kiusaamisen estämiseen täytyy ehdottomasti olla paremmat valmiudet, niin pitää huomioida, että maisterintutkinto on kuitenkin 300 op. Mitä jätetään pois, eikö opettajan tarvitse enää ymmärtää miten derivaatta opetetaan? Vai olisko niin, että opettajan ei tarvitse tuntea vaikkapa spektroskopiaa? Noista vapautuisi matetmaattis luonnontieteen alan aineenopettajalla 10 op kiusaamista ehkäisevään kurssiin
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koulukiusaaminen

#934

Viesti obmijoy »

Minulla ei ole minuuttiakaan opettajakoulutusta ja sain kiusaamisen loppumaan oppitunneillani sekä niillä välitunneilla jotka itse valvoin

sain muutenkin luokan täysin hiljaiseksi ja keskittymään opiskeluun mihin ei ollut kyseisessä koulussa aikaisemmat sijaiset eikä omaopettaja pystynyt.

Sitä en voi mennä takuuseen ajattelivatko oppilaat opiskelua silloin kun katsovat kirjaa ja olivat hiljaa luokassa tai niinä muutamina ryhmätunteina, kun he näyttivät siltä, että he tekevät kohtalaisen hiljaa ja rauhallisesti ryhmissä töitä.

Myös lapsuuteni ja Nuoruuteni opettajat jotka opettivat niin, että tunnilla ketään ei voinut kiusata eivät tehneet mitään sellaista mitä opetetaan missään siis ne keinot Millä he saivat meidät olemaan rauhallisia niitä keinoja tuskin opetetaan karatessa jääkiekossa opettaja koulussa tai yhtään missään

Hei vain pitivät huolen siitä, että heitä kuunnellaan ja heille vastata ja he mahdollistivat koulussa opiskelu rauhan niin, että jokainen kuuli heitä ja jokaisella oli Rauha vastata heille. Heidän tunneilla uskalsin vastata ja uskalsi Olla oma itsensä sillä rajoituksella, että niillä oppitunneilla piti olla Rauhallisesti ja hiljaa ja keskustella Ja kommentoida vain kouluasioihin liittyviin asioihin.

Sen he tekivät toki Minkä tekee kaikki sellaisetkin lapset joita koulussa ei kiusata he näyttivät että jos heille ryttyillä niin turpaan Tulee ennen kun lause loppuu ja tämäkään ei liity mitenkään fyysiseen voiman käyttöön heidän väkivalta oli vakavampaa kuin fyysinen voimankäyttö he estivät kotiinpääsy pilasivat välitunnit ja uskon että on sellaisiakin jotka nohevasti osaavat nolata näkyvissään oppilaan komentit.

Oppitunnit eivät ole huomion haku paikkoja ja jos haluaa huomiota silloin sitä pitää hakea kouluun osaamisella eli viitata ja vastata
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koulukiusaaminen

#935

Viesti obmijoy »

Nohevasti osaavat pilata näsäviisaan oppilaan komentit

Eli pitävät huolen että oppitunti ei ole teatterin koulua vaan asiaan keskittymistä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#936

Viesti Mika »

Vaikeaa on. Toivottavasti tähän saadaan jokin tolkku nopeasti.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3121377
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Koulukiusaaminen

#937

Viesti tapsaattori »

Ihan lyhyenä lisäyksenä: kiusaamattomuus ja opettajan työstä hyvin suoriutuminen ei voi perustua siihen, että homma vaatii erittäin vahvaa luontaista auktoriteettia ja taitavaa pelisilmää (jollaista tämän ketjun perusteella on esim Mikalla ja obmijoyllä vaikuttaisi olevan) , jottei lapset hypi silmille. Täytyy myös tavan tallaajan, kenties hieman hissukankin kynämiehen/naisen pystyä pitämään hyviä oppitunteja ilman että siellä pistetään ranttaliksi. Heillä on kenties omat vahvuudet opetustyössään.

Rankkoja juttuja Maunulassa. :(
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Koulukiusaaminen

#938

Viesti Jarppa »

Hemmukka kirjoitti: loka 2, 2020, 08.54 Uskon että pahimmat kiusaukset saataisiin pois kovemmilla rangaistuksilla ja paremmalla valvomisella. Enemmän henkilökuntaa.
Ulkopuolelle jättämistä tai haukkumista varmaan ei.
Sinä olet harvinainen tapaus kun lyönyt kiusaajia koulussa. Yleensä niitä lyödään vasta myöhemmässä iässä jos lyödään.
Kyllä se kummasti auttaisi jos 14vuotiaat olisi vastuussa teoistaan, siinä vaiheessa kun lasku tulee vanhemmille.
Onko sit parempi että saavat hakata ja kuristaa tajuttomaksi ilman seurauksia?
Seurauksia voi olla muitakin. Ainakin omalla kohdalla vanhempien rankaisemisesta olisi ollut vain negatiivisia seurauksia.

En usko, että kovilla rangaistuksilla saadaan parasta vaikutusta, koska kiusaamista on niin monenlaista. Väittäisin että suurin osa tästä 40% kiusaamista kokeneista on kokenut henkistä kiusaamista, vain pieni osa väkivaltaa. Osa väkivallasta taas on seurausta haukkumisesta yms. Väittäisin että paras keino kiusaamisen vähentämiseen on nimenomaan puuttuminen ajoissa kaikkeen kiusaamiseen. Pieni puuttumiskynnys vähentää myös sitä väkivallan määrää. Jos koulu olisi minun kohdalla puuttunut siihen, ei väkivaltatilanteita olisi edes syntynyt.

En ainakaan omassa kaveripiirissä ollut harvinaisuus, tiedän muitakin kamppailijoita jotka lopetti kiusaamisen samalla tavalla. Tässäkin ketjussa on esimerkkejä. Parempi valvominen olisi varmaan hyvä keino, mutta kuten monesta tutkimuksesta näkee, kiusaaminen on jo vähentynyt. Ei se puolla raskaampien keinojen käyttöä. Todennäköisesti ilmiö tulee kamerapuhelimien lisääntymisen takia enemmän esille.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Koulukiusaaminen

#939

Viesti obmijoy »

tapsaattori kirjoitti: loka 2, 2020, 14.35 Ihan lyhyenä lisäyksenä: kiusaamattomuus ja opettajan työstä hyvin suoriutuminen ei voi perustua siihen, että homma vaatii erittäin vahvaa luontaista auktoriteettia ja taitavaa pelisilmää (jollaista tämän ketjun perusteella on esim Mikalla ja obmijoyllä vaikuttaisi olevan) , jottei lapset hypi silmille. Täytyy myös tavan tallaajan, kenties hieman hissukankin kynämiehen/naisen pystyä pitämään hyviä oppitunteja ilman että siellä pistetään ranttaliksi. Heillä on kenties omat vahvuudet opetustyössään.

Rankkoja juttuja Maunulassa. :(
Ei minulla ole auktoriteettia kuvailin tuossa Kuinka toimin ja pystyn toimimaan näin koska sain rehtorilta luvan järjestää jälki-istuntoja sekä istuin oven edessä niin että kukaan ei päässyt välitunnille

Se että menetelmäni toimi johtui siitä, että rehtori antoi minulle luvan toimia noin ja siksi menetelmäni toimi.

Olin myös toisessa koulussa joka on tuossa syrjäkylillä ja siellä on halvempi asua jonka vuoksi siellä on paljon yksinhuoltajien lapsia joiden isät vankilassa. Siellä rehtorin oli Lapanen ja hän tuli uhkailemaan lapsia minulla ja minun työkokemuksella vankilassa ja ravintolan ovella. Ja tämä vaikutti lapsiin niin että ne neljäsluokkalaiset olivat hyvin huvittuneita ja pitivät minua ihan pellenä.

Siellä ei voinut järjestää yhtäkään jälki-istuntoa En tiedä miksi pelkäsikö rehtori lasten vanhempia?

Se joka oli lapset villinnyt ja opettanut tavoille oli lähetetty jo kuukautta aikaisemmin laitokseen. Kun käytin samoja keinoja eli laitoin lapsen seisomaan seinää tuijottamaan yksikseen ja toisen luokan toiseen nurkkaan seinää tuijottamaan yksikseen Meidän lapset liikkuivat sielläkin tuijottivat Seinää ja kiersivät luokkaa ympäri.

Toisessa koulussa käytin tätä menetelmää niin että laitoin toisen lapsen naapurin luokkaan jotta hän on siellä yksin seisomassa luokan perällä tuijottamassa taulua hiljaa kun hänen edessään on se luokan koulu porukka joka opiskelee ja Opettaja ei anna heidän vilkuilla sinne taaksepäin ettei tämä seinää vasten seisoskella lapsi pääse näyttelemään pellen kykyjään. Tietysti toisen lapsen vein naapurin luokkaan ja hän sitten oli siellä takaseinässä tuijottelemassa... näin sain siellä hiljaisuuden aikaiseksi.
Onneksi naapuri luokkien opettajat suostuivat ottamaan pellen peräseinälle seisomaan.

Kaikkialla Missä sijaisuuden tekeminen Onnistui Se perustui täysin siihen että pienestäkin häiriköinnistä seurasi heti jotain. Jos te opettajat ette saa koulussa pitää kuria joka aiheuttaa opiskelu Nyrölä pysymisen niin teidän pitäisi yhteisenä rintamana mennä lakkoon ja tällä lailla saisitte rehtorin savustettua koulusta ulos. Tai en minä tiedä minä olen ollut sijaisena vuonna 2004 2005. Mutta ihan kaikilla elämänalueilla jostain syystä tulee seuraus ja perseilyt täytyy aina tulla seurauksena vapaudenriisto oli se sitten välitunnin ajaksi tai koulupäivän lopuksi.

Aika Kyllä on jos ei ole kiire sinne Espooseen vaimon luo ja sen ajan voi käyttää siihen mitä joutuisi tekemään illalla siellä vaimon luona klo 18 ja 22 välillä eli korjaamaan niitä oppilaiden kokeita ja aine kirjoituksia ynnä muuta. Ja Kokemus on opettanut sen että kun jotakin ihmistä kohtelee kolme kertaa samalla tavalla tai jopa niin että joka kerta rankemmin niin neljättä kertaa tuskin enää tulee siksi koska yksilö oppii että aina kun perseelle niin sitten seuraa tårta på tårta paskempaa tai kaikkein paskinta ja jäljelle jää hänelle vain mielikuvitus kuvitella mitä vielä paskempaa voi tapahtua.

Ovella tämä sitten tehtiin hieman erillä tavalla. Eka tårta på tårta oli nolosti toinen paskempi oli kipeästi ja nolosti ja ja kaikkein Baskin oli matkalla tapahtuva tajunnan menetys tai useita kertoja käsistä lipeäminenrappusissa ja erilaiset kolhut sekä kipeät nivelsiteet mutta ravintolassa toimitaan muutenkin erillä tavalla kuin lasten kanssa.

W ittu että Ahdisti olla sijaisena siellä koulussa missä oli se lehtori jota sanon lapa seksi oma lapsi oli siihen aikaan synnytysosastolla hengityskoneessa kun oli sairastunut mutta eniten minua Ahdisti mennä sinne kouluun...

Tiesin että lapseni Todennäköisesti selviää mutta Olin varma että koulussa tehtävästä työstäni Ei tuu mitään koska millään mitä sanon ei ole mitään painoarvoa kuin sanomisistaani ei seuraa mitään.

En arvostanut häirikkönä tällaista tapaa toimia enkä tällaisia opettajia enkä arvosta vielä tänä päivänäkään.

Ja nykyään näköjään kuristellaan jo lapsia tajuttomaksi kouluissa.

Ja silakka liikkeeseen kuuluva rehtori Ei näe mitään.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
JennaS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 477
Lauteille: Lokakuu 2008

Koulukiusaaminen

#940

Viesti JennaS »

obmijoy kirjoitti: loka 3, 2020, 04.23
Ja nykyään näköjään kuristellaan jo lapsia tajuttomaksi kouluissa.
Käyttämäni esimerkin tarkoituksena oli kuvata, millainen tilanne tällainen yllättävä fyysinen konflikti on opettajalle. Kuvasin esimerkin avulla myös, millaisia valmiuksia minulla oli pienikokoisena naisopettajana puuttua tilanteeseen, ja mitä valmiuksia kamppailulajitaustani antoi minulle tilanteeseen puuttumiseen. Tärkeimpänä tässä se, että pystyin puuttumaan tilanteeseen välittömästä enkä mennyt shokkiin.

Tällaiset tapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia. Omalla lähes kymmenen vuoden opettajaurallani tämä oli ensimmäinen ja toivottavasti myös viimeinen. Kouluni toimintavuovuosien aikana tällaisia tapahtumia ei ole myöskään sattunut monia, jos ollenkaan.

Kouluissa on myös paljon kiusaamista ennaltaehkäisevää toimintaa, kuten seiskaluokkalaisten ryhmäyttämispäivät kaksi kertaa vuodessa, KiVa-tunteja viisi kertaa vuodessa sekä opinnonohjauksen tunteja, joissa käsitellään mm. ryhmässä toimimisen taitoja. Näitä järjestetään poikkeusjärjestelyin myös nyt korona-aikana. Lisäksi ryhmänohjajat seuraavat jatkuvasti oman ryhmänsä oppilaiden koulunkäyntiä. Nykypäivänä oppilaiden käytökseen puututaan lähinnä keskustellen kasvatuskeskusteluilla. Luokasta poistamiset ja jälki-istunnot ovat myös tapoja taata työrauha luokassa. Hyvä oppilaantuntemus sekä ryhmänhallinnan taidot ovat opettajalle tärkeitä.

Yleensä rakentava keskustelu oppilaan kanssa ja jatkuva palaute edesauttavat myös oppilaan oman toiminnan ohjaamista. Toki oppitunnit voivat olla joskus rauhattomia. Oppilaatkaan eivät ole koneita, jotka jaksavat paiskia hiljaa paikoillaan töitä kahdeksasta kahteen. Heilläkin pitää olla mahdollisuus olla omia itsejään ja toimia! Tärkeintä on se, että jokainen oppilas kantaa vastuun siitä rauhallisuuden ja työskentelyn tasosta, jonka opettaja vaatii milloinkin. Ei ole tarkoituksenmukaista vaatia täydellistä hiljaisuutta koko oppituntia, koska tietoa ja taitoja opitaan myös keskustellen ja toisten kanssa toimien.

Rehtorin puuttumiskynnys tilanteisiin voi varmasti olla erilainen henkilöstä riippuen, mutta omassa koulussani rehtori toimii kasvattajana meidän muiden opettajien rinnalla. Hän puhuttelee oppilaita, jos on tarpeen ja antaa myös muita rangaistuksia, jos on tarpeen. Koulussamme välitämme oppilaidemme hyvinvoinnista todella paljon ja tämä heijastuu myös päivittäisessä toiminnassa ja oppilaiden kohtaamisissa. Hyvä keskusteluyhteys oppilaisiin myös madaltaa kynnystä kertoa mahdollisista kiusaamistilanteista. Tämä on myös oma kokemukseni.

Opettaja ei voi olla oppilaiden elämässä eikä edes kouluarjessa läsnä joka hetki - aivan kuten eivät ole huoltajatkaan. Kaikkeen sellaiseen, minkä näemme, puutumme kyllä. Sellaiset asiat, joita emme näe tai joista emme tiedä, koitamme saada tietoomme mahdollisimman pian ja todella matalalla puuttumiskynnyksellä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#941

Viesti Mika »

Tämä on ihan pysäyttävä puheenvuoro, joka olisi sopinut muutamaan muuhunkin ketjuun. Lukaiskaapa huviksenne.


https://www.suomenmaa.fi/uutiset/rehtor ... on-surkea/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Koulukiusaaminen

#942

Viesti Paanari »

Tämmönen uutisointi Kiva kouluista ja ko. mallista.
Itselle jäi käsitys että, opettajia ei yksinkertaisesti kiinnosta puuttua koska, he vaan duunis ja olis muutakin tekemistä kuin, puuttua pikku riitoihin.
Noh, erästä pikku riitelyähän nyt käsitellään oikeudessa murhana.
Ko. tapauksessa opettajat ja sosiaalityö jätti duunit hoitamatta.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007805429.html
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Koulukiusaaminen

#943

Viesti Lasse Candé »

Et sinä tule koskaan saamaan riittävän detaljoitua tietoa minkäänlaisen valistuneen kuvan muodostumiseen. Noita asioita ei kuulu vuotaa julkisuuteen. Käsittämätöntä kyllä, juuri tuossa keississä joku koulun henkilökuntaan kuuluva on vuotanut. Vuotamansa setti oli vähintäänkin ongelmallista, eikä pelkästään siksi että vuotaja mitä varmimmin rikkoi lakia.

Sinä et tiedä yhtään mitään siitä, mitä opettajat ja sosiaalityö on tehnyt ja lausuntosi siitä sekä syytteesi ettei opettajia kiinnosta, on vastuutonta roskaa esitettäväksi.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Koulukiusaaminen

#944

Viesti Daddy »

Ei tuossa jutussa ollut kuin ihan muutama koulun ammattilaisen kertoma näkemys, ja niissäkään ei minusta vuodettu mitään sellaista, mitä lainsäädännön puolesta ei saisi kertoa.

Mutta siihen ymmärrykseen minä olen kyllä itsekin jo tullut jo jonkun aikaa sitten, että vaikka se KiVa-Koulu on oikeasti hyvä systeemi, siitä puuttuu keinot silloin kun kiusaajaan ei puheet tehoa :/
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Koulukiusaaminen

#945

Viesti Paanari »

Lasse Candé kirjoitti: helmi 18, 2021, 14.28 Sinä et tiedä yhtään mitään siitä, mitä opettajat ja sosiaalityö on tehnyt ja lausuntosi siitä sekä syytteesi ettei opettajia kiinnosta, on vastuutonta roskaa esitettäväksi.
Lasse, en ehkä ko. tapauksen ollessa kyseessä. Vaan jotain omakohtaista kokemaa on, opettajien vastuun väistöstä, sosiaalityöntekijöiden silmien ummistamisesta jne.
Katsos kun, mulla on lapsia ollut koulussa ja jotain sentään minäkin tiedän ja olen nähnyt ynnä kokenut ottaessani näitä asioita vanhempainilloissa yms. tilaisuuksissa esiin.
Että semmosta
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa