Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Suomen sotilastaito?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Hanmuto
sääreenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Suomen sotilastaito?

Viesti Hanmuto »

Monien maiden jalkaväkijoukoissa käytetään jotain tiettyä lajia. Esimerkkejä ovat Pohjois-Koreassa Taekwondo, Yhdysvalloissa ja Israelissa Krav Maga ja Japanissa judo ja karate.

Suomen armeijaan olisi hienoa saada oma taistelutaito jota treenattaisiin pataljoonan kesken. Onko maamme armeijassa nykyään mitään kamppailulajia?

LÄHTEET:

http://www.heracles-finland.fi/kravmaga.html" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;

Kirja: Japani, en muista kirjoittajaa.
HMD ja TKD ovat korealaisia lajeja :/
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Aiheesta on keskusteltu mm täällä

Suomessa käytetty lähitaistelujärjestelmä perustuu pitkälti Krav Magaan, mutta ei ole kuitenkaan sitä, sillä Krav Maga on hepreaa ja Suomessa puhutaan suomea.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Hanmuto
sääreenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Hanmuto »

Kiitos tiedosta, tarkastakaa dojangissa oma ketjuni.[/b]
HMD ja TKD ovat korealaisia lajeja :/
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Hanmuto kirjoitti: Kiitos tiedosta, tarkastakaa dojangissa oma ketjuni.
Tarkoitatko ketjua eri lajien "aksentti"?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Mitä.... :?:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
PetriP
kylkeenpotkija
Lauteille: Toukokuu 2006
Etulaji: Judo

Re: Suomen sotilastaito?

Viesti PetriP »

Hanmuto kirjoitti: Monien maiden jalkaväkijoukoissa käytetään jotain tiettyä lajia. Esimerkkejä ovat Pohjois-Koreassa Taekwondo, Yhdysvalloissa ja Israelissa Krav Maga ja Japanissa judo ja karate.
suomen armeija ampuu rynnäkkökiväärillä. 6kk koulutuksessa ei ole paljonkaan järkeä aseetonta lähitaistelua kouluttaa. Ei nosta joukkojen toimintakykya suhteessa panostukseen riittävästi.

Lisäksi jos tehdään sellainen oletus, että suomen kaikkien armeijan käyneiden miesten kyky aiheuttaa fyysisiä vaurioita olisi oleellisesti kohonnut, niin mahtaisiko se oikeasti olla hyvä asia? Joka baari tappelussa ihailtaisiin sitten syntynyttä jälkeä. Rynnäri on siitä hyvä että mulla ei ole sitä kaapissa, en voi ampua sillä ketään.

Petri
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Tästä asiasta on keskusteltu jo muissakin ketjuissa, mutta summaan nopeasti noin ammattilaisen näkökulmasta:

Erikoisjoukolle tai muuten valikoidummalle porukalle kannattaa kouluttaa lähitaistelua, sillä se parantaa huomattavasti valmiuksia selviytyä ampumatappelussakin.

Mutta niin kauan kuin meillä on yleinen asevelvollisuus, ei kannata yhteiskunnallisista syistä tehdä kaikista varusmiehistä huipputappajia. Sillä suuri osa rikollisistakin käy asepalveluksessa...

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Hanmuto kirjoitti: Monien maiden jalkaväkijoukoissa käytetään jotain tiettyä lajia. Esimerkkejä ovat Pohjois-Koreassa Taekwondo, Yhdysvalloissa ja Israelissa Krav Maga ja Japanissa judo ja karate.

Suomen armeijaan olisi hienoa saada oma taistelutaito jota treenattaisiin pataljoonan kesken. Onko maamme armeijassa nykyään mitään kamppailulajia?
Ja muutama vielä:

Yhdysvalloissa ei treenata yleisesti Krav Magaa, vaan heidän nykyinen itsepuolustusjärjestelmänsä perustuu enemmän BJJ:n.

Suomessa ei ole armeijaa, vaan puolustusvoimat, jotka koostuvat kolmesta puolustushaarasta: ilma-, meri- ja maavoimista.

Maavoimissa on jonkin verran pataljoonia rykmenteissä ja prikaateissa, mutta pataljoona on sen verran suuri yksikkö, että harvoin mitään tehdään pataljoonan kesken. Pataljoonahan koostuu useammasta perusyksiköstä, esim komppaniasta. Yleensä koulutus toteutetaan perusyksikkötasalla ja vain isommissa sotilaallisissa harjoituksissa asioita tehdään joukkoyksikkö(esim pataljoona)tasolla.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2007

Viesti Mars »

Mjölnir kirjoitti: Mutta niin kauan kuin meillä on yleinen asevelvollisuus, ei kannata yhteiskunnallisista syistä tehdä kaikista varusmiehistä huipputappajia. Sillä suuri osa rikollisistakin käy asepalveluksessa...
Entäs vakituinen väki? Olisiko syytä kouluttaa edes jotain IP-alkeita/vast. Siiviilin silmin sotilas on aina sotilas ja jollain lailla valmistautunut (lue: koulutettu) muuhunkin kuin ampumiseen. Olen vahvasti siinä uskossa, että kaikille henkilökuntaan kuuluville sotilaillekaan ei opeteta kamppailuajuttuja.
Kuvake
Juike
sääreenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Koulutuksesta...

Viesti Juike »

Kyllä ainakin Spol-koulutukseen kuuluu suurena osana itsepuolustus, ja se tarkoittaa intin tapauksessa kaikkien tekniikoiden loppuun vientiä.
Tulihan tuota itsekin matsattua ja lukkopainittua armeijassa ihan riittämiin...
8) 8)
http://s2.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=23339" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Mars Wolta kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Mutta niin kauan kuin meillä on yleinen asevelvollisuus, ei kannata yhteiskunnallisista syistä tehdä kaikista varusmiehistä huipputappajia. Sillä suuri osa rikollisistakin käy asepalveluksessa...
Entäs vakituinen väki? Olisiko syytä kouluttaa edes jotain IP-alkeita/vast. Siiviilin silmin sotilas on aina sotilas ja jollain lailla valmistautunut (lue: koulutettu) muuhunkin kuin ampumiseen. Olen vahvasti siinä uskossa, että kaikille henkilökuntaan kuuluville sotilaillekaan ei opeteta kamppailuajuttuja.
Muutama tunti jossain peruskoulutuksessa. Mutta muu riippuu paljon niistä hommista, mitä teet ja minkälaisia kouluttajia sulla on mahdollista saada.

Uskomatonta, mutta totta: kaikkia ammattisotilaita ei edes kiinnosta taistelukoulutus. He mielummin pelaisivat salibandya...

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti: Yhdysvalloissa ei treenata yleisesti Krav Magaa, vaan heidän nykyinen itsepuolustusjärjestelmänsä perustuu enemmän BJJ:n.
Pieni tarkennus jos sallinet.

US armyn lähitaistelujärjestelmän ensimmäinen osio on BJJ:tä, muissa osissa on toki muutakin (pystykamppailua, keppisysteemeitä).

USMC:llä on oma lähitaistelujärjestelmä jossa on vyöt ja kaikki, ja se on käsittääkseni aika paljolti Krav Maga tyyppistä.

En tiedä mitä laivasto tai ilmavoimat treenaa, tuskin mitään koska, no ne ovat laivasto ja ilmavoimat :lol:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2006
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Viesti Kyynikko »

Heh, tulee mieleen Säkylässä koulutettujen ja alokasajan viettäneiden spollien kuvailema järkytys, kun joutuivat Pansion puolisotilaalliseen pursiseuraan. Kuvausten mukaan siellä käveltiin pitkin varuskuntaa paljain päin ja p-ska valui lahkeesta...Nykyään kai Pansio kouluttaa itse???

Juu ja skapparien selitys oli tämä "laivaston henki." :badgrin:

Ilmavoimat nyt on..ilmavoimat.. ;)

Ja kyllä spollissa saatu lähitaistelukoulutus oli säälittävän ja naurettavan rajamailla ainakin Por.Pr:ssa.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Saattaa tulla järkytyksenä, mutta esim palkatun henkilökunnan koulutuksessa Ilmavoimat on muita puolustushaaroja aika paljon edellä...

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2006
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Viesti Kyynikko »

:p

Saattaa tulla järkytyksenä mutta minä olen jopa pannut merkille että olet Ilmavoimien palveluksessa.v-ttuilua v-ttuilua... ;)

Sitäpaitsi, kun ottaa huomioon että hävittäjälentäjät kuuluvat Ilmavoimien henkilökuntaan lennonjohtajien yms. ohella, niin en yhtään ihmettele että Ilmavoimissa uhrataan varmasti kaiken kaikkiaan huomattava määrä rahaa ammattihenkilöstön koulutukseen. 8)

Viittaankin lähinnä varusmiesten sisäkuriin kirjoituksessani... Se nyt vaan on niin, että mitä pienempi todennäköisyys nähdä vihollinen silmästä silmään, sitä löysempi kuri ja muutenkin löysempää rauhan aikanakin. Luonnonlaki.. :badgrin: :badgrin:
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.

Seuraajat

Hanmuto
Keinonen
Kuvake
TimoS