Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Suomen sotilastaito?

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Meillä ei ole keskitytty niinkään epäolennaiseen. Kuten siihen, onko kengät kiiltävät.

Muuten, ilmavoimien tukikohtia suojaavilla (ilmavoimien joukkoja, muuten) joukoilla on suurin todennäköisyys kohdata kaikkein pahimmat vastustajat, kun kaikki kriisit alkavat aina ilmapuolustuksen lamauttamisella, niin vastustaja todennäköisesti lähettää erikoisjoukkonsa ilmavoimien tukikohtia vastaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Lauteille: Marraskuu 2006
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Viesti Kyynikko »

Jaa..mietin tuota juuri.. Arvelin vain että hajauttamisperiaatteesta johtuen ilmavoimien "maantietukikohtia" vastaan käytäisiin lähinnä lentokalustolla...

Toisaalta, olen myös miettinyt että miten tehokkaasti sitä voi "piilottaa" tukikohdan jos vastustajalla on "ilmaylivoima" (tjs..).
No, vieraillessamme ilmavoimien tukikohdassa eräs upseeeri kertoili meille kuinka monta spollia vartioi/suojaa tukikohtaa. Ei ollu paljon. Ikävämpää hommaa jos jotain tapahtuu..

Mites kauan lentotukikohdan arvioidaan pysyvän vahingoittumattomana all-out tilanteessa naapurin kanssa? Ilman ulkopuolista ilmavalvonta apua..?

P.S. Tiukka sisäkuri on todettu melko tärkeäksi aika monessa partiokerhossa ympäri maailmaa. Itse asiassa kaikissa kovimmissa, lukuun ottamatta niitä joukkoja joiden sotilaat ovat usean vuoden ammattitaidollaan "ansainneet" tiettyjä vapauksia. Kannattaako varusmiehille tosiaan antaa "löysää"? (kysyn ihan aidosti, en yritä väitellä professionaalin kanssa)
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Kyynikko kirjoitti: Jaa..mietin tuota juuri.. Arvelin vain että hajauttamisperiaatteesta johtuen ilmavoimien "maantietukikohtia" vastaan käytäisiin lähinnä lentokalustolla...

Toisaalta, olen myös miettinyt että miten tehokkaasti sitä voi "piilottaa" tukikohdan jos vastustajalla on "ilmaylivoima" (tjs..).
No, vieraillessamme ilmavoimien tukikohdassa eräs upseeeri kertoili meille kuinka monta spollia vartioi/suojaa pariasataa metriä tukikohtaa. Ei ollu paljon. Ikävämpää hommaa jos jotain tapahtuu..

Mites kauan lentotukikohta pysyy vahingoittumattomana all-out tilanteessa naapurin kanssa. Ilman ulkopuolista ilmavalvonta apua..?
Milläs tulet lentokalustolla, jos ilmapuolustusta ei ole ensin häiritty maajoukoilla? Eli vastustajan on saatava ensin lamautettua tai ainakin häirittyä valvonta- ja taistelujärjestelmiä, mikäli aikoo Suomen ilmatilaan koneilla tunkeutua.

Jos olet käynyt ennen vuotta 2005, niin tiedot eivät enää pidä paikkaansa. Tukikohtiin on luotu uusi organisaatio, ja suojausjoukkoja on kasvatettu mittavasti. Tarkkaa määrää en voi valitettavasti kertoa.

Enkä myöskään voi spekuloida lentotukikohdan taistelunkestävyydellä, sorry...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti: Saattaa tulla järkytyksenä, mutta esim palkatun henkilökunnan koulutuksessa Ilmavoimat on muita puolustushaaroja aika paljon edellä...
Katsos Mjölnir ne hymiöt, ne hymiöt ;)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005
Etulaji: Defendo

Viesti L.K. »

bodyguard kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Saattaa tulla järkytyksenä, mutta esim palkatun henkilökunnan koulutuksessa Ilmavoimat on muita puolustushaaroja aika paljon edellä...
Katsos Mjölnir ne hymiöt, ne hymiöt ;)
Ja tässä Mjölnir on kyllä oikeassa,valitettavasti :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Hanmuto
sääreenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Re: Suomen sotilastaito?

Viesti Hanmuto »

PetriP kirjoitti:
Hanmuto kirjoitti:Monien maiden jalkaväkijoukoissa käytetään jotain tiettyä lajia. Esimerkkejä ovat Pohjois-Koreassa Taekwondo, Yhdysvalloissa ja Israelissa Krav Maga ja Japanissa judo ja karate.
suomen armeija ampuu rynnäkkökiväärillä. 6kk koulutuksessa ei ole paljonkaan järkeä aseetonta lähitaistelua kouluttaa. Ei nosta joukkojen toimintakykya suhteessa panostukseen riittävästi.

Lisäksi jos tehdään sellainen oletus, että suomen kaikkien armeijan käyneiden miesten kyky aiheuttaa fyysisiä vaurioita olisi oleellisesti kohonnut, niin mahtaisiko se oikeasti olla hyvä asia? Joka baari tappelussa ihailtaisiin sitten syntynyttä jälkeä. Rynnäri on siitä hyvä että mulla ei ole sitä kaapissa, en voi ampua sillä ketään.

Petri
Tuo oli hyvä pointti, en tullutkaan ajatelleksi. Kiitos! :p
HMD ja TKD ovat korealaisia lajeja :/
Kuvake
TimoS
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate

Viesti TimoS »

bodyguard kirjoitti: En tiedä mitä laivasto tai ilmavoimat treenaa, tuskin mitään koska, no ne ovat laivasto ja ilmavoimat :lol:
:ot: mutta joilla niilläkin on omat erikoisyksikkönsä, jotka (luultavasti) harjoittelevat jotain lähitaistelua. Tosin voi olla että he käyvät hakemassa sen oppinsa ulkopuolisilta
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

TimoS kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:En tiedä mitä laivasto tai ilmavoimat treenaa, tuskin mitään koska, no ne ovat laivasto ja ilmavoimat :lol:
:ot: mutta joilla niilläkin on omat erikoisyksikkönsä, jotka (luultavasti) harjoittelevat jotain lähitaistelua. Tosin voi olla että he käyvät hakemassa sen oppinsa ulkopuolisilta
Oikein...

Onhan jo elokuvistakin tuttuja jenkkien Navy Seals ja vaikka briteistä Special Air Service.

Miksi Suomessa olisi toisin??

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija

Viesti TimoS »

Mjölnir kirjoitti: Onhan jo elokuvistakin tuttuja jenkkien Navy Seals ja vaikka briteistä Special Air Service.
Jatketaan nyt sitten tällä :ot: linjalla, mutta eikös SAS ole kuitenkin brittien armeijan erikoisyksikkö?
Timo Saksholm

Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

TimoS kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:Onhan jo elokuvistakin tuttuja jenkkien Navy Seals ja vaikka briteistä Special Air Service.
Jatketaan nyt sitten tällä :ot: linjalla, mutta eikös SAS ole kuitenkin brittien armeijan erikoisyksikkö?
Mutta ne ovat ilmavoimallisesti järjestäytyneet, eli niillä perusyksikkö on lentue ja joukkoyksikkö laivue. Armyn puolella nämä ovat komppania ja pataljoona :D

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija

Viesti TimoS »

Mjölnir kirjoitti: Mutta ne ovat ilmavoimallisesti järjestäytyneet, eli niillä perusyksikkö on lentue ja joukkoyksikkö laivue. Armyn puolella nämä ovat komppania ja pataljoona :D
Kappas, tämä asia ei ole tullutkaan ilmi niistä kirjoista mitä minä olen lukenut :D Kiitoksia
Timo Saksholm

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard »

TimoS kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:En tiedä mitä laivasto tai ilmavoimat treenaa, tuskin mitään koska, no ne ovat laivasto ja ilmavoimat :lol:
totta, mutta tässä asiayhteydessä ehkä turha käsitellä erikoisyksiköiden harjoittelemia juttuja, koska ne on kumminkin noin 1% siitä mitä laivastossa opetetaan. Toki laivastolla on muitakin erikoisyksiköitä kuin SEALS ja ilmavoimillakin miljuunia (mm. SP:n SRT ynnämuut hattiwattitiimit), jotka harjoittelevat ties mitä lähitaistelujuttuja, mutta ei silti voida sanoa että nämä olisivat jotenkin Ilmavoimien "virallinen lähitaistelujärjestelmä".

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija

Viesti Kari Aittomäki »

Kysmys on oikeastaan, antaako sotilastausta erikoisominaisuudet kamppailutaitojen oppimiseen?
Eli jos sälli on ammatiltaan sotilas tai poliisi eli tuhoavaan toimintaa koulutettu, antaako saatu koulutus jotenkin paremmat ottimet kamppailutaidon omaksumiseen?

Tietämäni pohjilta myös ammattiarmeijoissa ja poliisiyksiköissä kamppailulajiharraste on tapa erottua massasta.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kysmys on oikeastaan, antaako sotilastausta erikoisominaisuudet kamppailutaitojen oppimiseen?
Eli jos sälli on ammatiltaan sotilas tai poliisi eli tuhoavaan toimintaa koulutettu, antaako saatu koulutus jotenkin paremmat ottimet kamppailutaidon omaksumiseen?

Tietämäni pohjilta myös ammattiarmeijoissa ja poliisiyksiköissä kamppailulajiharraste on tapa erottua massasta.
Ei anna erikoisominaisuuksia.

Olet oikeassa siinä, että harraste antaa pohjat alkaa toimimaan ammattilaisten kouluttajina. En tunne ketään tekijämiestä, joka olisi saanut koulutuksensa pelkästään firman taholta..

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Hanmuto
sääreenpotkija

Viesti Hanmuto »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kysmys on oikeastaan, antaako sotilastausta erikoisominaisuudet kamppailutaitojen oppimiseen?

Antaa tietenkin. Realistisuutta, jos oikein ymmärsin; eli poliisin koulutus on hyödyksi kamppailulajeissa ja myös portsarin, yms.
HMD ja TKD ovat korealaisia lajeja :/

Seuraajat

Hanmuto
Keinonen
Kuvake
TimoS