Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Capoeira

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
chamos
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 189
Lauteille: Tammikuu 2006

#106

Viesti chamos »

Capoeiraa en tunne juuri lainkaan, mutta sen harrastaminen näyttää äärimmäisen mukavalta touhulta. Vapaaottelun ja sen historian tunnen kuitenkin kohtuullisesti, ja tältä pohjalta huomioni kiinnittyikin ohimennen muutamaan kommenttiin.
Sanon tähän sen vielä että toi oli sellasta ns. treeni capoeiraa mitä jengi brasseissa treenaa, mut sit ne rodat, jossa otetaan matsia kunnolla ja jossa tulee nyrkit ja "ei mitään sääntöjä, kunhan toinen tippuu" päättyy siihen kun toinen tyrmätään tai jompikumpi "luovuttaa".
En oikeastaan ymmärrä mikä tarve kenelläkään on näille todistaa että capoeirastakin löytyy kamppailullisuutta ja kovaa sellaista, jos ei kiinnosta käydä katsomassa niin oma menetys.
Oman tietoni mukaan capoeiran harrastajat (tai tässä tapauksessa voisi varmaan puhua ammattilaisista) ovat otelleet brasiliassa vale tudo -otteluissa, eivätkä mitenkään huonolla menestyksellä. Esimerkkinä tuon esiin herran nimeltä Mestre Hulk, jonka ottelutilastoa voi ainakin jonkinlaisella uskottavuudella tarkastella täällä. Listassa voitetuksi merkitty Zane Frazier on otellut UFC:ssä, ja Amaury Bitetti oli tuohon aikaan erittäin kuuluisa BJJ-vapaaottelija. Ei siis tuon ajan mittapuulla yhtään hullumpia päänahkoja. Siihen millaista tyyliä Mestre Hulk otteluissaan käytti, ja kuinka puhdasta capoeiraa se oli, en ota kantaa, koska en ole otteluita nähnyt, enkä tosiaan tiedä capoeirasta juuri mitään. Tämä vain huomautuksena niille, jotka jaksavat avautua capoeiran epäkamppailullisuudesta. :D
Katotaan vaan niin kohta taas liikutaan alueella jossa ihmetellään miksei UFC kehässä näy capoeiraa, ja jos se kerran on niin hienoa ja tehokasta miksei sillä voiteta matseja. Hohhhoijjaa.. meikäläinen on profeetta. Very Happy Lajikritiikki niin usein johtaa tuollaiseen vertailuun. Capoeira on capoeiraa, sillä siisti.
Vaikka tässä toki huumoria tavoiteltiinkin, kiinnitti kommentti silti huomioni. UFC:ssä ja myös muissa vapaaotteluorganisaatioissa on jo nyt nähty ainakin maallikon silmiin capoeiramaisilta vaikuttavia potkuja ja liikkeitä. Nykypäivän vapaaottelua kuvaa mielestäni hyvin englanninkielinen kattonimike Mixed Martial Arts. Ottelijat eivät siis enää harjoittele yhtä lajia, vaan poimivat eri kamppailulajeista elementtejä, joita voivat hyödyntää kilpailemisessaan. Näiden joukossa on, menestyneempienkin kilpailijoiden osalta, nähty myös capoeiran omaisia liikkeitä.

Menee todennäköisesti aiheen vierestä, ja osalle kirjoittamani olikin varmaan jo tuttua huttua. Tässä kuitenkin omasta lähimuististani muutama juttu tutustuttavaksi niille, jotka kärkkäimpinä ovat jälleen yhtä lajia lähtemässä arvostelemaan.

EDIT: Mestre Hulk on listattu myös Sherdogin Fight Finderissa:
http://www.sherdog.com/fightfinder/figh" onclick="window.open(this.href);return false; ... terID=1742
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#107

Viesti SimiS »

Joo, olen itsekkin tärmännyt moneen kertaan sellaisiin matsaajiin jotka käyttää pystyottelussa capoeiraa ja brassi nyrkkeilyy, ja mattopainissa sitten BJJ, ja mun mielestä viellä helvetin toimivasti.
Mut mun ns. UFC tai MMA tietoisuuden pohjalta en voi nimetä mitään ottelijoita koska en niiden nimiä muista.
Simo A.K.A Popaié
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#108

Viesti marcus »

Muistelen hämärästi, että joskus 2001 tienoilla kuulin mainintoja siitä, että Brasiliassa olisi yhdistetty jujutsua (oletan että viittaus BJJ:hin) ja capoa.

Samainen yhdistelmä oli saanut myös kritiikkiä siitä, että se ei enää ollut capoa kuin hetken ja sitten meni bjj:ksi.

Tälleen vähän randomina tuli mieleen.
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#109

Viesti SimiS »

Joo, tiedän monta kaveriani brasiliasta jotka treenaa capoeiraa ja brassi jiu-jutsua ja sit valetudoa.

Eikä se todellakaan ole enää mitään capoeiraa jos rodassa rupee nyrkit olemaan pystyssä ja ruvetaan vetämään lättyyn ihan tappelumeiningillä, se menee sit ihan siihen vapaaotteluun.

Ja joku voi varmaan valaista mua senverran tässä asiassa että onko vale tudo niinkuin vapaaottelua vai onko se jotain BJJ meininkii? tietämätön kun olen.

Mutta esim. Peixinhon academialla näin parissa rodassa jota peixinho veti tony vargasin kanssa, heidän oppilaiden ottavan matsia jossa tuli spinni lyöntejä nyrkillä ja BJJ tyylin maahanvientejä, mutta mestret lopetti kyllä niiden pelaamisen siihen paikkaan ja jäbät jäähylle rodan ulkopuolelle.

Omasta mielestäni siinä pelannut professori teki vihreä vöiselle ilkeän potkun reiden ulkopuolelle josta tämä nuorempi capoerista sitten hermostui jä yritti ns. kostaa lyömällä jonka jälkeen professori kaatoi sen sit maahan. Mut heti sen jälkeen lyötiin kättä päälle ja naureskeltiin perään.

Kait ihan normaalia sielläpäin kun hermot hieman kiristyy... :roll:
Simo A.K.A Popaié
Kuvake
chamos
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 189
Lauteille: Tammikuu 2006

#110

Viesti chamos »

SimiS kirjoitti: Ja joku voi varmaan valaista mua senverran tässä asiassa että onko vale tudo niinkuin vapaaottelua vai onko se jotain BJJ meininkii? tietämätön kun olen.
Vale tudo (portugaliksi "kaikki käy") on modernin vapaaottelun kantamuoto, erityisesti Brasiliassa oteltu kamppailu, jossa ei todellakaan ollut MITÄÄN sääntöjä, eriä, aikarajoja tms. Nykyinen moderni vapaaottelu on tiukkaan sääntökokoelmaan ja tarkkaan tuomarityöskentelyyn pohjautuvaa kamppailu-urheilua, eli ihan eri juttu. Markkinointimiehet toki saattavat edelleen yrittää myydä vapaaottelua "veriurheiluna" ja vapaaottelijoita "nykyajan gladiaattoreina", mutta tämä on vähentynyt huomattavasti, kun vapaaottelua on alettu viedä imagollisesti enemmän nyrkkeilyn suuntaan.

Vale tudo on yksi perinteikkään BJJ-treenin osa. Nykyinen sporttijujutsu on ainoastaan lajin moderni ilmentymä, pohja on kuitenkin itsepuolustustilanteissa ja säännöttömässä kamppailussa, eli juurikin vale tudossa. Täysin BJJ-jutuksi vale tudoa ei kuitenkaan voi leimata, sillä jo perinteisissä vale tudo -turnauksissa vastakkain oli useiden eri lajien edustajia. Verisimmät ja kuuluisimmat kamppailut käytiin Gracie-jujutsun (GJJ eli BJJ) ja Luta Livren (portugaliksi vapaapaini) edustajien välillä, mutta mukana oli myös jonkin verran esimerkiksi capoeiraisteja ja katutappelijoita.

Aiheen vierestä, mutta vastasinpa ainakin kysymykseen. :)
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#111

Viesti SimiS »

Kiitos. Taas kerran astetta viisaampi. :D
Simo A.K.A Popaié
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#112

Viesti Samurai »

marcus kirjoitti: Muistelen hämärästi, että joskus 2001 tienoilla kuulin mainintoja siitä, että Brasiliassa olisi yhdistetty jujutsua (oletan että viittaus BJJ:hin) ja capoa.

Samainen yhdistelmä oli saanut myös kritiikkiä siitä, että se ei enää ollut capoa kuin hetken ja sitten meni bjj:ksi.
Nyt kun muistaisin.. joku isompikin koulu meinaan on lisännyt capoeiraan maahanviennin jälkeisen toiminnan, eli painiskeluksi menee aika usein. Selityksinä tietysti monenlaista, kuten että capoeiran pitää kehittyä tehokkaammaksi taistelumuodoksi yms bullshittiä (siis minun mielestä).
Jos haluaa itse tehokkaammaksi taistelijaksi, niin treenatkoon sitten bjj:tä tms. vaikka capon lisäksi, mutta perkl jos tulee minun rodaan painimaan niin pihalle lentää ja nopiasti.

Eihän se mun asia tosin ole jos joku mestre haluaa näin toimia, ja toisaalta perinteisesti capoeirassa on myös käytetty kaikkia keinoja mitä on tullut keksittyä... mutta se tarkottaisi sitten veitsiä sun muita myös, jolloin menisi nykypäivän mittapuulla hieman turhan väkivaltaiseksi..

Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#113

Viesti SimiS »

En usko että kukaan mestre pitää sellasia rodia jossa ruvetaan painimaan jonkun martellon ja armadan jälkeen.

Mutta riossa, brasíliassa ainakin järjestetään noita rodia jossa tennaria tulee niin et taju lähtee, mut tuskimpa kukaan capoerista nykyään tuolla brasseissa mitään kääntöveitseä tai razobladea pitää mukana rodassa, siellä sen verran on käsiaseita että tyyppi joka rupeaa heilumaan razorbladen kanssa rodassa kerkee juoksemaan rodasta ulkopuolelle ja PAM.
Simo A.K.A Popaié
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#114

Viesti Samurai »

SimiS kirjoitti: En usko että kukaan mestre pitää sellasia rodia jossa ruvetaan painimaan jonkun martellon ja armadan jälkeen.
En mäkään haluais, mutta tää on faktaa. Siis en ole itse nähnyt mutta tiedän silti-tyyppistä meta-faktaa ;)

Se on nimenomaan juuri noin, pari kierttaria, kiinni ja mattoon, ja bateria jatkaa soittamista normaalisti. Tyhmää sanon minä.
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#115

Viesti SimiS »

:o

Juuh, kyllä mä peixinhon academialla näin tuollaista mutta peihinho ja toni vargas meni heti siihen pitämään pojille puhuttelua batarian soittaessa. :)

olisi hyvä worshoppi tiedossa tuossa kohtapuoliin tulossa nää mestret jos kukaan niistä ei nyt keskenkaiken peru:

Méstre Amendoim (Brasil)
Méstre Nestor(Nestor Capoeira,Brasil)
Méstre Tony Vargas (Brasil)
Méstre Samara (Holland)
Méstre Paulo (Germany)
Méstre Jorge (Poland)
Professor Emerson (Venezuela)
Professor Bode (Brasil)
Professor Erick (Finland)

Moderaattorit? Saanko mainostaa täällä jos joitakin capoeristoja kiinnostaisi tulla treenaamaan?
Simo A.K.A Popaié
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#116

Viesti JanneM »

Toki tapahtumia saa mainostaa. Laita myös tapahtumat palstalle ilmoitus. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#117

Viesti SimiS »

Kiva kiva! piti vaan varmistaa kun parilla foorumilla on tullut kieltoa siitä ja syylistetty markkinoinnista toisen koulukunnan lipunalla. :roll:

Eli capoeira nativos järjestää workshoppia 25-28.5.06 Helsingissä johon on tällähetkellä saatu mukaan (ja lista tulee vielä muutumaankin tässä tulevien viikojen aikana.) :

Méstre Amendoim (Brasil)
Méstre Nestor(Nestor Capoeira,Brasil)
Méstre Tony Vargas (Brasil)
Méstre Samara (Holland)
Méstre Paulo (Germany)
Méstre Jorge (Poland)
Professor Emerson (Venezuela)
Professor Bode (Brasil)
Professor Erick (Finland)

Hintaa workshopille on kaavailtu n.100€ johon kuuluu ulkopaikkakuntalaisille majoitus, Joten te jotka olette minun ohella kiinnostuneita ja tulossa tuonne, ottakaa yhteyttä capoeiranativos.com sivuilta löytyviin ihmisiin. Tai jos tulee jotain kysyttävää niin tiedustelkaa sihteeriltä info@capoeiranativos.com.

axé
Simo A.K.A Popaié
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#118

Viesti A.A. »

Hoh, todella mielenkiintoinen lista. Tuonne täytyy yrittää päästä. Laitan puskaradion kautta kiertoon muillekin. :)
griip
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#119

Viesti griip »

Joo, aika kovia nimiä tulossa mutta aika suolainen on hintakin. Pitää kyllä tulla silti paikalle 8)
SimiS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 56
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Joensuu-Helsinki

#120

Viesti SimiS »

hmm... suolainen hinta? Katsoppas tuo lista vielä kerran läpi ja mieti mistäpäin maailmaa noi mestret on tulossa, majoitus, ruoat, kyydit ja palkkiot siihen päälle.
halpaa mun mielestä kun ajattelee sitä opetuksen tasoa ja mitä mestréjä tänne on tulossa. damn. :shock:
Simo A.K.A Popaié
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa