Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Tuossa muutama viikko sitten tuli käytyä ensimmäistä kertaa johonkin about 10 vuoteen . En muistanutkaan kuinka hauskaa touhua se on. Ajattelin jopa panostaa suksiin ja monoihin kunhan hinnat laskevat. Ensi talvena voisikin sitten hiihdellä vähän säännöllisemminkin (jos lumitilanne antaa myöten). Kova laji, varsinkin jos luistelee.
Itselle hiihto on sydämenasia. Toisaalta huonoista välineistä tai olosuhteista jääneet kokemukset tai vaillinainen tekniikka tekevät hiihdosta joillekin vastenmielisen lajin.
Jos vähänkään lujempaa haluaa hiihtää niin vaativa laji, koska välineisiin, niiden huoltoon, matkoihin ladulle, pukeutumiseen ja itse harjoitteluun kaikkine osa-alueineen saa kulutettua loputtomasti aikaa, rahaa ja vaivaa.
Kannattaa kumminkin. Hiihtämällä saa tehtyä huomaamatta pitkiä koko kehoa kehittäviä treenejä, jotka tukevat muitakin lajeja.
Edellisistä poiketen pidän perinteistä luistelua vaativampana lajina. Molemmat kuitenkin perustuvat oikea-aikaisiin painonsiirtoihin ja tehokkaaseen lantionkäyttöön, jotka puolestaan vaativat ainakin kohtuullista lihaskuntoa ja kestävyyttä.
Hoh, viimeksi on sukset olleet jalassa joku 20 vuotta sitten... Ei silti, pidin kyllä hiihdosta aikanaan kovastikin, ja vieläkin aina välillä pyörii mielessä että pitäiskö hankkia sukset. Retkihiihto siis nimen omaan kiinnostaa, ei kuntohiihto tai kilpahiihto.
mronkain kirjoitti:
Hoh, viimeksi on sukset olleet jalassa joku 20 vuotta sitten...
Jos laskettelusuksia ei lueta mukaan, niin suunnilleen saman verran mullakin Tai noh, kyllä ne mulla armeija-aikana taisi kerran käväistä jalassa, mutta metriäkään en niillä hiihtänyt Ei sinällänsä, aina välillä on käynyt mielessä että pitäiskö hommata sukset ja käydä aina silloin tällöin hiihtämässä, mutta kun en oikein erityisemmin pidä edes itsekseen lenkkeilystä niin on jäänyt ja taitaa jäädä vastedeskin
TimoS kirjoitti:
, mutta kun en oikein erityisemmin pidä edes itsekseen lenkkeilystä niin on jäänyt ja taitaa jäädä vastedeskin
I hear you, brother
Kunnioitan kaikkia urheilulajeja ja itsekin jonkin verran harrastelin kestävyyslajeja nuorempana, mutta ilman suurta määrää kahisevaa minua ei saa minkään kestävyyslajin pariin enää, se on vissi
Tai kuten yksi asiakas sanoi haastattelussa, kun kysyin hänen liikuntamieltymyksistään: "Tykkään harrastaa lajeja, joissa pitää käyttää päätään." Oivasti polkaistu
Viimeksi hiihtelin intissä ja silloinkin päin puita - ja naureskelin (Otin muutenkin siitä laitoksesta sellaisen työvoiton, ettei paremmasta väliä, mutta se on juttu toiseen ketjuun joskus toiste )
Ala-asteella hiihto oli pakollista ja mun isi osti mulle sellaset viininpunaset järvisen jätelaudat. Niillä sotkettiin pitkätkin matkat, kouluun ja ties minne. Sen jälkeen en ole hirveästi kyseisiin lankkuihin koskenut, eipä taida enää edes monot mahtua jalkaan.
Turkka Tervonen
"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Tohtori Krabola kirjoitti:
Ala-asteella hiihto oli pakollista ja mun isi osti mulle sellaset viininpunaset järvisen jätelaudat. Niillä sotkettiin pitkätkin matkat, kouluun ja ties minne. Sen jälkeen en ole hirveästi kyseisiin lankkuihin koskenut, eipä taida enää edes monot mahtua jalkaan.
No ei mullakaan mahdu mun ala-asteaikaiset monot jalkaan...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
No sen takiahan se hiihtäminen jäi, eihän nyt uusia monoja voi ostaa. 8)
Ei vaan, tehokas liikuntamuotohan tuo on. Katso vaan Kirvesniemiä tai Myllylän Mikaa, niin kyllä niillä on rautanen kunto.
Turkka Tervonen
"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Mä hiihdän kyllä joskus, pääasiassa kuntoilun vuoksi. Mikään nopea hiihtäjä en ole ja suksimistekniikassa saattaa olla toivomisen varaa, mutta kyllä sen 10-15 kilometriä melko kevyesti hiihtää... ja sitten jos on mäkiä niin se on vielä hauskaakin 8)
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Minä taisin hiihtää viimeksi ala-asteella. Suksina oli kaameat vanhat lankut, joita en osannut voidella. Ne eivät luistaneet yhtään. Yhden UKK-hiihdon jälkeen kieltäydyin lopullisesti enää hiihtämästä.
Luistelu sen sijaan oli tosi mukavaa, mutta ei ole tullut vuosiin luisteltuakaan.
Minulla on yksi ystävä, joka ei ole koskaan elämässään hiihtänyt, koska kävi koulunsa ja asui Helsingin keskustassa. On aivan uskomatonta, että hänellä on alemmuudentunteita siitä syystä. Hän on pyytänyt, että veisin hänet joskus hiihtämään, että hän tietäisi miltä se tuntuu. Pitäisi varmaan järjestää se. Eikö jostain pääkaupunkiseudullakin voi vuokrata suksia ja monoja?? Voisin minäkin aivan hyvin pyörtää pyhän päätökseni, etten koskaan elämässäni enää hiihtäisi. Miksei sitä voisi kokeilla. Hyvillä välineillä sen on oltava hauskempaa.
Nade
Hiihto on saatanan kosto lumessa eläville ihmisille.
Itse olen hiihtänyt viimeksi intissä, tai se oli enemmänkin lankuilla umpi lumessa kävelemistä, ja sitä ennen ala-asteella.
Koskaan en ole moisesta puuhasta pitänyt. Minun mielestä se on erittäin vaivalloista ja epämielyttävää ja TVstä sitä on tylsä katsoa..