Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Oar
munillepotkija
Lauteille: Huhtikuu 2011

Viesti Oar »

Mielenkiintoista, ainakin steissiltä siis poistuu ryntäyssalvat, joita on (ollut) käytössä muutamassa muussakin paikassa. Melko iso muutos, koska ryntäyssalpojen ansiostahan nuo tilat ovat käytännössä olleet kuin putkia.
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Viesti Lasse Candé »

Periaatteessa näkisin mahdollisena sellaisen lakimuutoksen, joka sallisi säiliöön laittamisen vaikka väkisin, kunhan sinne laitetaan nimenomaan odottamaan poliisia. Sehän ei olisi muuta kuin logistiikka.

Sellainen ongelma siinä tietenkin sitten olisi, että poliisien määrää voisi vähentää, koska ei ole niin kova kiire noutamaan säiliöityjä ”asiakkaita”. Jos seuraus olisi tämä, käytännössä yksilönvapauksiin kuuluvat valtuudet kasvaisivat vartijoilla, mistä päästäisiin sinapin mainitsemaan ongelmaan.
Heh-heh-heh-heh-heh-heh-heh-heh!

- Paulie Walnuts

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti: heinä 4, 2023, 14.42
OlliM kirjoitti: heinä 4, 2023, 13.33

Muistelen asiasta jotain ratkaisuja nähneeni, mutta en osaa kyllä tarjota mitään lähdettä etäisesti muistuttavaakaan. Kuten sanoin, kommentoin pääasiassa yleistä käytäntöä. Valvova viranomainen ei ole kuitenkaan puuttunut toimintaan josta on ollut tietoinen, joten vähintäänkin syntyy mahdollisuus kieltoerehdykselle.
Mikä valvova viranomainen on tietoinen siitä, että ihmisiä viedään kiinniottopaikalta väkisin muihin tiloihin odottamaan poliisia? Mistä tämä tietoisuus ilmenee? Esimerkiksi tuossa linkitetyssä oikeusasiamiehen tarkastusraportissa Helsingin päärautatieaseman järjestyksenvalvontatoimintaan oli oikeusasiamiehelle kerrottu, että kiinniotettuja ei viedä kiinniottopaikalta väkisin. Kouluttajokoulutus tulee poliisilta, ja monet kouluttajat sinunkin mukaasi sanovat, ettei saa siirtää väkisin kiinniottopaikalta muihin tiloihin, niin varmaan sitäkin kautta valvovan viranomaisen kanta ilmenee.
Kouluttajakommentti: kiinnioton jälkeiselle siirtämiselle vastentahtoisesti ei ole laillista perustetta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2011

Viesti Daddy »

Joo näin on, kiinnoton jälkeiselle siirtämiselle lainsäädäntö ei anna yksityiselle puolelle voimankäyttöoikeutta. Voimankäyttö-oikeudet kun on LYTP:ssä luetelty tyhjentävästi, ja sieltä ei moista paragraafia siis löydy.

Eri asia on tietysti hätävarjelu- ja pakkotilatapaukset, eli jos jompikumpi peruste täyttyy, niin sitten voi siirtää sopivampaan paikkaan kohdehenkilön /muiden suojaamiseksi.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Itsehän en järjestyksenvalvonnasta mitään ymmärrä, mutta maallikon korvaan eri tasoiset järjestyksenvalvojat erilaisin oikeuksin kuulostaisi järkevältä idealta.

Lentopallon kolmosdivarin peliä turvaava seura-aktiivi ei välttämättä tarvitse samanlaisia oikeuksia kuin pirinarkkien kanssa päivittäin painiva stevari.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Lauteille: Elokuu 2018

Viesti OlliM »

Andy kirjoitti: heinä 5, 2023, 21.18 Itsehän en järjestyksenvalvonnasta mitään ymmärrä, mutta maallikon korvaan eri tasoiset järjestyksenvalvojat erilaisin oikeuksin kuulostaisi järkevältä idealta.

Lentopallon kolmosdivarin peliä turvaava seura-aktiivi ei välttämättä tarvitse samanlaisia oikeuksia kuin pirinarkkien kanssa päivittäin painiva stevari.
Huvittavana kuriositeettina sillä kolmosdivarin seura-aktiivilla on tällä hetkellä hiiren verran kauppakeskuksen stevaria laajemmat oikeudet (jos oletetaan, että seura-aktiivilla on jv-kortti eikä väliaikaista lupaa). Tämä ero pääasiassa siksi, että stevarit toimivat julkisissa tiloissa ja ne ovat aina herkempi paikka lainsäätäjän näkökulmasta kuin aidatun alueen urheilutapahtumat tms.
Sven Kornie
polveenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Viesti Sven Kornie »

Erilaiset oikeudet toteutuvat jo omalla tavallaan sillä, että kaasuun ja patukkaan pitää käydä erilliset koulutukset (+rautoihin se "perusvoimankäyttökoulutus").

Appiukko, eläkeläinen joka käy juuri Andy kuvaamissa tapahtumissa keräämässä rahaa Lions-klubille, ei ole koskaan kokenut edes tarvetta näille välineille, ihan ymmärrettävistä syistä. Itse taas ovella yksin työskentelevänä koen raudat ja kaasun varusteiksi jotka minulla pitää olla, jotta voin tehdä työni turvallisesti ja tehokkaasti.
Sven Kornie
polveenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Viesti Sven Kornie »

Mjölnir kirjoitti: kesä 26, 2023, 07.27 . Tää oli iso, vahva ja aggressiivinen. Vähän harmittaa että se pääsi yllättämään, mut pelaan niin varman päälle nykyään kun on noi omat lupakortit yms niin elintärkeitä firman kannalta että mennään näin
Näinhän se on lupien kanssa.

Jotenkin itsestä tuntuu, että on turvallisempi fiilis oman oikeusturvan kannalta jos joku käy kimppuun, koska tuolloin tekniikkarepertuaari on paljon laajempi ja ns. kovemmat tekniikat helpommin puolusteltavissa. Tämä hanhenkaula ei sovi mun pääkoppaan, pidän sitä ns. turhana, mutta minun mielipiteellä ei ole hirveästi väliä. Jotenkin tuntuu että joku irvileuka on tehnyt siitä de facto-kuljetustekniikan kun on tajunnut, että se lähinnä ärsyttää kohdehenkilöä. :)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

Höm, kyllä minä olen vienyt poikia jäähylle hanhenkaulalla? Ihan näppärästi suju tanssi kyllä, olen saanut joskus jopa oikeen kiitosta katsojilta.
Jos ei ole sujunt niin sitten mennään sujuvasti seuraavaan kepposeen.

Ja olen sitte aika sattans keskinkertainen lukottaja kyllä.
Ku niitä on sellasia myrkkyrypistäjiä jotka nappaa kiinni niin että meinaa tulla pissa ja oksennus ja ei oikeen saa edes happea ja itkettää..
sikajudoka
munillepotkija
Lauteille: Helmikuu 2009

Viesti sikajudoka »

Odotusten mukaan kuolemantuottamuksena etenee syyttäjälle.

https://yle.fi/a/74-20040400
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Tapaus Avarn on edennyt vaiheeseen, jossa syytteet on nostettu.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009807127.html

Oikeudenkäynti herättänee paljon kansalaiskeskustelua sekä dialogia alan sisällä. Onko muuten alalla reagoitu muutoksin tähän vyyhtiin jo tässä vaiheessa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Viime hallitus laittoi turvallisuusalan koulutuksia tarkastelevan työryhmän mutta vielä ei ole mitään tullut julkisuuteen
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
HarZa
ilmaanpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2015
Sivulajit: Lukkopaini
Takalajit: Krav maga

Viesti HarZa »

Alan peruskoulutuksessa, eli turvallisuusvalvojan perustutkinnon, voimankäyttökoulutukseen on tullut hienoisia muutoksia. Ei viranomaisen vaatimuksesta, mutta pientä säätöä toimintamalleihin.
Pienenä yksityiskohtana maahanviennin jälkeen kohdehenkilö koulutetaan nostamaan mahdollisimman pian istumaan. Eli raudoitus mahallaan, mutta takalukitus vasta istuessa. Nämä nyanssit toki vaihtelevat aavistuksen kouluttajasta riippuen.
Tapahtumista ja niiden syistä puhutaan koulutuksessa paljon ja mahdollisia seurauksia, niin vammoja kuin juridisia, pohditaan monessa kohtaa ja eri näkökulmista. Ainakin alan peruskoulutuksessa näihin tapahtumiin on siis voimakkaasti reagoitu ja asia pidetään esillä. Suuri osa alalla työskentelevistä ei toki tätä koulutusta käy, eikä sitä lakikaan vaadi.
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

HarZa kirjoitti: elo 25, 2023, 07.27 Alan peruskoulutuksessa, eli turvallisuusvalvojan perustutkinnon, voimankäyttökoulutukseen on tullut hienoisia muutoksia. Ei viranomaisen vaatimuksesta, mutta pientä säätöä toimintamalleihin.
Pienenä yksityiskohtana maahanviennin jälkeen kohdehenkilö koulutetaan nostamaan mahdollisimman pian istumaan. Eli raudoitus mahallaan, mutta takalukitus vasta istuessa. Nämä nyanssit toki vaihtelevat aavistuksen kouluttajasta riippuen.
Tapahtumista ja niiden syistä puhutaan koulutuksessa paljon ja mahdollisia seurauksia, niin vammoja kuin juridisia, pohditaan monessa kohtaa ja eri näkökulmista. Ainakin alan peruskoulutuksessa näihin tapahtumiin on siis voimakkaasti reagoitu ja asia pidetään esillä. Suuri osa alalla työskentelevistä ei toki tätä koulutusta käy, eikä sitä lakikaan vaadi.
Itse opetan myös kylkiasennossa hallinnan vaikka periaatteessa tällöin rikon poliisihallituksen määräystä jonka mukaan ”vain polamk:lla koulutettuja tekniikoita saa opettaa”, perustelen sen sillä, että voidaan helpottaa esim ylipainoisen henkilön tukalaa oloa, jos istumaan nosto ei ole mahdollista, ja ”jos olosuhteet edellyttävät”

Esimerkiksi ristiotteesta takaa (Seat belt) jatkona gift wrap on hyvä hallinta kyljellään. Kerran tilanteessa käyttänytkin

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Seuraajat

Ale
Kuvake
AlexMachine
Anonyymi Apina
Kuvake
AriJ
Asgeir