Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Mitenkäs sellainen näkökulma, että nämä vapauttavat tuomiot saaneet henkilöt ovat ehkä tehneet jotain sellaista, mikä tekee heidät sopimattomiksi turvallisuusalan työnantajan palvelukseen, vaikkei olisikaan rikos?

Tulisi esimerkiksi mieleen sellainen, että he ovat olleet tietoisia työtehtävissä tapahtuneista rikoksista ja jättäneet ilmoittamatta niistä esimiehilleen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Sven Kornie
polveenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Viesti Sven Kornie »

Andy kirjoitti: helmi 2, 2024, 13.46 Mitenkäs sellainen näkökulma, että nämä vapauttavat tuomiot saaneet henkilöt ovat ehkä tehneet jotain sellaista, mikä tekee heidät sopimattomiksi turvallisuusalan työnantajan palvelukseen, vaikkei olisikaan rikos?

Tulisi esimerkiksi mieleen sellainen, että he ovat olleet tietoisia työtehtävissä tapahtuneista rikoksista ja jättäneet ilmoittamatta niistä esimiehilleen.
Niin, tai mitä jos eivät ole?

Turvallisuusala on aika raadollinen ala, oman vajavaisen kokemuksen perusteella. Huono palkka (portsareilla yms. erikoisjoukoilla parempi, kuin vaikka metrovartijalla, mutta silti), ei oikein mitään työsuojaa ja hankalat asiakkaat.

Kommentoin lähinnä sen vuoksi, että olen itse elämässäni kokenut erilaisia "tuomioita", vaikka väärän henkilön kanssa keskustelemisesta, koska kasvoin pienessä kaupungissa. Toinen oli narkki, mutta vanha kaveri, itse en ollut narkki, mutta sain kuitenkin seuraavalla viikolla lukiossa tietää, että olen itse vajonnut niin alas, että vietän aikaa kyseisissä porukoissa. Joten mulla nousee vähän niskakarvat aina pystyyn, jos ruvetaan ajattelemaan asiaa sillä asenteella, että "pakkohan niidenkin oli johonkin syyllistyä", ilman mitään tietoa asiasta. Oikeus kuitenkin jätti syyttämättä. Mene ja tiedä.

Työnantaja voi varmasti perustella potkut jos pystyvät, ja potkut saaneet tietävät itse luultavasti tilanteen, mutta kuten sanoin, jos irtisanominen on laiton, niin tappelisin itse ainakin loppuun asti.
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

Niin, eihän tässä esitetty että olisi tehty mitään, vaan tuotiin esille mahdollisuus että näin saattaa olla. Esim ovat olleet paikalla mutta ei ole näyttöä että olisivat syyllistyneet rikokseen. Koska olisivat kuitenkin osallistuneet peittelyyn niin irtisanomiselle olisi riittävät perusteet.

Poliisistakin tulee mieleen useampi tuntemani henkilö jotka ovat olleet kurinpidollisten toimien kohteena mutta juttu on sitten kaatunut viimeistään Hovissa. Yhtä esim epäiltiin henkirikoksesta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Sven Kornie
polveenpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2006

Viesti Sven Kornie »

Totta tuokin, mutta kuten sanoin minua käy lähtökohtaisesti ärsyttämään vihjailut syyllisyydestä johonkin, jos ei vihjailujen esittäjällä ole sen parempaa tietoa asiasta. Puhutaan kuitenkin ihan tavallisista ihmisistä, jotka ovat jo joutuneet kärsimään. Olivat sitten tehneet jotain pienempää tai ei, joten asialla spekuloiminen on mielestäni vähän :x *.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: helmi 2, 2024, 13.46 Mitenkäs sellainen näkökulma, että nämä vapauttavat tuomiot saaneet henkilöt ovat ehkä tehneet jotain sellaista, mikä tekee heidät sopimattomiksi turvallisuusalan työnantajan palvelukseen, vaikkei olisikaan rikos?

Kyllä, tämä on myös mahdollista. Heitinkin tuohon, että en tiedä taustoja
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sikajudoka
munillepotkija
Lauteille: Helmikuu 2009

Viesti sikajudoka »

Jos vapauttavat tuomiot pysyvät myös hovissa, niin silloin on edellytykset hakea korvauksia perusteettomasta irtisanomisesta.

https://yle.fi/a/74-20040440

https://tyotuomioistuin.fi/fi/index/rat ... 20231.html
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

...Mutta voi silti olla että toiminta on osoittanut sopimattomuuden ammattiin, vaikka ei täyttäisi minkään rikoksen tunnusmerkkejä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu

Viesti Andy »

Varmaan suurin osa henkilöperusteisista irtisanomisista irtisanomisista tapahtuu tilanteissa, joissa ei ole syyllistytty rikokseen. Ei ole esimerkiksi (useimmissa ammateissa) rikos tulla kännissä töihin, mutta kyllä siitä silti potkut voi saada.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
sikajudoka
munillepotkija
Lauteille: Helmikuu 2009

Viesti sikajudoka »

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Näitä tulee nyt esille. Otteista päätellen tuolla vartijalla on lukkopaini- , vapari- tai muuta vastaavaa taustaa. Varmaan jotkut potkulaiset tunnistavat henkilön, mutta koska tuomio ei ole lainvoimainen, antaa sen olla. Olettaisin ettei tuo henkilö saa treenata enää. Voi tietysti olla, että alunperinkin UFC:tä on katseltu ja salilla on käyty.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

"ruokakaupassa palveluvartijana työskennellyt mies pahoinpiteli kolme asiakasta yhden päivän aikana."

Mitä tuo palveluvartija käytännössä tarkoittaa? Alla olevasta linkistä minä ymmärtäisin että palveluvartijan työtä voidaan jotenkin muokata asiakkaan tarpeisiin, mutta mitä palveluvartija käytännössä tekee toisin kuin se mitä perus vartijanhommassa. Hyllyttää leipiä? Tuuraa kassaa?

Aikoinaan kun minä olin vartija hommaan kuului
-Avata kohde, sulkea kohde
-Tarkistaa että ovet hissit ja sen semmoiset toimi
-poistaa häiriköt ja muut asiattomat esim. nurkissa nukkujat
-viedä leipomon pahvit jätepuristimeen (tää oli ihan mun oma keikka millä sai ilmaista pullaa)
-valvoa kameroista ja patsastella näkyvillä

https://www.securitas.fi/turvallisuuspa ... luvartija/
Kuvake
MikaM
etupotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa

Viesti MikaM »

Tapsaattori vastaskin itse omaan kyssäriin.
Tuosta videosta pari poimintaa. "Mä en saa henkeä" huutaminen tarkoittaa juuri päinvastaista. Kaverin kommentti, että "se taputti jo" ei liity niin mihinkään. Miten joku luulee, että kilpaurheilusäännöt pätee kaupan käytävällä?

Tuolla vartijalla kai vaan loppu pakista työkalut. Mitä tuossa pitäisi tehdä?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tapsaattori
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Viesti tapsaattori »

Minä näen asia niin, että nuista pitäis saada koppi jo ulko ovella. Aika hyvin näpistysjuonet tyrehtyy jos huomaavat että vartija on tilanteen tasalla. Siirtyvät mahdollisesti vaan seuraavaan kauppaan kenties paremmalla onnella. Toki vartijan on vaikea ennaltaehkäistä jos pitää hyllyttää leipiä. Noi kyllä osaa sekoittaa, provosoida ja luoda sellaisen härdellin ettei kukaan enää ota selvää kuka on tehnyt ja mitä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Lauteille: Marraskuu 2009
Etulaji: Jumppa

Viesti MikaM »

Ja kun se palveluvartija on jumissa kassalla?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
sinappi
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Viesti sinappi »

Ei ketään voi ulko-ovella profiloida varkaaksi esimerkiksi romanivaatteiden perusteella.

Seuraajat

Ale
Kuvake
AlexMachine
Anonyymi Apina
Kuvake
AriJ
Asgeir
bullmastif
Kuvake
Clancy B.
Kuvake