Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Iskut & lyönnit

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Iskut & lyönnit

#1

Viesti Mars »

Onko nyrkillä suoritettavan lyönnin ainoa oikea kyseenalaistamaton osumapinta etu ja keskisormen rystyset? Minulle on ainakin näin opetettu ja heristelty nyrkkiä jossa ko. kohoumat ovat suoraan ranteen jatkona. Minun ranteeni kyllä taipuu myös niin, että muutkuin rystysparit saadaan tarvittaessa "linjaan". Itse asiassa nimetön ja pikkusormi tuntuvat asettuvan tähän jopa luonnollisemmin. Jossain ketjussa muistan tällaisesta nyrkinkäytöstä mainitun. Kertokaas asioita enemmän opiskelleet ja kokeilleet miten on.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Tarkoituksesi on esittää tämä kysymys ilmeisesti vain tällä alueella käsiteltävien lajien harrastajille. Huomatkaa kaikki muut myös tämä.

Jos haluat tämän siirrettävän Saunaan, jossa kaikkien lajien harrastajat voivat vastata, ilmoita tästä jollekulle tämän alueen ylipotkijalle, joka sitten siirtää ketjun.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

#3

Viesti Esa Tyynismaa »

Nyrkkihän on tosiaan "oikeinkasattuna" monipuolinen käytettävä.
"Vasaralyönti" on kuin kämmensyrjälyönti,käsi nyt vain on nyrkissä.Sopivassa tilanteessa ja oikealla kulmalla voi lyödä hiertävän lyönnin pikkurillin ja nimettömän rystysillä...
Nyrkkiä voi tosiaan kyllä käyttää lähes miten haluaa,tilanteen mukaan.
Suoriin lyönteihin ja koukkuihin kyllä suosittelen etu- ja keskisormen rystysiä.Koukkulyönnissä varsinkin pystynyrkillä lyödessä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#4

Viesti Mjölnir »

Esa, tarkoitatko hiertävällä lyönnillä tässä yhteydessä sellaista, että osumahetkellä (esim vasaralyönnissä) pyöräytetään kättä siten, että kontaktipinta vaihtuu nyrkin pohjasta pikkusormen rystysen kautta nimettömän / keskisormen rystyseksi?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#5

Viesti Mars »

Aloitin ketjun tarkoituksella Kadulla. Aloitusviestissäni tarkoitan nimenomaan suoria, koukkuja ym. rystysosalla osuvia lyöntejä. Ja ketjun nimesin väljästi, vaikka toivon keskustelun alkavan edellä mainitsemastani aiheesta.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

#6

Viesti Esa Tyynismaa »

Mjölnir,kyllä vain tarkoitin.Arvelinkin ainakin suurimman osan täällä kirjoittelevista omaavan riittävästi kokemusta ymmärtääkseen mitä hain.
Tuolla lyönnillähän onkin sitten jo maalialueiden määrä lähes rajaton...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mjölnir »

Kiitos. En ole koskaan testaillut, mutta salille siis...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#8

Viesti Mars »

Mars Wolta kirjoitti: Jossain ketjussa muistan tällaisesta nyrkinkäytöstä mainitun.
YJT kirjoitti: --Ja avokämmenlyönnin lisäksi on paljon muitakin, tosielämän realiteetteihin perinteistä nyrkillä lyöntiä paremmin sopivia lyöntejä (esim. vasaralyönti, kämmenpohjalla lyöminen ja käsivarren eri osien käyttäminen).

Mark Hatmaker muuten suosittelee, että nyrkillä lyötäessä pitäisi toimia juuri eri tavalla kuin perinteisesti opetetaan: Kun yleensä neuvotaan lyömään etu- ja keskisormen rystysellä, Hatmaker kehottaa lyömään nimettömän ja pikkusormen ylimmällä (rystystä lähinnä olevalla) osalla. Tällä tavalla ranne on paremmin linjassa kyynärvarren kanssa, ja riski rystysten hajoamiseen on pienempi.
No, ehkä tämä sitten on vähän loppuunkaluttu aihe tai jotain... :cry: Ihmeen paljon vaan tuntuu korostuvan tuo nyrkillä lyöminen IP-lajienkin (Krav Maga, Defendo) treeneissä, hanskat kädessä mätetään mitsiä ja pistaria oikein urakalla. Tekniikkaa neuvotaan ja voimaa yritetään saada lyönnin taakse mahdottomasti. Ihan OK, mutta aika vähälle huomiolle jää lyöjän käden kestävyys.

Minun mielestäni kämmentyvilyönnin pitäisi olla se mistä lähdetään, ja nyrkki tulisi vahvemmin mukaan kuvioihin vasta myöhemmin. Aiemmin kamppailematon peruskurssin käynyt "Hard Target" rullaa ranteensa tai rikkoo kätensä yli 50% todennäköisuudellä, jos iskee pahista nyrkillä päähän kaikin voimin (suoran/koukun).
“Fatigue makes cowards of us all.”
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#9

Viesti Ronin »

Yksi seikka mikä vaikuttanee nyrkillä lyömisen "fiksuuteen" katutilanteessa on varmaan myös lyöjän käden fysiikka. Meinaan käsissä on eroa jos verrataan vaikka 25 vuotta metallityötä tehnyttä kaveria, jolla on luonnostaan lapion kokoiset kädet ja pienempää tyyppiä, jolla on pienet ohuet sormet, jotka ovat tottuneet hivelemään viulun kieliä. Esim. Geoff Thompsonilla, joka nyrkillä mätkii, näyttää videoiden perusteella olevan aikamoiset kourat. Itselläni taas on sellaiset sirot taiteilijan kädet ja sekös kismittää kun nyrkillä lyöminen on lempitekniikoitani ja se lyönti lähtee myös ensimmäisenä selkärangasta kun on meno päällä.

Pirun vaikea se on opetella pois kun jo treeneissäkin intensiivisemmissä harjoituksissa käsi menee nyrkkiin kuin itsestään eikä säännöllinen mäiskiminen siteillä ja 16oz hanskoilla auta asiaa yhtään.

Mietinkin kannattaako noin "pinttynyttä" tekniikkaa alkaa vaihtamaan avokämmeneksi tai muuksi vastaavaksi iskuksi kun on jo niin selkärangassa tuo nyrkillä lyöminen? Tietysti se johtuu varmaan treenin puutteesta, mutta avokämmenet eivät tunnu lähtevän yhtä lujaa kuin nyrkillä tehdyt lyönnit. Tai sitten se on vain säkin luoma illuusio...
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#10

Viesti MarkkuT »

Mars Wolta kirjoitti: hanskat kädessä mätetään mitsiä ja pistaria
Miksei ilman hanskoja?
Ain't no one.
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti Kitten »

Mars Wolta kirjoitti: No, ehkä tämä sitten on vähän loppuunkaluttu aihe tai jotain... :cry: Ihmeen paljon vaan tuntuu korostuvan tuo nyrkillä lyöminen IP-lajienkin (Krav Maga, Defendo) treeneissä, hanskat kädessä mätetään mitsiä ja pistaria oikein urakalla. Tekniikkaa neuvotaan ja voimaa yritetään saada lyönnin taakse mahdottomasti. Ihan OK, mutta aika vähälle huomiolle jää lyöjän käden kestävyys.

Minun mielestäni kämmentyvilyönnin pitäisi olla se mistä lähdetään, ja nyrkki tulisi vahvemmin mukaan kuvioihin vasta myöhemmin. Aiemmin kamppailematon peruskurssin käynyt "Hard Target" rullaa ranteensa tai rikkoo kätensä yli 50% todennäköisuudellä, jos iskee pahista nyrkillä päähän kaikin voimin (suoran/koukun).
"Virallisena" ohjeena (IKMF) magassa olisi opettaa kämmentyvilyönti ennen nyrkkiin siirtymistä. Kyllä sen avokämmenen etuja korostetaan jatkossakin, toki ohjaajasta riippuen. Esimerkiksi periaate "kovalla pehmeään, pehmeällä kovaan" puoltaa kämmenen käyttöä - samoin se, että selviytymistä on myös jälkipelit, joten vähemmän leikkaavalla avarilla saa ihan riittävän vaikutuksen ainakin teoriassa pienemmällä riskillä. Fencestä eli perusasennosta kädet avoinna (vähemmän provosoiva) lähtee hyvä lyönti kädet avoinna.

Nyrkki tuntuu olevan vain jotenkin "kovempi" juttu ja moni pitää alkutaipaleella tavoitteena sen käyttämistä lyönnissä kuin lyönnissä. Ehkä siksi kun nyrkkeilykin on nyrkkeilyä eikä avareilua, joka on itse asiassa kielletty säännöissä.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#12

Viesti Mars »

MarkkuT kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:hanskat kädessä mätetään mitsiä ja pistaria
Miksei ilman hanskoja?
Itse vältänkin hanskojen käyttöä. Mutta joskus kova ja painava mitsi tuntuu liian kovalta ja painavalta lyödä paljaalla nyrkillä, varsinkin koukkulyöntejä.

Ja käsihän on siellä hanskan sisällä aikalailla erilaisessa nyrkissä kuin ilman hanskaa.
Ronin kirjoitti: Yksi seikka mikä vaikuttanee nyrkillä lyömisen "fiksuuteen" katutilanteessa on varmaan myös lyöjän käden fysiikka.
Niinpä, mutta IP-tekniikoitten pitäisi toimia kaikilla.
Ronin kirjoitti: --avokämmenet eivät tunnu lähtevän yhtä lujaa kuin nyrkillä tehdyt lyönnit. Tai sitten se on vain säkin luoma illuusio...
Ja kämmentyvilyöntien yms. treenaaminenn säkkiin on minustakin jotenkin hanurista. En tiedä olisiko maissipallo tms. parempi.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#13

Viesti MarkkuT »

Mars Wolta kirjoitti: Mutta joskus kova ja painava mitsi tuntuu liian kovalta ja painavalta lyödä paljaalla nyrkillä, varsinkin koukkulyöntejä.
Juu samaa mieltä. No pain no gain? :D
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

MarkkuT kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:Mutta joskus kova ja painava mitsi tuntuu liian kovalta ja painavalta lyödä paljaalla nyrkillä, varsinkin koukkulyöntejä.
Juu samaa mieltä. No pain no gain? :D
En harrasta tämän alueen lajeja, mutta nyrkillä lyötäessä (MMA- tai nyrkkeily-) hanskat suojaavat myös ihoa.

Toki paljaallakin pitää vedellä, koska se on realistisempaa, mutta käden ja tekniikan pitää ensin olla valmis sellaiseen harjoitteluun.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
CrazyCatt
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 301
Lauteille: Maaliskuu 2007

#15

Viesti CrazyCatt »

Mika kirjoitti:
MarkkuT kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:Mutta joskus kova ja painava mitsi tuntuu liian kovalta ja painavalta lyödä paljaalla nyrkillä, varsinkin koukkulyöntejä.
Juu samaa mieltä. No pain no gain? :D
En harrasta tämän alueen lajeja, mutta nyrkillä lyötäessä (MMA- tai nyrkkeily-) hanskat suojaavat myös ihoa.

Toki paljaallakin pitää vedellä, koska se on realistisempaa, mutta käden ja tekniikan pitää ensin olla valmis sellaiseen harjoitteluun.
Itse pädejä/mitsiä/säkkiä/vast. mätkiessä olen käyttänyt useimmiten (lue: lähes aina) pelkkiä siteitä. Tehokkaasti estää kettumaisimmat palohaavat ja muut vastaavat, mutta ei kuitenkaan menetä liikaa tuntoa siitä lyömisestä.
Joskus tosin ajattelin että hankkisi ihan perus (nahka)kynsikkäät myös treenaamista varten, jotta ei liikaa ranne tottuisi niihin siteisiin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa