Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Koppalakin valtuudet ja vastuu

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

sinappi
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Re: Koppalakin valtuudet ja vastuu

Viesti sinappi »

Luxi kirjoitti:
sinappi kirjoitti:Minusta esimerkiksi poliisilla tulisi olla enemmän valtuuksia!
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia valtuuksia. Puuttuuko poliisilta tällä hetkellä jotain valtuuksia, jotka merkittävästi parantaisivat heidän kykyään hoitaa työnsä?
Sanotaanko, että kynnystä käyttää voimaa tulisi alentaa, liittyen vaikka tuliaseen käyttöön. Lisäksi haluasin poliisi-organisaatiolle enemmän toimivaltaa. "Valtuuksia" oli ehkä huonosti sanottu.
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

saarikko kirjoitti:
YJT kirjoitti:
sinappi kirjoitti: Jos poliisi joutuu ottamaan vapaa-ajallaan rosvon kiinni, täytyykö hänen jotenkin todistaa olevansa poliisi?
Jos toimenpiteen kohteena oleva sitä vaatii.
Pitääkö poliisimiehen ilmoittaa nimensä, jos toimenpiteen kohde sitä kysyy?
Ainakin virkamerkki on esitettävä vaadittaessa (myös virkapukuisen), ja muistelen että myös nimi on kerrottava (virkapuvussa kuuluisi itse asiassa kantaa nimilappuakin). Käytännössä en oikeastaan ymmärrä joidenkin hinkua pyrkiä salaamaan henkilöllisyytensä (jopa laittomasti), kun siitä saattaa koitua enemmän haittaa kuin hyötyä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kuntoutuja
sääreenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Viesti Kuntoutuja »

YJT kirjoitti: Ainakin virkamerkki on esitettävä vaadittaessa (myös virkapukuisen), ja muistelen että myös nimi on kerrottava (virkapuvussa kuuluisi itse asiassa kantaa nimilappuakin). Käytännössä en oikeastaan ymmärrä joidenkin hinkua pyrkiä salaamaan henkilöllisyytensä (jopa laittomasti), kun siitä saattaa koitua enemmän haittaa kuin hyötyä.
Jouhassa voi olla hyötyäkin, esim. ASEM-tapahtumassa oli osittain tunnistusongelmia. Jos olen oikein ymmärtänyt Jouhalaisten tunnistamista tullaan kohentamaan (jos ei ole jo tehty). Kyseessä oli yksittäistapahtuma, mistä saatiin ilmeisesti hyvää oppia tulevia Jouhatehtäviä varten, joita onneksi suomessa on erittäin vähän.

Totean selvennykseksi, että arvostan suomalaista Poliisia ja Poliisimiehiä ml. naispuoliset Poliisimiehet, koiria ja hevosia unohtamatta.
Paulin laki: Lattialta ei voi pudota
YJT
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005

Viesti YJT »

No siis tarkoitin tavanomaisia poliisitehtäviä tietyin reunaehdoin. Toki on tilanteita joissa ei aleta virkamerkkiä kaivelemaan (esim. kesken painin).
Kuntoutuja kirjoitti: Jouhassa voi olla hyötyäkin, esim. ASEM-tapahtumassa oli osittain tunnistusongelmia.
En sanoisi kuitenkaan että tuosta olisi varsinaisesti hyötyä; nimenomaan Smash ASEMin tiimoilta on tullut pyyhkeitä siitä että poliisit eivät olleet yksilöitävissä. (Itse ASEM sitten menikin aivan loistavasti, ilman ongelmia.) Sen sijaan siitä, että ei tarvitse esitellä virkamerkkiä jokaiselle mielenosoittajalle, on hyötyä.
Kuntoutuja kirjoitti: Jos olen oikein ymmärtänyt Jouhalaisten tunnistamista tullaan kohentamaan (jos ei ole jo tehty).
Näitä tunnistamisongelmia ei enää pitäisi olla nykyisen ohjeistuksen mukaan toimittaessa. Tosin kun tilanteet tulevat välillä aika yllättäen (kuten se toissapäiväinen jouhakeikka), ongelmia käytännössä esiintyneekin myös jatkossa.
Kuntoutuja kirjoitti: Kyseessä oli yksittäistapahtuma, mistä saatiin ilmeisesti hyvää oppia tulevia Jouhatehtäviä varten, joita onneksi suomessa on erittäin vähän.
On tietenkin makuasia, mikä on erittäin vähän. Jouhatehtäviä sinänsä on välillä aika paljonkin, mutta valtaosa niistä ei ylitä uutiskynnystä. Esim. viime EU-puheenjohtajuuskauden aikana oli aikoja, jolloin olin enemmän jouhassa kuin normaaleissa työtehtävissä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kuntoutuja
sääreenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2007

Viesti Kuntoutuja »

YJT kirjoitti: On tietenkin makuasia, mikä on erittäin vähän. Jouhatehtäviä sinänsä on välillä aika paljonkin, mutta valtaosa niistä ei ylitä uutiskynnystä. Esim. viime EU-puheenjohtajuuskauden aikana oli aikoja, jolloin olin enemmän jouhassa kuin normaaleissa työtehtävissä.
Hyvä tarkennus! Kuluun siihen suureen enemmistöön, jotka seuraavat Jouhan toimintaa vain tiedotusvälineiden välityksellä. Tarkoitin itse asiassa tilanteita, joissa Jouhalaiset joutuvat fyysisen väkivallan tai esim. esineiden heittelyn kohteeksi.

On tietenkin selvää jo taktisista syistä, ettei Poliisi etukäteen paljon tiedoita joukkojen sijaintia tai määrää. Kommentti voi olla esim, "Poliisi on varautunut riittävästi ... "
Paulin laki: Lattialta ei voi pudota
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard »

YJT kirjoitti: Ainakin virkamerkki on esitettävä vaadittaessa (myös virkapukuisen), ja muistelen että myös nimi on kerrottava (virkapuvussa kuuluisi itse asiassa kantaa nimilappuakin).
Olisi kiva tietää että missä säädetään että poliisin on kerrottava nimi, sillä itse en tällaista ole mistään löytänyt ja luonnollisesti nimeähän ei tarvitse kenenkään kertoa ellei laissa ole näin erikseen säädetty.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

bodyguard kirjoitti:
YJT kirjoitti: Ainakin virkamerkki on esitettävä vaadittaessa (myös virkapukuisen), ja muistelen että myös nimi on kerrottava (virkapuvussa kuuluisi itse asiassa kantaa nimilappuakin).
Olisi kiva tietää että missä säädetään että poliisin on kerrottava nimi, sillä itse en tällaista ole mistään löytänyt ja luonnollisesti nimeähän ei tarvitse kenenkään kertoa ellei laissa ole näin erikseen säädetty.
Tuo nimilappujuttu kuulostaa enemmänkin hallinnolliselta määräykseltä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
Tuo nimilappujuttu kuulostaa enemmänkin hallinnolliselta määräykseltä
nimilappu varmasti onkin mutta onko nimen kertomisestakin tällainen olemassa??

-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
saarikko
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005

Viesti saarikko »

bodyguard kirjoitti:
Oikeuskanslerin kannanotto 90-luvun alusta 8)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

saarikko kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
Oikeuskanslerin kannanotto 90-luvun alusta 8)
Vieläkö tuo on kovin ajankohtainen? Kun poliisilakikin on muuttunut sen jälkeen varmaan parikymmentä kertaa.

Blogi
saarikko
etupotkija

Viesti saarikko »

Vieläkö tuo on kovin ajankohtainen? Kun poliisilakikin on muuttunut sen jälkeen varmaan parikymmentä kertaa.
Sitähän juuri kysyin. No, viisastelut sikseen. Laki eikä asetus ei mainitse, menee varmaan niihin hallinnon periaatteisiin.. viitti kaivaa, mutta lukekaa Annika Lapintien eduskuntapuheenvuorot Smash ASEMin jälkeen..
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2006

Viesti Kari Aittomäki »

En oikeen tajua mihin perustuu tämä identifioimisen tarve.
Poliisi on poliisi ja sillä hyvä.

Juttuhan heijastui myös portsaripuolelle, multakin on tultu tootevana vaatimaan nimeä ja monesti sittenkin.
Olen iloisesti kehottanut pieremään ikeniin ja katsomaan lisää telkkaria, mun oikeaa nimeä ei tiedä edes kapakan omistaja.
Asia joka oli moninpaikoin itsestäänselvyys.

Mutta onko ei-virkamiestenkin pakko nimetä ittensä niin käskettäessä?
Ja kuka pakottaa?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mutta onko ei-virkamiestenkin pakko nimetä ittensä niin käskettäessä?
Ja kuka pakottaa?
Nimeähän ei pidä kertoa. JV- kortti tai vartijakortti on esitettävä pyydettäessä toimenpiteen kohteena olevalle tai tämän edustajalle. Onneksi vaan harvempi älyää tuota korttia pyytää.

Blogi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija

Viesti bodyguard »

bodyguard kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
Et siis näe tuossa minkäänlaista ongelmaa mm. lain tulkinnan näköpiiristä ajatellen?
En näe, mutta kerro toki millainen se voisi olla?
Vieläkin kiinnostaisi tämä asia :?:

Blogi
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija

Viesti Ralle Ryökäle »

http://mulukku.blogspot.com/2007/09/lii" onclick="window.open(this.href);return false; ... hyvin.html

Tässä yksi sangen innokas koppalakki :lol:

Seuraajat

Kuvake
Hukka