Kari Aittomäki kirjoitti:
En oikeen tajua mihin perustuu tämä identifioimisen tarve.
Poliisi on poliisi ja sillä hyvä.
Kuten Marko totesi, eiköhän kyse ole asiakkaan tarpeesta saada viimeinen sana.
Tähän liittyykin se ihmettelyni siitä vaivannäöstä, joka tehdään että ei tarvitsisi kertoa nimeä asiakkaalle. Jos asiakas ei tee sillä tiedolla mitään, ei nimen kertomisesta liene haittaa, ja jos nimen tietäminen olisi tärkeää, se saadaan selville joka tapauksessa. Tarpeella viittaan esim. rikostutkintaan tai esimiehelle tehtävään valitukseen.
Minä näen asian niin, että pitämällä nimilappua ja kertomalla nimeni, osoitan että asiassa ei ole mitään salattavaa. Jos kieltäytyisiin kertomasta, asiakas saattaisi saada lisää vettä myllyyn ja jo ihan periaatteesta viedä asiaa eteenpäin. Olisi noloa saada nuhteita nimen kertomatta jättämisestä, varsinkin kun sillä asialla ei voita mitään. Mielestäni nimen kertomisesta on turha lähteä tekemään jotain arvovaltakysymystä; varsinkin jos ei ole täysin varma että on 100% oikeassa, ja että myös esimiehet tietävät tämän...
Jos asiakas tuntee saavansa viimeisen sanan sillä että kuulee minun nimeni ja tyytyy siihen, ei se ole minulta pois.