Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi harjoittelet itsepuolustuslajia? [HUOMAA LAJIALUE!]

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Petri
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16
Lauteille: Lokakuu 2010
Paikkakunta: NoGia

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#121

Viesti Petri »

Lowclass kirjoitti: Et ole väärässä, Petri. On silti pari muttaa toki.. (omasta mielestäni)
Sama itsepuolustuksessa, minkä verran oikeasti aikaa harjoitella eri tilanteita tuleeko tyhjin käsin kirveen puukon kanssa kahdestaan ammattirikollinen vai muuten vaan sekaisin raivohullu yms. Ja perusteitakin pitää harjoitella tuhansia kertoja.... Ja millä tyylisuunnalla kenen opettajan johdolla??

Vain ajatuksia...
Niin, tarkoitus oli herätellä keskustelua, miksi harjoittelen itsepuolustusta :D
Itse pyrin harjoittelemaan ip-tilanteisiin "toimivia ratkaisuja", jotka perustuvat omiin vahvuuksiini. En tarkoittanut, että pitää valmistautua kohtaamaan kaikenmaailman "katurambot ja piripäät" erilaisissa tilanteissa, MUTTA jokainen toimii "oikeassa" itsepuolustustilanteessa, kuin harjoittelee. Ja paineen alla unohtuu todennäköisesti yli puolet harjoitelluista "tekniikoista".
Eli kannattaa mietti millä asenteella menee treeneihin ja miten harjoittelee!

Ei ole tarkoitus arvostella kenenkään lajia tai harjoitteita! On tärkeää, että jokainen saa treenimotiivinsa tasoista treenia ja tietysti "hyvä treeniporukkakin" on tärkeä! Itse en kyllä viihtyisi, minkäänlaisten sekopäiden seurassa :)

Ollaan aika lähellä realistista itsepuolustusharjoittelua...
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Lowclass, olet oikeassa, että perusteita pitää "tuhansia kertoja", että asiat tulee "takaraivosta". Mutta tärkeää, myös keskittyä treeniin ja tehdä treenattava "perusasiakin" kunnolla.

Ohessa Streetwise Talk -foorumilta ajatuksiani treenaamisesta(miksi treenaan)
http://www.itsepuolustus.com/forum/view ... ?f=3&t=369" onclick="window.open(this.href);return false;

"Miksi harjoittelen"- keskustelu oli varmasti paikallaan, sillä jokaisen treenaajan harjoittelumotiivit vaikuttavat kaikkien muidenkin treenaajien harjoitteluun ja tekemiseen = oppimiseen. Kannattaa aina myös muistaa, että "saat niin hyvän harjoituksen" kun treeniparisi sinulle ANTAA! Vaikka itse keskityt treenin ja treenipari on kun "veltto makarooni", niin usein harjoiteltava asia (tekniikka) ei toimi tai ainakaan niin kuin sen olisi tarkoitus toimia.

Itse olen ainakin huomanut, että kehittyminen menee eteenpäin pikkuhiljaa ja välillä tulee "ahaa-elämyksiä" että näinhän se juttu menee (homma natsaa). Pitää olla myös kärsivällinen itselle, kehittyä ei voi kuin treenaamalla (toistoja, toistoja, toistoja.....) Ja tietysti harjoituskertojen määrä viikossa vaikuttaa oleellisesti kehittymiseen... On itsestään selvää, että jos harjoittelet keskimäärin 1 kerran viikossa ei voi kehittä yhtä nopeasti, kuin kaverisi joka treenaa 3 kertaa viikossa.

Välillä täytyy miettiä, että mikä mättää kun homma ei suju. Ja silloin kun homma ei suju, niin syy löytyy lähes aina PEILISTÄ. Oma asennoituminen harjoitteluun (jokaiseen harjoitukseen) on ainakin itselläni tärkein kehittymisen väline. Takakäden suoraakin voi harjoitella tehokkaasti (55 terävää lyöntiä pistariin minuutissa) tai päin helv...tiä (20 roiskasua sinnepäin pistariin minuutissa kertoen kauniiden ja rohkeiden viimeisimmät käänteet), ihan omasta asenteesta riippuen = ERO TEKEMISESSÄ/OPPIMISESSA. Välillä työpaivän jälkeen ei henkinen tai fyysinen vire ole treenissä paras mahdollinen ja silloin ei tietysti kehittyminenkään/oppiminenkaan ole parasta mahdollista. Ja taas voi katsoa peiliin

Ja aina voi ja kannattaa kysyä ohjaajalta, että mites tää juttu menee tai pitäis mennä. Kun itse ei nää mitä tekee mahdollisesti "väärin".
Si vis pacem, para bellum
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#122

Viesti Lowclass »

Täysin samaa mieltä, paitsi tuo 55 takasuoraa minuutissa.. Eri harjoite mutta ei kyllä keskittyneesti onnistu.. Eri syystä toki pitää treenata sitäkin.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#123

Viesti timppa000 »

Jos tarkastelen lähinnä tekniseltä kantilta, tuli tuossa joskus mieleen että varsinaisia ip-lajeja harrastan lähinnä veitsi- tai pesismailauhan takia. Jos sellaisia uhkia ei olisi olemassa, pelkkä nyrkkeily ja/tai judo riittäisi varmaan ihan hyvin myös kohtuullisten ip-taitojen ylläpitämiseen. Kuristuksista vapautumiset jne. ovat ehkä vähän enemmän plaa-plaa osastoa, veikkaan että tositilanteessa vaan repisin ja löisin minkä kerkeisin, väärällä tekniikalla.

Tosin, kyllä ne "kuinka vapaudut ranneotteesta lyömättä tai potkimatta toista" ovat ihan käytännöllisiä humalassa hankalaksi käyviä kavereita vastaan, jotka saavat päähänsä yrittää testata itsepuolustuskykyäni kun saavat vihiä harrastuksista.

Puhtaat IP-lajit sopivat tietysti siksikin että oletan kilpailutoimintaan keskittyvissä lajeissa oletettavan että ryhtyisit itsekin kilpailemaan. Ei kiitos, varsinkaan enää tässä iässä.
Viimeksi muokannut timppa000, marras 25, 2010, 14.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#124

Viesti timppa000 »

Juu ja tiedostan kyllä että työssään voimankäyttötilanteisiin joutuvat (poliisit, poket jne.) tarvitsevat myös tarkempaa tietoa siitä miten saada toinen hyvin hallintaan jne. Minulle ip kai enemmän olisi että kunhan pystyn pitämään itseni ja läheiseni edes jonkinlaisissa sielun ja ruumiin voimissa.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
Kuvake
Petri
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16
Lauteille: Lokakuu 2010
Paikkakunta: NoGia

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#125

Viesti Petri »

timppa000 kirjoitti: Juu ja tiedostan kyllä että työssään voimankäyttötilanteisiin joutuvat (poliisit, poket jne.) tarvitsevat myös tarkempaa tietoa siitä miten saada toinen hyvin hallintaan jne. Minulle ip kai enemmän olisi että kunhan pystyn pitämään itseni ja läheiseni edes jonkinlaisissa sielun ja ruumiin voimissa.
Itsepuolustusta treenatessa etsin itselleni "toimivia toimintamalleja" nimenomaan ip-tilanteisiin. Itse haen nopeita ja brutaaleja "toimintamalleja", koska muut kamppailulliset ratkaisut eivät (oikeissa) ip-tilanteissa oikein tahdo toimia. On tietysti mukavaa välillä treenata "kontrollipuolen" harjoitteita ja välillä kamppailu-urheilullisestikin. Mielestäni on tärkeää treenatessa osata erottaa, myös kamppailu-urheilu (kamppailulliset harjoitteet) ja itsepuolustus, koska nämä ovat mielestäni eri asioita. Tämä harjoitteiden erottaminen ja itselle soveltuvien "toimintamallien" soveltaminen ip-tilanteisiin vaatii tietysti jonkin verran treenivuosia ja itsetuntemusta. Tärkeää Itselle harjoittelu on myös fyysisen ja psyykkisen kunnon ylläpitämistä hyvässä treeniporukassa. Hyvää treeniporukan merkitystä ei voi mielestäni koskaan liikaa korostaa. Treenata voi kovaa, kun treeniporukassa on hyvä henki ja luottamus.
Si vis pacem, para bellum
Voice
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11
Lauteille: Joulukuu 2010

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#126

Viesti Voice »

Saahan sitä nyt toki harjoitella. Itse en kyllä ole niitä lajeja kokeillut. Mulle kun paras itsepuolustus on soittaa poliisit jos vastustajani käy hankalaksi.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#127

Viesti Aleksi T »

Voice kirjoitti: Saahan sitä nyt toki harjoitella. Itse en kyllä ole niitä lajeja kokeillut. Mulle kun paras itsepuolustus on soittaa poliisit jos vastustajani käy hankalaksi.
Mitä jos poliiseja ei kiinnosta, että joku on "hankala" tai se kaveri käy jo iholle vaikka puukon kanssa!!!???
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#128

Viesti n0k »

Voice kirjoitti: Saahan sitä nyt toki harjoitella. Itse en kyllä ole niitä lajeja kokeillut. Mulle kun paras itsepuolustus on soittaa poliisit jos vastustajani käy hankalaksi.
hehe... Joo sanottiinkin hyvin lauantaina että tiedättekös kenen vastuulla on oma turvallisuus?
voin antaa vinkin ettei ole poliisin vastuulla
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
Petri
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16
Lauteille: Lokakuu 2010
Paikkakunta: NoGia

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#129

Viesti Petri »

Voice kirjoitti: Saahan sitä nyt toki harjoitella. Itse en kyllä ole niitä lajeja kokeillut. Mulle kun paras itsepuolustus on soittaa poliisit jos vastustajani käy hankalaksi.
:?
[youtube][/youtube]
Si vis pacem, para bellum
shogun
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 227
Lauteille: Lokakuu 2010

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#130

Viesti shogun »

1. Tavallinen urheilu ei vetoa(jalkapallo, sähly, tennis jne.)
2. Treenihenki
3. Päteminen valkovöisiä vastaan (paremmuus on koukuttava olotila)
4. Oppiminen(kulttuuri, japanin kieli, yleistieto- ja sivistys)
5. Itsepuolustus taito
6. Yleiskunnon paraneminen
7. Valkoiseen Gi:hin pukeutuminen lähes päivittäin


:D
Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa?
Totta toki muunmuassa Olkiluodossa
Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri
On täydellisiä, joka nippeli ja rööri.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#131

Viesti Mika »

Katsovatko Kujaku Ryū Goshinjutsun opettajat lajinsa kuuluvan samaan kategoriaan näin Potkun sisällä kuin esimerkiksi Krav Maga?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5306
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#132

Viesti MikaM »

Mä liikun usein iltaisin ja öisin ihan missä sattuu kujilla vieraissa maissa, toisinaan aivan älyttömässä juupassa ja monasti yksin. Ajattelinpa, että jotain työkaluja olis ihan kiva olla takataskussa.

Sen lisäksi, jos mä en liiku, mä rapistun nopeasti ja pelkkä puntti on tylsää. Mikäs sen mukavampaa, jos liikkuessa voi vähän vedellä toista koteloon ja masokistipuolikin saa omansa, kun ottaa itte eikä liikoja väistele.

Tekee ihan hyvää omalle, alati pehmentyvälle asenteelle saada välillä "reality check" edes kuvitelluista uhkakuvista, toiminta- ja reaktiomalleista jne. Särmää.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Sazu
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 34
Lauteille: Marraskuu 2010

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#133

Viesti Sazu »

Otin tuossa viitisen vuotta sitten turpaani vähän, mistä seurasi kahden kuukauden eristäytyminen (melkeinpä). Tiesin, että se ryhmä nuoria, joiden kanssa kahakkaa oli, liikkui tällä alueella ja he tiesivät mm. missä asun ja käyn koulua. Elin koko ajan pelossa; aamulla kun lähdin kouluun, pelkäsin. Iltapäivällä kun olin lähdössä kotiin, pelkäsin että he olisivat minua vastassa. Menin pelkkää kodin ja koulun väliä, suurin osa sosiaalisesta elämästä kuoli, kun en uskaltanut lähteä käymään kaverilla tai ulkona. Sain myös pilasoittoja öisin.
Aloin sitten kyllästyä siihen ja ilmoitin äidilleni, että tahtoisin aloittaa itsepuolustuslajin harjoittelun läheisellä budolla. En mä koskaan oo joutunut enää vastaavanlaiseen tilanteeseen ja muuta, mutta peruskurssin aikana itsevarmuutta taas kertyi sen verran omista taidoista, että uskalsin taas lähteä ulos ja muuta.

Harrastusta olen jatkanut sen takia, että se tuntuu omalta jutulta. Salilla on oikeudenmukainen meininki; jos ei tottele, saa rangaistuksen ja jos tekee hyvin, se palkitsee itse itsensä lopulta. Tämä on minusta jotain aivan upeata, koska missään muualla tästä ei pidetä kiinni samaan tapaan.

Ja parempihan se nuoren on salilla viettää aikaa, kuin jossain ostarin kulmalla. :)
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Miksi harjoittelet itsepuolustuslajia? [HUOMAA LAJIALUE!]

#134

Viesti Lowclass »

Ja vähän mustaa sekaan, tappouhkauksia 3 tullut eka yli 20v sitten.. Pistää ajattelemaan asioita.. Kokemattomana itse kun vankilakundi näin soitteli aikanaan..
korttihai_84
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19
Lauteille: Marraskuu 2009

Miksi harjoittelet itsepuolustuslajia? [HUOMAA LAJIALUE!]

#135

Viesti korttihai_84 »

Treenaan sen takia että voi puolustaa itseäni ensikerralla kun menen istumaan iltaa koska poket käy baarissa aina käsiksi. Ottavat aina niskata kiinni ja pihalle. Muka liian kännissä... Ensikerralla kun tulee sönköttämään pihalle siirtymisestä niin kyynärpäällä munille, penkki metrin verran taakse päin pokea päästä kiinni ja polvella naamaan PATAM... Ja nopea poistuminen oven kautta. Kiitos itsepuolustusopettajille :)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa